Hårt underlag/hopphästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fnorr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 469
F

fnorr

Hur reagerar era hopphästar på de hårda grusbanor som finns lite överallt på tävlingar så här års? Hur är de skodda(sulor ?) För eller emot? Har idag en som inte känns fräsch efter att ha hoppas på grus i helgen....:eek::confused:

Sv: Hårt underlag/hopphästar

Nu tävlar jag inte men jag kan tycka att hästen blir lite stummare dagarna efter om man hoppar bana på grus! Säkert bara att hästen inte är van ännu! :)

Helsikkes sh*t... Min häst tål inte dom där hårda banorna. Blev jättehalt i slutet av mai (då det var så tort..). Nu har hon sulor fram, och vi hoppas på en blöt sensommar så alt går som normalt:crazy: Hon är inte halt nu iallafall! Pepparpeppar

Jag hoppas du har rätt, den har vilat under en period då den inte va fräsch efter att ha gått en del på grus/hårt i början på sässongen. Har sedan varit ok men nu känns det inte så bra.....och lägger då samband med helgens tävlingar eftersom det var första gången den gick på ngt hårt igen. Det är en fullblodstyp.....extra känslig....fullblodshovar.....kan behöva sulor....kan behöva något annat?:confused:

UÄÄÄ:eek::eek: Denna blev då dålig i början på maj, börjat hoppa ute, tagit av snösulorna.....Ska skos i morgon, ber nog om sulor fast jag vet att han är lite av en motståndare,min nya hovis. Går din rent med sulor? Vad är det för typ av häst?

Fnorr - snösulor, sådana som hufgrips som har kanal längs hoven, kan ffa i slutet på snösulesäsongen när det är lera, ge tryck på sulan (lera kommer emellan) och göra de blir halta av det. Inte nödvändigtvis i direkt anslutning. Min hade inga problem med snösulor - tyckte/trodde jag. SUlorna togs av i mars, blev halt ngn vecka efter. Sulöm, snösulorna hade nött och tunnat ur sulan där de låg an. Fick hela sulor, bra.

Ett par veckor, sen diffust, skumt halt igen, mer på mjuka underlag än hårda. Av med sulorna, klämma och känna, inget. På med dem igen. Hästen bra en månad. Sen diffust halt igen, ena fram, andra fram, båda fram, ena fram. Olika på olika underlag och från olika dagar.

Bokade tid med hovis, trodde det kommit jord mellan sulan som tryckte. Dagen innan hovisbesök hästen aphalt BF, som en fånghäst. Och varm. När hovis drog skorna och sulorna hade en ful hovböld precis brustit framme in tån. Satt djupt, gick upp i kötthoven.Antagligen var den anledningen till hältan där i början, den skumma, men hjälptes av de hela sulorna, och låg sen och gonade sig och växte sig större, och gav skum hälta nummer två, och sen den mer akuta hältan.

Långsökt, men bara en tanke eftersom om jag fattade dig rätt blev hästen halt ungefär i samband med att snösulorna togs av? Kan ju vara känningar efter det, men borde då vara värre på mjukt underlag förstås.

Hela sulor brukar annars hjälpa de som känner av hård mark ja.

Min är skodd som vanligt men med lite tjockare skor baktill. Går faktiskt bättre på lite stummar underlag än när det är djupt...det gillar hon inte alls och kan totalstanna då(sto, suck:angel:)

Märker ingenting sådär, med hälta och så. Men kan kännas aningen försiktig med att ta ut steglängden och bli lite stampg och studsi i steget...går över ett någon dags ridning på normalt underlag igen.

Jag hoppas du har rätt, den har vilat under en period då den inte va fräsch efter att ha gått en del på grus/hårt i början på sässongen. Har sedan varit ok men nu känns det inte så bra.....och lägger då samband med helgens tävlingar eftersom det var första gången den gick på ngt hårt igen. Det är en fullblodstyp.....extra känslig....fullblodshovar.....kan behöva sulor....kan behöva något annat?:confused:

Red min med PG skor framtill till och från under 1 års tid. Funkade super, men dock inte att rekomendera om hästen är känslig och ömtålig i strålen, eftersom det blir lite tryck på den. Men annars funkar det ju stötdämpande och är super vintertid när man slipper snöklampor. Lätt att skruva i brodd också:)

Har just kommit hem från smedjan och den är nu skodd med ngn alldeles ny sorts sulor fram......man håller tummarna.

Jaa....han är ju inte förtjust i sulor och det han har gjort nu är ju inte riktigt en sula utan en "gel" som sprutats in och "fyllt" upp hela hoven. Det är dock ingen sula som ligger mellan skon o hoven:confused:

Han tycker att hästen har bra hovar för att vara den typen(mkt fullblod) och de har utan tvekan blivit bättre(har fått tillskott).

Det jag vill göra för hästen är att låta den landa lite bättre, då dess ryttare forfarande är lite grön och därför ibland hamnar före hästen vilket utgör en stor belastning. Att gå 100 cm med en orutinerad ryttare är en större påfrestning än att gå en 130 klass med ett proffs, det är säkert. Så gott som alla ridbanor här omkring är för hårda......men inte min. Måste träna lite på hårt, lägga in lite trav på asfalt......Har nu märkt att jag inte ä ensam om att tycka att banan i Tierp är väl hård.

Jaa....han är ju inte förtjust i sulor och det han har gjort nu är ju inte riktigt en sula utan en "gel" som sprutats in och "fyllt" upp hela hoven. Det är dock ingen sula som ligger mellan skon o hoven:confused:
QUOTE]

Equipak heter den och är jättebra! Man slipper få skit emellan och tappar inte skorna lika lätt som med gammaldags sula! :)

Nu har jag ridit den, bättre men inte helt ok.....kändes bättre efter ridturen dock, än i början(eftersom hon inte va 100 fräsch skrittade vi ut). Lät henne trava lite när vi kom tillbaka och då var hon bättre. Hur lång tid dog det innan du märkte skillnad?

Senast ändrad av en moderator:

Ge det några dagar. De 'minns' ofta att det gjort ont, och beroende på häst kan det sitta i några minuter till några dagar, innan de inser att 'vänta nu, det gör inte ont'

Är hon fortfarande inte ok efter ett par dagar skulle jag överväga prova (trots din hovsl uppfattning) hårda plastsulor, där sulan blir helt fri, dvs inget tryck på den. (Gäller hitta HÅRDplastsulor dock, annars sviktar de inåt när de fylls med jord och anv ett tag, tog mig några försök hitta rätt)

Ok, tack för uppmuntran. Vi får se hur hon känns imorgon. Rapporterar in då.

Jag kan även tänka mig att landa hårt ger spänningar upp i bogarna. Et på väg.

min blir stum i steget och hoppar inte alls lika bra, undviker därför hårda/stumma underlag så mkt det bara går, men ibland är det ju tyvärr oundvikligt på tävling, brukar då va noga med back on track osv och skritta försiktigt 2 dar efter och sen va jätteförsiktig och då brukar det gå bra. han har inga sulor men några specialskor, vet tyvär inte vad dom heter..

Equipak verkar hjälpa. Idag va hästen ohalt..........Lörd o sönd är det en hoppträning inplanerad och det på en ganska hård bana. Mkt nyfiken på hur sulorna kommer att påverka

... och glöm inte dagen efter!!!
Fast det lär jag få höra om "mitt i" :angel:

Jag har ett halvblod med lite drygt 50% fullblod i och hon har stor platta hovar. Hon vill inte allas hoppa om det är för hårt. Blir tveksam och fryser.
Så under sommarmånaderna går hon alltid med sulor för att underlätta lite. Hjälper inte alltid, men oftast.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 565
Senast: lilsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31