- Svar: 29
- Visningar: 2 090
Nästan hälften av alla hästägare vet att det finns digital veterinärvårdsrådgivning för hästar, men bara 14 procent av dem använt tjänsten. Det visar en undersökning som ett försäkringsbolag har gjort.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan väl vara användbart för att få maskmedel utskrivet men i övrigt :confused1:Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle använda det till. Nästan varje gång man behöver veterinär till häst handlar det ju om någonting som behöver röntgas, sys, eller palperas. Det är ju verkligen inte mycket som en digital veterinär kan göra, förutom att remittera vidare, tänker jag. Så jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt att tjänsten inte används.
Utöver maskmedel så har jag använt mig av rådgivning på distans några andra gånger, dock inte videosamtal.Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man skulle använda det till. Nästan varje gång man behöver veterinär till häst handlar det ju om någonting som behöver röntgas, sys, eller palperas. Det är ju verkligen inte mycket som en digital veterinär kan göra, förutom att remittera vidare, tänker jag. Så jag tycker inte alls att det är speciellt konstigt att tjänsten inte används.
De kan ju dock skriva ut recept för avmaskningsmedel, och recept för fästingmedel för hundar. Är det skillnad på olika recept?Ser inget behov av video veterinärer...
Hade ett tillfälle då video veterinär faktiskt hade funkat, förutom att dem inte får skriva ut recept
Hästen hade en sårskada, inget som gick att sy, bara att tvätta rent och lägga bandage, däremot ville jag ge honom smärtstillande (tex metacam) eftersom han var lite halt pga sårskadan. Så kollade om telefonveterinärerna kunde bedöma såret över video och skriva ut recept på metacam. Men nej dem kan inte skriva recept. Så blev att ta ut en vanlig veterinär ändå.
Recept för avmaskningsmedel kräver att veterinären sett träckprovsvaren, hen behöver inte undersöka själva djuret. Fästingmedel kräver att vet har kännedom om djuret (dvs de flesta skriver ut om de träffat djuret senaste året).De kan ju dock skriva ut recept för avmaskningsmedel, och recept för fästingmedel för hundar. Är det skillnad på olika recept?
Ibland behöver man faktiskt bara fråga och få stöttning och utbildning. Förr ringde jag Strömsholm ibland och de var alltid väldigt trevliga och stöttande. Jag tycker det är väldigt bra att tjänsten finns även för maskmedel som flera beskrivit.Min häst fick riktigt tråkiga skrap-skador av ett järnstaket och då ringde jag videosamtal till Agrias veterinär. Superbra, hon lugnade mig och sa att det inte behövde sys och berättade hur jag skulle ta hand om såret. Kändes jätteskönt!
Då är du välkommen hit. Vi plockar fästingar varje dag. Allt från stora till pyttesmå. Fästingarna älskar min häst. Hennes mamma däremot var tyckte dom inte om. Hon hade sällan. Hon var den som inte hade en enda när alla andra hade. Antar att hon inte var så smaklig.I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?
Oh ja, jag minns vissa somrar när jag bodde i Östergötland, då kunde det sitta ett tjugotal fästingar kring ljumskar och bogIbland behöver man faktiskt bara fråga och få stöttning och utbildning. Förr ringde jag Strömsholm ibland och de var alltid väldigt trevliga och stöttande. Jag tycker det är väldigt bra att tjänsten finns även för maskmedel som flera beskrivit.
I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?
Jag plockade en fästing senast i förrgår på mina ena häst. Jämfört med hunden och katten får de ju inte så många, men och en annan sätter sig på dem också.I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?
Min häst har massor med fästingar varje dag om jag inte sprayar med ultrashield regelbundet.I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?
Jag använder knappt något medel alls utom tjärsalva nuförtiden för vi bor blåsigt och håller oss borta från skogen när myggen är värst. Jag fattar verkligen inte varför jag aldrig sett fästing på häst.Min häst har massor med fästingar varje dag om jag inte sprayar med ultrashield regelbundet.
Hästar får fästingar.Med fästingar, faktum är att jag verkligen funderat på varför hästar inte får fästingar? Jag tror er absolut för det, vilket är min erfarenhet, verkar orimligt även för mig.
Vart i landet bor ni? län alltså. För kan vara pga vart ni bor som ni inte har problem med fästingar.Jag använder knappt något medel alls utom tjärsalva nuförtiden för vi bor blåsigt och håller oss borta från skogen när myggen är värst. Jag fattar verkligen inte varför jag aldrig sett fästing på häst.
När du får fästing, hur sällan använder du ultra shield? Duschar du hästen emellan?
Med fästingar, faktum är att jag verkligen funderat på varför hästar inte får fästingar? Jag tror er absolut för det, vilket är min erfarenhet, verkar orimligt även för mig.
Hästar får fästingar precis som hundar, katter, vilda djur och människor men endel är fästingmagneter och andra inte. Min hund är en fästingtmagnet av rang och trots serestohalsband borstar jag av honom många och tar någon som satt sig varje dag men själv får jag tack och lov inga trots att jag går före i högt gräs (för att hinna se eventuella ormar) och i övrigt går vi på samma ställen. Mina hästar behandlas med ultrashield enligt anvisning och trots det plockar jag ett antal varje sommar. Det märks direkt om det har gått någon dag för mycket mellan ultrashieldbehandlingarna för då har de många genast.Ibland behöver man faktiskt bara fråga och få stöttning och utbildning. Förr ringde jag Strömsholm ibland och de var alltid väldigt trevliga och stöttande. Jag tycker det är väldigt bra att tjänsten finns även för maskmedel som flera beskrivit.
I titeln står hästägare och jag personligen har aldrig sett en häst med fästing faktiskt även förr när man inte använde så mycket antimyggmedel. Har någon annan?