Har ni hemlarm?

Inget larm och knappt lås på dörren. Vi låser mest för att folk ska veta att vi inte är hemma/så pass långt bort att det inte är rimligt att vänta på oss. Har inget behov av att försvara mitt hus/bostad och har inget av större värde hemma inomhus heller (sadelkammaren däremot är låst...). Vi bor i skogen men har grannar som är hemma dagtid men jag har inget större hopp om att de larmar polis om det blir inbrott, hos oss kan det komma och gå folk fast inte vi är hemma så grannarna skulle förmodligen tro att någon har något ärende.

Om vi nu ska spinna vidare på fördomsfullheten så är min erfarenhet att de som vaktar sin tomt/bostad på sätt som beskrivits här i tråden är sådana som flyttat hit söderifrån.
 
Men jag tycker lika illa om generaliseringar att landsbygdsbor skulle vara mer revirhävdande än stadsbor.

Ingen har ju heller, vad jag vet, gjort den generaliseringen. I tråden kopplar dock flera inlägg vissa former av revirhävdande just till att bo på landet eller avsides, och i ett hus man äger själv.
 
Eftersom jag under lång tid varit stadsbo tycker jag väldigt illa om generaliseringar av typen att 08:or är på ett viss vis.

Jag tycker ofta att sådana är lite underhållande! Alltså generaliseringarna, inte nollåttorna. De är så många att man nog får anta att de sammantaget är som folk är mest.
 
Eftersom jag under lång tid varit stadsbo tycker jag väldigt illa om generaliseringar av typen att 08:or är på ett viss vis. Men jag tycker lika illa om generaliseringar att landsbygdsbor skulle vara mer revirhävdande än stadsbor. Överallt där jag bott i stan har det funnits sjutillhållarlås, titthål i dörren, portkod och rejäla lås på alla förråd. Säkerhetskedja är inte ovanligt. Det var helt klart lättare för mig att avskärma mig totalt när jag bodde i stan än när jag bodde på landet
Jag tycker också att det är synd med generaliseringar. Det om något skapar segregation.
 
Ingen har ju heller, vad jag vet, gjort den generaliseringen. I tråden kopplar dock flera inlägg vissa former av revirhävdande just till att bo på landet eller avsides, och i ett hus man äger själv.

Jag tycker att det här inlägget är bra nära en generalisering, även om du skriver att det handlar om "intresse av föreställningar". Du kan väl åtminstone skriva att det är du som oftare möter beteendet hos lantisar än det mer allmänna "man".

Jag är inte det minsta intresserad av att komma fram till att lantisar är si och stadsbor så. Men jag är intresserad av föreställningar på området. Buke ger tillgång till rätt många sådana föreställningar.

Att det sedan oftare är bland lantisar man möter den här viljan att i hemmet med till buds stående medel avskärma sig från sina medmänniskor och samhället i sin helhet, är ju inte att förvånas över. Glesbygd underlättar ju det projektet avsevärt. Att jag sedan tycker att den inställningen rätt ofta tar sig skrämmande uttryck, är ju ytterligare en annan sak.
 
Tycker ordet "lantisar" har en nedlåtande ton när det används ihop med "stadsbor"?
Det går utmärkt att säga Lantbor eller Glesbyggdsbor isf lantisar.
Om det inte är avsikten att vara nedlåtande förstås....
 
Jodå, jag har hört det. Och det är helt klart ett av skälen till att jag inte vill bo på landet. Jag tycker det är skrämmande.

Överhuvudtaget är den där attityden som McG visar så övertydligt, oerhört skrämmande: att man behöver aggressiva uttryck för att tala om eller visa självständighet. Jag vill helst inte ha den attityden i min närhet, därför att den är så obehaglig.

Tycker du grannen i mitt inlägg agerade hemskt?

Han är världens mest generösa och snälla individ. Alltid glad och hjälpsam!
Den gången de kom och rekade och han kom i jaktutstyrsel hade han just varit ute och skjutit ett rådjhur som var påkört och ingen annan kom nära nog att skjuta. Iom att han är gammal prickskytt kunde han skjuta den på längre håll, och så den den dog ögonblickligen och inte behövde lida. Det gjorde han med sin lediga tid, för att hjälpa djuret.
Att det sen slumpade sig så att den bil man är väldigt säker på åkt runt och rekat inför sadelstölder gled ner på vår lilla återvänsväg ute i ingenstans och han då kunde skrämma tjuvarna genom att bara titta på dem och geväret..
Ja, det kan inte jag se något hemskt i.
Speciellt inte som inga av den ström av "felkörande" bilar från det landet plötsligen upphörde efter det. Det har inte varit en enda sån bil sen dess.
Gårdar i närområdet har dock blivit av med sadlar för flera hundra tusen..
 
Jodå, jag har hört det. Och det är helt klart ett av skälen till att jag inte vill bo på landet. Jag tycker det är skrämmande.

Överhuvudtaget är den där attityden som McG visar så övertydligt, oerhört skrämmande: att man behöver aggressiva uttryck för att tala om eller visa självständighet. Jag vill helst inte ha den attityden i min närhet, därför att den är så obehaglig.

Jag har bestämt mig för att överge storstan för att flytta ut på landet. Jag har bott både mitt i huvudstaden, i förort och på landet utanför annan stad. Nu bor jag igen på landet.
Jag upplever att folk bryr sig mer på landet. Jag har aldrig haft problem med att inte känna mig välkommen bland grannar etc. Men på landet upplever jag att folk anstränger sig snäppet mer att hjälpa varann.
Men så har man kanske mer behov av det också kanske iom isoleringen och det extrajobb som kan komma om man har större gårdar, marker, fler byggnader, maskiner, djur etc och inte bara kan hyra in/lämna in saker runt hörnet.

Så jag tycker nog du har en märklig rädsla för livet på landet. Det är inte bara banjospelande fyllon med bössor.. ;)
Och ja, jag skojar!
 
Tycker ordet "lantisar" har en nedlåtande ton när det används ihop med "stadsbor"?
Noterat; men det var inte tänkt i nedlåtande syfte. Det har jag ingen anledning till. Har själv bott i allt från storstan till längst ut på landet och respekterar människor oavsett bostadsort. Min erfarenhet från olika sidor gör nog att jag kan se för- och nackdelar med ett leende och lite distans. Därav ordvalet, tror jag.
 
Jag tycker att det här inlägget är bra nära en generalisering, även om du skriver att det handlar om "intresse av föreställningar". Du kan väl åtminstone skriva att det är du som oftare möter beteendet hos lantisar än det mer allmänna "man".
Jag skriver ju "i tråden". Sådana inlägg kan för allt vad jag vet vara skrivna av stockholmare som bor i studentrum.
 
Tycker ordet "lantisar" har en nedlåtande ton när det används ihop med "stadsbor"?
Det går utmärkt att säga Lantbor eller Glesbyggdsbor isf lantisar.
Om det inte är avsikten att vara nedlåtande förstås....
Lantbor är bra! Jag skrev lantisar bara för att det är kortare än glesbygdsbor. (Och kanske för att landet nog är lite mer än glesbygden.) Jag kom inte på ordet lantbor, bara. Det är mycket bättre.
 
Så jag tycker nog du har en märklig rädsla för livet på landet. Det är inte bara banjospelande fyllon med bössor.. ;)
Och ja, jag skojar!

Jag är iofs rätt störd över grannar hemma i stan som vill ha mer och mer staket hela tiden. Jag tycker att det är skrämmande. En otrevlig utveckling av staden sedan det blivit mer och mer bostadsrätter och färre hyres-. Tack och lov visar det sig förbjudet att hägna in sig till den grad som de vill.
 
Senast ändrad:
Jag skriver ju "i tråden". Sådana inlägg kan för allt vad jag vet vara skrivna av stockholmare som bor i studentrum.

Fast i det andra inlägget jag citerar skriver du om folk som "man möter". Det framgår inte särskilt tydligt att det är anonyma personer på Buke du menar.
 
Fast jag föredrar den tanken, att man förvaltar en bit land som kommer att gå vidare till någon annan på sikt, än att man äger något materiellt som man kan göra lite som man vill med.
Visst, men det är en jäkla skillnad mellan att anse sig ha skyldigheter gentemot framtida generationer av mänskligheten och att anse sig ha det gentemot sina egna framtida släktgenerationer. (Inte minst kravet på att yngla av sig!)
 
Visst, men det är en jäkla skillnad mellan att anse sig ha skyldigheter gentemot framtida generationer av mänskligheten och att anse sig ha det gentemot sina egna framtida släktgenerationer. (Inte minst kravet på att yngla av sig!)
Men oj? Hur vanligt är det?

Du startade ju resonemanget utifrån det jag skrev.
Det jag tänkte var mer att man förvaltar något, att man lånar det men ändå har fullt bestämmande.

Ungefär som det jag fick itutat som liten: om man lånar något (av grannen, av vänner) så ska man lämna tillbaka det i aningen bättre skick, som tack för lånet. Rengjort, uppsmort eller bara lite putsat.

Mina tankar kring att vara länk i en lång kedja ligger långt ifrån din tvångströja.
Jag bor på ett ställe där an jobbat i många hundra år. Jag kan känna respekt för det man slitit med. Utan att känna att jag har några skyldigheter.
När jag lämnar stället ska de vara lite finare än när jag köpte det.
 
Men oj? Hur vanligt är det?

Du startade ju resonemanget utifrån det jag skrev.
Det jag tänkte var mer att man förvaltar något, att man lånar det men ändå har fullt bestämmande.

Ungefär som det jag fick itutat som liten: om man lånar något (av grannen, av vänner) så ska man lämna tillbaka det i aningen bättre skick, som tack för lånet. Rengjort, uppsmort eller bara lite putsat.

Mina tankar kring att vara länk i en lång kedja ligger långt ifrån din tvångströja.
Jag bor på ett ställe där an jobbat i många hundra år. Jag kan känna respekt för det man slitit med. Utan att känna att jag har några skyldigheter.
När jag lämnar stället ska de vara lite finare än när jag köpte det.

Jag uppfattade det som att du lade tyngdpunkten på just släkt och formellt arv.
En annan aspekt av ägandet är om dt är något som funnits i en (s)läkt länge. Då lånar man bara. Det är definitivt inte "mitt" för den som har det nu. Den personen sköter om det på uppdrag av tidigare och kommande ägare.

Att vara en en länk i en kedja och förvalta miljön går långt, långt bortom de egna biologiska eller juridiska släktbanden.
 
Det är inte bara banjospelande fyllon med bössor.. ;)
Och ja, jag skojar!
Nej för tusan, här kör en del med dragspel också, hembrända spriten flödar och vapen svetsas ihop i varenda verkstad så Petruska m.fl. gör bäst i att aldrig åka utanför stadsgränsen,,,,,,,någonsin. ;)
 
Tycker ordet "lantisar" har en nedlåtande ton när det används ihop med "stadsbor"?
Det går utmärkt att säga Lantbor eller Glesbyggdsbor isf lantisar.
Om det inte är avsikten att vara nedlåtande förstås....

DN körde ett tag intervju med "veckans lantis". Dvs någon som bor i Stockholm men inte är född där. Jag tror att det är ett rätt vanligt uttryck i Stockholm och avser alla som inte bor i Stockholm.
 
DN körde ett tag intervju med "veckans lantis". Dvs någon som bor i Stockholm men inte är född där. Jag tror att det är ett rätt vanligt uttryck i Stockholm och avser alla som inte bor i Stockholm.
Tråkigt om det är så att det av Stockholmsbor är ett vanligt uttryck för lantbor. Eller för hela övriga befolkningen av landet med för den delen.
Som med alla andra nedsättande ord är det den som blir kallad för det, och inte den som säger det...som avgör om det är ok.
Lantis är lite av den svenska motsvarigheten till Hillbillys. Det finns ju en rad bättre ord att använda om man vill.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har smörjt mig med voltaren gel idag och får ingen effekt alls. Så jag undrade om jag också kunde ta Ipren och läste i fass för...
Svar
1
· Visningar
181
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
656
Senast: Mint
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Sedna
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
31
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp