Fästinghalsband.

S

SarahOlofsson

Jag vill utfärda en lite varning...

Min ena hund åt upp ett Scalibor halsband i tisdags fm när jag var på jobbet... Hon blev mer o mer påverkad men efter samtal med flera olika veterinärer som alla sa att jag skulle avvakta o att det inte var någon fara så tänkte jag att det blir nog inte värre än så här... 21.40 fick hon ett 3 minuters krampanfall o det blev akut ner till distriktsveterinären där de satte dropp så att jag skulle kunna åka vidare till Strömsholm... Vi kom upp dit vi 01.00 o satt sen kvar så de kunde ge henne massor med dropp o vid 05.30 kunde vi faktiskt få med henne o åka hem... Saken är den att jag har varit på föreläsning om det här halsbandet o där sa de att det absolut inte var någon fara med att de eventuellt kunde äta upp dem "de blev nog bara lite dåliga i magen"... Sure, min blev i alla fall inte bara dålig i magen. :mad: Jag brukar ta av halsbanden på alla hundar när jag lämnar dem ensama men denna dag så glömde jag det. :cry:
 
Sv: Fästinghalsband.

Fy sjutton vad rädd du måste ha blivit :eek:
Vilken tur att det gick bra! Är hunden som vanligt nu igen?

Vilken tur att man inte har ett sånt halsband. har funderat på det, men eftersom min valp är väldigt bitig tordes jag inte chansa..
 
Sv: Fästinghalsband.

Hon är nästan okej... Balansen är inte 100% men hon är pigg... Det var det absolut värsta jag har varit med om, jag bara ringde till mamma o stortjöt o skrek att "Puma dör nu"... Anfallet varade väl "bara" 3 minuter men det kändes väldigt länge... :cry:
 
Sv: Fästinghalsband.

de där är en av anledningarna till att ingen av mina nånsin kommer att få ett sånt halsband på sig..


vilken tur att de verkar ha gått bra... hoppas de itne blir ngra betående men..
 
Sv: Fästinghalsband.

Usch vad hemskt...

Har haft sånna halsand i några år och på mina hundar är dom suveräna. Vissa hundar klarar ju inte ens att ha dom på sig utan att bli dåliga så det varierar nog också på hur känsliga de är för att äta upp det.

Va konstigt att inte den första veterinären tyckte du skulle göra något. Nånting måste man ju kunna göra tycker man.
 
Sv: Fästinghalsband.

tråkigt med din hund, men jag tycker nog ändå att fördelarna med halsbandet uppväger riskerna.
 
Sv: Fästinghalsband.

Jag håller med dig. Fästingsjukdomarna är inte roliga heller, och det känns som om risken att hunden drabbas av dem är större än risken att hon äter upp halsbandet.
 
Sv: Fästinghalsband.

Mamma var hundvakt till mina när jag var bortrest och min ena var full med fästingar varje dag...hon köpte billiga örthalsband på granngården ( tror dom kostade 59 kr) till bägge hundarna och sen dess har dom inte haft några fästingar på sig...dessutom kan dom bada med dom och ska vara helt ofarliga
 
Sv: Fästinghalsband.

Trevligt att det fungerade:). De jag har provat har varit värdelösa "hokus-pokus-jag-ska-skinna-dig-varianter".
Jag gillar mitt scalibor som håller länge och jag vet fungerar.
Att plocka av när hunden badar är inte så bökigt för mig, då hon aldrig badar oplanerat.
 
Sv: Fästinghalsband.

Tur att det gick bra.
Alla reagerar olika på fästinghalsband.
Våran katt tex tål inte ens att ha det på sig.
 
Sv: Fästinghalsband.

Tur att det gick bra.
Alla reagerar olika på fästinghalsband.
Våran katt tex tål inte ens att ha det på sig.

Katter tål inte Scalibor!
Har man katt som gillar att ligga tätt intill hunden och gosa ska man välja annat fästingmedel till hunden.

Till TS, detta står på fassvet.se
Skulle hunden tugga i sig av halsbandet kan följande symptom förväntas uppträda: Okoordinerade rörelser, tremor, salivering, kräkningar och stelhet i bakdelen. Symptomen klingar vanligtvis av inom 48 timmar. Diazepam kan användas för symtomatisk behandling om nödvändigt.

Själv är jag mycket nöjd med halsbandet, det fungerar utmärkt för mina hundar.
 
Sv: Fästinghalsband.

Ojdå, hoppas att din hund blir helt OK snart!
Jag har också scalibor på min hund och jag har tänkt på att ta av det när han är själv, men faktiskt glömt någon gång. Nu kommer jag att vara extra försiktig...
 
Sv: Fästinghalsband.

*kl*

Jag funderar mest på hur min skulle få av det:confused:
Det sitter ju åt litegrann, och har då aldrig ramlat av själv.
Iofs är jag matte till en hund som inte tuggar på sånt som inte är uttalat gott:D.
 
Sv: Fästinghalsband.

Det finns hundar som har fått krampanfall, förlamning i bakbenen och liknande symptom av att bara har scalibor på sig. Dessa symptom har dock varit reversibla och försvunnit efter ett tag.
 
Sv: Fästinghalsband.

då min äldsta vovve har fårr hudproblem av alla mediciner han ätit så vågar /får vi inte ha några som helst medel på honom... men en liten hocus pocus gubbe skulle blanda nått med örter så vi fick prova att spruta på.. han skulle göra de gratis så varför inte ... hoppas verkligen att e funkar.... plockar drösvis med fästingar varje dag... denminsta kan juh itne helkler ha eftersom dom är med baran i princip varje dag... och badar varje dag ox¨å...
 
Sv: Fästinghalsband.

Hur lyckas hunden få av sig halsbandet egentligen???
 
Sv: Fästinghalsband.

Mamma var hundvakt till mina när jag var bortrest och min ena var full med fästingar varje dag...hon köpte billiga örthalsband på granngården ( tror dom kostade 59 kr) till bägge hundarna och sen dess har dom inte haft några fästingar på sig...dessutom kan dom bada med dom och ska vara helt ofarliga

Jag tycker också att örthalsbanden fungerar bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden. Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: Lattematte
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp