Jag läste den här tråden före den andra så därför frågade jag. Hade jag läst ditt svar i den andra tråden först hade jag naturligtvis inte fråga här men det tog jag för givet att du förstod?
Jag håller med om att någon på plats borde agerat, men jag blir så trött på att det alltid är "någon annan", oavsett vad det än är. Det spelar liksom ingen roll i mina ögon om man sett något, då agerar man istället för att bara sitta på nätet efteråt och tycka. Om jag ser t ex en olycka så försöker jag hjälpa om jag kan vara till hjälp. Jag frågar och försöker hjälpa om någon behöver hjälp istället för att bara gå förbi som många andra gör för de vill inte bli inblandade. Jag frågar om någon sitter och gråter. Jag går fram och frågar om jag kan hjälpa till om jag kan underlätta för någon. Jag har hjälpt helt okända personer på nätet, inte med pengar utan stöttat, varit någon att prata med.
När jag gick i tvåan på gymnasiet var det en klasskompis vars pappa aldrig kom hem från hundpromenaden. Ingen vet om han hade överlevt om tjejen som såg honom ligga i snödrivan hade larmat, men hennes "ursäkt" var att hon trodde han var ett fyllo. Vem går förbi en annan levande varelse som ligger i en snödriva, mitt i smällkalla vintern utan att hjälpa? Jag bestämde mig då för att aldrig någonsin bara gå förbi och överlämna ansvaret på någon annan.
Jag vet att allt för många bara går förbi, jag vill inte vara en av dem.