Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Sv: Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Skyddstofflor man kan trä på hästens broddade hovar när den skall åka transport.

Finns ju också? Bara använda någon av 'barfotatofflorna' eller skyddsgaloscher som finns. Eller tofflor man har på bakhovarna på ston vid betäckning.

haha men lägg av, det skulle ju bli hur skitigt och fult som helst på två sekunder ^^ jag har betalt 300kr + för mina grepar och har iiingen lust att ha fula grepar.. haha skämt och sido så går det säkert att fixa rätt lätt.. jag tänker mig att det borde ju finnas någon form av gummirör.. till elkablar eller what ever, med rätt diameter som man kan skära upp och bara trå på typ. Och sen ta av till våren när det blir varmare... myyycket finare än wetflex ;)

Finns ja, fast det blir lätt halkigt. Men bara gå in på närmsta bygghandel/Jula/etc så hittar du vad du söker.

Jag har hellre varma händer än 'himla snygg grep' iofs, men med tanke på att min har ett antal år på nacken var det repigt och färgen flagnad iaf. Så jag vet inte om jag tycker vetflexen är direkt ful.

Skitig, varför skulle den bli det? Min har suttit i ett par år och ser i alla fall ren ut. (Vid en närmare granskning är knappast något i ett stall kliniskt rent).

Extra bonus med vetflex är att man får grepp även i hala vinterhandskar.

Men vill du ha rör/slang över är det ju lätt ordnat =)

Jag skulle vilja köpa stödhjul till hästen, airbag och säkerhetsbälte till sadeln.
Till mig själv skulle jag vilja kunna köpa en uppgradering till hjärnan som gör att jag kan rida. ;)

Tänkte nåt mer smidigt som en liten skyddsrad/kåpa eller nåt. Barfotatofflor + brodd är ingen bra ide. De är lite för dyra med tanke på att brodden har sönder dem ganska snabbt. Betäckningstofflor vill jag inte transportera med, de är för klumpiga.

Smart! Det ska jag nog prova!

Jag skulle verkligen vilja ha reflexer som inte trasar sönder efter första användningen :mad: Köpte ett par i hästaffären, använde de en gång och nu måste jag köpa nya igen.
:mad:

Benreflexer? Vet inte hur de är nu, men mina Boett höll både rent materialmässigt OCH reflekteringsmässigt i 10 år :love:

(Hade en uppsättning från Hööks som ingick i ngt set, de blev som du beskriver dock, sprack första turen..)

hade velat ha en skimmel sprey där man bara sprejar på de gula fläckarna och vips så är hästen helt vit ^_^ har funderat på sprey färg men det är nog inte så snällt mot hästen :angel:

Fast det finns ju skimmelspray. Spraya på, gnugga lite och vips så är fläckarna väck :)

Men det är inte speciellt bra, fungerar endast om man har en helt nybadad häst som får någon fläck tycker jag. Annars blir det lite omvänt, kritvita fläckar på en vit häst :D

Jag tyckte att det fungerade bra.
Fast det är klart, är hästen lite halvsmutsig så ser det lite kul ut med skinande rena fläckar här och där:D

Senast ändrad:

Jag saknar utrustning till min mini överlag >___< som täcke, och benskydd... och hästskor :p
Inte lätt när alla affärer har ner till 85 & min drar 75 i täcken XD innetäcken hittar jag men inga utetäcken.

Jag skulle vilja ha regntäcken med flera utbytbara fleecefoder. Typ man köper ett regntäcke och extra flecce som sätts fast i ytterskalet med kardborre.

På så sätt skulle man kunna byta innerfodret o bara tvätta det :)

Du får titta efter hundtäcken istället ;)
Lite konstigt att det inte finns mer. Borde ju vara lite marknad att man kunde beställa iaf :)

Min pappa satte en bit rör i samma stl som grepskaftet på min ena. Den ÄR faktiskt varmare att mocka med. Wrapen åkte väck efter ett tag. Åkte ner. Men då gjorde vi iofs bara vid stället där man håller. Kanske funkar om man tar hela.
Eller är mindre vilda med greparna ;) Men med rätt vantar så märks inte ens handtaget av iofs ;)
Synd bara att värme och vattentätt sällan går handihand...

Jag har halva skaftet med vetrap, så kanske du drog åt för löst, eller så var det 'dålig sort'. Vissa klistrar sämre mot varandra, klisterlindorna alltså.

Rör borde btw funka utan att skära upp, om man skruvar av hantaget kan man ju trä på, och sen skruva dit handtaget.

*KL*

Jag har en suverän boglampa som jag rider med vintertid. I o m att den sitter mycket närmare marken lyser den betydligt bättre än en pannlampa med samma effekt. Dessutom har den ett rejält batteri som jag förvarar i en ficka på schabraket.

Har haft den i minst 13 år och den dag den totalhavererar kommer jag verkligen att sakna den! (De verkar tyvärr inte säljas längre...)

Saknar även trästigbyglarna som alla red med vintertid när jag började med häst "i tidernas begynnelse" - d v s i slutet av 70-talet. Blev inte alls så kalla som stigbyglar i metall och var stora och rejäla så att inte tjocka vinterskor skulle fastna.

Till för några år sedan saknade jag också ridkläder som verkligen var gjorda för att rida i - d v s svettas. Men tack och lov börjar det ju komma nu. Fortfarande köper jag dock många överdelar på vanliga sportaffärer snarare än i ridsportbutiker, eftersom utbudet där är så mycket större.

Ang. "boglampa", hur pass lyser den egentligen, och är inte hästens huvud "i vägen"? Jag funderade ett tag på att göra en egen variant och prova, alltså testa att fästa en pannlampa i en förbygel t ex, just för att lampan ska lysa dit hästen går och inte dit jag vrider huvudet när jag har pannlampa.

Efter lite fundering så kom jag att tänka på att jag särskilt när jag rider ut jobbar med att få mina hästar att jobba "lång och låg" och därmed passera bogspetsen med mulen, helst lägre. Då tyckte jag att det borde innebära att hästens huvud/hals skymmer nästan allt ljuset?

Tänker jag fel nu, eller är lampan så stark att det kommer ljus på sidorna? Eller måste manb ha en häst som går som en stjärnkikare för att det ska fungera? Annars tycker jag att tanken är suverän bra!

o du vill ha hjälp för att få stadiga händer så brukar jag säga åt mina elever att ta stroppen från stiglädren och hålla i den och tygeln samtidigt, det stabiliserar handen samtidigt som man inte sitter fast i något ifall man skulle ramla av..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 376
Senast: lilsan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 600
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 056
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka