Bukefalos 28 år!

Hård kritik riktas mot djurtransport

Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Vad gäller de 17 fölungarna kan man ju fråga sig om det inte hade varit bättre att skicka frysmärkarna till dom, verkar ju dessutom billigare.

Hästarna måste registreras och frysmärkas i Sverige för att bli svenskfödda. Estniska travare är liksom inte så heta på marknaden då många årgångslopp är öppna för endast svenskfödda hästar.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men, jag litar inte det minsta på sådan här journalistik! Tycker man skall vara kritisk nuförtiden till sådana ryktesspridningar. Journalisterna verkar göra allt för publicitet!

Anser du att djurskydds inspektörernas rapport även den är att betrakta som "ryktes spridning" så kan du själv be om att få ta del av den. Det är faktiskt offentlig handling och dom gör allt för att dela med sig i publicitet.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Hästarna måste registreras och frysmärkas i Sverige för att bli svenskfödda. Estniska travare är liksom inte så heta på marknaden då många årgångslopp är öppna för endast svenskfödda hästar.


Så bara fölet transporters till Sverige, registreras och frysmärks så klassat det som Svenskfödd oberoende av vilket land den är född i??
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Så bara fölet transporters till Sverige, registreras och frysmärks så klassat det som Svenskfödd oberoende av vilket land den är född i??

Förutsatt att mamman är svenskregistrerad (född eller importerad) och inte exporterad utan i så fall bara uppstallad i utlandet. Kan inte detaljerna i reglementet fullt ut. Vi hade det strulet med ett danskt fölsto här i Sverige, hon var elitsto och dessa får inte exporteras från Danmark, hennes föl var tvugna att åka till Danmark för att registrera sig:crazy:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men som jag förstod det hela så såg aldrig veterinären transportfordonet , utan fattade misstanke om att allt inte stod rätt till och kontaktade därför berörd kommuns djurskydd. Veterinären har här gjort mer än vad som ingår i dess arbetsuppgift. Att sedan transporten fick vända om tyder väl på att allt inte stod rätt till? Hade allt varit ok hade den fått fortsatt. All heder åt veterinären som agerade!
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men som jag förstod det hela så såg aldrig veterinären transportfordonet , utan fattade misstanke om att allt inte stod rätt till och kontaktade därför berörd kommuns djurskydd. Veterinären har här gjort mer än vad som ingår i dess arbetsuppgift. Att sedan transporten fick vända om tyder väl på att allt inte stod rätt till? Hade allt varit ok hade den fått fortsatt. All heder åt veterinären som agerade!
:bow:Håller helt med!
Jättebra gjort av veterinären att våga agera !
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag tror faktiskt inte att det här handlar om att smutskasta travsporten! :mad: Det handlar om dålig transport, att hästarna sedan råkar vara travhästar har väll inget med saken att göra? :confused:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag tror faktiskt inte att det här handlar om att smutskasta travsporten! :mad: Det handlar om dålig transport, att hästarna sedan råkar vara travhästar har väll inget med saken att göra? :confused:

Nä, men den FÖRSTA tråden handlade om just det... Den tråden blev stängd..

Detta är en annan tråd, som ligger på rätt ställe o i denna tråden så är det andra saker som diskuteras :idea:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Har inte läst den gamla tråden men nu förstår jag :)
Förtår alla de som blev upprörda över att någon kan skriva så. Men kanske dax att lämna den där disskusionen om smutskastning av travsporten nu när hon inte skriver så i den här tråden? ;) (Syftar inte på just dig Lillcaksa :rofl: )
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag gör ännu ett försök men alla mina inlägg här blir ju bara borttagna direkt av någon anledning.

Denna transporten av hästar är inte vanlig så vitt jag vet, men representanter från STC som utförde frysmärkningen tyckte tydligen att transporten inte utgjorde någon fara för hästarnas säkerhet. Jag personligen skulle nog haft hästarna i en annan typ av transport. Även om det är 17st.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag gör ännu ett försök men alla mina inlägg här blir ju bara borttagna direkt av någon anledning.

Denna transporten av hästar är inte vanlig så vitt jag vet, men representanter från STC som utförde frysmärkningen tyckte tydligen att transporten inte utgjorde någon fara för hästarnas säkerhet. Jag personligen skulle nog haft hästarna i en annan typ av transport. Även om det är 17st.

Vart kan man läsa om "frysmärkarnas" åsikt? *nyfiken*
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag tror faktiskt inte att det här handlar om att smutskasta travsporten! :mad: Det handlar om dålig transport, att hästarna sedan råkar vara travhästar har väll inget med saken att göra? :confused:


Nej att det skulle handla om att smutskasta travet tror inte jag heller. Däremot så handlade det i ursprung om en hårt kritiserad djurtransport av travhästar eller snarare föl från en stuteriägare som även är registrerad hos STC som uppfödare av travare. Och inte att förglömma Svensk Travsports regler för frysmärkning av sk. Svensregistrerade travare och reglerna för att klassas som Svenskfödd.

Detta inlägg som kom in tidigt i tråden tycker jag va bra,sakligt och välbalanserat i debatten, samtidigt som sanningen om att ekonomiska intresse går före hästens välbefinnande både från i detta fall detta stuteri OCH STC:s synsett på djurskyddet..
Åtgärder från STC i detta fall ???? Ändå talar man varmt om travarnas välfärd..

Jo tjena,, snacka om dubbelmoral.

Läs: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11936346&postcount=6
 
Senast ändrad:
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Varför tar du inte bara o frågar de på STC vad de tycker o hur de hanterar frågan och vilka befogenheter de har att agera i frågan? :confused:

När du fått svar får du gärna dela med dig, för jag är nyfiken
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag personligen skulle nog haft hästarna i en annan typ av transport. Även om det är 17st.

Just detta fordon tycks ju ha haft brister men annars tycker jag att livdjurstransportbilar (som det väl var frågan om) är helt idealiska att frakta hästflockar i.

Vi flyttar våra ett par ggr om året i sådana. I TVövervakningen ser man att de är bra mkt mer lugna och avslappade än när de åker vanlig hästtransport. Faktiskt springer de frivilligt upp på bilen utan att behöva ledas heller drivas när de väl åkt en gång. Verkar nästan som de tycker det är kul. Så typen av transport tycker jag är jättebra för hästar som är vana vid varandra. Men bilen måste ju vara hel! HH
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Precis men det verkar ju som att STCs representanter tyckte att det inte var några uppenbara fel så jag undrar varför vissa andra tycker det var så hemskt.
Hö räcker ju en lång bit och vatten kan man ge vid raster. :D
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Ingen aning men dom måste ju sett på och avlastningen av 17 hästar ;) eller hur :angel:

Näää
De gånger jag varit med och frysmärkt (en hel del) så har frysmännen befunnit sig i stallet o sen på löpande band frysmärkt en o en efter man kommit in..
Tror inte de har koll på hur hästarna reser, det brukar ju vara en himla massa hästar eftersom de samlar ihop de hästar som finns i närheten.

Så jag är tveksam om man kan gissa att de sett transporteringen alls.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men ursäkta, är det inte dags att läsa artikeln igen? För att påminna sig menar jag, om varför transporten stoppades och av vem.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Men ursäkta, är det inte dags att läsa artikeln igen? För att påminna sig menar jag, om varför transporten stoppades och av vem.

Visst är du ursäktad, men läs inlägget jag besvarade, så inser du säkert oxå varför jag förklarade att "Frysmännen" inte är en direkt pålitligt källa för att tycka transporten var okey.. :idea:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Så här läser jag.

Innan transporten lämnade Enköping besiktigades fölungarna av distriktsveterinär.
Chefen på distriktsveterinärstationen ringde sedan inspektörerna i Norrtälje och framförde misstanken att det kanske var på väg en transport med för trångt lastade hästar.

Och sedan möttes transporten av djurskyddsinspektörer vid Kapellskär, där sedan transporten stoppades pga underkänd besiktning.

Var läser man att frysmärknings personalen är inblandad?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) En transport med 17 travföl från stuteriet Tooma har stoppats av Norrtäljes djurskyddsinspektörer. Enligt inspektören...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Modett
·
  • Låst
Trav Hård kritik riktas mot djurtransport. "Hästarna behandlas som ädelstenar" Fölen tillhör familjeföretaget Oxalis med stuterinamnet...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 178
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp