Har Postnord inga skyldigheter alls?

Jag har flyttat 2 ggr på ett år och dessutom bytt hela mitt namn under den tiden. Det blev ganska snabbt pinsamt uppenbart att många som inte tillåter manuell adressuppdatering med hänvisning till att de använder folkbokföringen, inte alls uppdaterar den informationen... :down: Det bästa är när man kontaktar dem och meddelar att det är fel namn/adress och de surt säger att det inte är deras fel, de använder bara folkbokföringens uppgifter.

Jag har förvisso hotbild mot mig, men inte på livshotande vis utan "bara" förtal och försök att sätta mig i ekonomisk skuld. Kan inte ens föreställa mig vilken panik jag skulle känt om min hotbild kom från någon som var fysiskt kapabel att göra mig illa, samtidigt som myndigheter, postnord mfl håller på så här :eek:
Jag personligen har som rutin att kolla adressen innan jag skickar något men det har inte alla kollegor.
Nuvarande kommun synkar mot folkbokföringen men eftersom jag även skyddar personer så kollar jag alltid med dem vilken adress de vill ha sin post till.
 
Är det lantbrevbärare där din post delas ut, där du bodde förut? I så fall kanske det kan vara värt att kontakta dem och informera om problemet. Får lokala lantbrevbäraren reda på infon borde de sluta dela ut breven där (min erfarenhet är att just lantbrevbärare ibland går mer på ”snällhet” och ”vetskap” om vilka som bor/bott där och delar ut posten även om det inte är korrekt enligt pappret).
Jag har provat upprepade gånger genom åren, de byter brevbärare så ofta att det blir meningslöst.
 
Som vanligt i trådar där Postnord är involverade är det massa missförstånd och felaktigheter.
  • Eftersändning beställs från Adressändring "www.adressandring.se" som ägs tillsammans av Postnord och Bring. Efter beställningen är gjord hos Adressändring kan det ta någon vecka innan den kommer in i systemen.
  • I PostNords system går de flesta försändelser till den nya adressen automatiskt från sorterings terminalen. Alltså kommer försändelserna inte ens till det gamla utdelningskontoret.
  • Det finns idag ca 25 olika företag som bedriver postutdelning i Sverige. Dock när något går fel är det alltid Postnord som hålls ansvariga.
  • Under många år har vården tex nyttjat andra leverantörer för sina försändelser än Postnord.
 
Jag flyttade utomlands för en dryg månad sedan, och betalar nu dyrt för att Postnord ska eftersända all min post hit. Likförbannat har nu min post hamnat på en gammal adress, utan att eftersändas. Viktig jävla post, som jag nu aldrig kommer få se röken av. (Min post som levereras till gamla adressen stjäls).

Postnord tar som vanligt NOLL ansvar. Inget alls. "Ojdå, vi ska prata med utdelaren". Jaha? Problemen som de orsakar löser sig ju inte av det? Får jag tillbaka mina 1500:- som jag betalade när jag ingick AVTAL med dem att de ska eftersända min post?

Vad fan ska man göra? Jag har en sjuk stalker som njuuuuter i fulla muggar av att _FORTFARANDE_ ha kontrollmedel, tack vare postnord!
Är det några handlingar som du kan begära skickas via tex Kivra? I så fall hamnar de ju inte (SKA INTE hamna9 i brevlåda.
Jag vet dock inte hur Kivra fungerar om man bor utomlands.
 
I det journalsystem min region har så uppdateras registret automatiskt. Man har liksom inga manuella register utan allt synkas mot folkbokföringen.
Så ska det vara i min region med men när gamla adressen fortfarande stod på breven från min vårdgivare och jag påtalat problemet minst 2 ggr till dem bad jag dem faktiskt att ändra det manuellt när jag hade bott här i över ett år och brev från dem kom på villovägar totalt 🤦
 
Som vanligt i trådar där Postnord är involverade är det massa missförstånd och felaktigheter.
  • Eftersändning beställs från Adressändring "www.adressandring.se" som ägs tillsammans av Postnord och Bring. Efter beställningen är gjord hos Adressändring kan det ta någon vecka innan den kommer in i systemen.
  • I PostNords system går de flesta försändelser till den nya adressen automatiskt från sorterings terminalen. Alltså kommer försändelserna inte ens till det gamla utdelningskontoret.
  • Det finns idag ca 25 olika företag som bedriver postutdelning i Sverige. Dock när något går fel är det alltid Postnord som hålls ansvariga.
  • Under många år har vården tex nyttjat andra leverantörer för sina försändelser än Postnord.
De två sista punkterna är irrelevanta i stora delar av landet. Det finns där en som delar ut post och det är PostNord.
 
