Hästägare - jobb

Bukefalos 30 år!

Jag har haft egen häst i någon form sen 1997. Under den tiden har jag hunnit med heltidsstudier, heltidsjobb, föräldraledighet på hel- och deltid, deltidsjobb när min dotter var liten, heltidsjobb igen, jobb med och utan resor och jobb på kontor i stad, hemmakontor och olika hybridlösningar. Hästarna har alltid varit en prioritet för mig och det tror jag är en del av lösningen för min del - jag har periodvis ganska hårt prioriterat bort till exempel socialt liv utanför stallet. Och jag har aldrig långpendlat och alltid haft någon form av flexibilitet i mina arbetstider vilket självklart betyder jättemycket. Stod dessutom inhyrd med hästen (sedermera hästarna) i drygt 20 år på samma ställe - ett privatägt stall som drevs delvis kollektivt och där vi täckte upp för varandra om någon var bortrest etc. Också guld värt givetvis!

Sen fem år tillbaka har jag egen gård tillsammans med min dotter och jag jobbar till kanske 90% hemifrån, resten hos kund eller på kontor. Det gör ju att jag i princip inte har någon restid alls, vilket frigör massor av tid. Nu på vintern lägger jag nog motsvarande en halvtidstjänst på gården, stallet och hästarna. Vi har i skrivande stund fem hästar hemma varav tre är i full ridkondition (plus ett avelssto och en pensionär som rids sporadiskt). Jag tränar min egen häst fem dagar i veckan och åker iväg på träning en gång i månaden, övriga hästar tränas av min dotter. Jag är den som sköter huvuddelen av gård- och stallskötseln till vardags (eftersom min dotter är iväg på jobb de flesta vardagar).

Jag tyckte nog inte tiden när jag haft häst varit ett problem, men jag har alltid bara haft EN häst och inga barn...
Jag har alltid jobbat 07-16, kontorstider men möjlighet att åka från om veterinär behöver komma ut på arbetstid t.ex.

Jag är ingen tävlingsmänniska heller och kan rida ut när det är mörkt.

Jag är doktorand i biologi. När jag inte har haft fältarbete har jag oftast jobbat under "frihet med ansvar". På vintrarna har jag kunnat åka till stallet på dagtid för att jobba igen detta senare på dagen. På somrarna med fältarbete har det varit klurigare, då får jag ta stallet på kvällen. Om jag är iväg på konferens eller andra resor har jag fått fixa hjälp från stallkompisar eller köpt till skötsel av stallägaren.

Ibland har jag och stallkompisarna hjälpts åt så att vi har fått en hästfri dag i veckan också. Det hjälper en del att kunna ha en hel "vanlig" dag utan pusslande för att ha ork kvar till matlagning, inköp, städning mm. Särskilt när jag nu har 35 min körtid till stallet enkel väg.

Jag jobbar på kontor 08-16.30 men med möjlighet till flex & friskvårdstimme varje vecka.
Jag är i stallet 3 timmar varje dag typ. Men rider inte varje dag heller. Har en lugnare period i stallet på vintern än på sommaren. Restid till jobb är 40 min.

Inga egna barn.

Jobbar på myndighet som utredare. Har möjlighet till flextid och kan jobba hemifrån ibland (slipper pendlingen då) och så har vi en timmes friskvårdstid per vecka. Så jag utnyttjar friskvårdstimmen, förlängd lunchrast (flex) eller flex från kl 15 (tid som då jobbas igen tidigt på morgonen eller senare på kvällar/helger) de dagar jag inte är i stallet kvällstid. Har en unghäst som jobbas max 4-5 dagar i veckan, varav max 2 gånger lite längre pass. Någon dag blir det bara ett kort löslongeringspass i rundkorallen (belyst, brukar göra detta om jag inte kan vara i stallet när det är ljust) och någon bara en liten promenad. Brukar variera ridning, tömkörning, körning med rockard, arbete vid hand efter väder och vind, dagsform, ork och tid.

Med förra hästen hade jag medryttare 2ggr i veckan plus att hon gick lektioner 1 dag i veckan (då hade jag uppstallning på ridskolan).

Jag jobbar på kontor 08-16.30 men med möjlighet till flex & friskvårdstimme varje vecka.
Jag är i stallet 3 timmar varje dag typ. Men rider inte varje dag heller. Har en lugnare period i stallet på vintern än på sommaren. Restid till jobb är 40 min.

Inga egna barn.
Så där har jag haft det, plus familj. Det tog nästan knäcken på mig.
Ständigt dåligt samvete.

Senast ändrad:
Jag jobbade på donken när jag hade häst. Kunde jobba 14-23 och minst en ledig vardag i veckan. Kunde alltid rida i dagsljus och bokade in hovslagare osv på den lediga dagen. Nackdelen är att man inte har råd att äta. 😁

Jobbar på myndighet 8-17 med två timmars flex och möjlighet att flexa till 2h lunchrast. Samt en friskvårdstimme i veckan och möjlighet att jobba hemifrån någon dag.

Brukar nyttja flexen och flexa någon lunch och flexa ut 15.00 någon eftermiddag för att kunna jobba hästarna när det är ljust.

Vi har två ponnyer. (Och två barn och får och kor och hund 🤣)

Hade varit betydligt tyngre att ha hästar om jag fortsatt jobba kliniskt när man behövde vara på plats 8-17 och blev mycket övertid.

Jag jobbar också på myndighet, heltid. Jag har mycket resor men när jag inte reser kan jag jobba mycket hemifrån. Jag försöker hålla igång två hästar, men lyckas snarare hålla igång en helt och en halvt. Vi har fyra hästar hemma, 5 meter mellan stalldörr och husdörr. Däremot har jag den här vintern fått köra till ridhus till förbannelse, och ändå inte klarat av att hålla igång ordentligt. Vi kan just nu inte heller köra två hästar tillsammans så maken och jag har fått ha släpet varannan dag. Det blir mycket lättare om någon vecka eller så när ridbanan funkar!

Arbetar i ladugård. Morgonpasset slutar vid 9.30 tiden o nästa pass börjar vid 14-tiden. Så jag hinner rida däremellan i dagsljus.

Jag jobbar på myndighet och väljer att börja tidigt och jobbar 06-14:30.
Vi har också så vi kan jobba in flex och en friskvårdstimme per vecka. Restid till jobbet typ 25 min.

Min nya hovslagare brukar dyka upp efter kl 14 så det funkar bra. Men om hovis vill så kan jag lösa skoning även på morgonen.

Jag jobbar på myndighet och väljer att börja tidigt och jobbar 06-14:30.
Vi har också så vi kan jobba in flex och en friskvårdstimme per vecka. Restid till jobbet typ 25 min.

Min nya hovslagare brukar dyka upp efter kl 14 så det funkar bra. Men om hovis vill så kan jag lösa skoning även på morgonen.
Vi är många som jobbar på myndighet! Flexibelt och bra!

Liknande trådar

• Foderavtal
  • Drömjobb eller kärlek
  • Uppsagd som medryttare
  • Sälja eller behålla?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026