Har ni tips om...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Litur_sötnos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 138
L

Litur_sötnos

Har hört rykten om att man inte ska titta in i hästens öga.
Då menar jag inte att man bara står och tittar snabbt utan att man står och stirrar in i hästens öga. Varför inte vet jag inte?
Tror ej riktigt inte på det här. Vet någon nått om detta?
:confused:

Det där kommer från att människan är ett rovdjur och att folk tror att bara för att man tittar hästen i ögonen så tror hästen att man ska äta upp den!

Nå, så är inte fallet. Om du INTE tittar en häst i ögonen så visar du däremot att du är underlägsen.

Det viktiga är HUR du ser en häst i ögonen, så länge din blick är "vanlig" (mild, snäll, lugn, harmonisk osv.) så är det ingen fara alls, det är när du som människa blir arg som hästen ser det och DÅ kan den uppfatta dig som rovdjur och bli rädd.

Ilska är ju inte något som hästar har, det är ett beteende för rovdjur.

Så fortsätt du att se din/a häst/ar i ögonen, så länge du är harmonisk och lugn!

Många djur känner sig hotade om man ser dem i ögonen. Så samma sak gäller nog hästar. Har läst att den som viker undan blicken först är mest underlägsen, Testade det på min katt, och efter en stund vek han undan, så jag får väl tro att jag är överlägsen honom ;)
Om du ska ha en så att säga " välkomnande" blick när du går fram till en häst ska du titta den nånstans på bogen och inte i ögonen.

Ilska är ju inte något som hästar har, det är ett beteende för rovdjur.

Då tror nog min häst att han är ett rovdjur då :rofl: :rofl:
För så ursinnigt arg som han är när han skall jag ut fåglar ur hagen finns det inte många som är.....vidöppen käft och ögona rullar i skallen på honom....nog är han ilsken alltid :D

Det är HUR du använder din blick som är det viktiga. När jag tränar min häst ser den mig hemskt gärna i ögonen, den ger mig "fokus", dvs. den koncentrerar sig på mig, och detta gör den villigt och med glädje.

Att aldrig se sin häst i ögonen visar på att du är underlägsen, som du tog ex. med katten.
Den blev utmanad och vek undan sin blick, men det behöver inte betyda att du är dess ledare (eftersom ledare är så mkt mer).

Du kan lika gärna vara bortdrivande genom att titta på bogen, som att du är välkommnande. Genom att använda din blick rätt ger du hästen signaler.

Om du stirrar en häst i ögonen så beter du dig inte bara som ett rovdjur, utan även som en flockledare som vill köra ut en olydig flockmedlem ur gemenskapen. Att bli utkörd ur flocken är ett effektivt straff, då en ensam häst inte kan klara sig så bra i det vilda. Om du gör detta i samband med en rak, bestämd, närmast aggressiv kroppshållning så är du högst ovälkomnande mot hästen.
Om du vill visa den att du är vänlig och ofarlig så ska du sänka hakan, axlarna och blicken och gärna vända sidan till. En häst går inte fram till en annan rakt framifrån, de går i serpentiner och närmar sig lite från sidan. Hästen förstår inte vårt språk, så vi måste lära oss att "prata" hästens språk, alltså samma kroppspråk som hästen har.
Du bör visa att det är du som bestämmer genom ditt kroppspråk och hur du får hästen att göra som du vill. Hästen är inget rovdjur, så du bör inte stirra den i ögonen för att få den att vika undan med blicken.

Jag skulle tolka beteendet som att han skyddar sitt revir...? Men då har jag inte sett din häst.

Ilska är när du medvetet skulle söka upp ett problem för att bråka med det, i detta fall att hästen skulle jaga efter och leta reda på fåglar för att få jaga iväg dom.

:)

Men om du sänker blicken och hållningen inger du ett intryck av att vara osäker.

Vad det gäller att hästar inte närmar sig varandra framifrån stämmer inte, de närmar sig om de är inbjudna att göra det, tex till andra "vänner".

Och som jag sa tidigare, det är inte ett rovdjurs beteende att se andra i ögonen för i så fall är alla hästar jag tränat rovdjur, alla tittar mig gärna i ögonen när de ger mig fokus.

Det där är helt och hållet hur du ser på hästen.

Ta bara fodring som exempel.

När man fodrar hästar i ett stall, titta dom i ögonen så ska ni se att de ser er i ögonen, för ni kommer med något de hemskt gärna vill ha, oavsett rang, deras mat. Utmanar de er då? Nej, de ger er fokus, de är uppmärksamma på er, visserligen därför att ni har deras mat, men ändå, de utmanar er inte!

Varför inte? Hästens ögon säger otroligt mycket om dess sinnestillstånd precis som människor. Om vi vill förstå våra hästar så måste vi använda oss av alla verktyg som finns, och ögonen säger SÅ mycket. Sen kan ju poängteras att vår blick är ett verktyg också och vi måste hålla koll på vart vi tittar när vi ber hästen om någonting. Det är t.ex inte jättepraktiskt att försöka bjuda in en häst om man vrålstirrar på honom.

Niklas

Jag har testat att titta hästar i ögonen, det har aldrig hänt något mer än att de böjt undan tillslut.

Däremot har jag provat detsamma med hundar med mer resultat och där har det hänt flera gånger att hunden börjat morra.
"Trevliga" hundar böjer bort blicken.

Det jag har hört är att underlägsna hästar tittar på flockledaren..... Alltså skall hästen titta på dig. Känner någon igen det? /T_B

Tittar på mig gör hon definitivt, hon är för det mesta uppmärksam på vad jag gör men ibland bara med ett öga :smirk:.
Kan dock inte påstå att hon söker ögonkontakt.

Det är nämligen så att ofta går vi människor in t ex i en hage och tittar hästen rakt i ögonen och ler mot den, vilket vi har lärt oss är artigt. Men, i hästens ögon liknar vi då ett rovdjur som iakttar sitt byte och blottar sina tänder :smirk:. Håller med som någon sa, att det handlar nog om HUR man tittar en häst i ögonen.

Hästar kan ta ögonkontakt som att man provocerar den. Särskilt i samband med att man korrigerar den. Och allra mest om man är negativt laddad när man är tillsammans med hästen, till exempel om hästen lyckats få en på dåligt humör...

Om man korrigerar hästen i "ögonvrån" är risken mindre att hästen tar det som att man utmanar den, och risken större att hästen tänker att den själv ådrog sig konsekvensen av sina handligar.

Exempel: Om du har en häst som biter dig i ändan när du kratsar hovarna (=tråkigt, en tugga räcker för att inte kunna sitta på en vecka), då kan du enkelt sparka bakåt några gånger med din fot när du märker att hästen är på väg. En smart häst låter bli att sätta sin nos nära något som sparkar. Men om hästen envist vill komma åt att bita ändå så kommer den att få en spark på nosen av din fot. Det blir alltså en konsekvens för hästen själv. Om du gör så, korrigerar i ögonvrån medan du försöker utföra din kratsning, är det mer sannolikt att hästen "skyller sig själv" istället för att tänka att du muckar gräl med den.

/C

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 966
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: iliedtoday
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka