Häst som sliter sig när det inte passar

Sv: Häst som sliter sig när det inte passar

Bra svar!!!!
Att använda en cykelslang är ju som att pinka i havet, då har man ingen som helst aning om de krafter som en häst besitter, så ett sånt förslag ställer bara till mer elände. Däremot ett bildäck runt en telefonstolpe då snackar vi grejer som håller. En annan anordning är ett grovt rep mellan två träd, där man binder upp hästen mitt emellan ( i repgrimma o stark lina) då det kommer att fjädra lite, men som du säger man måste låta hästen själv komma på att den inte tar sej lös. Om man binder hästen med ett rep runt bröstkorgen o genom grimman, då måste man veta vad man gör, kunna knyta rätt knop som inte drar åt en snara runt bröstet, för då har man ställt till promblem, så det rekommenderas inte för den som inte är hemma på knopar - direkt farligt då. Den metod jag rekommenderar löser problemet på 5 - 10 minuter och jag vet att den fungerar. Problemet är bara att de som har problem med att binda hästen är så förb..... rädda för en panikande häst ( ingen rolig syn f ö) och sägnen om repgrimmans farlighet. Ibalnd måste man "ut på kanten" med hästen om den lagt sej till med olater, men det inser inte alla, och tror att det är gosedjur som måste gullas med i alla situationer, och då dyker såna här frågor upp, med förslag av tvivelaktig karaktär från de som aldrig ens provat.

Hej! Det finns många sätt att prova ett lite mildare tips, har du provat med halsrem, helst i läder och använd både grimma och halsrem, kräver ju att grimskaftet inte går söder förstås. Sen får man även använda rösten som många föreslagit. Hoppas att det löser sig.

En tanke som slog mig ang halsrem... Man kna kanske fästa repet i halsremmen, genom bindringen och tillbaka till grimman? Orkar inte riktigt tänka ut rent fysiskt hurvida det skulle ge pos/neg effekt...

Annars var min tanke i en annan tråd typ som joneyas fast en rem om baken... Men jag vet inte hur det skulle se ut.

Själv tänker jag satsa på gummi nästa gång. Och nej Bill, inte cykelslang eller dyl som går sönder, det finns sådana spec utformade för att hästen just ska vänja sig av med att slänga sig. Annars vara dina tips om bildäck dunt ngt fast och ett grov rep mellan två träd oxå mkt bra! Ger ju samma uttröttande effekt och man slipper rycket (som är det enda osm jag skulle kunna tänka mig skadligt och som nog dessutom bidrar lite till paniken i vissa fall) som blir av stum uppbindning.

ja, man kan ju dra till med ett skarpt "fy" !:rofl: och se om det tar skruv! En halsring har exakt samma inverkan som en repgrimma på hästen, så kanske, nu äger jag ingen halsring men ena handfull repgrimmor så det är det enda jag har på mina hästar, ingen har skadat sej eller dött genom åren så jag är väldigt oförstående till ala inlägg där man skriker om skador så fort ordet repgrimma nämns. fast i 99 fall av 100 är det av typ "jag har hört att" så jag fäster inte så stort avseende på dessa "teoretiker" som verkat ha levt i 100 år o vet allt om repgrimmans farlighet, fast dom i realiteten inte har den minsta erfarenhet , utan har levt i balsnörets skyddade värld. ;)

För att hästen ska reagera på ett Fy! eller Nej! m.m måste det ju tyvärr från början vara förknippat med något obehag.Det räcker inte med ett Nej! från början då hästen inte alls tar till sig detta och inte heller "Nu blir jag arg" och allt annat man får höra då hästar inte kan svenska:smirk: Blir trött på alla mänskliga egenskaper folk vill tillskriva hästarna. Förstår det inte - det är väl det som är det sköna med djuren att få slippa "mänskligt" ett tag? Det blir mycket lättare att få ordning på sin häst om man inte klyddar till det och tror att den tänker i mänskliga termer!

oj! tappade visst tråden helt! F´låt:o

*KL*
Det är därför man ska vänja fölungar vid att sitta fast.
De har inte en sådan kraft o tyngd som en vuxen häst.
Den rycker tills den kommer loss om den är panisk, om så huvudet åker av.

Ett par mkt erfarna gubbar skulle dra upp min chockade passiva häst ur ett dike genom att dra upp den i grimman med traktor:devil:
Så blev det inte.

När du ska rycka manen skulle jag undvika att sätta fast den.
Den är säkert mkt håröm.
Mitt sto försökte att trampa ner mig de första gångerna, även fast hon är det snällaste som går i 2 par järnskor.

Senast ändrad:

Varför vill hästen komma loss??
Mina hästar står lösa när jag grejar med dom, dom tycker det är trevligt att vara med mig. Skulle se det som ett oerhört stort nederlag om dom tyckte så illa om att vara med mig att dom slet sig loss trots att dom var fastbundna. :crazy:

Tror inte att hästen tycker illa om personen som står bredvid- utan den får panik när den går bakåt och får tryck i nacken - och i första hand om de inte lärt sig annat är de ju "mottrycksdjur".

marwin skrev:
Tror inte att hästen tycker illa om personen som står bredvid- utan den får panik när den går bakåt och får tryck i nacken - och i första hand om de inte lärt sig annat är de ju "mottrycksdjur".

OM hästen enbart gör det när manen rycks så är det ju det den inte gillar å då tycker jag man ska sluta med det för vi försöker ju träna bort hästarnas olater så detta är väl din häst sätt att träna bort din.
Men det är ju inte så trevligt att ha en häst som gör det när den känner för det eller så värst säkert heller.
Men jag tycker du ska ta till dej av de tipsen du tror passar just din häst men vara försiktig. Lyssnar den på rösten så försök med att använda den och nån sorts bestraffning typ en smäll lr något. Det verkar ju som att det inte är rädsla utan bara en grej som din häst fått för sej.

susanne skrev:
Ett flertal grimmor och grimskaft har gått sönder den senaste veckan. Pållan har kommit på att det är lätt att komma loss. Hon bara drar tills det går sönder. När jag skulle frissera manen häromdagen (inte så populärt) så drog hon sönder 3 grimskaft och en grimma innan jag var tvungen att ge upp. Detta var varken första eller senaste gången hon drog sig lös, men troligen lärde hon sig hur enkelt det var då.

Jag är desperat efter tips.

Jag läste en bok som Tobbe Lincon Larson och Ursula Wilby skrivit. kommer inte ihåg vad den heter just nu. I den sa Tobbe att omn hästen försöker slita sig ska man ha en fast uppställningplats. Han hade bundit hästen vid en stor trädpåle uppsatt i backen med bildäck drunt så hästen inte kunde göra sig illa på den. Han hade bundit en kedja i grimman och sa att hästen fick vnja sig vid situationen. Han använbde även två grimmor (av tyg dock).

välkommen till klubben;) jag har använt mig av balsnöre-metoden vilket resulterade i att min pålle bekvämt kunde kasta sig loss varje gång han blev uppbunden. binder han nu med ordentliga hållbara grimmor och grimskaft med en cykelslang i ena ändan vilket har hjälp rätt bra. men ibland måste man binda på andra uppbindnigsplatser än hemmet så efter daglig övning med att han ska ge efter för tryck i nacken så har han faktiskt gett med sig.. fast nån gång om året får han återfall o börjar sprattla:D

norpan skrev:
välkommen till klubben;) jag har använt mig av balsnöre-metoden vilket resulterade i att min pålle bekvämt kunde kasta sig loss varje gång han blev uppbunden. binder han nu med ordentliga hållbara grimmor och grimskaft med en cykelslang i ena ändan vilket har hjälp rätt bra. men ibland måste man binda på andra uppbindnigsplatser än hemmet så efter daglig övning med att han ska ge efter för tryck i nacken så har han faktiskt gett med sig.. fast nån gång om året får han återfall o börjar sprattla:D
Cykelslang var ju ett bra tips!

Ja det är ju jättesmart, låt hästen få panik och dra tills den knäcker nacken!! :crazy:

Nä lär hästen att stå still utan att vara uppbunden istället.

Centaur skrev:
Ja det är ju jättesmart, låt hästen få panik och dra tills den knäcker nacken!! :crazy:

Nä lär hästen att stå still utan att vara uppbunden istället.
Mina hästar har alltid fått lära sig båda delar. Stå still lös och stå still uppbunden. Men så binder jag ju fast häst i vagn också. Fast ibland får dom ju då lov att gå fast att dom sitter fast.:devil:

Centaur skrev:
Ja det är ju jättesmart, låt hästen få panik och dra tills den knäcker nacken!!
Har aldrig hört talas om att en häst brutit nacken för att den stått uppbunden i stallet.
Är det verkligen något som förkommer???? Någon som känner till ett fall?:confused:

En häst som är RÄDD för att sitta fast blir bunden på så sätt så drar den tills den kommer loss, vad händer då när man bundit med kedjor? :crazy:

Nä fy f*n för såna grymma metoder, min ena häst gick inte att binda upp alls när jag fick honom pga någon smart person försökt "lära honom" stå uppbunden. Han fick panik och kastade sig bara man närmade sig grimman med repet. :eek:

Nu går han fint att binda och hur gjorde jag det?? Jo jag började med väldig slaka rep och har alltid tunna trådar mellan grimskaftet och väggen. Han har aldrig slitit sig någonsin.... Och varför skulle han göra det?
:smirk:

De sätter oxå på en gjord som hästen sitter fast i, för att inte huvudet ska ta hela belastningen.

susanne skrev:
Ett flertal grimmor och grimskaft har gått sönder den senaste veckan. Pållan har kommit på att det är lätt att komma loss. Hon bara drar tills det går sönder. När jag skulle frissera manen häromdagen (inte så populärt) så drog hon sönder 3 grimskaft och en grimma innan jag var tvungen att ge upp. Detta var varken första eller senaste gången hon drog sig lös, men troligen lärde hon sig hur enkelt det var då.

Jag är desperat efter tips.

Men för att återgå till trådskaparens problem så måste jag tillägga:
Jag skulle aldrig binda upp min häst och utsätta henne för något hon inte gillar. Står min häst bunden behöver hon inte oroa sig för att jag ska utsätta henne för obehag. Tvärt om.

Tycker du ska se till så att hon uppfattar en uppbindning som något positivt. Ge henne hönät, gosa med henne, beröm henne och bind inte i för kort lina utan ge henne rörelsefrihet.
Ska du göra något som hon inte gillar så ha henne inte bunden utan be någon hjälpa dej att hålla henne. Gör det obehagliga en kort stund och låt henne vila med possitiva saker som hon gillar så att hon vet att det svider en stund men det går över. Sen är ju frågan om manen är viktigare än förtroendet mellan dig och hästen. Vissa saker måste hästen stå ut med att man gör men manen kan man ju skära eller klippa om det nu är såååå obehagligt att hästen rycker sig loss för att slippa.

Senast ändrad av en moderator:

Låt inte hästarna stå med dem inne! De kan gå sönder och jag har inte varit med om men dock vet att hästar har hängt dig i dem. Men köp lädergrimmor! De är de bästa tycker jag!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 685
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Vår ena ardenner har vi haft sedan han var 6 månader gammal. Han har alltid varit väldigt lätt i hanteringen. Vi har hanterat honom från... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 067
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 740
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI