Hästar klarar sig bättre utan täcke än du tror

Redan vid fem plusgrader behöver hästar inget täcke. Men det behöver inte bli mycket varmare för att hästar ska ha obehag av ett täcke visar en avhandling, som presenterades vid ISES-konferensen i Rom nyligen.
 
Jag tror det även är skillnad på de hästar som får så mkt päls/är så varma i sig själv att de blir svettiga bara av att skritta. De är svåra skritta torra ens närmast huden för de slutar inte svetta förrän de slutar skritta (alt man lyckas få dem att verkligen strosa hemåt/runt ridbanan). De som däremot svettas i mer intensivt arbete är enklare skritta torra innerst. Kan kanske bero på den skillnaden att folk har olika upplevelse ang om man kan skritta torr eller ej?
 
Jag tror det även är skillnad på de hästar som får så mkt päls/är så varma i sig själv att de blir svettiga bara av att skritta. De är svåra skritta torra ens närmast huden för de slutar inte svetta förrän de slutar skritta (alt man lyckas få dem att verkligen strosa hemåt/runt ridbanan). De som däremot svettas i mer intensivt arbete är enklare skritta torra innerst. Kan kanske bero på den skillnaden att folk har olika upplevelse ang om man kan skritta torr eller ej?

Det tror jag också. Både pälskvalitet och/eller längd/täthet måste ha med det hela att göra men givetvis också hur man skrittar.

Det tråkiga är att vi ansågs flängrida och vara allmänt okunniga inom hästträning när vi kom hem med svettiga hästar och att vi inte skrittat av ordentligt. Vilket givetvis inte var sant.
 
Det tror jag också. Både pälskvalitet och/eller längd/täthet måste ha med det hela att göra men givetvis också hur man skrittar.

Det tråkiga är att vi ansågs flängrida och vara allmänt okunniga inom hästträning när vi kom hem med svettiga hästar och att vi inte skrittat av ordentligt. Vilket givetvis inte var sant.
Det säger ju mer om din häst kunskap än deras.. jobbat med travhästar. Orakade, kördes genomblöta(det rann om dom), på med täcke och ut i hagen, även om det var -25. Det var också folk upprörda över. :rofl:
 
Det säger ju mer om din häst kunskap än deras.. jobbat med travhästar. Orakade, kördes genomblöta(det rann om dom), på med täcke och ut i hagen, även om det var -25. Det var också folk upprörda över. :rofl:

Tack! Jag tror att det var så att vi var unga och de äldre som gjorde att de trodde massa saker. Tur man var påläst och kunde ge svar på tal.
 
Tack! Jag tror att det var så att vi var unga och de äldre som gjorde att de trodde massa saker. Tur man var påläst och kunde ge svar på tal.
Det händer att jag duschar mina egna hästar när det är -15 och slänger på ett täcke också. Dom går på lösdrift. Folk tror inte att jag är klok. :p
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 192
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp