Mirre

Trådstartare
Uäck!

Läste i nya föräldrar och barn idag att det är mycket såna odjur i omlopp nu. Stod också att man bör luskamma ungarna (eller hela familjen snarare) regelbundet (1 g i veckan typ) om man har barn på dagis/skola osv.

Så upp till bevis! hur noga är ni?
Kammar ni (med luskam då) regelbundet?
 
Sv: Hårlöss

Jag håller regelbunden koll på ungarna vad gäller detta.
Inte varje vecka på exakt dag, men jag är en sån där jäkla asjobig pill-morsa som älskar att sitta och pilla i håret på mina snaggade söner!!!:D

Jag fick hem lapp från skolan om att nu i helgen är det nationella avlusningsdagar.
Då kollar man ordentligt om ungarna har löss.
Har dom inte det, då är det ju bra.
Men har dom så behandlar man.

Jag är lite trött och seg i skallen just nu, så jag ber om ursäkt för om jag verkar lite flummig...:grin:
 
Sv: Hårlöss

har aldrig luskammat MEN det går löss på dotterns dagis nu... kollar igenom håret och har inte sett nått och hon kliar sig inte heller :angel: men jag ska köpa hem grejer ifall vi får de små söta husdjuren....
 
Sv: Hårlöss

Man kollar barnen hemma, nu i helgen tror jag att det var.

Man skaffar luskam och kollar igenom barnens hår.
Har dom löss så behandlar man.
 
Sv: Hårlöss

fick ett tips på dagis om kammen Nitfree, den finns på hälsokosten och är dyr, runt 350 kr, men ska vara vansinnigt effektiv och även ta äggen som man annars får plocka för hand.
 
Sv: Hårlöss

fick ett tips på dagis om kammen Nitfree, den finns på hälsokosten och är dyr, runt 350 kr, men ska vara vansinnigt effektiv och även ta äggen som man annars får plocka för hand.

:bow: Den är värd varenda krona...

(...tycker lippan som och hittat löss på de båda yngsta och sig själv förra hösten :eek::cool::( )
 
Sv: Hårlöss

Nej dem är så saans små att dem är svåra och se med blotta ögat.
Mycket lättare om man använder en kam. Spec en i avikande färg (lössen är typ gråa)
 
Sv: Hårlöss

Jag har inte sett löss själv, men enligt min bekant som haft löss på sina barn, så ser man dom med blotta ögat.

Jag har tur tror jag som sluppit löss på mina....
 
Sv: Hårlöss

Oki såg bara vad som stod i artikeln men det är säkert som du säger.
:)
 
Sv: Hårlöss

Så länge man betraktar löss som ett barnproblem kommer man aldrig kunna bekämpa löss effektivt. Oftast är det vi vuxna som smittar barnen genom att vi fungerar som en reservoarer för lössena. Smittspridning sker oftast genom huvud mot huvud ( sällan genom mössor, kammar osv), och barn brukar knappast komma upp i den värmeutveckling som krävs för att lössen ska spridas vidare, dessutom sitter dom inte nog länge för att detta ska ske...men det gör vi vuxna.

Så främst ska man luskolla vuxna personer.
 
Sv: Hårlöss

:cool:
Uäck!

Läste i nya föräldrar och barn idag att det är mycket såna odjur i omlopp nu. Stod också att man bör luskamma ungarna (eller hela familjen snarare) regelbundet (1 g i veckan typ) om man har barn på dagis/skola osv.

Så upp till bevis! hur noga är ni?
Kammar ni (med luskam då) regelbundet?

Varje år när skolorna börjar så börjar även den stora lushysterin. Ända sen dagistiden tror jag att skolan skickat hem lappar var o varannan vecka om att det "går löss i klassen". Blev jättestressad av detta o ett tag kollade jag dottern så ofta att hon till slut sa ifrån. (Mkt klokt gjort) Den som till slut drog hem löss var troligtvis jag. Det var skitjobbigt men ingen katastrof. En god idé tror jag vore att tex på ett föräldramöte be skolsköterskan tala om hur det smittar och vad man gör om "olyckan sas är framme". Ofta är det samma personer som upprepat kommer till skolan med löss vilket troligtvis beror på okunskap om hur man behandlar det. Att lössen faller döda ur håret efter en behandling tar många som intäkt för att behandlingen är lyckad. Dessvärre ska det luskammas två veckor efter ca 20-30 min morgon o kväll sen behandling o ytterligare två veckors kammande. Följer man detta brukar lössen inte komma igen.
Ta lushysterin med en nypa salt o använd sunt förnuft o låt dig inte stressas ihjäl av alla luslappar. Jag lovar att både du o ditt barn lär märka om ni får löss.
 
Sv: Hårlöss

Jag håller regelbunden koll på ungarna vad gäller detta.
Inte varje vecka på exakt dag, men jag är en sån där jäkla asjobig pill-morsa som älskar att sitta och pilla i håret på mina snaggade söner!!!:D

Jag fick hem lapp från skolan om att nu i helgen är det nationella avlusningsdagar.
Då kollar man ordentligt om ungarna har löss.
Har dom inte det, då är det ju bra.
Men har dom så behandlar man.

Jag är lite trött och seg i skallen just nu, så jag ber om ursäkt för om jag verkar lite flummig...:grin:
Nationella avlusningsdagar hm, undrar när internationella avlusningsdagen införs ;) Dom tar då inte i lite.:devil:
 
Sv: Hårlöss

Jag kammar inte med luskam regelbundet om det inte finns en verklig anledning till det. Min dotter (snart 8 år) har haft löss EN gång i sitt liv (i våras), och då märktes det, kan jag lova! Det kliade något infernaliskt, vilket fick mig att kolla henne. Hittade totalt ca 20st löss (vilket ju är rätt lite, ändå kliade det så...) som försvann med lusbehandling. Kammade då hela familjen dagligen i ett par veckor, men vi andra var "rena". Så jag fortsätter att enbart kolla vid misstanke om löss.
 
Sv: Hårlöss

:bow: Den är värd varenda krona...

(...tycker lippan som och hittat löss på de båda yngsta och sig själv förra hösten :eek::cool::( )

Yes! Inget medel var lika bra som just den kammen!!! Väl vart vartenda öre. Lätt att se kräken, kamma i tovigt hår och lätt att göra ren. :bow:
 
Sv: Hårlöss

Jag har inte sett löss själv, men enligt min bekant som haft löss på sina barn, så ser man dom med blotta ögat.

Jag har tur tror jag som sluppit löss på mina....

Ja lössen ser man oftast men dock inte de som sitter längst in under i nacken osv. och det man verkligen behöver kam för är gnetterna (äggen) för de ser man inte och får man inte bort dem så kan man kamma löss i all evighet utan att få bort problemet.
 
Sv: Hårlöss

Jag har en fråga till er lusvana föräldrar. Min son på 15 månader har dragit sina händer över huvudet rätt frenetiskt igår och idag, först trodde jag att det berodde på att han bränt sin hand lite och att den kliade men sen tänkte jag om. Jag tittade i håret men kunde inte för blotta ögat se något så då åkte trimmern fram och sonen är nu snaggad.

I hårbotten hade han en mellanbrun beläggning (såg inte ut som skorv) som med en våtservett och en enveten mamma gick bort.

Vad tror ni? Kan han åkt på löss?

Givetvis kliar det som fasen över hela mig helt plötsligt men jag vet inte vad jag ska tro. Sambon ska iaf köpa luskam och ev medel med sig hem och sängkläderna är utdragna ur sängarna (allas givetvis) och ner i tvättmaskinen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 770
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 430
Senast: Grazing
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 337
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp