Hård i munnen och bytesmedvete - problemlösning?

Frågan är vad jag ska göra när hon krossar ballongen? Utebliven belöning? Och sen paus? Eller köra igen?
 
Frågan är vad jag ska göra när hon krossar ballongen? Utebliven belöning? Och sen paus? Eller köra igen?

Jag tror på att berömma henne när hon är försiktig, uppmuntra det och vara tydlig med att det är det önskvärda beteendet. Egentligen tror jag inte att det behövs ett kommando, hon ska ju kunna fixa det själv och på långt avstånd så småningom och då kan du kanske inte prata med henne?

Är hon van vid omvänt lockande? I så fall hade jag nog använt det som metod, tror jag.

Eller om det finns något annat pedagogiskt sätt att visa vad som är rätt och vad som är fel, jag tänker mig att ballongens reaktion är en del av det men det går säkert att lägga till något mer. Ett "app app!" eller något annat för att göra det ännu tydligare, kanske?
 
Jag tror att många som håller på med apportering på ett schyst sätt använder sig av omvänt lockande och lär hunden tänket "om du avstår så får du så mycket mer". Annars hade till exempel korvapportering nog varit ganska uteslutet hos de flesta :)
 
Du kanske kan anpassa din reaktion vid krossad ballong beroende på vad det är som felar? Är det att hon går upp i varv och blir lite upphetsad så kanske det kan vara värt att lägga henne?
 
Går det att jobba med sinnesstämningen i samband med att hon ska gripa rappisar? Griper hon lika hårt om ni sitter i lugn och ro på köksgolvet? Är det någon skillnad på hur hård hon är i munnen om hon får gripa rapphönan från din hand eller om hon blir skickad ut för att gripa?

Min griper lugnt och fint från min hand och från marken med korta avstånd mellan hund-vilt-förare, alltså att jag sätter henne och placerar viltet mellan henne och mig så att hon bara griper-kommer in. Om jag skickar henne ut från mig för att gripa/vända och sedan komma in vevar hon med tassar och tuggar och har sig. Vi jobbar på att successivt öka avstånden och tränar bara hela kedjan med dummysar som hon inte alls härjar med på samma sätt. Vi tränar också lite med tomburkar/petflaskor mot tugg (funkar kanske även mot hårdhet), det är inte obehagligt för hunden att göra fel men det är väldigt tydligt för mig när det är läge att hålla inne belöning och bryta/göra om.
 
Går det att jobba med sinnesstämningen i samband med att hon ska gripa rappisar? Griper hon lika hårt om ni sitter i lugn och ro på köksgolvet? Är det någon skillnad på hur hård hon är i munnen om hon får gripa rapphönan från din hand eller om hon blir skickad ut för att gripa?
Hon tar lika hårt från handen. Kanske tillochmed hårdare eftersom hon helst inte vill ge den ifrån sig.
Men det är absolut sinnesstämningen som behöver arbetas med. Hon behöver koppla in hjärnan och inte bara gå på instinkt.

För övrigt har vi kört en del med vattenballonger. Men jag måste hitta tåligare ballonger, de flesta går sönder när jag lägger dem på gräsmattan. Så därför är jag inte riktigt säker på när hon biter sönder dem eller de bara spricker av sig själva.
Men jag har kommit så långt att jag stimmar upp henne ordentligt och sen skickar henne, och ballongen är hel när hon kommer in oftast :)

Nu ska jag skaffa mig ett par rappisar (döda) och se hur jag kan introducera detta. Har bara fasaner i frysen, inte samma sak... Funderar på byteshandel mellan 2 rappisar, men jag måste ha satt "försiktigt" lite bättre först.
 
Hon tar lika hårt från handen. Kanske tillochmed hårdare eftersom hon helst inte vill ge den ifrån sig.
Men det är absolut sinnesstämningen som behöver arbetas med. Hon behöver koppla in hjärnan och inte bara gå på instinkt.

För övrigt har vi kört en del med vattenballonger. Men jag måste hitta tåligare ballonger, de flesta går sönder när jag lägger dem på gräsmattan. Så därför är jag inte riktigt säker på när hon biter sönder dem eller de bara spricker av sig själva.
Men jag har kommit så långt att jag stimmar upp henne ordentligt och sen skickar henne, och ballongen är hel när hon kommer in oftast :)

Nu ska jag skaffa mig ett par rappisar (döda) och se hur jag kan introducera detta. Har bara fasaner i frysen, inte samma sak... Funderar på byteshandel mellan 2 rappisar, men jag måste ha satt "försiktigt" lite bättre först.

Har du provat med rena "lyfta-bära-övningar" som man kör med valp? Dvs att så fort hon lyfter något föremål så klick + godis? Jag brukar köra så på hundar som tuggar på vanliga apporter och det tar bort en del av värdet på apporten och då tuggar de också mindre. Steg 2 är att du börjar backa och att hunden ska röra sig mot dig med föremålet. Men själva avlämningen väntar man med tills bärandet är avdramatiserat.

Och om du ska träna med ballonger, går det inte att köra på vanliga ballonger som är lite tåligare och limma/tejpa fast fjädrar? Eller om du får tag i en sån där "tub" av gasväv som man får runt armen när man har dropp och tråcklar in lite fjädrar i den? Borde kunna gå att återanvända också :)
 
Hon tar lika hårt från handen. Kanske tillochmed hårdare eftersom hon helst inte vill ge den ifrån sig.
Men det är absolut sinnesstämningen som behöver arbetas med. Hon behöver koppla in hjärnan och inte bara gå på instinkt.

För övrigt har vi kört en del med vattenballonger. Men jag måste hitta tåligare ballonger, de flesta går sönder när jag lägger dem på gräsmattan. Så därför är jag inte riktigt säker på när hon biter sönder dem eller de bara spricker av sig själva.
Men jag har kommit så långt att jag stimmar upp henne ordentligt och sen skickar henne, och ballongen är hel när hon kommer in oftast :)

Nu ska jag skaffa mig ett par rappisar (döda) och se hur jag kan introducera detta. Har bara fasaner i frysen, inte samma sak... Funderar på byteshandel mellan 2 rappisar, men jag måste ha satt "försiktigt" lite bättre först.

Vilka framsteg!
Går det att stoppa in ballong i stor strumpa, eller något annat för att göra dem tåligare för kast/rull? Eller fylla med mindre vatten, de är ju känsligare ju mer spända de är. Det går ju att använda vanliga ballonger också, de är segare :)
 
Har du provat med rena "lyfta-bära-övningar" som man kör med valp? Dvs att så fort hon lyfter något föremål så klick + godis? Jag brukar köra så på hundar som tuggar på vanliga apporter och det tar bort en del av värdet på apporten och då tuggar de också mindre. Steg 2 är att du börjar backa och att hunden ska röra sig mot dig med föremålet. Men själva avlämningen väntar man med tills bärandet är avdramatiserat.

Jo, det är ju så hon lärt sig apportering, så jag tänkte köra så ned rappisarna och superdupergott godis.
Vi har kört så med ballongerna också och det funkar bra.
 
Vilka framsteg!
Går det att stoppa in ballong i stor strumpa, eller något annat för att göra dem tåligare för kast/rull? Eller fylla med mindre vatten, de är ju känsligare ju mer spända de är. Det går ju att använda vanliga ballonger också, de är segare :)
Jag fick ju tag på några små ballonger, tror 1,5 dl är max vad de klarar. Tänker att det hade varit bra om de var lite större så hon hade fått jobba på bärtekniken.

Men hela kedjan i apportering funkar nu med de små vattenballongerna. Hon griper fint, bär bra, hämtar med (väldigt mycket, som vanligt) glädje och lämnar fint. Trots att jag smort in ballongen med godsaker:)
 
Jag fick ju tag på några små ballonger, tror 1,5 dl är max vad de klarar. Tänker att det hade varit bra om de var lite större så hon hade fått jobba på bärtekniken.

Men hela kedjan i apportering funkar nu med de små vattenballongerna. Hon griper fint, bär bra, hämtar med (väldigt mycket, som vanligt) glädje och lämnar fint. Trots att jag smort in ballongen med godsaker:)

Det låter ju strålande! :)
 
Kära Buke-vänner, vi har gjort stora framsteg!!

Idag har vi apporterat rappis utan ett krasgrepp! Förvisso var den djupfryst, men hon försökte inte ens! Testade nu igen när den var halvtinad, och nej, greppet var fast men utan kras:D

Vi fortsätter och ser hur detta utvecklas, men nu känns det väldigt hoppfullt. Även husse var väldigt imponerad, han har inte riktigt fattat det här med ballongerna, onödigt typ. Men efter uppvisning på vardagsrumsgolvet ser han framstegen:)
 
Härligt!!

Jag ska nog prova vattenballong med min hane, han är också aningens… hård… Dock på alla fåglar. Och hårvilt. Och dummys.
Ja, på det mesta egentligen, förutom i huvudet, där är han mjuk som kola ;)
 
Fick tips om citron igår också. Speciellt på hundar som gillar gula tennisbollar, full fart efter några bollar, tredje eller fjärde gången kastar man citron eller en sån flaska med citronsaft. Inte så kul att bita hårt i:idea:

Men min är ingen bollhund tyvärr.
 
Och idag tog vi den tinade fågeln och jajamen, den var hel och fin efter ett par grepp:) kastade den och hon gjorde ett tryck, men så fort jag sa släpp (på håll) släppte hon och tog nytt lätt grepp på kommando.

Ska man vara petig så har hon för tillfället ett ganska fjösigt grepp, men oj vad jag inte bryr mig om det!
 
Gud vad roligt, vilka framsteg!! Grattis! :D

Min hane är tyvärr inte heller någon bollhund, det är egentligen först nu han börjat bjuda upp till lek med boll, så det blir nog inga citroner för hans del. Vattenballonger ska vi däremot testa!
 
Jag älskar att läsa det här.
Så kul att den knasiga träningen med vattenballonger har fungerat. :D

Det kan du nog imponera med bland folk med mindre schyssta metoder, fågelhundsvärlden är väl inte direkt känd för att träna med moderna metoder och positiv förstärkning... ;)

(För övrigt: Jag är ett geni!)
 
Det kan du nog imponera med bland folk med mindre schyssta metoder, fågelhundsvärlden är väl inte direkt känd för att träna med moderna metoder och positiv förstärkning... ;)

(För övrigt: Jag är ett geni!)

Haha, nej. Generellt sett är folk inte så innovativa, det är mycket pilekvistar och ryck...

(Och ja, absolut!)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 842
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 784
Senast: machafuko
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 988
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp