Har vi samma IP-nummer?

cherie

Trådstartare
Jag och min bror delar på vårt internet, på vårt bredband. Innebär detta att vi har samma IP-nummer?

Är lite orolig inför Ipred-lagen, vill inte åka dit pga honom... :crazy:

Sv: Har vi samma IP-nummer?

Oj, sorry, tänkte inte på att det borde legat under datorer. Tack för flyttningen! :) Glömmer alltid bort detta forum.

Åh, vad drygt. Jaja, får hoppas att han inte skyller på oss bara om han åker dit :s

" har man rent mjöl i påsen så är det ingen fara"
HAHA tji fick ni ni naiva jäklar! (inte menat till TS)

Ts - Spelar ingen roll. Även om du skulle få ett kravbrev - vilket inte är så troligt - så brukar hemförsäkringen täcka. Annars är nog att strunta i att betala det enda man kan göra.

För det första; Det är inte alls säkert att du och din bror har samma ip bara för att ni använder samma bredbandsuppkoppling. Det beror på om modemet även arbetar som router eller är kopplat via en router, eller om det är bryggat och datorerna inkopplade via switch. Det är fullt möjligt att ni har varsina ip-adresser.

För det andra; Det är det här som är det fina med IPRED. På motståndarsidan finns det halvhysteriskt labila antipiratbyrån som kommer skicka sina kravbrev till den som står som avtalskund på bredbandsavtalet. Är det du som står på avtalet är det också du som kommer få kravbreven oberoende av vilket ip som påståtts ladda ned otillåtet material. För att då bestrida att det minsann inte är du som laddat ned nåt så måste du överklaga i tingsrätten, under hot att få betala antipiratbyråns (förmodligen, men kan vara vilken rättighetsinnehavare eller representant för dessa som helst) dyra, dyra, dyra rättegångskostnader om tingsrätten tycker att antipiratbyråns bevis är tillräckliga. Plus att man kan göra husrannsakan mha kronofogden, beslagta alla datorer i huset och annat under utredningen. Det är så dåligt det fungerat i de andra länderna som antagit IPRED, så vet inte varför det skulle fungera bättre här.

Tänk även extra på att ha trådlösa nätet väl lösenordsskyddat och krypterat nu för tiden, för om grannen laddar upp mycket film i smyg på ditt trådlösa nätverk riskerar du också att få kravbrev, tingsrättsvals och ev. datorbeslag/husrannsakan på halsen. Samma gäller med att inte låta barnen och deras vänner använda internet oövervakat osv osv. Att ha internetanslutning idag är att riskera kravbrev och husrannsakan om man inte övervakar anslutningen och sin dator noggrannt.

Grattis till IPRED, Sverige!

" har man rent mjöl i påsen så är det ingen fara"
HAHA tji fick ni ni naiva jäklar! (inte menat till TS)

Ts - Spelar ingen roll. Även om du skulle få ett kravbrev - vilket inte är så troligt - så brukar hemförsäkringen täcka. Annars är nog att strunta i att betala det enda man kan göra.

Varför skulle 'försäkringen' täcka kravbrevet ('förlikningen')? Det har jag mycket svårt att tänka mig. Förutsatt att man har hemförsäkring så kan man dock försäkringsbolaget betala en stor del av själva rättegångskostnaden om man väljer att överklaga till domstol, men skadeståndet får man garanterat betala själv. Dessutom är det inte helt klart om försäkringsbolagen kommer ersätta dessa rättegångskostnader trots att det handlar om civilmål eftersom det handlar om brott mot lagen om man döms. Den som lever får se...

Varför skulle 'försäkringen' täcka kravbrevet ('förlikningen')? Det har jag mycket svårt att tänka mig. Förutsatt att man har hemförsäkring så kan man dock försäkringsbolaget betala en stor del av själva rättegångskostnaden om man väljer att överklaga till domstol, men skadeståndet får man garanterat betala själv. Dessutom är det inte helt klart om försäkringsbolagen kommer ersätta dessa rättegångskostnader trots att det handlar om civilmål eftersom det handlar om brott mot lagen om man döms. Den som lever får se...

Ok jag har tydligen överskattat bukefalos intelligens, igen. Jag tyckte det var självklart att man bestrider kravbrev man inte gjort sig skyldig till och att det var rättegångskostnaderna som försäkringen, i vissa fall, täcker.

I danmark har det blivit friande dommar när de kommit över öppna nätverk. Detsamma kommer säkert hända här (fast.. jag skall vara ärlig. jag skulle inte bli förvånad om de hittar på ngt nytt sätt att komma runt det)
Beroende på hur de första åtalen här i sverige går så får vi se om det är bättre att stänga sitt nätverk eller att öppna upp det.

Okej.

Det är alltså alltid så att det är den som bredbandet är skrivet hos som "ligger illa till"? I så fall är denna person min pappa, trots att han bor några kilometer från våra lägenheter (lika komplicerat det här med vårt bredband). Är det på så sätt min pappa som får kravbrevet, och hos min pappa som de kan komma att göra en husrannsakan? Om han då förklarar situationen, kan de komma åt oss/göra husrannsakan hos oss/ta våra datorer? Om det vill sig illa alltså.

Jag har mycket musik på datorn från gammal nerladdning (främst innan själva nerladdningen var förbjuden), men har även en stooor skivsamling på riktigt också som jag fört över till datorn. Så vad jag har för filer på datorn kan ju se misstänksamt ut, men sånt kan de väl ändå inte använda som bevismaterial? En del musik har jag fått från vänner som köpt skivor, och man får ju faktiskt dela med sig till sina närmsta.

Ok jag har tydligen överskattat bukefalos intelligens, igen. Jag tyckte det var självklart att man bestrider kravbrev man inte gjort sig skyldig till och att det var rättegångskostnaderna som försäkringen, i vissa fall, täcker.

Det handlar inte om intelligens, utan om information. Du skrev:

Även om du skulle få ett kravbrev - vilket inte är så troligt - så brukar hemförsäkringen täcka.

och inte ett ord om tingsrätt eller rättegångskostnader eller hänvisning därom. Man kan knappast kräva av personer, hur intelligenta de än må vara, att de ska kunna lista ut att du faktiskt menade just rättegångskostnaderna. Och då blir det ju felaktig information. Därför valde jag att specificera vad det egentligen är försäkringsbolagen kanske ersätter...

För övrigt - laddar man inte ned upphovsrättsskyddat material är det alltid bäst att hålla sin internetuppkoppling strikt för sig själv. Det minskar risken att antipiratbyrån en dag stövlar in i hallen med handräckning av kronofogden och kräver att beslagta alla dina datorer av utredningstekniska skäl ganska markant. Om man laddar ned upphovsrättsskyddat material kan man ju däremot chansa på att hålla nätet öppet och låta alla som vill få ett konto på egna datorn och hoppas att svenska domstolar inte dömer personen på anslutningsavtalet/datorägaren som ansvarig för vad utrustningen/anslutningen använts till (sic), utan kräver bevis att just denna person faktiskt begått själva brottet...

Men vi får väl se.

Okej.

Det är alltså alltid så att det är den som bredbandet är skrivet hos som "ligger illa till"? I så fall är denna person min pappa, trots att han bor några kilometer från våra lägenheter (lika komplicerat det här med vårt bredband). Är det på så sätt min pappa som får kravbrevet, och hos min pappa som de kan komma att göra en husrannsakan? Om han då förklarar situationen, kan de komma åt oss/göra husrannsakan hos oss/ta våra datorer? Om det vill sig illa alltså.

Jag har mycket musik på datorn från gammal nerladdning (främst innan själva nerladdningen var förbjuden), men har även en stooor skivsamling på riktigt också som jag fört över till datorn. Så vad jag har för filer på datorn kan ju se misstänksamt ut, men sånt kan de väl ändå inte använda som bevismaterial? En del musik har jag fått från vänner som köpt skivor, och man får ju faktiskt dela med sig till sina närmsta.

Om avtalet pekar på lägenheten där du och din bror bor så är det förmodligen direkt dit de går för en husrannsakan. Kravbrev, om du och bror är skrivna på lägenheten skulle kanske kunna adresseras till er, men förmodligen hamnar ett sådant hos din far.

Jag tror dock inte du ska vara överdrivet rädd för en husrannsakan så länge din bror inte laddar upp ganska mycket upphovsrättsskyddat material på platser och sätt som är relativt lätt tillgängliga för t.ex. antipiratbyrån. Laddar man bara ned lite smågrejer ids de förmodligen inte komma ut och beslagta datorer direkt... :p

Och så länge de inte har bevis på att du faktiskt laddat ned något olagligt tror jag inte att de kan fälla dig för upphovsbrott - i synnerhet inte om du kan förklara innehavet av musikfilerna. Men allt är ju fortfarande obruten mark. Vi får väl se hur de framtida pilotfallen går i domstolarna...

Tack för all information. Känner inte att allt man kan läsa sig till genom tidningarna är tillräckligt... :)

Tyvärr så är (och har alltid varit) min bror en person laddar ner (och laddar förmodligen upp samtidigt, men han kan väldigt mycket och kommer förmodligen ta bort/minska denna del nu, hoppas jag i alla fall) ganska rejält med mängder. Både filmer, serier, musik - ja, allt. Dock undrar jag inte om min oro (har tjatat ganska mycket om att jag kanske borde skaffa eget bredband, det blir bara så dyrt nu när jag är student) har smittat av sig lite på honom nu också. Jag hoppas han tar det lite lugnt närmsta tiden bara.

Routern och bredbandet är "skrivet" på hans lägenhet - så egentligen har ju inte jag någonting ALLS att göra med hans internetuppkoppling såvida han inte skyller på mig. Vilket jag hoppas att han inte gör. Däremot kan väl vem som helst räkna ut att om vi är syskon, bor vägg i vägg och jag inte har någon egen internetuppkoppling så borde väl jag väl rimligtvis surfa på hans internet. Och om min bror då säger "men vi har ett öppet nätverk och vem som helst kan surfa, jag har inte laddat ner/upp något" så kommer jag stå ganska högt upp på listan bland misstänkta... :crazy:

Tack så jättemycket igen, jag blir åtminstone lite lugnare av att VETA mer. Kunskap är makt :p

Skulle jag förresten kunna lägga över all min musik från datorn på en extern hårddisk? Då rensar jag ju datorn på "bevismaterial".

Senast ändrad:

Nej, att föra över filer på extern hårddisk förändrar ingenting. Dels finns förmodligen spår kvar på hårddisken efter filerna (när man tar bort filer tar man bara bort 'pekaren' som säger att filerna finns och var, men innehållet på filerna finns kvar tills det blir överskrivet av annat), och dels tar man väl med extern hårddisk samtidigt som resten av datorn. Dessutom har du väl musiken på datorn för att kunna lyssna på den?

Om man är extremt orolig kan man kryptera innehållet på hårddisken, men för din del låter det helt klart som överkurs. Ingen vet ju hur hårt antipiratbyrån kommer driva sina fall. Har du en bror som laddar upp mycket olagligt och åker fast så att antipiratbyrån orkar lägga en massa krut på det kommer troligen din dator bli genomgången hur du än gör. Är han en vanlig svenssonpirat ska ni nog ha otur om antipiratbyrån orkar trakassera just er.

Du som verkar veta en del om IPRED. Får man tanka hem tv-program? Alltså tex kalla fakta, fråga olle, efterlyst osv?

Det har inte med IPRED i sig att göra, men nej, det får man inte. Trots att man lika gärna kan spela in det från tv:n... Har för mig att nån säsong Prison Break från början var med i Pirate Bay-åtalet, som exempel...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 730
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras... 2
Svar
30
· Visningar
2 190
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
177
· Visningar
22 708
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka