Bli hundägare för första gången? Ge gärna råd

Hej,

Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om det passar för mig att ha hund. Funderar i sådana fall på lämplig ras. Om möjligt lutar jag mot att försöka hitta omplaceringshund snarare än valp, tar gärna över vuxen hund om den har OK uppfostran.)

Försöker sammanfatta kortfattat nedan (men blir långt, lol):
  • Singelkille, jobbar rätt mycket, kan dock jobba hemifrån ibland
  • Måste vara borta 10-12 h sammanhängande flera dagar i veckan, kan nog ekonomiskt ordna hunddagis/dagmatte
  • Reser sällan och aldrig mer än 1-2 dagar åt gången
  • Bor i stan men finns grönområden och hundgårdar nära
  • Har bara liten etta, men kanske fixar tvåa på sikt. Skulle möjligen kunna bo i förort på sikt också
  • Hunden måste funka med (små-)barn om jag skulle bilda familj
  • Vill kanske inte ha ”svårast” tänkbara hund men känner mig också motiverad av tanken att inte välja ”lättaste”, får dock aldrig vara säkerhetsrisk för barn
  • Helst inte väldigt mycket hårande och krav på hårvård mer än en gång i veckan.
  • Noll intresse för jakt. Öppen läsa på om olika övningar. Gillar vara ute i skogen ibland. Men är stadsbo. Hunden ska funka i kollektivtrafik m m. Och gärna inte skälla så mycket.
  • Ungefär denna tid kan jag lägga på aktivitet:
    • 20-30 min morgon
    • 20-30 min lunchtid om jobbar hemma
    • 30-120 min kvällstid
    • 1-3 längre aktivitetspass i veckan – typ 4-6 h med resa och mer aktivitet.
Kan/bör jag ha hund under dessa förutsättningar? Är mest oroad för att den blir ensam för mycket eller är mycket på dagis…

Jag har lite erfarenhet av en bekants engelska bulldog och gillar den en del. Inte umgåtts med större hundar mycket men gillar dem (om korrekt uppfostrade).

Skulle vilja ha en lite större hund som kanske klarar mer aktivitet också (3-4 h utomhus). Tippar på att min bekantas mopps skulle storkna efter några kilometer men kan ha fel…

Utseendemässigt gillar jag mycket hundar i SKK grupp 2 o 5 – särsk tibetansk mastiff och siberian husky – men förstår att dessa kanske är i svåraste laget och får det tufft i stan…

Men jag kan inte mycket om detta och tar som sagt gärna emot råd!
Jag har inte läst alla svaren du fått, men får känslan av att du är hyfsat ung, singel ... Kommer du verkligen att vilja/orka (entusiasmen menar jag då) lägga ALL din lediga tid på din hund? Som du beskriver det så ser det så ut, och det är väldigt lätt att tröttna efter den första tidens förtjusning. Vad mer gör du i ditt liv? Kan du verkligen ge din hund så stor del av din lediga tid (typ all!) under 12-15 år?

Och 20-30 minuter kring lunch måste ju innefatta att göra dig/er i ordning också, spola av smutsiga tassar när vädret är dåligt osv osv. Utan att stressa och jaga fram snabba rastningar?
 
Jag har inte läst alla svaren du fått, men får känslan av att du är hyfsat ung, singel ... Kommer du verkligen att vilja/orka (entusiasmen menar jag då) lägga ALL din lediga tid på din hund? Som du beskriver det så ser det så ut, och det är väldigt lätt att tröttna efter den första tidens förtjusning. Vad mer gör du i ditt liv? Kan du verkligen ge din hund så stor del av din lediga tid (typ all!) under 12-15 år?

Och 20-30 minuter kring lunch måste ju innefatta att göra dig/er i ordning också, spola av smutsiga tassar när vädret är dåligt osv osv. Utan att stressa och jaga fram snabba rastningar?
Varför skulle man inte orka det?
Och få lägger ju all sin lediga tid på djuret, men sällskapet är ju ganska konstant liksom.
Spola tassar? Nu har ju jag korthårshund, men jag torkar max av tassarna med handduk men sällan ens det.. Ta på mig själv + halsband på hunden = klar. Tar max 5 min? Ett täcke på hunden tar 30s extra?
Känns som det skapas problem här som inte finns? Går man en hyffsad runda morgon o kväll räcker det ju med 10-15 min på dagen? Så den hinner kissa liksom.
 
Jag har inte läst alla svaren du fått, men får känslan av att du är hyfsat ung, singel ... Kommer du verkligen att vilja/orka (entusiasmen menar jag då) lägga ALL din lediga tid på din hund? Som du beskriver det så ser det så ut, och det är väldigt lätt att tröttna efter den första tidens förtjusning. Vad mer gör du i ditt liv? Kan du verkligen ge din hund så stor del av din lediga tid (typ all!) under 12-15 år?

Och 20-30 minuter kring lunch måste ju innefatta att göra dig/er i ordning också, spola av smutsiga tassar när vädret är dåligt osv osv. Utan att stressa och jaga fram snabba rastningar?
Jag skaffade min första när jag var 16år och från att jag var 18år har jag haft minst två hundar hemma i princip hela tiden. Jag har haft flera olika jobb, studier, partners, bostadsorter, fritidsintressen... Det enda som hänt med hundintresset är att det blivit mer och mer hela tiden :p

Är man väl införstådd med vad det innebär att skaffa hund, köper en hund som passar och förstår att man alltid kommer behöva anpassa sig efter hunden i någon mån, då finns det inget som säger att man är en bättre hundägare bara för att man är 40år istället för 20år gammal.
 
Jag tycker också att det dras på stora växlar. Jag är också singel, lever ensam med hund och katt och diverse och jobbar heltid. Har aktiv sällskapshund och det är visserligen en anpassning men långt ifrån ett tokintensivt liv. Hade jag dessutom möjlighet till dagrastare eller avlastning av familj och intresse av uteliv eller liknande hade det säkert funkat också.
Tycker TS verkar vara en sund hundägarkandidat som är villig att ställa frågor, göra efterforskningar och höra sig för INNAN eventuellt köp, precis som man ska.
 
Jag har inte läst alla svaren du fått, men får känslan av att du är hyfsat ung, singel ... Kommer du verkligen att vilja/orka (entusiasmen menar jag då) lägga ALL din lediga tid på din hund? Som du beskriver det så ser det så ut, och det är väldigt lätt att tröttna efter den första tidens förtjusning. Vad mer gör du i ditt liv? Kan du verkligen ge din hund så stor del av din lediga tid (typ all!) under 12-15 år?

Och 20-30 minuter kring lunch måste ju innefatta att göra dig/er i ordning också, spola av smutsiga tassar när vädret är dåligt osv osv. Utan att stressa och jaga fram snabba rastningar?
Jag är förvisso halvgammal, men är singel, har ett jobb och spolar aldrig någonsin av några tassar från vare sig jakthund eller terrier och lägger definitivt inte all min lediga tid på hundarna.

Vad vore det för liv liksom?
 
Jag är förvisso halvgammal, men är singel, har ett jobb och spolar aldrig någonsin av några tassar från vare sig jakthund eller terrier och lägger definitivt inte all min lediga tid på hundarna.

Vad vore det för liv liksom?
Jag lägger all min lediga tid på djuren (hunden och katten tar mest tid, fair enough) men spolar tassar gör jag bara när de tokiga britterna varit igång med saltbilen igen. Hände aldrig hemma i Sverige.
 
Dvärgschnauzer kan vara ganska skällig tror jag (nu får jag säkert en massa schnauzer älskare på mig), kanske inte optimalt om man bor i lägenhet.
Att börja som hundvakt låter som en jättebra idé, tycker jag.
Dom larmar när någon ringer på dörren men inte mer än så. Går alldeles utmärkt att bo med dvärgschnauzer i lägenhet. Min uppfödare födde dessutom upp några kullar i lägenhet innan hon flyttade till radhus.
 
Jag har inte läst alla svaren du fått, men får känslan av att du är hyfsat ung, singel ... Kommer du verkligen att vilja/orka (entusiasmen menar jag då) lägga ALL din lediga tid på din hund? Som du beskriver det så ser det så ut, och det är väldigt lätt att tröttna efter den första tidens förtjusning. Vad mer gör du i ditt liv? Kan du verkligen ge din hund så stor del av din lediga tid (typ all!) under 12-15 år?

Och 20-30 minuter kring lunch måste ju innefatta att göra dig/er i ordning också, spola av smutsiga tassar när vädret är dåligt osv osv. Utan att stressa och jaga fram snabba rastningar?
Det är nog en minoritet av hundägare i Sverige som lägger ALL sin lediga tid på hundarna.

Det går utmärkt att ha andra fritidsintressen även som hundägande singel. Varför skulle det inte gå att ha det?
 
Kan ”bara” relatera till livsomställningen som krävdes när man skaffade barn och häst. Livet innan = ej 100% anpassat eftersom det inte behövde vara det. Livet efter = anpassningar man inte kunde föreställa sig gjordes i en handvändning… med det sagt tror jag att så länge man är beredd på nya tider med nya prioriteringar så har man alla förutsättningar att bli en fantastisk hundägare/hästägare/förälder. Även om hela livet inte är anpassat redan INNAN förändringen kommit:heart
 
Kan ”bara” relatera till livsomställningen som krävdes när man skaffade barn och häst. Livet innan = ej 100% anpassat eftersom det inte behövde vara det. Livet efter = anpassningar man inte kunde föreställa sig gjordes i en handvändning… med det sagt tror jag att så länge man är beredd på nya tider med nya prioriteringar så har man alla förutsättningar att bli en fantastisk hundägare/hästägare/förälder. Även om hela livet inte är anpassat redan INNAN förändringen kommit:heart
Fast just gällande passning och liknande under arbetsdagar kan en inte bara höfta, särskilt inte i Stockholm med diverse köer och liknande. Därför klokt att skapa trådar och kontaktnät och se vad som fungerar. :)
Jag kom också undan med att chansa i början men skulle inte göra om det idag.
 
Ang mitt svar ovan så skrev jag det framförallt efter att ha sett alltför många som köpt hund, med stora ambitioner, massor av entusiasm .. och sen insett att efter att den första nyhetens behag lagt sig, är det inte lika kul längre. Jag ser hundar som plötsligt bor hos killens/tjejens föräldrar, eftersom ägaren plötsligt inte hinner med/orkar/vill. Liksom alla dessa hundar som barnen önskat så hett, men som sen blir föräldrarnas ansvar - föräldrar som kanske inte alls tänkt bli de som går alla promenader, aktiverar etc etc.

Jag hör ofta uppfödare till brukshundar som säger samma sak - alla dessa stora planer på träning och tävling ... som sen pyser ut till promenadliv. (Förhoppningsvis bra såna liv, men inte vad köparen målat upp för sig själv.)

Men ok, jag var väl lite pessimistisk där. Jag var själv hundägare redan vid 13 och den hunden blev mitt liv. Tills jag började skola på annan ort, men då var hunden gammal och det fungerade utmärkt att han bodde kvar hos föräldrarna på landet.
 
Hundvakt låter som en jättebra idé att böra med. Och leta efter en vuxen omplacering. Vi har själva tittat lite på det just för att slippa valptiden. Men de som varit aktuella har haft rätt mycket problem med separationsångest och rädslor, vilket inte känts optimalt. Det gäller att vara
noggrann, både vid valpköp och omplacering.
Har du tips kring var man hittar omplaceringar? :)

Det gick hittat är Hundstallet, Blocket och olika hemsidor kopplade till SKK (rasspecifika sidor).

Jag har inte läst alla svaren du fått, men får känslan av att du är hyfsat ung, singel ... Kommer du verkligen att vilja/orka (entusiasmen menar jag då) lägga ALL din lediga tid på din hund? Som du beskriver det så ser det så ut, och det är väldigt lätt att tröttna efter den första tidens förtjusning. Vad mer gör du i ditt liv? Kan du verkligen ge din hund så stor del av din lediga tid (typ all!) under 12-15 år?

Och 20-30 minuter kring lunch måste ju innefatta att göra dig/er i ordning också, spola av smutsiga tassar när vädret är dåligt osv osv. Utan att stressa och jaga fram snabba rastningar?
Bilden du får kan säkert stämma, dock 32 år så börjar bli äldre. Frågan är såklart befogad och det jag tänker mest på, därför jag startade tråden för inspel och för att lära mig mer. Om 15 år är jag ca 50 år... Det är nog ett rimligt åtagande om det inte är en extremt krävande hund :)

På sid 2 i tråden beskrev jag mitt liv en del. Gillar att jobba men har inget utpräglat karriäristyrke, så 8 h/dag gäller. Så det finns gott om fritid :)

Gällande uppskattade tider så är inget hugget i sten, ska nog vara lugnt 👍
 
@Hundnovis2022 på fb finns grupper för omplaceringar, både grupper för renrasiga och blandraser. Min ras har tex en egen grupp med valphänvisning och omplacering :)

Jag har haft tre omplaceringar, samtliga okomplicerade hundar utan någon problematik. Den ena var extremt egensinnig med resursförsvar och hög integritet men det är rastypiskt och inget konstigt, vill man inte ha det väljer man en annan ras.
 
@Hundnovis2022 Ibland går det att få tag på trevliga omplaceringar via uppfödarna. Ibland händer de att de själva har någon f.d. avelshund eller hund som inte kan gå i avel som behöver nytt hem, eller så har de någon valpköpare som behöver omplacera av anledningar som inte har något att göra med hunden som så. I princip samtliga seriösa uppfödare hjälper nämligen sina valpköpare med omplaceringar när det behövs, men det är inte alltid de ens kommer ut på annons eftersom uppfödarna har stora kontaktnät och kan sälja till "någon som känner någon".

Så om du ser en uppfödare som du tänker att du skulle kunna köpa valp från (om valp varit aktuellt), hör av dig ändå! Då kan du få veta lite mer om rasen, om uppfödaren tror att det är en passande ras för dig och kan få veta om det finns just någon passande omplacering som kan få bo hos dig.

Med det sagt: jag såg att du i något inlägg också nämnde att du kanske ville testa att vara hundvakt lite ibland åt hundar i bekantskapskretsen. Det tycker jag är ett utmärkt(!) första steg. Då kan du få möjlighet att lära känna olika typer av hundar också och få ett bättre hum om vilken hund som skulle passa dig. För egen del finns det tex raser som på pappret skulle passa mig bättre än den ras jag har. Jag har i dagsläget hund nr 4 och 5 av samma ras och inga som helst planer på att någonsin byta. Men, jag lärde känna rasen just via en uppfödare och när det sedan blev möjligt för mig att ha en egen hund så fick en av deras f.d. avelstikar flytta hem till mig. Sedan blev de fler och fler här hemma :D
 
Hej igen!
Har ni tips på bra bok om hund? Tänker framför allt på mer praktiska moment som uppfostran, förklaring till beteenden, tecken på sjukdomar, m m.
Om ljudboksinläsning finns så är det ett plus!
På resande fot idag :)
Tar som alltid tacksamt emot tips!
Bästa hälsningar / HN22
 
Ser att dagis är verkar vara en förutsättning för att vardagen ska gå ihop, och det gör mig lite tveksam. Alla hundar funkar inte på dagis och alla dagis är inte bra, det kan verka mysigt, städat och organiserat på ytan men man ska vara noga med att titta på om personalen är utbildad, hur de tänker när de formar grupper och hur inskolningen ser ut. De flesta dagis har ingen regelrätt "kö" där det är först till kvarn som gäller utan man behöver ta hänsyn till storlek, ras och temperament. Dagis som är en del av större kedjor skulle jag hålla mig långt borta från.

Jag skulle också kika på alternativa möjligheter till passning som dagmatte eller jobb hemifrån/ta med hunden till jobbet. Du vill inte sitta i en situation med en hund som inte fungerar på det enda dagiset du har nära dig och det enda alternativet är att omplacera hunden.

SKK har en hundägarutbildning som är rätt billig, den kanske kan vara värd att kika på?
 
Ser att dagis är verkar vara en förutsättning för att vardagen ska gå ihop, och det gör mig lite tveksam. Alla hundar funkar inte på dagis och alla dagis är inte bra, det kan verka mysigt, städat och organiserat på ytan men man ska vara noga med att titta på om personalen är utbildad, hur de tänker när de formar grupper och hur inskolningen ser ut. De flesta dagis har ingen regelrätt "kö" där det är först till kvarn som gäller utan man behöver ta hänsyn till storlek, ras och temperament. Dagis som är en del av större kedjor skulle jag hålla mig långt borta från.

Jag skulle också kika på alternativa möjligheter till passning som dagmatte eller jobb hemifrån/ta med hunden till jobbet. Du vill inte sitta i en situation med en hund som inte fungerar på det enda dagiset du har nära dig och det enda alternativet är att omplacera hunden.

SKK har en hundägarutbildning som är rätt billig, den kanske kan vara värd att kika på?
Vill bara lägga till att det finns JÄTTE bra dagis också! Är ”insatt” pga min mamma driver ett hunddagis! Min mammas dagis är superbra alla hundar trivs! Hon tar dock bara små till mellanstora hundar. Jag hjälper till där så mycket som jag kan.
 
Dvärgschnauzer kan vara ganska skällig tror jag (nu får jag säkert en massa schnauzer älskare på mig), kanske inte optimalt om man bor i lägenhet.
Att börja som hundvakt låter som en jättebra idé, tycker jag.
Nä de skäller inte helt random inne. Men däremot om det ringer på dörren (som de flesta hundar gör)
Min äldsta är uppväxt i lägenhet och har bott av och till i lägenhet. Båda våra vistas regelbundet i lägenheter hos hundvakter och vänner. Aldrig skällt! De är i högsta grad rastypiska.
 
Vill bara lägga till att det finns JÄTTE bra dagis också! Är ”insatt” pga min mamma driver ett hunddagis! Min mammas dagis är superbra alla hundar trivs! Hon tar dock bara små till mellanstora hundar. Jag hjälper till där så mycket som jag kan.
Absolut, jobbar själv på hunddagis sen flera år tillbaka! Ville bara påpeka att man ska vara noggrann när man lämnar sin hund hos främlingar :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 781
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp