Häst föll ner i dold brunn

Sv: Häst föll ner i dold brunn

Inbillar jag mig bara eller har det inte varit löjligt många "hästen föll ner i en brunn"olyckor på den senaste tiden? :crazy:

Inbillar jag mig bara eller har det inte varit löjligt många "hästen föll ner i en brunn"olyckor på den senaste tiden? :crazy:

Det kan lätt bli så om man vill utnyttja allemansrätten i stället för att nöja sig med redan beprövade stigar.

Det kunde ju lika gärna ha varit ett litet barn som ville leka på ängen och ramlat i.
Brunnen borde ju självklart haft lock.

Vilken ovanligt korkad kommentar att fälla:mad: Hon red ut i kanten vid ett möte med bil om jag fattade det rätt. Allemansrätten är till för att nyttjas dessutom - men jag gissar att du är motståndare till att lagen finns ö h t för oss ryttare.

Personligen hoppas jag att hästen repar sig från sina skador och att markägaren får ett kännbart vite för att inte ha sett till att brunnen har ett dugligt lock. Skulle lika gärna ha hänt att ett barn ramlat ned i brunnen!

Vilken ovanligt korkad kommentar att fälla:mad: Hon red ut i kanten vid ett möte med bil om jag fattade det rätt. Allemansrätten är till för att nyttjas dessutom - men jag gissar att du är motståndare till att lagen finns ö h t för oss ryttare.

Personligen hoppas jag att hästen repar sig från sina skador och att markägaren får ett kännbart vite för att inte ha sett till att brunnen har ett dugligt lock. Skulle lika gärna ha hänt att ett barn ramlat ned i brunnen!

Om brunnen legat precis vid vägkanten så hade det knappast varit markägarens ansvar.

Nu red de ut på någons gräsäng och det kan finnas flera anledningar till att det saknades? lock, djuren kan ex stångat undan det.

563956_10151133975104215_742085818_n.jpg

pic_5074db24e087c3384a876768.jpg

pic_5074db249606ee58ab091e59.jpg

Som ni förstår av bilderna så är jag Paulina Andersson.
Vissa inlägg här är verkligen sårande och omogna. Vi var på en 20 minuters skrittrunda inne i Ängelholm då Moonis hade en lös baksko.
På väg tillbaka till stallet får vi (3 ekipage) möte med en personbil och går ca 2 meter ut i den platta vägrenen där det är gräs. brunnen var ca 1 meter ifrån asfalten. På denna vägen är det dagligen folk med hundar som går, och i husen som ligger delvis längs vägen bor det massa barn.
Detta är den enda vägen från vårt stall till skogarna där vi brukar rida och vi passerar där nästan dagligen, och ingen av oss har tidigare sett nån brunn utan lock här. Brunnen är i marknivå och var kraftigt överväxt av gräs.
den var ca 75 cm i diameter och tillochmed en vuxen person hade kunnat trilla i.
Händelsen är polisanmäld och jag var personligen med poliserna uppe vid platsen där det hände i torsdags.
Dom ser mycket allvarligt på händelsen och vi kommer gå vidare med det här.
Dessutom blev Moonis skadad på fler ställa än vad som framgick i artikeln. han är sydd över kotan på vänster framben och i armvecket på höger fram. han har dessutom ett mindre sår som vi lägger om på höger fram och massa småsår över hela framdelen.
Han har nu en vecka efter olyckan fortfarande mycket ont och går på Metacam. Han ska ha boxvila i 4-6 veckor.
Om någon har frågor så ställ gärna dessa till mig!
Mvh Paulina

Usch va läbbigt! Hoppas din häst blir bra snart!
Med vänlig hälsning, Smirinda

[På väg tillbaka till stallet får vi (3 ekipage) möte med en personbil och går ca 2 meter ut i den platta vägrenen där det är gräs. brunnen var ca 1 meter ifrån asfalten.

Om brunnen ligger bara 1 meter från asfaltsväg och vad det verkar dessutom, den som äger marken innanför hade ingen hage o stängsel mellan brunn o asfalt, så blir ansvaret antagligen på vägverket och inte markägaren.

Om brunnen ligger bara 1 meter från asfaltsväg och vad det verkar dessutom, den som äger marken innanför hade ingen hage o stängsel mellan brunn o asfalt, så blir ansvaret antagligen på vägverket och inte markägaren.

Det verkar inte som att det är vägverket utan antingen markägaren eller en liten förening som äger en massa mark i området som är ansvariga. Händelsen är ju polisanmäld så det kommer ju komma fram.

Men brukar inte vägverket ha en meter från asfaltskant,?, till dike om inte annat?

Annars, gamla brunnar som ingen vet om eller finns på karta är ju väldigt svårt att sköta o märka ut då de kanske inte syns och då ingen förut verkar ha lagt märke till brunnen trots så nära vägen låter det som det kan vara en sådan brunn som ingen känner till.

Hoppas hästen repar sig bra.

Men brukar inte vägverket ha en meter från asfaltskant,?, till dike om inte annat?

Nu kanske du har bra lokalkännedom om just det här området, men Trafikverket ansvarar bara för de allmänna vägarna, resten (kommunala och enskilda) ansvarar andra för. Och Trafikverket ansvarar då för de enskilda vägarnas vägområde (och hur stort det är beror på situationen just där).

Men Paulina får nog bra hjälp av Polisen för vad som gäller just där olyckan hände.

Fruktansvärt tragiskt och tur att det ändå verkar ha gått bra, med tanke på omständigheterna. Hoppas innerligt att hästen blir bra snarast möjligt och att du inte fick några men.

Detta är inget du Paulina behöver svara på utan en tanke som slog mig i allmänhet. Varför inte kontakta markägaren först och höra vad denne/dessa säger och är villig att göra innan man anmäler någon?

Har svårt att tro att markägare önskar olyckor eller är nonchalanta mot andra på sina marker och hade förhoppningsvis åtgärdat brunnslock/stolpar kring brunn omedelbart utan polisanmälan..

Det är antagligen väghållarens ansvar.
Men.....
Det kan vara vem som helst som dragit bort locket.
Man kan som markägare inte jaga runt och kontrollera att alla lock ligger kvar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördagsförmiddagen ramlade en mindre häst ner i en brunn i Rickarum. Räddningstjänsten kunde rädda hästen från den sex meter djupa...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sara Algotsson Ostholt föll av under söndagens terrängprov med en yngre häst i en nationell klass i polska Sopot. Hon kan ha skadat sitt...
Svar
0
· Visningar
652
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går blev en häst påkörd efter att den kommit i full fart på vägen. Hästen skadades svårt och strax efter kom ägaren till platsen. ...
Svar
0
· Visningar
363
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka