Bukefalos 28 år!

Har Postnord inga skyldigheter alls?

Det blir ju tyvärr personangrepp eftersom en person i tråden har skrivit "OM du nu jobbar på Postnord - med den attityden" mot en annan. Det för mig är ju personangrepp. Man skyller inte på företaget här utan skriver i princip att det är dens personens fel. Vilket för mig inte rimmar bra. Även om jag förstår ilskan av att inte kunna välja postoperatör.

Det är inte lätt att arbeta för PostNord det kan jag intyga. Å det är inte heller lätt att diskutera om postnord heller utan att någon tar illa vid sig på ett eller annat sätt. Anställd eller inte.

Men det jag önskar som ändå har jobbat där i flera år (men som tack och lov sa upp mig) är ju att man klagar där det gör nytta. Jag kan tipsa om att anmäla försenad post till PTS och även fortsätta skicka in till postnords kundservice att ni har problem. Det är inte lätt och det vet jag. Jag står på er sida men försök att inte skylla på en person att företaget ser ut som det gör. Det är ledningen som är problemet här och inte de som arbetar på golvet. Hoppas ni förstår vad jag menar. :sorry:
 
Ser inte påhopp alls. Däremot är det jävligt suspekt om någon reggar sig enbart för att svara i en tråd med en rätt nedlåtande attityd utan att läsa vad som faktiskt skrivs. Det i sig gör att svaren blir som det blir även om folk hållit sig trevliga:D
Ja, folk klagar ofta på Postnord men på många ställen är ju allt Postnord.
 
Apropå PostNords kundtjänst (och jag beundrar verkligen de som orkar stå ut med alla hot och frustration och raseri), hade en vän som jobbade där ett tag. Någon hade fått tag på numret till en högre chef och mot alla regler så gav de numret till en del som ringde, när det var allvarligt. Vet inte hur länge de kunde göra det innan någon upptäckte vad de höll på med.

Jag förstår helt och fullt frustrationen och ilskan, men som någon som själv jobbat inom en myndighet där man får ta emot mycket dynga så vet jag hur många bara vräker ur sig vad som helst när de blir ursinniga. Har själv blivit kallad jävla nazist kommunist islamist hora som borde knullas med ett järnrör. Det är inte kundtjänst eller den enskilda handläggaren i telefonen som är ansvarig för lagstiftning, praxis, eller en dysfunktionell organisation med inkompetent ledning. Och hur arg man än är, finns det gränser man inte går över.
 
Ser inte påhopp alls. Däremot är det jävligt suspekt om någon reggar sig enbart för att svara i en tråd med en rätt nedlåtande attityd utan att läsa vad som faktiskt skrivs. Det i sig gör att svaren blir som det blir även om folk hållit sig trevliga:D
Ja, folk klagar ofta på Postnord men på många ställen är ju allt Postnord.

Ska du säga så om alla som reggar sig på bukefalos så har vi nog inga nya användare som vill komma hit. :nailbiting:

En text kan vara glad, ledsen, arg och alla olika känslor. Det är betraktaren som avgör vilken ton texten har. Vet man inte vilken ton det ska vara i kan man testa läsa den i olika toner och se vilken som passar bäst. Även om jag då rekommenderar att man frågar personen vad denne menar istället för att anta. :up:
 
Som vanligt i trådar där Postnord är involverade är det massa missförstånd och felaktigheter.
  • Eftersändning beställs från Adressändring "www.adressandring.se" som ägs tillsammans av Postnord och Bring. Efter beställningen är gjord hos Adressändring kan det ta någon vecka innan den kommer in i systemen.
  • I PostNords system går de flesta försändelser till den nya adressen automatiskt från sorterings terminalen. Alltså kommer försändelserna inte ens till det gamla utdelningskontoret.
  • Det finns idag ca 25 olika företag som bedriver postutdelning i Sverige. Dock när något går fel är det alltid Postnord som hålls ansvariga.
  • Under många år har vården tex nyttjat andra leverantörer för sina försändelser än Postnord.
Jag får brev från vården via postnord 🤷🏼‍♀️
 
Ska du säga så om alla som reggar sig på bukefalos så har vi nog inga nya användare som vill komma hit. :nailbiting:

En text kan vara glad, ledsen, arg och alla olika känslor. Det är betraktaren som avgör vilken ton texten har. Vet man inte vilken ton det ska vara i kan man testa läsa den i olika toner och se vilken som passar bäst. Även om jag då rekommenderar att man frågar personen vad denne menar istället för att anta. :up:
Det är helheten som är poängen. Att ett konto reggas för att enbart säga emot vad någon säger om ett företag är inget nytt fenomen.

Orkar inte tjafsa om detta när jag är en stor förespråkare att fråga först hur någon menar... Men det finns gränser. Användaren tillförde inget nytt i en redan jobbig situation för TS.
 
Knapplån detta inlägg är inte svar till enskild person, så ingen behöver ta illa vid sig.

https://1.pts.se/sv/ är högsta ansvariga organ för att post och annat fungerar som det ska.

Jag har äntligen kommit ur kronopelleträsket och det är INTE tack vare PostNord. Jag vet inte hur många gånger, jag fått kronofogdebrev, som första brev - eller rent utav att kronopelle stått utanför dörren och knackat på dörren, inkasso som andra och om jag haft tur, fått fakturan någon månad senare... Numera, har jag så mycket jag kan på autogiro och E-faktura.

Och om fler viktiga brev, ja. Flera brev som privatpersoner och företag ringt och varit griniga om har försvunnit i "kreativ postsortering" eller på annat sätt. Och flera paket, har kommit fram mosade, eller inte alls...

Om det händer igen, kommer jag direkt kontakta Post- och Telestyrelsen, för jag har tröttnat på PostNords behandling av sina kunder.

Inget ont emot de som jobbar där, utan mer emot företaget och dess ledning., som vid det här laget bör se och förstå hur de sköter... eller rättare sätt missköter sitt arbete och företag. Och visar det sig att det är någon anställd vid löpande bandet eller på postcykeln som missköter sig, så är den på fel arbetsplats.
 
Har det inte varit snack om att procenten på antal brev som kommer fram sjunkit rejält sedan "posten" blev semiprivat?

Jag vet att under 70-80-90-talet låg ju procenten på 99,9 % framkommen post. Hur ser det ut nu? Jag har för mig att siffran låg på runt 80% men det kan jag huggit ur luften. Någon som har koll? Någon som är duktig på att googla.

Sedan fick jag reda på av inlämningsstället (retur) att det fanns två olika posten. Den gula och den blå. Jag trodde i min enfald att posten var posten och att de gula bilarna skulle bytas ut mot blå men att det var ju lika bra att de kördes slut först.
Man kan enligt inlämningsställena egentligen inte lämna in returpaket till de blå om det är de gulas adressetikett. Men, de tog emot paketet och sa att det fick posten själva lösa och det kom fram men med lite extra tid.
Inlämningstället fixade åt mig medan posten själva helst inte vill.
 
Har det inte varit snack om att procenten på antal brev som kommer fram sjunkit rejält sedan "posten" blev semiprivat?

Jag vet att under 70-80-90-talet låg ju procenten på 99,9 % framkommen post. Hur ser det ut nu? Jag har för mig att siffran låg på runt 80% men det kan jag huggit ur luften. Någon som har koll? Någon som är duktig på att googla.

Sedan fick jag reda på av inlämningsstället (retur) att det fanns två olika posten. Den gula och den blå. Jag trodde i min enfald att posten var posten och att de gula bilarna skulle bytas ut mot blå men att det var ju lika bra att de kördes slut först.
Man kan enligt inlämningsställena egentligen inte lämna in returpaket till de blå om det är de gulas adressetikett. Men, de tog emot paketet och sa att det fick posten själva lösa och det kom fram men med lite extra tid.
Inlämningstället fixade åt mig medan posten själva helst inte vill.
Man kan läsa om PostNords kvalitet siffror månad för månad här: https://www.postnord.se/om-oss/kvalitet
 
Man kan läsa om PostNords kvalitet siffror månad för månad här: https://www.postnord.se/om-oss/kvalitet

Tack.

Givetvis har jag fler frågor än vad svaren redovisar. Vi har ju stora problem med posten både på jobbet, släkt och hemma och om jag sorterar bort allt sociala media skriver så är det större problem än som redovisas här. Jag kan inte minnas att man hade problem med post i den här utsträckningen som är nu.
Däremot hade vi alltid problem med post-tanternas attityd i kassorna. Det slipper man ju nu och ofta är ju utdelsningställena trevligare än vad de var.

Nu är det iofs stor skillnad på 99% och 94% även om det låter som ganska liten skillnad.
 
Som vanligt i trådar där Postnord är involverade är det massa missförstånd och felaktigheter.
  • Eftersändning beställs från Adressändring "www.adressandring.se" som ägs tillsammans av Postnord och Bring. Efter beställningen är gjord hos Adressändring kan det ta någon vecka innan den kommer in i systemen.
  • I PostNords system går de flesta försändelser till den nya adressen automatiskt från sorterings terminalen. Alltså kommer försändelserna inte ens till det gamla utdelningskontoret.
  • Det finns idag ca 25 olika företag som bedriver postutdelning i Sverige. Dock när något går fel är det alltid Postnord som hålls ansvariga.
  • Under många år har vården tex nyttjat andra leverantörer för sina försändelser än Postnord.

Antar att du syftar på mitt inlägg "alla skyller på oss trots att vi aldrig gör något fel"
Självklart händer det att det blir fel ibland, men allmänheten förstår inte alltid att det nuförtiden finns fler aktörer än Postnord som levererar post.

Jag tror att alla som har jobbat på myndigheter eller större "myndighetsliknande" företag (tänker typ Postnord, Telia, Apoteket och liknande) känner igen sig i situationen att det är en massa missförstånd och felaktigheter och att "folk" inte förstår myndighetens/företagets roll och hur det egentligen fungerar.

Det är med all sannolikhet helt korrekt att folk inte förstår. Men grejen är ju att även DET är myndighetens/företagets ansvar! Om folk missförstår och och missuppfattningar om Postnords verksamhet så ligger ansvaret på Postnord och ingen annan att rätta till den bilden. Om folk, i betydelsen större mängd människor, inte fattar så är det något som är fel. Antingen i verksamheten som sådan eller i ens kommunikation. Antingen så gör man något åt det, eller så kör man på i gamla hjulspår och låter folk ha kvar sina "felaktiga uppfattningar".
 
Tycker tvärtom att ledningen i Postnord varit usla på att försöka förklara/försvara när klagomål/kritik framförs. Som jag tidigare sagt så självklart begås misstag, vi är bara människor. Men allmänheten tror ofta att det bara finns en leverantör av post i Sverige.
Sorry att jag svarar på det här, och att det kan låta lite negativt. Gick precis in i tråden.

Men jobbet har Postnord, när vi får tillbaka brev upprepade gånger -adressat okänd, som definitivt har rätt adress och adressaten har bekräftat att de har brevlådan på den adressen och får annan post, och klagat. Ja då har jag varit tvungen att bevisa med foton på returnerad post att vi har utskick via Postnord, de tror bara inte på en utan säger att det är en annan leverantör av post som felat. Tror den grejen har blåsts upp lite väl mycket på Postnord, att det är ett annat bolag som felar, det händer ganska ofta att brev som borde komma fram bara kommer tillbaka. (efter tre omskickningar med klagomål innan, kundtjänst pratade med utdelande kontoret osv men det kom ändå inte fram. Så får man scanna och maila istället... Vissa kunder har gett upp och anger privatadress istället för att få post alls till sitt jobb (tex en fritidsgård). Kollegorna har gett upp och bara scannar och mailar allt som kommer tillbaka.)
 
När mamma och pappa flyttade till boendet, återsändes deras post med hänvisning "Adressaten flyttat, adress okänd" fast vi inte gjort någon adressändring.

Fast här har brevbäraren/posten hanterat det korrekt enligt gällande regelverk.

Om en person flyttar och byter folkbokföringsadress UTAN att begära eftersändning så ska all post skickas tillbaka till avsändaren.

Numera är mycket automatiserat och sker redan i den datoriserade sorteringen.

Förr när det mesta var manuellt så kunde man prata med sin postis och få posten utdelad ändå.

//fd brevbärare på posten.
 
Jag jobbade för övrigt förut på en kommun som anlitade Postnord för våra utskick. Utskicken bestod av detaljplaner m.m. som var på samråd och då var också Postnord remissinstans i de utskicken.

Fick ett mejl från personen som svarar på remissen som klagade på att det var för kort svarstid. Jag svarade att det är inte kortare svarstid än vanligt men om hon fått brevet först nu har det nog tagit tid att komma fram eftersom det (enligt datum på brevet) var ett tag sen vi skickade ut det.

Hon svarade och bad om att få framtida utskick mejlade till sig istället så att de inte skulle riskera för kort svarstid igen :laugh:
 
Det blir ju tyvärr personangrepp eftersom en person i tråden har skrivit "OM du nu jobbar på Postnord - med den attityden" mot en annan. Det för mig är ju personangrepp. Man skyller inte på företaget här utan skriver i princip att det är dens personens fel. Vilket för mig inte rimmar bra. Även om jag förstår ilskan av att inte kunna välja postoperatör.

Det är inte lätt att arbeta för PostNord det kan jag intyga. Å det är inte heller lätt att diskutera om postnord heller utan att någon tar illa vid sig på ett eller annat sätt. Anställd eller inte.

Men det jag önskar som ändå har jobbat där i flera år (men som tack och lov sa upp mig) är ju att man klagar där det gör nytta. Jag kan tipsa om att anmäla försenad post till PTS och även fortsätta skicka in till postnords kundservice att ni har problem. Det är inte lätt och det vet jag. Jag står på er sida men försök att inte skylla på en person att företaget ser ut som det gör. Det är ledningen som är problemet här och inte de som arbetar på golvet. Hoppas ni förstår vad jag menar. :sorry:
Det var inte menat som ett personangrepp - utan som ett påpekande om att om man kommunicerar för ett företag, så måste man fundera på hur kunderna uppfattar det man skriver. Och hur den personen skriver är dess eget. Och jag vet inte om nicket arbetar för Posten eller inte - tyvärr kan det ju röra sig om trolleri i företagets namn.

Det kanske inte är lätt att arbeta för Postnord - men skylla på kunderna gör det inte lättare.
 
Fast här har brevbäraren/posten hanterat det korrekt enligt gällande regelverk.

Om en person flyttar och byter folkbokföringsadress UTAN att begära eftersändning så ska all post skickas tillbaka till avsändaren.

Numera är mycket automatiserat och sker redan i den datoriserade sorteringen.

Förr när det mesta var manuellt så kunde man prata med sin postis och få posten utdelad ändå.

//fd brevbärare på posten.
Vi hade INTE bytt folkbokföringsadress, det hade vi inte hunnit. De bodde tillfälligt just då på ett korttidsboende så hur in i helvete skulle vi kunna fixa eftersändning när vi inte visste exakt VAR de skulle hamna.
Hur menar du att den datoriserade sorteringen skulle veta att mina föräldrar tillfälligt inte fanns på adressen?
Kan tala om det var ett helvete få fram vart jag skulle ringa för att kontakta "min postis" :cool:
och ja det var bara de brev som skickades via postnord som inte kom fram.
 
Ett paket som försvann på någon depå, där postnord svarade "att det måste jag ju förstå att de inte kan leta efter enskilda paket" trots spårningskod och på deras mail som slogan står "vi levererar". URSCH!

När de så småningom hittade paketet någonstans i lagerlokalen, kollar adresslappen och väljer att skicka tillbaka det till tyskland istället för till mig, mottagaren, trots att historiken, enligt deras egen hemsida, inte ens varit hos mig först, är både idiotiskt och mycket dyrare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp