Hårvårds fråga

Tranan

Trådstartare
Jag har självlockigt hår och jag gillar det skarpt.
Men håret lockar sig mer kaotisk än vad jag önskar.
Har ni något råd till mig ang. om jag behöver någon speciell borste tång eller annat etc?

Ja lite allt möjligt. Men tycker inte det hjälper så mycket. Klart att bra shampoo och balsam gör en del
När du säger att det lockar sig för mycket, hur menar du då?
Jag använder exempelvis aldrig hårborste, då blir håret alldeles yvigt. Använder en leave in balsam för att få struktur och återfuktning. Behöver jag få det att hålla andvänder jag även mousse, båda produkterna när håret fortfarande är fuktigt efter tvätt. Tänkte om du kanske behöver styla/liknande snarare än att behandla med typ en locktång.

Själv har jag tyvärr spikrakt hår, men om man kollar runt lite på instagram tex så finns det massor med bra videos på vad man gör med lockigt hår. Det gick en trend för något år sedan där man skulle kolla om man hade lockigt hår och många fler än vad man trodde hade det när de lärde sig hantera det lockiga håret.

Jag har svaga lockar, skulle säkert ha mer om det inte var så långt. Mamma har jättelockigt.

Mitt hår blir supertrassligt utan rätt produkter, så trots att mitt hår ser rakt ut för det mesta så använder jag mig av produkter för lockigt hår och får då ett hanterbart hår.

Jag använder low-poo schampoo från Curly Girl-serien på Normal eller Tofu från Lush. Som balsam och leave-in använder jag Power från Lush. Är det en riktigt torr dag använder jag också hårolja.

Vill jag ha lite lockigt hår den dagen så kan jag "ploppa" med hårgéle för lockigt hår och handduk.

Kolla videos på instagram för mer info :).

Det verkar ju vara en hel vetenskap att sköta lockigt hår. Finns massor av videos på både insta och FB kring hårvårdsrutiner efter tvätt för fina lockar. Mkt kramande i blött hår, rätt produkter, rätt borste och teknik 😊

20250524_082620.webp

Detta är mitt hår när det är lydigt och relativt nykammat. Vill att det ska vara så längre utan kilo hårspray

Visa bifogad fil 168229
Detta är mitt hår när det är lydigt och relativt nykammat. Vill att det ska vara så längre utan kilo hårspray
Skulle inte använda hårspray, utan mousse eller gel som kramas i när håret är blött. Ingen hårborstning (framförallt inte när håret är torrt), utan kanske bara i duschen när du har balsam i. Jag använder aldrig borste, utan bara fingrarna när jag haft i balsam.

Mitt hår fungerar bäst när det är lite uppklippt. Jag har i en lockprodukt och kammar håret när det är dyblött. Sedan kramar jag håret med en microfiberhandduk och låter det torka. Kammar/borstar aldrig håret när det torkat, använder bara fingrarna.

Borstar aldrig håret torrt om jag vill ha kvar lockarna, orkar inte hålla på med produkter utan låter det självtorka efter tvätt, reder ut lite med fingrarna.
Dagarna efter hårtvätt "aktiverar" jag lockarna med att spraya vatten och krama igenom håret.
(däremot borsta jag innan jag tvättar håret pga hatar rensa avlopp från hår :eek:)
Mitt hår har med åren gått från självlockigt till krulligt i princip. Enda anledningen det inte krulla sig som en gloria runt skallen är att det är så jäkla långt just nu :p:rofl:.

Det som fungerar bra för mig är att vara försiktig när jag torkar håret. "Rufsar" lite närmast hårbotten men sen kramar jag bara själva längderna med handduk. Om jag är för oförsiktig eller använder turban eller liknande för att torka så blir mitt hår kaos. Använder bra shampoo, hårinpackning och balsam + morroccan oil. Tycker dock att det är handdukstekniken som är det som gör mest skillnad på håret.

Borstar aldrig håret torrt om jag vill ha kvar lockarna, orkar inte hålla på med produkter utan låter det självtorka efter tvätt, reder ut lite med fingrarna.
Dagarna efter hårtvätt "aktiverar" jag lockarna med att spraya vatten och krama igenom håret.
(däremot borsta jag innan jag tvättar håret pga hatar rensa avlopp från hår :eek:)
Mitt hår har med åren gått från självlockigt till krulligt i princip. Enda anledningen det inte krulla sig som en gloria runt skallen är att det är så jäkla långt just nu :p:rofl:.
Jag har en plastsil i badkaret! Hade behövt rensa så mycket avlopp annars :p

Jag har lite självlockigt som om jag inte borstar efter tvätt etc blir lockigt. Jag brukar ofta låta det självtorka antingen löst om jag ska sova typ eller i knut(med hårtofs runt) för att få det lockigt. Jag borstar sällan håret, reder bara ut med fingrarna. Borstar jag om jag har det naturligt lockigt ser det bara stökigt och frissigt ut. Om jag borstar brukar jag dra i lite hårolja i längderna. Bäst blir det om jag sätter upp det i knut 15 min efter. Annars blir det så där fluff-lock-frissigt. Det behöver liksom samlas ihop lite, inte borstas, separeras och fluffas.
Jag kan också direkt efter tvätt ta hårolja i längderna, brukar ha Kerastase.
Ibland har jag haft lite saltvattenspray om jag vill ha mer styrsel i lockarna, lättare att styla än med bara hårolja.
Vanlig hårspray, mousse etc använder jag aldrig.

Jag kom på att när jag orkar fixa håret ordentligt brukar jag ofta ha lite torrschampo i rötterna för att få mer volym där. Så får jag liksom lite lyft i looken.
Och så hårolja i längderna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har rakt hår och funderar på att testa heatless curls. Men vilken produkt ska man använda innan i håret? Så att lockarna håller... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 203
Senast: Syrax
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 309
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
916
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
566
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025