Monkie
Trådstartare
Jag blev nyfiken och googlade men kan inte hitta något som stöder att MSM verkligen fungerar, så om någon kan visa på någon vetenskaplig studie som stöder att det inte är ännu ett preparat som påstås fungera men inte har någon mer effekt än sockerpiller så skulle jag bli tacksam.
Till TS så skulle jag vilja säga att vägen till ett friskt hår är att hitta en daglig rutin, ett sätt att ta hand om det på det skonsammaste och det bästa sätt som passar den hårtyp du har ochatt balansera det emot det som både gör det kul att ha hår och underlättar skötseln av det men som kanske sliter på det.
Att se över vad det i den nuvarande rutinen som kan slita på håret, allt från att se till att inte använda borstar eller kammar, snoddar med metalspännen mm som är olämpliga, att minska ner eller helt sluta att använda värme för att torka håret eller styla det för det sliter alltid på håret i någon mån, till att skydda håret från dagligt slitage, från det mekaniska slitage som kan både ge kluvna hårstrån och brott långt uppe på hårstrået som kan komma av att håret gnuggas emot ryggen, under ytterkläder, remmen på en väska eller bilbälte eller från att det slitage som kan uppstå att oftast ha håret uppsatt på samma sätt, tex få en gloria av korta hårstrån som gått av om en oftast har håret i en hästsvans.
I min erfarenhet är det långt viktigare än vilken typ av shampoo en använder eller inte, om
det är balsammetoden som används, bara det passar ens hårtyp så finns det så många bra sätt att tvätta det och vilka stylingprodukter som passar.
Personligen är jag dock ett fan av balsammetoden just för att den är så skonsam och det också emot ens skalp eftersom de starka sulfater som behövs för att tvätta bort silikoner för förhindra att så kallade buildups av silikoner gav min skalp klåda och sen jag började så behöver jag inte länge tvätta håret varannan dag, det blir ca 1-2 ggr/veckan numera plus att mitt hår inte är frissigt och torrt längre utan känns friskt och glansigt och det har vuxit sig längre än någonsin sen jag började.
Reklam bild för bm
Före
![]()
Ca 5 år senare
![]()
Vilket hår!
Tyvärr ser jag inte förebilden, vilket hade varit intressant!