Hos mig är det Postnord eller Bring som levererar post, du har kanske redan gjort det, men kolla med Bring också.
Det är ju helt för jäkligt att de fortsätter dela ut. :down:
 
Det trista är att posten h ar funkat uselt så väldigt länge. Har en anekdot från 80-talets början då jag jobbade som ombudsman.
Vid större utskick kördes kuverten genom en adresseringsmaskin.
Ett brev kom tillbaka som avflyttad. Vek ihop, adresserade nytt kuvert och skickade. Samma visa en gång till. Tredje tjocka brevet kom fram. Har hur många galna historier som helst.

Det som gjorde mig mest arg var när jag stod ute i trädgården och postbilen passerade och körde förbi mig och upp till huset ovanför, min hyresvärd och tillika svärmor. Där lämnades min post och mitt paket. Det var alltså längre att köra och bilen passerade mig på några meters avstånd. Och nej, vi hade inte ens namn som påminde om varandras.

Senaste årens paketkrångel har inte förvånat mig ett dugg. Det hänger så mycket på hur personalen på aktuellt postområde är.
 
Jag begärde registerutdrag från SPAR för ett tag sen, det visade sig att sjukvården hämtat mina uppgifter 10-20 gånger under några månader. Ibland flera gånger samma dag. Vet inte varför, har inte fått så många brev av dem så det verkar mystiskt. Fast det kanske är såna där automatiska hämtningar.
 
Som vanligt i trådar där Postnord är involverade är det massa missförstånd och felaktigheter.
  • Eftersändning beställs från Adressändring "www.adressandring.se" som ägs tillsammans av Postnord och Bring. Efter beställningen är gjord hos Adressändring kan det ta någon vecka innan den kommer in i systemen.
  • I PostNords system går de flesta försändelser till den nya adressen automatiskt från sorterings terminalen. Alltså kommer försändelserna inte ens till det gamla utdelningskontoret.
  • Det finns idag ca 25 olika företag som bedriver postutdelning i Sverige. Dock när något går fel är det alltid Postnord som hålls ansvariga.
  • Under många år har vården tex nyttjat andra leverantörer för sina försändelser än Postnord.
Det står postnords stämpel på kuverten som hamnar fel.

Beställningen gjordes över en månad före flytt, och trots att vi nu bott här i över en månad så funkar det inte än.

Som vanligt när man kommer med berättigad kritik mot postnord är det aldrig fel på deras rutiner, syatem, personal eller posthantering.
 
Som vanligt i trådar där Postnord är involverade är det massa missförstånd och felaktigheter.
  • Eftersändning beställs från Adressändring "www.adressandring.se" som ägs tillsammans av Postnord och Bring. Efter beställningen är gjord hos Adressändring kan det ta någon vecka innan den kommer in i systemen.
  • I PostNords system går de flesta försändelser till den nya adressen automatiskt från sorterings terminalen. Alltså kommer försändelserna inte ens till det gamla utdelningskontoret.
  • Det finns idag ca 25 olika företag som bedriver postutdelning i Sverige. Dock när något går fel är det alltid Postnord som hålls ansvariga.
  • Under många år har vården tex nyttjat andra leverantörer för sina försändelser än Postnord.
Det är också väldigt populärt hos brevbärare (oavsett vilket företag de jobbar för!) att skylla på andra.
När jag jobbade som brevbärare (inte postnord) så fick jag en dag en arg kvinna efter mig. Hon väntade på en tidning hon prenumererade på och hade pratat med brevbäraren från Postnord som så vänligt berättat att hon skulle prata med mig istället. Well. Den tidning hon väntade på var en tidning som vi öht inte hanterade, jag dubbelcheckade och nog sjutton var det Postnord som hade ansvaret för den i vårt område. Samtidigt kan jag förstå den andra brevbäraren. Blir mottagare för arga på något man inte kan lösa av någon anledning så går det ibland inte att freda sig med annat än att be dem prata med annan brevbärare.

Men att gå därifrån till att säga att "alla skyller på oss trots att vi aldrig gör något fel" är ganska extremt, och respektlöst mot de mottagare som faktiskt råkar ut för problem pga uppenbart felhanterad post.
(Jag har hjälpt till med post utdelad av såväl Postnord som andra aktörer på marknaden när det inte finns ens en liten likhet mellan adressen på posten och adressen där det delats ut...)
 
Men du har väl kontaktat alla och ändrat adress? Det slipper man ju inte undan för att man skaffat eftersändning av posten. De enda man slipper ändra är ju de som tar adress från folkbokföringen. Men jag kan tänka mig att folkbokföringen inte har lika bra koll på utlandsflyttar. I det läget hade jag kontaktat alla för säkerhetsskull.
Dom har lika bra koll, I alla fall vid själva utflytten, sen är det frivilligt att ändra om man flyttar i utlandet efter själva utvandringen. Jag har alltid anmält mina flyttar (3 st sen utvandringen) till folkbokföringen och andra berörda utan problem.

Aldrig använt eftersändning, varken inom eller utom Sverige. Går fortare och blir mer rätt att själv ändra överallt.
 
Jag kanske är partisk som jobbat hos Posten i massor av år men slutade för ca 10 år sen.

Där jag bor har det funkat ypperligt, det har det nog hänt en eller två gånger att brev hamnat i fel postlåda. I min värld inte så konstigt.

Eftersändning av post går via https://www.adressandring.se/ och kostar en slant av det som kommer med gammal adress men det går rätt fort att få till aktuell adress om du ändrat hos folkbokföringen.

Med mina erfarenheter av Postnord är jag inte deras största fan men just eftersändningar brukar funka rätt bra.
 
Det står postnords stämpel på kuverten som hamnar fel.

Beställningen gjordes över en månad före flytt, och trots att vi nu bott här i över en månad så funkar det inte än.

Som vanligt när man kommer med berättigad kritik mot postnord är det aldrig fel på deras rutiner, syatem, personal eller posthantering.
Om det fortfarande kommer fel bör du kontakta Adressändring som är ansvariga för din eftersändning.
 
Det är också väldigt populärt hos brevbärare (oavsett vilket företag de jobbar för!) att skylla på andra.
När jag jobbade som brevbärare (inte postnord) så fick jag en dag en arg kvinna efter mig. Hon väntade på en tidning hon prenumererade på och hade pratat med brevbäraren från Postnord som så vänligt berättat att hon skulle prata med mig istället. Well. Den tidning hon väntade på var en tidning som vi öht inte hanterade, jag dubbelcheckade och nog sjutton var det Postnord som hade ansvaret för den i vårt område. Samtidigt kan jag förstå den andra brevbäraren. Blir mottagare för arga på något man inte kan lösa av någon anledning så går det ibland inte att freda sig med annat än att be dem prata med annan brevbärare.

Men att gå därifrån till att säga att "alla skyller på oss trots att vi aldrig gör något fel" är ganska extremt, och respektlöst mot de mottagare som faktiskt råkar ut för problem pga uppenbart felhanterad post.
(Jag har hjälpt till med post utdelad av såväl Postnord som andra aktörer på marknaden när det inte finns ens en liten likhet mellan adressen på posten och adressen där det delats ut...)
Antar att du syftar på mitt inlägg "alla skyller på oss trots att vi aldrig gör något fel"
Självklart händer det att det blir fel ibland, men allmänheten förstår inte alltid att det nuförtiden finns fler aktörer än Postnord som levererar post.
 
Jag kanske är partisk som jobbat hos Posten i massor av år men slutade för ca 10 år sen.

Där jag bor har det funkat ypperligt, det har det nog hänt en eller två gånger att brev hamnat i fel postlåda. I min värld inte så konstigt.

Eftersändning av post går via https://www.adressandring.se/ och kostar en slant av det som kommer med gammal adress men det går rätt fort att få till aktuell adress om du ändrat hos folkbokföringen.

Med mina erfarenheter av Postnord är jag inte deras största fan men just eftersändningar brukar funka rätt bra.
När jag jobbade som brevbärare så hörde det också till ovanligheterna att det blev fel, förutom med vissa brevbärare som uppenbart slarvade mer än vad som kunde vara ok. Det var också tydligt att vissa företag sällan uppdaterade sina register då vi kunde söka i vår databas på sådant som verkade fel och då få fram att personens eftersändning upphört flera år(!) tidigare :meh:

Men. Inget av det spelar roll. Det är fullständigt irrelevant om så 99,9% av posthanteringen skulle gå utan minsta fel. Nu beskriver TS tydligt hur det inte alls fungerar och att det fått negativa konsekvenser. Frågan är ju då vad som går att göra åt det. Jättebra om det för andra fungerar men det hjälper inte i det här läget.
 
Antar att du syftar på mitt inlägg "alla skyller på oss trots att vi aldrig gör något fel"
Självklart händer det att det blir fel ibland, men allmänheten förstår inte alltid att det nuförtiden finns fler aktörer än Postnord som levererar post.
Eftersom jag citerade ditt inlägg så ja, jag syftade på det du skrev :)
Har du koll på att det finns stora delar av landet där inga andra aktörer delar post? Och om det funnits fler andra där TS tidigare bodde, tror du inte att postnords första reaktion hade varit att skylla på dem snarare än att säga att de ska prata med sina brevbärare när klagomål nu framförs?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp