Bukefalos 28 år!

Hård kritik riktas mot djurtransport

Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Så här läser jag.



Och sedan möttes transporten av djurskyddsinspektörer vid Kapellskär, där sedan transporten stoppades pga underkänd besiktning.

Var läser man att frysmärknings personalen är inblandad?

Man läser helt enkelt tråden...

Denna transporten av hästar är inte vanlig så vitt jag vet, men representanter från STC som utförde frysmärkningen tyckte tydligen att transporten inte utgjorde någon fara för hästarnas säkerhet. Jag personligen skulle nog haft hästarna i en annan typ av transport. Även om det är 17st.

Och sen till mitt svar, där jag förklarar att STC´s reprensentanter i detta fallet knappast kan anses vara en bra källa till hävdandet ovan! :idea:

Är du med i matchen nu?
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men som sagt, deras åsikt är ju av liten betydelse när inspektörerna upptäckte så pass stora brister att de avbröt vidare transport av dessa hästar. Man kan ju inte vara bra på alla regler.:idea:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men som sagt, deras åsikt är ju av liten betydelse när inspektörerna upptäckte så pass stora brister att de avbröt vidare transport av dessa hästar. Man kan ju inte vara bra på alla regler.:idea:

Ja, men det har jag väl inte kommenterat alls.
Du hänvisade mig att läsa artikeln igen, jag talade om för dig vad jag svarade på o varför?

Men när frågorna om STC´s ansvar o handlingar i frågan kommer, så tycker iallafall inte jag att Frysmännen är de som ska stå o representera STC i transportfrågan, när de med ganska stor sannolikhet inte ens såg den aktuella transporten o även om de gjorde det, så är det ju inte deras ansvarsområde o ska då inte heller stå till svars eller användas som "bevis" på att det fanns folk på plats som inte ansåg det fanns något att anmärka på.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Själv anser jag att det enda sättet att stävja detta är att inse att det existerar,ta del av sanningen som den är för att kunna påverkas och påverka.

:bow::bow::bow:

Men tyvärr blundar de allra flesta, de ser saker och gnäller över att den gjorde si och den gjorde så. Men ingen verka våga göra något :devil:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

:bow::bow::bow:

Men tyvärr blundar de allra flesta, de ser saker och gnäller över att den gjorde si och den gjorde så. Men ingen verka våga göra något :devil:

Men hör dessa trasnporter till vardagen?
Jag har dålig koll på transportverksamheten i allmänhet o har aldrig uppfattat det som vanligt att hästar åker på liknande sätt?:confused:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag tror och hoppas inte det men man vet ju aldrig men jag tycker själv att var det inget fel på bilen eller liknande är själva transporten inget konstigt som HelenaHandberg sa. Hö har dom ju bildbevisligen och vatten kan man ju inte ha skvallpandes på flaket under transport. Kondens blir det i taket även på gårdens nya 500000kronors 2 hästars buss så det tycker jag heller inte var så konstigt.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag tror och hoppas inte det men man vet ju aldrig men jag tycker själv att var det inget fel på bilen eller liknande är själva transporten inget konstigt som HelenaHandberg sa. Hö har dom ju bildbevisligen och vatten kan man ju inte ha skvallpandes på flaket under transport. Kondens blir det i taket även på gårdens nya 500000kronors 2 hästars buss så det tycker jag heller inte var så konstigt.

Läs om o läs rätt:

Det här anmärkte inspektörerna på:
För många djur i transporten.
För lite foder. Inget vatten.
Dålig ventilation.
För klen och dålig inredning. Bland annat vacklade en mellanvägg, innerdörren var ihopknutan med balsnören, en ytterdörr bågnade utåt vid tryck, läckande taklucka.
Transporten saknade handlingar om transporttider samt intyg att fordonet var godkänt som transportfordon.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men hör dessa trasnporter till vardagen?
Jag har dålig koll på transportverksamheten i allmänhet o har aldrig uppfattat det som vanligt att hästar åker på liknande sätt?:confused:

jag vet faktiskt ett fall, som jag också sett med egna ögon.

Tränaren jag jobbade hos kom ihop sig med en av våra största ägare, hade ca 15 hästar i träning hos oss( om inte fler). Vissa gick till Stig H's unghästtränare, vissa direkt till Stig H med byte av våran buss på Solvalla.

Dock fick 9 av dessa åka till Norge med ägarens beställda buss.. ingen aning om vilka dessa som hämtade hästarna var men det var ett svenskt ekipage.

När vi börjar lasta frågar de om vi har några som är "bra polare"? Svarar fundersamt ja på den frågan. " Jo för vi har en mellanvägg för lite".
Så "mina" 2 , Skylan & Strong Ball fick fick dela på en plats... Utan skydd el någe. Har många ggr undrat hur dessa mådde /såg ut när de kom fram till Norge. Och eftersom 1 av dessa hästar hade pass så lär det ha tatt sin tid att komma över gränsen oxå..
Bussen var under all kritik, lastluckan hade glipor & spån rann ut underifrån bla. Vatten hade de men inget hö att tillgå.

Det var fruktansvärt att tappa hästarna ur sin vård & ännu värre att få skicka iväg dem på detta sätt.

Men sen dess har jag inte sett ngr transporter av detta slag öht.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) En transport med 17 travföl från stuteriet Tooma har stoppats av Norrtäljes djurskyddsinspektörer. Enligt inspektören...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Modett
·
  • Låst
Trav Hård kritik riktas mot djurtransport. "Hästarna behandlas som ädelstenar" Fölen tillhör familjeföretaget Oxalis med stuterinamnet...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 178
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp