Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Iser

Trådstartare
Här är tråden där vi kan skriva om produkter, som vi inte förstår att någon aldrig har kommit på att göra.

Vi kan även tipsa varandra om det visar sig att produkten faktisk finns någonstans därute.

Det kan vara grejer, som gör vardagen i stallet smidigare, ryttarutrustning, som vi skulle önska fanns eller den ultimativa hästborsten... you name it!

Vad saknar du alltid i hästaffärerna?

Sv: Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Jag lägger ut...

Jag förstår inte varför det inte finns bra funktionskläder till ryttare. Alla andra utomhussporter som utövs på vintern (t.ex. skidsport och jakt) har kommit på fördelen med goretex och andasförmåga. Men man hittar aldrig varma, sköna och praktiska vinterkläder till ryttare, som samtidigt är snygga. Nej vi ska gå runt med tusentals lager och se ut som michelingubbar, så att vi knappt kan röra på oss.

Finns det inget företag som har kommit på att göra varma goretexbyxor (eller goretex ridkläder över huvud taget), som man kan rida i?

Broddar som inte måste skruvas i. När snön och halkan kom i november var det stört omöjligt att skruva i broddar i broddhålen. De var smutsiga eller nåt, så broddarna gick bara snett.

Det måste finnas en bättre lösning än skruvar....

Jag vill ha en mockningsmaskin :P
Nej men skämt åsido, det kan ju inte vara rätt att resten av världen gått framåt medan stallskötare fortfarande mockar för hand på samma sätt som man gjorde på medeltiden. Det finns ju gödseldammsugar för hagar, de kanske går att använda inomhus också?
Vad tror ni om en gps-grej då? En pryl man aktiverar som består av tre delar: en i ryttarens ficka, en i sadeln och en hemma på gården. Den känner sedan av om ryttaren inte sitter på hästen längre och larmar hem. Nåt som inte är alltför olikt detta använder väl offpist-skidåkare vid lavinfara om jag inte har fel... (Vilket jag säkert har bara för det :P )

Jag håller med om broddarna!

Jag lägger ut...

Jag förstår inte varför det inte finns bra funktionskläder till ryttare. Alla andra utomhussporter som utövs på vintern (t.ex. skidsport och jakt) har kommit på fördelen med goretex och andasförmåga. Men man hittar aldrig varma, sköna och praktiska vinterkläder till ryttare, som samtidigt är snygga. Nej vi ska gå runt med tusentals lager och se ut som michelingubbar, så att vi knappt kan röra på oss.

Finns det inget företag som har kommit på att göra varma goretexbyxor (eller goretex ridkläder över huvud taget), som man kan rida i?

Det har jag också tänkt på, och speciellt som det ändå börjat komma lite annorlunda material på tex Hööks, men inte andas de ett dugg för det inte!
Provade ett år deras ridoverall, men man var ju sjöblöt o fuktig på insidan om man svettades så den åkte ut.

Kul tråd!
Hehe North66 har faktiskt rid inriktade kläder i funktionsmaterial som gore-tex etc ;)
Och så finns det ju bra softshell ridbyxor från Pikeur och flera andra, men jag håller med om att det inte finns nog dock av dom!

KL
Ooooh bra idé om larmet!
Och broddar är ju bara galet att det inte finns nåt bättre....Jag antar att dom inte skulle sitta på bra nog tyvärr men annars hade ju typ som sånna här brodd-strap-ons som man har på skor varit smidigare att bara sätta på runt hoven. (men hästar är ju så tunga så som sagt, antar att dom går sönder och flyttar sig för mcyekt etc. etc. etc....men det måste ju finnas nåt bättre...)
Tål att funderas på...

Jag saknar lite bättre design på småsakerna på tex. transporter och stall. Typ bommar och hakar osv. är ofta (men inte alltid) idiotiskt designade med många sätt att fastna för en häst med grimma.
Även jobbiga att ändra på osv. och det är inte alls svårt att göra dom lite smartare, inte dyrare heller tror jag.
Men jag hittar aldrig en transport där ALLT är genomtänkt och säkert och lätt. Det är ofta bara nån del av det som är det :S

i Stall design finns ju mycket bra, men ännu mer dåligt! Idiotiska hakar åter igen på boxdörrar (som står ut när dom är öppna tex.) och även gammaldags tänkt när det kommer till mockning och annat som är tungt att hantera.
Finns ju massa bra saker att ta lärodom från annat jordbruks och djur hållning när det kommer till system och hjälpredor, men sällan att nån gör det dock trots om dom bygger nytt (behvöer inte vara saker som kostar utan mer ren design som gör saker lättare)

Annars tycker jag det har gått frammåt ganksa bra med saker sådär, fast en ultra-skön säkerhetsväst skulle gäran kunan finnas, sådär SUPERskön verkligen så den är som en vanlig väst, mjuk o följsam (inte bara "för att vara en säkerhetsväst" utan verklgein skön haha)

Absolut som flera andra säger: Ridkläder i funktionsmaterial som andas och håller varmt och torrt. :) Det skulle jag vilja ha.

Saknar bra stall/rid kläder i stora storlekar. Har tappat mågna kilo men behöver fortfarnade 8 mannatält.
Det finns i "små 46" och liknade men för oss som inte kommer i dessa mindre storlekar behöver fortfarande bra stall kläder men i större stolek50,52,54,56,58. Det saknar jag mest.

Finns faktist fina ridbyxor i stora storlekar. Fuller fillies heter dom. :)

*kl*

Jag som tycker det är så himla svårt att vara stadig i handen (vilket min häst är väldigt känslig med) skulle behöva två spakar framför sadeln till handtag att hålla i när man rider, så handen förblir stilla :angel:

Vore jättebra :D

Det där med larmet var ju en superbra idé!

Täcken med Bioclean, dvs självrengörande.
UV ljuset gör att smutsen lossnar vid regn.
Sen kan det komma i form av spray till hästen.:banana:

Metoden används på glas men det experimenteras nu på kläder.

Pudlan, googla på "Fuller fillies"!

*KL*
Själv saknar jag de gamla Kyra-jackorna i nylontyg. Nu för tiden är tygerna så tunna i stalljackor, eller så suger de åt sig skit och hår, eller så täcker de inte rumpan.

Ta ett elastiskt bensnöre och trä igenom armbågarna, det gör att du rätar upp dig och får intill armarna, händerna hamnar mycket lättare rätt och du blir mer stilla UTAN att bli fast och passiv. Det FINNS ett hjälpmedel som är en plastskena du har bakom ryggen men jag tycker elastiskt bensnöre funkar mycket bättre. Hela sitsen blir mycket starkare och stabilare. Sen har man ju alltid ett bensnöre över (jag har det iaf för jag använder bara under svansen) och plastskenan kostar så jävla mkt...

Fluffig: har du provar 7 days mud away? Tror den heter så... Det är någon oljig spray man sprayar på hästen (hela) och skit, lera o smuts fastnar inte alls lika enkelt. Det är lite trixigt att hitta ibland men den är faktiskt bra! tänkte med det du skrev om hästen :)

Ang. funktionskläder så säger jag bara softshell, galet fantastiskt underbart nu på vintern! fryser inte, snarare tvärt om men blir inte blöt o kall! Whitaker o Pikeur har sådana ridbyxor, CRW också tydligen nu när jag kollade. Pfiff också. Jag är sjukt nöjd med mina softshellpryttlar, mindre nöjd med priset men det är väl nånting man får ta om man inte vill frysa :)

Hmm, drömmer mig 15 år tillbaka. Blev av med min KYRA jacka vid inbrott i bilen.
Saknar den fortfarande och undrar ibland vad den blev av........

/B

Eller en automatisk brodd-idragare? (typ skruvdragare) Men det kanske finns?

Fast nog finns det ridkläder av funktionsmaterial på marknaden;)

Pikeur, Cavallo, GPA är ju några märken som satsat på lite andra tyger i ridbyxor som gör att de är lite mer smutsavvisande och bekväma att bära. Pikeur har ju även vinterfodrade ridbyxor, Whitaker likaså.

66 North har massvis av sköna tröjor i fleece eller microfiber material som är både snygga och andas. Även pikeur har ju massvis av fina tröjor som är perfekta att klä sig "lager på lager" med!

Kommer vi till kavajer är ju i princip alla nya kavajer gjorda av skönt funktionsmaterial, GPA , Animo, Equiline, Pikeur likaså tävlingsskjortorna!

Så kom inte och säg att det inte finns;)

Mer eko! Ridkläder och stallprylar i återanvänt material. Om man kan isolera ett helt hus med "ull" gjord av återanvända jeans borde man väl kunna stoppa en sadel med något liknande?

kl

jag saknar okrossbara hinkar. Nu på vintern så spricker ju de svarta hinkarna hur lätt som helst, iallafall om man har en "hinkdödare" i stallet, en sån som gillar att mosa hinkar.

Angående den automatiska broddmaskinen, man kan ta en batteridriven dremmel multiskruvdragare, ser ut som ett litet handtag bara, och så sätter man dit en broddhylsa på den. Vet att förr fanns det hylsor som passade brodd, tror det var på Claes Olsson, som man kunde ha till spärrskaft. Dessa går att ha på mutterdragare eller liknande. Har inte provat själv, då pållen inte gillar grejer som låter.

Hjorthornsoljan, som tyvärr visade sig vara smått giftig men jä*** vad bra den var..;)

Broddar som inte måste skruvas i. När snön och halkan kom i november var det stört omöjligt att skruva i broddar i broddhålen. De var smutsiga eller nåt, så broddarna gick bara snett.

Det måste finnas en bättre lösning än skruvar....

slå på guldskor, har jag åt mina travare, sex fasta broddar i varje sko. då slipper man böket med att sätta i broddar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 390
Senast: lilsan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 601
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 059
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka