Hästar klarar sig bättre utan täcke än du tror

Redan vid fem plusgrader behöver hästar inget täcke. Men det behöver inte bli mycket varmare för att hästar ska ha obehag av ett täcke visar en avhandling, som presenterades vid ISES-konferensen i Rom nyligen.
 
Eller också så lär man känna sin häst och se på vad den trivs med och inte. Finns inget tycker jag att hästar "ska" klara vissa temperaturer. Ihållande regn och rusk gjorde att min häst trivdes betydligt sämre utan täcke trots päls och varmare grader medan han lätt trivdes i torrt väder utan täcke oavsett hur kallt det var.

Hästar är ju så olika med vad dom trivs med och vill och behöver. Sen är det ju också ganska självklart tycker jag att man byter täcke om det går från kallt till varmare och inte har kvar samma oavsett temperatur.
 
Eller också så lär man känna sin häst och se på vad den trivs med och inte. Finns inget tycker jag att hästar "ska" klara vissa temperaturer. Ihållande regn och rusk gjorde att min häst trivdes betydligt sämre utan täcke trots päls och varmare grader medan han lätt trivdes i torrt väder utan täcke oavsett hur kallt det var.

Hästar är ju så olika med vad dom trivs med och vill och behöver. Sen är det ju också ganska självklart tycker jag att man byter täcke om det går från kallt till varmare och inte har kvar samma oavsett temperatur.

Det är ju just det det står om man läser texten. Generellt. Inte alla.
Alltför många hästar går täckade i onödan för att ägaren inte bryr sig om att lära känna sin häst.
 
Alldeles för många har fastnat i täckesträsket och alla verkar träna på OS-nivå och därför måste hästen klippas.
Har ett helt vanligt halvblod som rids fem till sex dagar i veckan, supersvettig blir hon kanske en eller två dagar i veckan, finns ingen anledning att varken klippa eller täcka.
 
Jag täcker för min skull i dom flesta fall och enstaka gång för hästen.
1, jag har inte tid för att vänta på att hästen ska torka innan ridning.
2, jag har ingen lust med att jag eller hästarna står och andas in lerdamm vid borstning, nej jag har inte leriga hagar men nog tusan gräver hästarna i backen för att få fram go lera att rulla sig i om det är blött ute.
3, jag har inte tid till att skritta en lurvhäst torr, speciellt inte en sådan som svettas av att skrittas.
4, den enda jag haft som inte skakar vid höstrusk var Shetlandsponnyn jag hade men ändå kunde jag se på hela henne att det inte var så uppskattat.
 
Alldeles för många har fastnat i täckesträsket och alla verkar träna på OS-nivå och därför måste hästen klippas.
Har ett helt vanligt halvblod som rids fem till sex dagar i veckan, supersvettig blir hon kanske en eller två dagar i veckan, finns ingen anledning att varken klippa eller täcka.
Mina går 3 gånger/ vecka (1 intervallträning och 2 tuffare pass ute) 2 av 2 har täcke och 1 av 2 klipper jag bort för hästen lämplig vänd mängd päls :)
 
Eller också så lär man känna sin häst och se på vad den trivs med och inte. Finns inget tycker jag att hästar "ska" klara vissa temperaturer. Ihållande regn och rusk gjorde att min häst trivdes betydligt sämre utan täcke trots päls och varmare grader medan han lätt trivdes i torrt väder utan täcke oavsett hur kallt det var.

Hästar är ju så olika med vad dom trivs med och vill och behöver. Sen är det ju också ganska självklart tycker jag att man byter täcke om det går från kallt till varmare och inte har kvar samma oavsett temperatur.

Och inget i studien motsätter det du skriver.
Inget i studien är heller några större revolutionerande nyheter.

Jag både klipper och täckar men har oerhörd respekt utifrån de fakta många såna här studier sen decennier konstaterat, och är därför väldigt mån om att min häst inte ska bära täcken som riskerar att göra hästen för varm, och vet hur en ”lagom varm” häst bör kännas under täcket beroende på om den är klippt eller oklippt, och utifrån olika väderförhållanden osv.

Många många hästägare tar inte till sig de många studier och konstateranden som finns både från forskning, veterinärer och rent av djurskyddslagen som faktiskt fick en klausul för ngt årtionde sedan baserad utifrån grav övertäckning av häst. Dessa hästägare agerar snarare tvärtom mot hur hästarna generellt fungerar dvs de täckar hästarna mycket utifrån sin egna, som människa, uppfattning av väder/kyla. Och förstår/vet inte riktigt vad som är skäligt/bekvämt för hästen osv.

Tack och lov tycker jag problemet minskat . Mycket tror jag tack vare att sådana här studier om än upprepande i mycket, fortsätter dyka upp, och sociala medias spridning.
 
Senast ändrad:
Redan vid fem plusgrader behöver hästar inget täcke. Men det behöver inte bli mycket varmare för att hästar ska ha obehag av ett täcke visar en avhandling, som presenterades vid ISES-konferensen i Rom nyligen.
Innan jag köpte en arab begrep jag inte varför alla hade täcken i tid och otid.

Nu har jag en fryslort på lösdrift som har täcke dygnet runt....
 
Det är ju just det det står om man läser texten. Generellt. Inte alla.
Alltför många hästar går täckade i onödan för att ägaren inte bryr sig om att lära känna sin häst.
Jag ser faktiskt ingenstans i texten där det hintas ens om att ägaren bör lära känna sin häst och utgå från vad individen vill och behöver.

På ett ställe står det att det är generellt, men det är inte att mena på att det viktigaste är att ägaren lär känna sin häst och kan se när hästen behöver täckas.

En dålig artikel tycker jag då det riskerar att folk låter sina hästar frysa pga att dom ska klara vissa temperaturer. Överhuvudtaget så förstår jag inte varför dom går efter temperaturer egentligen alls då det inte är temperaturen i sig som avgör huruvida en häst fryser eller inte.

Generellt sett så tycker jag att folk känner sina hästar för dåligt helt enkelt. Eller helt enkelt inte tänker tillräckligt långt som tex på våren när många täckar sina hästar pga att det är lite kyligt på morgonen och inte tänker på att det blir otroligt varmt på dagen under täcket.
 
Senast ändrad:
Jag både klipper och täckar men har oerhörd respekt utifrån de fakta många såna här studier sen decennier konstaterat, och är därför väldigt mån om att min häst inte ska bära täcken som riskerar att göra hästen för varm, och vet hur en ”lagom varm” häst bör kännas under täcket beroende på om den är klippt eller oklippt, och utifrån olika väderförhållanden osv.
Det här tycker jag är svårt, jag vet hästar (däribland vår) som vill ha varmare täcke än vad han borde. Dvs, han har med tunnare täcke "rätt" temperatur men är nöjdare när han är varmare.
Han får alltså vara varm, men jag förstår ju om någon skulle tycka han blev övertäckad - det har vi själva tyckt tills vi märkt skillnaden på beteendet hos hästen.
 
..och som vanligt: när det skrivs något generellt så är de flesta väl medvetna om att det finns undantag.

Men människor har så stor benägenhet att önska att det finns en allmängiltig sanning.
Och om den generella sanningen inte gäller i det individuella fallet, så har många en benägenhet att vilja förkasta den generella sanningen också.

Jag täckar rätt sällan mina hästar.
Jag har ett par hästar som inte uppskattar när det är runt nollan och blåser och regnar samtidigt. De får ju gärna ha ett regntäcke med fleecefoder på sig de gångerna.
 
Jag täcker för min skull i dom flesta fall och enstaka gång för hästen.
1, jag har inte tid för att vänta på att hästen ska torka innan ridning.
2, jag har ingen lust med att jag eller hästarna står och andas in lerdamm vid borstning, nej jag har inte leriga hagar men nog tusan gräver hästarna i backen för att få fram go lera att rulla sig i om det är blött ute.
3, jag har inte tid till att skritta en lurvhäst torr, speciellt inte en sådan som svettas av att skrittas.
4, den enda jag haft som inte skakar vid höstrusk var Shetlandsponnyn jag hade men ändå kunde jag se på hela henne att det inte var så uppskattat.


Oj då,...........hos oss märker jag att det är helt annorlunda.

1. Jag skiter i att hästen är blöt när jag ska rida. Hästen är oftast torr vid huden och jag har aldrig upplevt skav eller annan obekvämlighet för att hästen är blöt.

3. Här skrittas heller aldrig hästarna torra. Vi skrittar av hästarana den sedvanliga tiden. Hur den ser ut i blöta efter det skits det fullständigt i. Som du skriver, våra hästar svettas när vi skrittar dem eftersom det också sker i träningsform, så det skulle inte fungera.

Dessutom skickar jag ut hästarna svettiga i hagen utan täcke om det är -5 eller varmare förutsatt att det inte blåser snålblåst eller är väldigt dåligt med sol.

Däremot har jag täcke så fort det regnar mer än 4 timmar oavsett väder (förutom på varmaste sommaren). Då har jag ändå fjordhästar.
 
Det jag reagerat på senaste dagarna här när jag åker till jobbet är att det vid 7-10 grader varmt redan går hästar med dubbla täcken, hela dagarna. Här har det inte heller regnat de senaste 2 veckorna, dock låg dimma som känns som duggregn när man går genom det.
 
Jag har eventuellt något övertäckade hästar, då mina går på lösdrift skulle dom många gånger kunna vara utan täcke dagtid, men jag vill ha dom täckade på nätterna och hinner inte täcka av på morgonen. Dock har dom 50g fodring, och blir det "riktigt bra" väder så åker det av. Dom flesta som jag frågar i området har tjockare täcken redan. (Vi hade -15 några dagar, då fick min ena ha 100g)
 
Har också en häst som verkar gilla att vara varm. Jag får ont i magen ibland när han far runt i 8-10 plus med 200gr helhals men han är aldrig så trevlig som när han är lagom varm. Vilket tydligen innebär 400-750g fyllning i täckena under vintern :cautious:
 
Det jag reagerat på senaste dagarna här när jag åker till jobbet är att det vid 7-10 grader varmt redan går hästar med dubbla täcken, hela dagarna. Här har det inte heller regnat de senaste 2 veckorna, dock låg dimma som känns som duggregn när man går genom det.
Det där har jag också reagerat på. Här i Småland har vi idag plus 8, jag är själv ledig och spankulerar omkring i stallet i en vanlig fleece-jacka. Ute går hästar med dubbla täcken, som de har inne med, då vi inte har täckets-tjänst. Några är inte ens klippta. Då är jag övertygad om att vi i vår välvilja gör många hästar en björntjänst.
 
Min häst får ont i ryggen om det regnar på henne när det är under 15 grader iaf. Hon är inte klippt och kommer inte klippas. Hon har täcke dygnet runt, och henne har jag hellre lite extra varm istället för för kall och inte kunna rida på ett tag.
 
Oj då,...........hos oss märker jag att det är helt annorlunda.

1. Jag skiter i att hästen är blöt när jag ska rida. Hästen är oftast torr vid huden och jag har aldrig upplevt skav eller annan obekvämlighet för att hästen är blöt.

3. Här skrittas heller aldrig hästarna torra. Vi skrittar av hästarana den sedvanliga tiden. Hur den ser ut i blöta efter det skits det fullständigt i. Som du skriver, våra hästar svettas när vi skrittar dem eftersom det också sker i träningsform, så det skulle inte fungera.

Dessutom skickar jag ut hästarna svettiga i hagen utan täcke om det är -5 eller varmare förutsatt att det inte blåser snålblåst eller är väldigt dåligt med sol.

Däremot har jag täcke så fort det regnar mer än 4 timmar oavsett väder (förutom på varmaste sommaren). Då har jag ändå fjordhästar.
Jag får inte bort smuts om hästen är blöt = skav som ett brev på posten.

Är det uppehåll i 4 timmar under höst/ vinter på en dag är jag glad, detta år ett undantag.

Har ett fullblod och korsning (swb-xx- ponny) som har fått pälsen från ponny och skavkänsligheten från fullblod:cautious:
 
Nej. Hittar du någonstans att det står att det gäller alla hästar då?
Ingenstans står det att det viktigaste är att lära känna sin egen häst och dens bästa och att det långt ifrån alltid stämmer med vad hästar ska klara av eller hur en häst ska reagera vid olika väder osv.

Men det är ju trevligt att du ser i artikeln att den framhäver att det viktigaste är att lära känna sin egen häst, för det läser inte jag nånstans. Jag ser mest en massa om vad hästar ska klara hit och dit. Folk måste bli medvetna om att hästar är otroligt olika och vad dom klarar av och hur dom vill ha det och det är ingenting som artikeln direkt framhäver.

Alla hästar är olika och trivs med olika täcken och olika sorters värme. Det är när folk börjar tro att hästen ska klara det och det och ska trivas med det ena och det andra som många hästar råkar illa ut. Osäkra nyare hästägare kanske litar mer på sådana artiklar och går ifrån att tänka själva kanske och det är sällan bra.

Visst är info alltid bra, och det är alltid bra att uppmärksamma att det är viktigt att ha koll på hästens värme osv men det måste även vara tydligt att hästar reagerar otroligt olika och att även om det verkar helt galet så kanske det är rätt för den individen osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 044
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 650
Senast: Sasse
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 466
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp