Häst som inte vill ta bettet

Maris_

Trådstartare
Jag hjälpen en kompis med hennes hingst som är två år gammal. Han har varit tränsad och så vidare sedan han var rätt ung och det har gått väldigt bra. Nu har det blivit några bakslag, först blev han rädd för tränset utan anledning, men det har gått över. Nu bara vägrar han att gapa och ta bettet! Han kniper igen munnen och tar upp huvudet!

Vad gör vi? De två senaste gångerna har vi inte lyckats alls! I dag höll vi på en timme. Finns det några underbara knep? Vi har försökt stå på pall, vi har lockat med godis, vi har varit stränga, vi har varit snälla osv osv osv.

Innan han började krångla nu så gick allt bra, han tog bettet på första försöket osv, och han har inte varit med om något obehagligt.

Hjälp!

/ Maris

godis!! och bli inte arg på honom..
Alla hästar får bakslag..

Lycka till=)

Vid 2,5års ålder får hästar vargtandänderna om jag inte minns fel- bettet kanske ligger o trycker mot den??? (tanden behöver inte synas för att ge besvär)
Jag rekommenderar besök hos hästtandläkare. Och skrota bettet tills han är undersökt så att ni inte arbetar fram att bettet verkligen betyder smärta.

Är allt grönt hos veterinären så börja försiktigt igen. Hästen kanske har lärt sig att bett betyder arbete, han kanske inte trivs med arbetet och därmed försöker undvika det genom att inte ta bettet. Ha på tränset när ni gör något han tycker om- t.ex. bli borstad eller masserad. Ha inte på det vid arbete till en början och försök att göra arbetet på sånt sätt att han får positiva minnen av det. Sedan kan ni börja använda tränset vid arbete igen.

Vad gör ni för arbete när han har tränset på? Många hästar är ju väldigt känsliga som unga(eller kanske borde säga att de ännu inte härdats) han kanske tycker att bettet är en för kraftig signal? Ta på honom en remontgrimma och fäst tygeln/ledrepet i både bettring och remontgrimman så lättar ni belastningen på lanerna/tungan och hans mun kan vara lugnare= upplevelsen blir behagligare.

Hoppas det blir bra igen :) Och tänk på att en tvååring bara är ett barn...

Tänk på att innan ålder 4 så byter hästen tänder och kan bli öm.

Jag skulle rek. att ni använder något bettlöst huvudlah en liten tid, och ta kontakt med någon som kan se om han byter några tänder nu.

Sam

Tack för tipsen, ska föra dem vidare till ägaren!

Tidigare när han har haft träns så har han tömkörts lite i skogen. Jag har inte varit med från början så att säga, men jag tror att de mest har "åkt" bakom honom, alltså inte tagit något i bettet, utan mest att det suttit där. Vi brukar ha en som går brevid och leder honom i longerlina som sitter i grimman. Annars så har han haft träns på sig när vi varit på ridbanan, där vi löslongerat honom längs med fyrkantsspåret, löshoppat några gånger och provat på "vanlig" longering (linan fäst i grimman).

Han verkar tycka att arbetet är kul dock, han kommer alltid fram med glada steg till oss i hagen osv. När han väl har bettet på sig verkar han inte bry sig om det alls.

Men som sagt, jag ska tipsa om det där med tänderna, det har vi inte tänkt på innan! Tack!

/ Maris

Du kan prova att tränsa på ett annorlunda vis. Knäpp loss bettet på vänser sida. Trä tränser över öronen och ta sedan bettet med vänsterhanden och öppna försiktigt munnen med högerhanden. Min unghäst var omöjlig att tränsa när jag köpte honom för han slapp undan där han bodde förut. Den här metoden fungerade bra och han accepterade lugnt vad jag gjorde. Det kan vara värt att prova. När man gör på ett annat sätt kan man bryta de negativa mönstren.

Jag hade ut tandläkaren till min tvååring för ett par veckor sen, och han hade fått sina vargtänder. Den ena hade växt upp, och den andra var på väg upp och verkade rätt öm. Och då har jag inte haft bett i munnen sen i vintras. Så det kan nog vara så att han är lite öm i munnen för att vargtänderna är på väg upp. Vi plockade bort dom på min, är lika bra att göra det nu så slipper man ev problem med det senare:)

Jag håller med vissa övriga här, det är mycket troligt att det är tandbyte. Jag ger alltid min häst en eller två sockerbitar då han tar bettet. Detta har han fått sedan han var liten och han är 17 nu... Och han älskar att ta bettet. Jag skramlar lite med kandaret när jag kommer till boxen, han kommer raka vägen fram och tar själv båda betten i munnen. Smidigt, men så är han ett matvrak också...

Det allra viktigaste med en häst som helt plötsligt börjar vara ovillig mot tränsen är att man tittar i munnen. Han kan ha fått en tand som gör honom illa, eller så har han fått ont av bettet vid arbete pga. för hård hand.
Ta ut en tandläkare (som är erkänd) som tittar, vet. är bra men de är inte utbildade på munnen och tänderna.

Ett annat alternativ om munnen är ok är prova ett annat bett, ex. ett rakt med gummi (det med äppelsmak) eller ett tredelat.

Tänk på att ett tjockt bett inte behöver betyda att det är snällt, har hästen en smal mun (platsen mellan gommen och tungan) så är det värre än ett smalare bett.

Sedan måste ni fundera på hur ni gör när ni tar ut bettet ur munnen, endel hästar blir väldigt olyckliga av att få bettet slåendes mot tänderna, låt hästen försiktigt spotta ut bettet själv, dra inte ut det.

Men om allt är ok, och ni verkligen har kollat igenom munnen så kan ni prova följande:

Vik ihop bettet så munedelarna ligger mot varandra, ta ett äpple och tryck in mundelen av bettet i äpplet så det hamnar saft och fruktkött på bettets mundelar.

Alt. två är om ni har något annat gott som är flytande men lite mer klibbigt, gärna lika klibbigt som sirap (men använd inte sirap, det är onyttigt för hästarna). Ex. melass.

Men som sagt, titta upp munnen och kolla bettet och hur ni gör när ni tar ut bettet först! Annars kommer det bara att bli en förskjutning av problemen!

Uppdateringsdags!

Vi försökte några gånger till och det gick bättre och bättre och han gapar nu på första försöket. Vetten var ute igår och kollade tänderna, samtidigt som han kastrerades, och han raspade ner lite hakar som fanns där. Vargtänderna fanns där, men vi skulle avvakta och se hur det går nu, efter raspningen. Om han fortfarande inte vill så ska han ta bort vargtänderna.

Tack för alla era tips!

/ Maris

Kan vara så att han skiftar tänder och av den anledningen blir öm.
Annars är mitt råd att ta morotsskivor tillsammans med bettet och på så sätt gapar han och tar bettet och får samtidigt något gott att mumsa på.

Vi provade med att locka med det mesta, morötter, betfor, äpple, hästgodis, gräs osv osv, men det som föll herrn i smaken var krafft! Plus stort tålamod från vår sida. Nu tar han det direkt! Känns så skönt! Vi har gjorde så att vi lossade bettet på ena sidan, och det fungerade tillslut bra!

/ Maris

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 198
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 745
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 046
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka