Bukefalos 28 år!

Na_Polnoc

Trådstartare
Håller på att bli galen. Jag har halvlångt hår som är tjockt och jag blir inte av med lössen. Jag har provat flera olika medel från apoteket men inget hjälper. Började att behandla i mitten av december. Om jag rakar av mig håret försvinner lössen då??? Och hur lång tid dröjer det innan jag ser ok ut i huvudet igen?
 
Levande löss och klådan. Klådan är bra typ en halv vecka efter behandling sen börjar den om och efter en vecka efter behandling så ser jag levande löss igen. Suck
 
Är du noga med att tvätta/hänga ut kläder och textilier som du kommer i kontakt med? Jackor till exempel. Och att luskamma ordentligt?
Jag vet flera personer med väldigt tjockt och krulligt hår som blivit av med löss så det borde absolut inte vara omöjligt för dig!
 
Sängkläderna bytes efter varje avlusning, lika så tvättas tröjor mm, jackan byts ut några dagar, annan hårborste, osv. Luskammar efter varje dusch/hårtvätt. Men inget hjälper ju. Suck
 
Jobbigt! Kanske behöver du ta mer av lusmedlet än vad som rekommenderas? Du kanske kan gå till vårdentralen och få råd.
 
Om du har apotekets luskat så byt till en som jag tror heter nitfree från hälsokosten. Den är effektiv.
Håller på att bli galen. Jag har halvlångt hår som är tjockt och jag blir inte av med lössen. Jag har provat flera olika medel från apoteket men inget hjälper. Började att behandla i mitten av december. Om jag rakar av mig håret försvinner lössen då??? Och hur lång tid dröjer det innan jag ser ok ut i huvudet igen?
 
Håller på att bli galen. Jag har halvlångt hår som är tjockt och jag blir inte av med lössen. Jag har provat flera olika medel från apoteket men inget hjälper. Började att behandla i mitten av december. Om jag rakar av mig håret försvinner lössen då??? Och hur lång tid dröjer det innan jag ser ok ut i huvudet igen?

Prova ett annat preparat? Äldste sonen kom hem från dagis med löss i höstas, vi behandlade en gång med ett silikonpreparat från Apoteket (minns inte vad det hette, men man skulle behandla en gång bara). Alla löss och ägg dog, och har inte kommit tillbaks. Men man fick verkligen kleta in håret ordentligt i silikonlösningen, fick tvätta tre gånger sen för att få bort det. Jag luskammade noga före och efter behandling också.
 
Se till att följa instruktionerna nogrant, att behandla bara en gång dödar ebart de levande lössen, utan du ska tvätta med medlet varje dag under veckas tid så att nykläckta löss dör och inte hinner lägga nya ägg.
 
Jag försöker följa instruktionerna så gått jag kan. De preparat jag har använt mig av är alla utom det senaste att bara en behandling ska räcka.
Första preparatet jag testade var Nyda, men jag kan ha haft i för lite då jag tog skvätten som fanns kvar i flaskan, efter längre än rekommenderad dragningstid i håret så hittade jag 3 levande löss. Gick till apoteket och köpte Elimax, efter 1 vecka hittade jag 3 levade lus (ska bara vara en behandling), sen i med medlet igen och veckan senare 1 levande lus. Köpte Paranix (ska vara 2 behandlingar, behandling 2 efter en vecka) körde i håret i måndags. Nu har klådan kommit tillbaka idag, såg ingen lus när jag luskammade blött hår i går.
Ska jag byta preparat igen? Och i så fall till vad? Gubbens hårtrimmer börjar ligga nära tillhands.
 
När ungarna lyckades släpa hem löss och dela med sig till mig för några år sedan åkte håret av. Snabbt och lätt, lössen borta. Jag hade väl midjelångt hår då ungefär, men det var det sannerligen värt för min del!

Ska sägas dock, det är svinkallt att bli plötsligt flintis! Jösses vad det drog åt huvudet ett tag. Men man blir lurvig riktigt snabbt, och snart ser man bara kortklippt ut. :)
(Jag är dock ungefär noll intresserad av vad andra tycker om mitt utseende, så det kan såklart vara olika svårt för olika människor. Men eftersom du själv redan tagit upp det så nämner jag att det är en himla praktisk utväg i alla fall. )
 
Anvand balsam!! Nar mina dottrar hade loss - de har langt tjockt har bagge tva - sa anvande vi inga lusmedelpreparat utan bara balsam, massor av balsam. Sedan kammar man igenom haret lite i taget med en luskam och var mycket noga med att stryka av kammen mellan varje drag, och se till att kammat har inte kommer i kontakt med okammat har. Detta gor man varje dag, och for oss tog det runt 5 dagar innan det var helt rent. Haret blev fantastiskt fint av denna behandling! Men det ar ju helt klart lattare om nagon kan hjalpa dig, for det ar svart att gora det ordentligt pa sig sjalv.
 
Håller på att bli galen. Jag har halvlångt hår som är tjockt och jag blir inte av med lössen. Jag har provat flera olika medel från apoteket men inget hjälper. Började att behandla i mitten av december. Om jag rakar av mig håret försvinner lössen då??? Och hur lång tid dröjer det innan jag ser ok ut i huvudet igen?

Men hallå? Här dyker du upp efter flera år som ingenting... ;)

Vad roligt att se dig! :love:

Lusbehandla med att kamma, kamma, kamma, kamma och sedan kamma lite till.
 
Självklart dyker jag upp som ingenting har hänt på flera år ;) Vad skulle jag annars göra???
Tack för tipsen allihopa. Det blir att köpa mer lusmedel och balsam och köra varje dag. Hjälper inte detta då tar jag nog hårtrimmern och rakar av mig allt. Misstänker att det blir svårt att få gubben att hjälpa till med kamningen så den får jag försöka fixa på egen hand i fortsättningen med.
 
Nitfree luskam är effektiv! Dyr men så värd det. Jag skulle borsta dagligen med den efter behandling, och sen kolla så att det inte är någon runt dig som återsmittar dig.
 
Ok, då till följdfrågan. Om man troligtvis var dessa löss kommer ifrån från början hur ska jag kunna förhindra att jag får ohyran igen (om jag nu blir av med skiten)? Till saken hör alltså 2 bonusbarn som kommer varannan helg. Jag är ganska så säker på att avlusning odyl inte sköts som det ska hemma hos dessa barn(mer vill jag inte säga här). Även om vi avlusar när de är här så 2 veckor senare har de likförbannat löss igen. Deras mamma säger inget alls utan lössen upptäcks av en slump av oss.Jag är inte i närheten av barnens hår, olika hårborstar osv används. Hur kan jag förhindra att jag får ohyran igen? Eller är det bara att ha allmän avlusning varje gång barnen är på besök?
 
Se till att följa instruktionerna nogrant, att behandla bara en gång dödar ebart de levande lössen, utan du ska tvätta med medlet varje dag under veckas tid så att nykläckta löss dör och inte hinner lägga nya ägg.

Det beror på vilket preparat man använder. Det finns nya preparat som bara ska användas en gång, de dödar både löss och ägg på samma gång.
 
Jag försöker följa instruktionerna så gått jag kan. De preparat jag har använt mig av är alla utom det senaste att bara en behandling ska räcka.
Första preparatet jag testade var Nyda, men jag kan ha haft i för lite då jag tog skvätten som fanns kvar i flaskan, efter längre än rekommenderad dragningstid i håret så hittade jag 3 levande löss. Gick till apoteket och köpte Elimax, efter 1 vecka hittade jag 3 levade lus (ska bara vara en behandling), sen i med medlet igen och veckan senare 1 levande lus. Köpte Paranix (ska vara 2 behandlingar, behandling 2 efter en vecka) körde i håret i måndags. Nu har klådan kommit tillbaka idag, såg ingen lus när jag luskammade blött hår i går.
Ska jag byta preparat igen? Och i så fall till vad? Gubbens hårtrimmer börjar ligga nära tillhands.

Preparatet vi använde heter Hedrin once. Det funkade som sagt, en behandling och sen var lössen väck.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: turbofling
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 287
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp