Härliga höstaktiviteter

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
För mig är hösten den bästa tiden på året, men min man är en sån som lever på ljuset och värmen och vissnar lite nu när sommaren är över. Vid frukostbordet i morse sa jag någonting om att jag älskar hösten, men att "pappa tycker den är jobbig", och la till att vi kanske får planera in lite roliga saker att se fram emot. Det gick dottern igång på, så nu spånar jag lite på roliga och mysiga höstaktiviteter för familjen. Det jag kommit och tänka på hittills är:

– Baka bullar och göra skogsutflykt
– Laga någon god gryta typ bouef
– Plocka svamp
– Baka paj
– Gå på bio
– Boka en brunch på något slott/herrgård utanför stan
– Karva pumpor och Halloweenfira med barnen när det beger sig

Har ni något tips på mysiga höstaktiviteter? Recept? Dryck? Stort som smått är välkommet.

För mig är hösten den bästa tiden på året, men min man är en sån som lever på ljuset och värmen och vissnar lite nu när sommaren är över. Vid frukostbordet i morse sa jag någonting om att jag älskar hösten, men att "pappa tycker den är jobbig", och la till att vi kanske får planera in lite roliga saker att se fram emot. Det gick dottern igång på, så nu spånar jag lite på roliga och mysiga höstaktiviteter för familjen. Det jag kommit och tänka på hittills är:

– Baka bullar och göra skogsutflykt
– Laga någon god gryta typ bouef
– Plocka svamp
– Baka paj
– Gå på bio
– Boka en brunch på något slott/herrgård utanför stan
– Karva pumpor och Halloweenfira med barnen när det beger sig

Har ni något tips på mysiga höstaktiviteter? Recept? Dryck? Stort som smått är välkommet.
Tänker höghöjdsbana

och åka till ett lokalt friluftsområde och gå en av deras promenadstigar om typ 5 km kan vara mysiga äventyr.

Det är nästan som att plocka svamp, men plocka svamp är så jobbigt om man inte hittar några :)

Sedan hos oss finns ett supermysigt ställe där man kan dricka afternoon tea och sedan gå ut och plocka äpplen. Kanske det finns något äppelplock nära er?

Bio btw, Spindelmannen var jättebra! och Odysséen måste man ju se (inte sett ännu)

Där vi bor är Halloween sjuuuuuukt stort så vi brukar försöka gå all in så mycket som möjligt och försöka göra det bättre för varje år. Brukar gå åt 10 kg godis 😂 så det är en rolig höstaktivitet.

Vi brukar bo på hotell ett par gånger under hösten. Det tycker dottern är jättekul. Testa nya hotell när de öppnar (det gör de ju konstant här).

För mig som spenderar större delen av tiden hemma så är detta typiska höstaktiviteter:

- Långkok av kryddiga soppor och grytor. Slowcookern får verkligen göra rätt för sig under höst och vinter.

- Baka allt möjligt, det blir både matbröd och kakor, muffins, etc. Jag brukar testköra nya recept under hösten.

- Skogspromenader med hunden, se hur löven skiftar färger och naturen ändras. Njuta av tystnaden när alla andra är upptagna med vardagslunket. :angel:

- Mysa i soffan med filmmaraton, typ alla Sagan om Ringen-filmerna. Tända ljus, härlig pläd och mycket snacks är det som gäller. Har samma ritual med min Playstation när det kommer nåt nytt spel jag längtat efter.

- Måla, typ prova på-kväll med akvarell, akryl eller vad ni nu känner för. Jag har gått i samma kursgrupp varje höst nu i några år, det är också en variant om man inser att man gillar målandet.

Njuta av mörka men varma höstkvällar ute, kanske med lite ljusslingor eller annat. Liksom vara ute inrullade i filtar. För mig så är det det faktum att dagarna blir så korta som gör att hösten är jobbigt, att det blir mörkt så fort/dagen tar slut. Det hjälper också att förbereda inför våren genom att plantera lökar och växter till nästa år, det ger känslan av att vara på väg dit. Sen tänker jag att museibesök är en typisk höstaktivitet. Ni bor ju i stockholm så att besöka något av kafeerna/restaurangerna vid rosendal och sitta i växthusen när det rengar utanför är rätt härligt.

Jag gillar verkligen hösten, och såna grejer som folk föreslår här. Men jag kommer inte på mycket höstigt som roar barn, utom möjligen halloween.

Jag gillar att baka, göra långkok, gå på teater, läsa... Barnteater är rätt kul, men det är roligare om alla är åtminstone fyra år fyllda. Gärna sju.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka