Sv: Hårlöss

Så länge man betraktar löss som ett barnproblem kommer man aldrig kunna bekämpa löss effektivt. Oftast är det vi vuxna som smittar barnen genom att vi fungerar som en reservoarer för lössena. Smittspridning sker oftast genom huvud mot huvud ( sällan genom mössor, kammar osv), och barn brukar knappast komma upp i den värmeutveckling som krävs för att lössen ska spridas vidare, dessutom sitter dom inte nog länge för att detta ska ske...men det gör vi vuxna.

Så främst ska man luskolla vuxna personer.

Menar du det?!?! Hur kommer det sig att vi inte uppmärksammat detta isåfall? På grund av stigmatiseringen eller?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 770
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 430
Senast: Grazing
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 337
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp