Hästägare tveksamma till digital rådgivning från veterinärer

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle använda det till. Nästan varje gång man behöver veterinär till häst handlar det ju om någonting som behöver röntgas, sys, eller palperas. Det är ju verkligen inte mycket som en digital veterinär kan göra, förutom att remittera vidare, tänker jag. Så jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt att tjänsten inte används.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle använda det till. Nästan varje gång man behöver veterinär till häst handlar det ju om någonting som behöver röntgas, sys, eller palperas. Det är ju verkligen inte mycket som en digital veterinär kan göra, förutom att remittera vidare, tänker jag. Så jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt att tjänsten inte används.
Kan väl vara användbart för att få maskmedel utskrivet men i övrigt :confused1:

Utöver maskmedel så har jag använt mig av rådgivning på distans några andra gånger, dock inte videosamtal.

Nu senast hade en av hästarna påbörjan till förstoppning sent en kväll, och jag har ingen tidigare erfarenhet av förstoppning eller kolik. Jag pratade med en jourveterinär och beskrev hur hästen verkade må, och fick sedan råd om hur jag skulle göra men hen tyckte inte att det var nödvändigt att hen kom ut om inte hästen blev sämre. Jag funderade på att testa digital rådgivning med videosamtal, men det slutade med att det var ett vanligt telefonsamtal.

Innan det har jag fått rådgivning av veterinär angående minishettisens patellaupphakning, hur jag skulle träna, vilka mineraler jag skulle testa ge mer av etc. för att se om det kunde bli bättre av sig själv. Hon hade så kraftig patellaupphakning att det nog inte hade varit några som helst problem för en veterinär att kunna diagnotisera det via att se en video av när hon rörde sig... (hon hade dock fått diagnosen fastställd när veterinären var ute en snabb runda tidigare).

Sen har jag även varit i kontakt med en veterinär för rådgivning under en helg då en häst plötsligt började halta ordentligt, om huruvida de tyckte att jag borde ha ut dem direkt under helgen eller vänta till måndagen (utifrån beskrivningen gav de rådet att vänta till måndag, det visade sig i slutändan vara en liten pinnbit som stickts in lite ovanför en av hovarna och fastnat, hästen blev snabbt bra igen när den var bortplockad).

Så i mitt fall så ser jag hur digital rådgivning kan användas även för häst - dvs. rådgivning för om det man ska ta ut veterinär akut och rådgivning för hur man ska hantera en situation som har potential att förbättras utan att veterinären behöver komma ut och göra något.

Min häst fick riktigt tråkiga skrap-skador av ett järnstaket och då ringde jag videosamtal till Agrias veterinär. Superbra, hon lugnade mig och sa att det inte behövde sys och berättade hur jag skulle ta hand om såret. Kändes jätteskönt!

Ser inget behov av video veterinärer...
Hade ett tillfälle då video veterinär faktiskt hade funkat, förutom att dem inte får skriva ut recept :meh:

Hästen hade en sårskada, inget som gick att sy, bara att tvätta rent och lägga bandage, däremot ville jag ge honom smärtstillande (tex metacam) eftersom han var lite halt pga sårskadan. Så kollade om telefonveterinärerna kunde bedöma såret över video och skriva ut recept på metacam. Men nej dem kan inte skriva recept. Så blev att ta ut en vanlig veterinär ändå.

Ser inget behov av video veterinärer...
Hade ett tillfälle då video veterinär faktiskt hade funkat, förutom att dem inte får skriva ut recept :meh:

Hästen hade en sårskada, inget som gick att sy, bara att tvätta rent och lägga bandage, däremot ville jag ge honom smärtstillande (tex metacam) eftersom han var lite halt pga sårskadan. Så kollade om telefonveterinärerna kunde bedöma såret över video och skriva ut recept på metacam. Men nej dem kan inte skriva recept. Så blev att ta ut en vanlig veterinär ändå.
De kan ju dock skriva ut recept för avmaskningsmedel, och recept för fästingmedel för hundar. Är det skillnad på olika recept?

De kan ju dock skriva ut recept för avmaskningsmedel, och recept för fästingmedel för hundar. Är det skillnad på olika recept?
Recept för avmaskningsmedel kräver att veterinären sett träckprovsvaren, hen behöver inte undersöka själva djuret. Fästingmedel kräver att vet har kännedom om djuret (dvs de flesta skriver ut om de träffat djuret senaste året).
Mediciner för akuta sjukdomstillstånd kräver att veterinären undersökt djuret för problemet hen vill behandla.

Min häst fick riktigt tråkiga skrap-skador av ett järnstaket och då ringde jag videosamtal till Agrias veterinär. Superbra, hon lugnade mig och sa att det inte behövde sys och berättade hur jag skulle ta hand om såret. Kändes jätteskönt!
Ibland behöver man faktiskt bara fråga och få stöttning och utbildning. Förr ringde jag Strömsholm ibland och de var alltid väldigt trevliga och stöttande. Jag tycker det är väldigt bra att tjänsten finns även för maskmedel som flera beskrivit.

I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?

I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?
Då är du välkommen hit. Vi plockar fästingar varje dag. Allt från stora till pyttesmå. Fästingarna älskar min häst. Hennes mamma däremot var tyckte dom inte om. Hon hade sällan. Hon var den som inte hade en enda när alla andra hade. Antar att hon inte var så smaklig.

Ibland behöver man faktiskt bara fråga och få stöttning och utbildning. Förr ringde jag Strömsholm ibland och de var alltid väldigt trevliga och stöttande. Jag tycker det är väldigt bra att tjänsten finns även för maskmedel som flera beskrivit.

Oh ja, jag minns vissa somrar när jag bodde i Östergötland, då kunde det sitta ett tjugotal fästingar kring ljumskar och bog :nailbiting:

Nu bor jag i Västerbotten och ser sällan fästingar.

Jag plockade en fästing senast i förrgår på mina ena häst. Jämfört med hunden och katten får de ju inte så många, men och en annan sätter sig på dem också.

Med fästingar, faktum är att jag verkligen funderat på varför hästar inte får fästingar? Jag tror er absolut för det, vilket är min erfarenhet, verkar orimligt även för mig.

Min häst har massor med fästingar varje dag om jag inte sprayar med ultrashield regelbundet.

Min häst har massor med fästingar varje dag om jag inte sprayar med ultrashield regelbundet.
Jag använder knappt något medel alls utom tjärsalva nuförtiden för vi bor blåsigt och håller oss borta från skogen när myggen är värst. Jag fattar verkligen inte varför jag aldrig sett fästing på häst.

När du får fästing, hur sällan använder du ultra shield? Duschar du hästen emellan?

Med fästingar, faktum är att jag verkligen funderat på varför hästar inte får fästingar? Jag tror er absolut för det, vilket är min erfarenhet, verkar orimligt även för mig.
Hästar får fästingar.
Däremot får tex hästar i små grushagar inge/färre fästingar än hästar i sommarhagar.
Hästar i sommarhage med klippt gräs får också färre fästingar än hästar i hage med högt gräs.
Sedan som någon annan skrev spelar området man bor i in hur mycket fästingar som finns, tex i Östergötland finns det mer fästingar än i Västerbotten.
Även flugmedel spelar roll, visa flugmedel gör även så inte fästingarna biter.

Sedan är visa hästar med "smakliga" än andra troligen. Min häst har alltid haft mest fästingar i hagen oavsett vilka hagkompisar han går med, kunde utan problem plocka emellan 10-20 fästingar/dag medans kompisarna tog emellan 1-5 fästingar/dag på sina hästar.

Jag använder knappt något medel alls utom tjärsalva nuförtiden för vi bor blåsigt och håller oss borta från skogen när myggen är värst. Jag fattar verkligen inte varför jag aldrig sett fästing på häst.

När du får fästing, hur sällan använder du ultra shield? Duschar du hästen emellan?
Vart i landet bor ni? län alltså. För kan vara pga vart ni bor som ni inte har problem med fästingar.

Jag behöver använda ultrashield 2 ggr/vecka för att det ska ha effekt. Duscha inte emellan.

Vi har kontaktat videoveterinär när vi varit osäkra om något sår kanske behövt sys eller inte, och om de klarat sig utan omslag när de suttit på riktigt knepiga ställen som inte riktigt går att täcka på "vanlig väg". Jätteskönt och smidigt att ha någon som kan ta en titt och lugna en lite, tycker jag.

Var bor du då? Det är ju betydligt färre fästingar i norra Sverige.

Hästar får fästingar precis som hundar, katter, vilda djur och människor men endel är fästingmagneter och andra inte. Min hund är en fästingtmagnet av rang och trots serestohalsband borstar jag av honom många och tar någon som satt sig varje dag men själv får jag tack och lov inga trots att jag går före i högt gräs (för att hinna se eventuella ormar) och i övrigt går vi på samma ställen. Mina hästar behandlas med ultrashield enligt anvisning och trots det plockar jag ett antal varje sommar. Det märks direkt om det har gått någon dag för mycket mellan ultrashieldbehandlingarna för då har de många genast.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare är orolig för sin häst inför nyår, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 464
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka