Bukefalos 28 år!

Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Först från moderator ameo - jag stänger inte en tråd bara för att förhindra pajkastning mellan parterna. det är UPP TILL ER att hålla er inom regelverket och gör ni inte det så ryker hela tråden. (ett litet tips - tig ihjäl den som kommer hit och anklagar...)

Sen från privatpersonen ameo, angående trådens ämne - jag anser egentligen inte att detta har specifikt med travsporten att göra, utan det är en enskild uppfödare som valt att transportera väldigt många föl på vad som ansetts vara alldeles för lite yta. Det hade lika gärna kunnat vara araber, shetlandsponnyer eller nordsvenskar i mina ögon. Man ska inte anklaga travsporten för att en enskild hästägare beter sig dumt.
Nu råkade det vara travhästar, därför är det okej att tråden ligger här. Men mer anknytning till travsporten än så kan jag inte se.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Först från moderator ameo - jag stänger inte en tråd bara för att förhindra pajkastning mellan parterna. det är UPP TILL ER att hålla er inom regelverket och gör ni inte det så ryker hela tråden. (ett litet tips - tig ihjäl den som kommer hit och anklagar...).
Men varför ska vi tiga ihjäl saker? Vi är ju redan anklagade för att göra precis det, i denna tråden, stoppa huvudet i sanden...

För min del borde tråden hamna under katergorin skapat av ett internet Troll http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare.
Och det är vad jag tycker Coari är när han befinner sig på trav o i travtrådar!

Sen från privatpersonen ameo, angående trådens ämne - jag anser egentligen inte att detta har specifikt med travsporten att göra, utan det är en enskild uppfödare som valt att transportera väldigt många föl på vad som ansetts vara alldeles för lite yta. Det hade lika gärna kunnat vara araber, shetlandsponnyer eller nordsvenskar i mina ögon. Man ska inte anklaga travsporten för att en enskild hästägare beter sig dumt.
Nu råkade det vara travhästar, därför är det okej att tråden ligger här. Men mer anknytning till travsporten än så kan jag inte se
Håller med o tycker det klart o tydligt talar för ovanstående!
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Det är kul å se vad taggarna kan vridas ut så fort... hmmm ok om en viss person bara skickar på negativa saker, men det är ändå en grej som har hänt som tråden handlar om. Det är det jag menar. Inget påhittat spöke, utan lite mer fakta än så. Vad ska travsporten göra för att få bort mer av det ruttna? Det skulle jag vilja veta. Har varit med i travsvängen i alla fall 15 år, och tog licens, men skickade den åt helvete för all skit som finns. Det tog lusten ur allt kul.

Har ju inget med trav att göra över huvud taget utan snarare föl/häst hantering.
Vare sig det är travhästar/halvblod. Nu råkade det vara varmblod/travhästar.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Det jag menar är att man kan undvika att börja tjafsa med de personer som bara är ute efter att provocera fram reaktioner.
Genom att vara saklig kommer man längre.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Det jag menar är att man kan undvika att börja tjafsa med de personer som bara är ute efter att provocera fram reaktioner.
Genom att vara saklig kommer man längre.

Eh? Saklig var vi väl de första 220 sidorna i de andra trådarna.. det hjälper ju föga mot nån som bara har intresse av att kasta skit utan att föra en debatt!

Jag undrar hur lång tid det skulle ta innan jag vart bannad om jag gjorde det samma mot andra underforum som hoppning/dressyr/island..
Knalla in o bara kasta skit..

Kanske ska skapa ett nick o göra som ts... :devil:

Annars så tyckar jag man som moderator bör ta bort de trådar som enbart är skapade för att skapa tjaffs o bråk, istället för att uppmana dem som dagligen håller till på forumet att hålla tyst för att undvika tjaffs!
 
Senast ändrad:
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

*kl*

Så som tråden är skriven trodde jag att de kört runt på unghästarna i nåt som liknade den som kom och hämtade kor när jag var liten... :eek:

Inte för att det var bra, men det var bra mycket bättre än jag föreställde mig.

Men som andra sagt, vad EN uppfödare gör kan väl knappast en hel sport anklagas för?

Jag har faktiskt varit med och kört en shettis-åring i en personbil. :o Fast då vr jag fem år och visste inte att jag skulle köra TRAV med den 6 år senare.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Sen från privatpersonen ameo, angående trådens ämne - jag anser egentligen inte att detta har specifikt med travsporten att göra, utan det är en enskild uppfödare som valt att transportera väldigt många föl på vad som ansetts vara alldeles för lite yta. Det hade lika gärna kunnat vara araber, shetlandsponnyer eller nordsvenskar i mina ögon. Man ska inte anklaga travsporten för att en enskild hästägare beter sig dumt.
Nu råkade det vara travhästar, därför är det okej att tråden ligger här. Men mer anknytning till travsporten än så kan jag inte se.

Du har distans och är balanserad och det uppskattar säkert fler än jag.

Anledningen till att jag la ut denna tråd på just detta underforumet är just för att det har med trav att göra. Så har även Aftonblandets trav 365 gjort.

Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4327242.ab

Jag har mkt svårt att se att Aftonbladet skulle ha lagt ut detta på just trav 365 om det inte hade med trav och främst dagens travuppfödare att göra.

Vad är problemet??? Ska bara travets framsida belysas,, man får lätt den uppfattningen när man märker det "massiva motstånd" man möter så fort man försöker delge även dom mindre possitiva sakerna som sker inom denna sport men som för den enskilda individen välmående är av ytterta vikt att det även ventileras för deras framtida välmående..

Aldrig har jag stött på detta motstånd,, glåpord och kränkande kommentarer på hästvård när man skrivit om exakt samma saker.

Tål inte sanningen att ventileras på trav så har travet mkt dåligt samvete vilket oxå framkommer i dom riktade kommentarerna till mig. Klart avslöjande men det stör mig inte utan jag tar det som ett erkännande.

Man vill helt enkelt inte ta del av sanningen hur dagens uppfödare inom travet ser till den enskilda individens välbefinnande.

Det aggerande som stall Oxalis med synonym stuteri Tooma behandlar föl är rent skrämmande och kan knappast vara till "god will" för framtidens travsport.

God will är att föra sporten framåt, Bad will är att stoppa huvudet i sanden och förneka det dålda djurplågeriet i stället för att belysa dom problemen och förbättra situationen för vare enskild individ.

Gud va obekväm jag känner mig.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Man vill helt enkelt inte ta del av sanningen hur dagens uppfödare inom travet ser till den enskilda individens välbefinnande.
HÄR gör du ett generalfel, att bunta ihop "dagens uppfödare inom travet" bara för att en gör något tokigt.
Var saklig även DU så slipper vi en massa onödigt käbbel på forumet!
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Jag har faktiskt varit med och kört en shettis-åring i en personbil.


Det gjorde en person i Polen oxå fast med en ponny och det blev åtal "även där" på den transporten.

Är det en merit när du skriver om din transportering???
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

HÄR gör du ett generalfel, att bunta ihop "dagens uppfödare inom travet" bara för att en gör något tokigt.
Var saklig även DU så slipper vi en massa onödigt käbbel på forumet!

General fel gör flera, var så säker på det och jag hoppas att detta kommer leda till flera avslöjanden. Tokigt vill jag inte kalla det för även om du anser att det är ett bra förtäckt ord. Jag vill kalla det för ekonomiskt!

Det kommer oxå framöver visa sig att det är just ekonomi som gör före djurens välfärd.

Nog om det.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Man vill helt enkelt inte ta del av sanningen hur dagens uppfödare inom travet ser till den enskilda individens välbefinnande
Och hur gör de det då?
Är det praxis inom travet att köra 17 föl från estland o hit för att frysmärka?
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

*kl*

Så som tråden är skriven trodde jag att de kört runt på unghästarna i nåt som liknade den som kom och hämtade kor när jag var liten... :eek

Citat: FAKTA
Det här anmärkte
inspektörerna på
För många djur i transporten.
För lite foder. Inget vatten.
Dålig ventilation.
För klen och dålig inredning. Bland annat vacklade en mellanvägg, innerdörren var ihopknutan med balsnören, en ytterdörr bågnade utåt vid tryck, läckande taklucka.
Transporten saknade handlingar om transporttider samt intyg att fordonet var godkänt som transportfordon.



Källa: Norrtelje Tidning.

Kor har större krav för dagen på hur dom ska transporteras.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Citat: FAKTA
Det här anmärkte
inspektörerna på
För många djur i transporten.
För lite foder. Inget vatten.
Dålig ventilation.
För klen och dålig inredning. Bland annat vacklade en mellanvägg, innerdörren var ihopknutan med balsnören, en ytterdörr bågnade utåt vid tryck, läckande taklucka.
Transporten saknade handlingar om transporttider samt intyg att fordonet var godkänt som transportfordon.



Källa: Norrtelje Tidning.

Kor har större krav för dagen på hur dom ska transporteras.
Det har hästen oxå.

Men undrar ju varför de fick åka ens från början? Varför släppte vet iväg dem? :confused:
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Först från moderator ameo - jag stänger inte en tråd bara för att förhindra pajkastning mellan parterna. det är UPP TILL ER att hålla er inom regelverket och gör ni inte det så ryker hela tråden. (ett litet tips - tig ihjäl den som kommer hit och anklagar...)

Har jag av stor erfarenhet av internet forum (har varit admin i åratal på spelforum) och folk som inte kan respektera alls att det helt enkelt inte fungerar över huvud taget. Dessutom har vi blivit uppretade av ett par mycket elaka kommentarer.

Sen från privatpersonen ameo, angående trådens ämne - jag anser egentligen inte att detta har specifikt med travsporten att göra, utan det är en enskild uppfödare som valt att transportera väldigt många föl på vad som ansetts vara alldeles för lite yta. Det hade lika gärna kunnat vara araber, shetlandsponnyer eller nordsvenskar i mina ögon. Man ska inte anklaga travsporten för att en enskild hästägare beter sig dumt.
Nu råkade det vara travhästar, därför är det okej att tråden ligger här. Men mer anknytning till travsporten än så kan jag inte se.

Jag tycker inte tråden ligger rätt för det här har inget med travsport att göra. Detta skulle stå under häst hantering. Det är inte travhästar förens dom tränas innan dess är dom bara hästar i allmänhet i alla fall i mina ögon. Kommentaren till denna artikel är ett direkt på hopp på oss som håller på med trav och att sedan säga att vi sticker huvudet i sanden och skiter i allt som har med djuren säkerhet att göra tycker jag är ett mycket elakt påhopp. Jag frågade bara varför användaren alltid hittar ett sätt att reta upp oss på travdelen och om han/hon ville att vi skulle fortsätta där vi slutade "bråka" förra gången. (om ÅS affären)
Jag tycker inte att jag hackade på denna person utan enbart försvarade min åsikt och travet. Min fråga var mer i avskräckande syfte än att söka mera bråk. Jag trivs bra med så gott som alla här på buke och den värsta av travhatarna är redan banlyst:bow:. Hoppas att det inte kommer förekomma mycket fler såna här totala oförklarliga påhopp av travsporten. Fram för allt när det inte ens har något med travet att göra överhuvud taget.
Jag håller med i en hel del i det du skriver som privat person. Dock inte delen om att det hör hemma här det är bara för att irritera oss travfolk inget annat.
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Du har distans och är balanserad och det uppskattar säkert fler än jag.

Ursäkta att jag inte håller med om detta Ameo.

Anledningen till att jag la ut denna tråd på just detta underforumet är just för att det har med trav att göra. Så har även Aftonblandets trav 365 gjort.

Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4327242.ab

Jag har mkt svårt att se att Aftonbladet skulle ha lagt ut detta på just trav 365 om det inte hade med trav och främst dagens travuppfödare att göra.

Jasså vad har EN uppfödare utanför Sverige med Svenska travets framtid att göra?

Vad är problemet??? Ska bara travets framsida belysas,, man får lätt den uppfattningen när man märker det "massiva motstånd" man möter så fort man försöker delge även dom mindre possitiva sakerna som sker inom denna sport men som för den enskilda individen välmående är av ytterta vikt att det även ventileras för deras framtida välmående..

Det har inget med artikeln i sig att göra utan dina kommentarer.
Att detta skulle vara vardag har jag mycket svårt att tro.

Aldrig har jag stött på detta motstånd,, glåpord och kränkande kommentarer på hästvård när man skrivit om exakt samma saker.

För att du där inte angriper någon enskild sport/gren.

Tål inte sanningen att ventileras på trav så har travet mkt dåligt samvete vilket oxå framkommer i dom riktade kommentarerna till mig. Klart avslöjande men det stör mig inte utan jag tar det som ett erkännande.

Ja ta det hur du vill men gå till travronden och säg allt detta i en krönika så får vi se hur mycket motstånd/medhåll som du kommer få av "alla" inom svensk travsport.

Man vill helt enkelt inte ta del av sanningen hur dagens uppfödare inom travet ser till den enskilda individens välbefinnande.

Om detta skulle vara så som du tror tror du då att vi skulle ha friska tävlande äldre hästar?
Det finns nog få som föder upp hästar för miljon belopp som skulle behandla sina hästar illa på något sätt.


Det aggerande som stall Oxalis med synonym stuteri Tooma behandlar föl är rent skrämmande och kan knappast vara till "god will" för framtidens travsport.

Läs kommentaren ovan.


God will är att föra sporten framåt, Bad will är att stoppa huvudet i sanden och förneka det dålda djurplågeriet i stället för att belysa dom problemen och förbättra situationen för vare enskild individ.

Gud va obekväm jag känner mig.

Jag förnekar inget djurplågeri för jag har inte sett så mycket inom den delen någon här och där som smäller till en häst i helt fel läge och knäcker psyket på hästen är det som jag ser. Hur märks detta jo de tränare/hästskötare som gör så försvinner ur travet väldigt snabbt då det inte finns någon som vill anlita/anställa någon som inte får några resultat på sina hästar. Skulle man ha 100% koll på allt som pågår i stallar och träningsanläggningar i Sverige skulle ingen hålla på med häst överhuvudtaget det skulle kosta för mycket att betala alla kontrollanter som måste åka runt som smurfar och se vad du gör "när ingen ser".
Undrar varför du känner dig obekväm:angel:

Nu en rak och ärlig fråga som jag gärna vill ha ett rakt och ärligt svar på.
Vad får du för vinning av att "hjälpa" travet med att dra fram alla negativa insikter/åsikter om vad som försigår eller inte försigår inom travsporten?
Och att hoppa på oss och säga att vi "sticker huvudet i sanden"?
 
Senast ändrad:
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

Är det här ett skämt eller ett avslöjande om det dålda djurplågeriet inom travsporten??

Bra att det kommer till allmänhetens kännedom, undrar om det kommer till STC:s kännedom oxå.

Men håller inte du på med galopp? För du är väl P?
 
Sv: Transport med 17 Tooma-travföl stoppades

KL

Det är en sak som jag alltid haft svårt att förstå.. Vem som helst som känner sig manad får gärna svara på den här frågan.

Hur kommer det sig att de aktiva inom travet oftast inte sett något eller väldigt lite händelser som skulle kunna klassas som djurplågeri i en rättsal? När en massa utomstående människor har sett så mycket djurplågeri i travsporten att de skulle kunna skriva långa listor med förseelser?

Nån får också gärna berätta för mig vad som skiljer mig från andra hästägare som inte håller på med trav?

Jag kan lova att jag pussar lika mycket på min älskling som ni gör!

:love:
foton-0037-300x225.jpg
:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Läste detta och la in det på som jag uppfattade det på rätt underforum eftersom transporten handlar om trav hästar. I detta fall gäller...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 848
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp