Hästar som älskar sin box.

Penny_Lane

Trådstartare
Nu får jag väl halva buke på mej. Men jag har en tävlingshäst som hatar att vara ute när det regnar, snöar, blåser eller är för varmt. Är det lera är det en pina värre än döden. Öppnar man dörren till boxen står han helst kvar. Om alla de andra hästarna går ut lägger han sig raklång och snarkar högt. När det är kallt och vi släpper ut honom tittar han på oss med lidande i blicken går två steg ut i hagen sen står han där i flera timmar och längtar in. Börjar vi gå ut och mocka är han genast framme och vill in.

Varför har han blivit så? Kanske vanan, eller så trivs han i sin box. Under tävlingssäsong rör han på sej riktigt mkt varje dag. Han har ganska tunn hud, kort klippt päls men rejält med täcken. Han är fullt frisk, lite i över hull (borde banta en smula sa veterinären). Han har kompisar som han trivs med. Han är glad, pigg och busig. Men han hatar att gå ut.

Sv: Hästar som älskar sin box.

Jag har tidigare haft en varmblodig travar valack som verkligen var en "stadshäst". Tyckte det var otroligt barbariskt att behöva äta ute på dagen. För att inte tala om sommaren när det var tal om att vara ute även på natten!!!! Hemska tanke när det fanns ett stall och en box som var hans. Sedan var verkligen boxen hans, det var ingen annan som skulle vara där inne inte.
Det riktigt skar i hjärta på en på sommaren när de andra hästarna inte hade en plan i världen på att komma in och han stod själv vid grinden på kvällen och väntade. Inte blev det bättre om han fick gå in heller efter som han ju då blev ensam.
Till sist fick vi lämna bort honom till ett tävlingsstall som sällskap till högt upp i klasserna tävlande dressyrhäst så han slapp vara ute så mycket.

Nu får jag väl halva buke på mej. Men jag har en tävlingshäst som hatar att vara ute när det regnar, snöar, blåser eller är för varmt. Är det lera är det en pina värre än döden. Öppnar man dörren till boxen står han helst kvar. Om alla de andra hästarna går ut lägger han sig raklång och snarkar högt. När det är kallt och vi släpper ut honom tittar han på oss med lidande i blicken går två steg ut i hagen sen står han där i flera timmar och längtar in. Börjar vi gå ut och mocka är han genast framme och vill in.

Varför har han blivit så? Kanske vanan, eller så trivs han i sin box. Under tävlingssäsong rör han på sej riktigt mkt varje dag. Han har ganska tunn hud, kort klippt päls men rejält med täcken. Han är fullt frisk, lite i över hull (borde banta en smula sa veterinären). Han har kompisar som han trivs med. Han är glad, pigg och busig. Men han hatar att gå ut.
min häst är nästan likadan... Hon bara älskar sin box... alltid när jag är i stallet så är box dörren öppen och hon går inte ut för det. Häromdan så gick jag ut på gårdplan och pratade med en kompis och så var dörren öppen. var väl bort i 15 min lr nåt och när jag kom tillbax så stod hon där och kollade som vanlig.
Hon gillar inte blåst, regn och när det är för varm så finns det inte något bättre än att stå inne i ett svalt stall.
Min är nyfunnen tävlinghäst och har varit det i ett år nu haha...
Men på sommaren så är hon bara roligast, då när jag tar inne henne på kvällarna ( står inne året runt på nätterna)
då jä*lar då är det galopp till grinden och sen fort ini boxen...

Min är rakade och täckad så det bara smäller om det.
Hon har inte något problem med att stå inne ensam lr vara inne en heldag. Tror iof att det bästa vädret som hon gillar är nog när det är vår och det är torrt i marken och sol ligger lite på...

Min Madam är ju likadan, en riktig fryslort och tillika ensamhäst, hon trivs bäst ensam, så hon har tillgång till stallet dygnet runt och sover inne året runt med stängd dörr på nätterna. Nu på vintern har hon till och med värme i stallet.:p Det händer titt som tätt att hon vänder i dörrhålet och går in igen om det regnar eller blåser trots täcke.

Vadå bortskämd?:angel: Äh fan, dom ska trivas.:p

Låter nästan som min gamla fblvalack, men han älskade tyvärr lera (att rulla i:crazy: ) Däremot hatade han all nederbörd och stannade då i stalldörren och vägrade gå ut.:rofl: Kyla piggade upp honom men värme gillade han inte heller.

Enda gången han gick med raska kliv mot ridhuset när man skulle rida var när det regnade:rofl: :rofl: Annars släpade han benen mot ridhuset men trippade glatt mot skogen o gärdena.

Masse: Jag var hårdhjärtad och lät valacken gå kvar ute på nätterna sommartid fast han inte ville, men han lärde sej, och trivdes sen med det, förutom förstås om det regnade när han stod lidande hopkurad och nästan vägrade röra sej när man kom för att ta in honom, då var livet otäckt! Men annars lärde han sej trivas med att gå ute dygnet runt, på sommaren alltså, bara vädret var fint. Om man tvingat honom att gå ute på nätterna på vintern hade han nog skaffat advokat och skrivit ihop en anmälan till djurskyddet:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Jag provade i två år innan jag lät min slippa och istället få leva det liv ha ville med sin kompis och korta stunder i hage. Tror att det var på gränsen till att min skaffade advokat innan han fick flytta.

Min Madam är ju likadan, en riktig fryslort och tillika ensamhäst, hon trivs bäst ensam,

Jag tror inte att det finns ensamhästar. Det finns nog hästar som finner sig i att vara ensamma, man jag tror att de skulle föredra sällskap.

Tycker mycket, mycket synd om ensamhästar.

Norrland

Jag tror inte att det finns ensamhästar. Det finns nog hästar som finner sig i att vara ensamma, man jag tror att de skulle föredra sällskap.

Norrland

nää kanske inte riktigt ensamhäst men det finns ju dom som inte har problem med att stå själv i hage osv... Dessa går under ensamhästar kategorien för mig. Du vet såna som inte riktigt bryr sig det finns hästar osv i närheten

Men att tycka synd om dom behöver du ju inte göra... Man låter ju aldrig en häst gå ensam om dom mår dåligt av det.. lr hur? men dom som kanske har svårt att gå med andra hästar pga någon orksak och mår inte dålig av det. då tycker jag att den kan gå själv...

Norrland
Du behöver inte tycka ett dugg synd om min, tvingas hon gå i en hage med en annan häst som hon inte får vara ifred för (med ett avstånd på nån kilometer helst) så hoppar hon ut ur hagen. Hon ser grannens hästar 500 meter bort och det räcker tycker hon. Om hon skulle vantrivits så skulle hon bara behöva kliva över eltråden som bara sitter i knähöjd och dessutom aldrig haft nån el kopplad och traska bort till grannen eller följa med nån som rider förbi på vägen. Har hon bara sitt lilla stall och webradion igång så är hon mer än nöjd. Sen finns ju jag hemma hela dagarna så ensam är hon inte.

Min d-ponny kändes det totalt onödigt att släppa ut om det inte var solsken och varmt ute. Han gick raka vägen till skjulet och ställde sig och tittade ut om det blåste minsta lilla, eller regnade minsta lilla :rofl:

Nu trivdes han tillsammans med andra hästar så lite glad över att komma ut var han nog :D

I stallet har vi nu ett dräktigt sto som blivit för jävlig mot de andra hästarna. Hon går nu själv i en hage och stormtrivas. Visst hon har hästar i hagen brevid och hästar brevid i boxen men vi fick flytta på de andra hästarna i hagen och nu njuter hon i fulla drag stoet.
Gamlingen i stallet är likadan. Han gillar inte när de andra hästarana kommer för nära speciellt inte ungdommarna :D Usch för att springa omkring i onödan :rofl: Men han fungerar i hagen med de andra vilket stoet inte gjorde

Min ponny ääälskar när hon får vara inne en stund på dagen också, hon vill absolut inte ut igen, även om alla andra är ute. För henne spelar det ingen roll att hon är ensam, hon har ju sin box o sin mat (jo, hon har fri tillgång ute också:smirk: )....
Tyvärr vågar vi inte släppa ihop henne med någon annan ute, hon är, vad man kan kalla, social inkompetent. I alla fall med andra hästar. De som hade henne tidigare trodde att hon var "rashatare" när hon jagade alla hästar med konstiga färger. Men hon var snarare rädd och otränad. Ingen vågar riskera att hon ska slå sönder någon annans häst nu, men hon trivs bra med de andra hästarna i hagarna bredvid. Längtar inte direkt in när hon är ute, men vill inte ut när hon är inne;)

/Sanna

En av kallbloden vill gärna sova en stund efter frukost innan träning eller utsläpp. Är han i hagen och man ska ut å fylla på vatten eller tömma dyngkärran går han till grinden å vill in.
Om han får komma in en stund på dagen så lägger han sig å vilar ett tag. =) Så han älskar sin box :)

Jag har ett varmblodssto som sällskapshäst, 18 år i år. Har haft henne ett år i maj, före det gick hon på lösdrift i fyra år. När hon kom till mej fick hon börja stå inne på nätterna, för min islänning var så fet så hon skulle äta ihjäl sej om dom fått gå ute dygnet runt då i maj. :eek: Jag tänkte "hur ska detta gå" men det var inga problem. Hon står alltid och väntar vid grinden och vill in, närhelst man kommer till stallet. Och om det är minsta lilla dåligt väder (blåst, snö, regn, stark sol) då stannar hon i dörren... och hon är inte klippt eller så, har tjock fin vinterpäls, och är täckad om det regnar. Hon hatar när det är snö och halt, har hört att hon en gång stannat kvar ute i hagen ensam över natten i storm och vägrat gå in för att det var halt framför stallingången...

Hon blir heller inte stressad när jag rider iväg på islänningen, då står hon lugnt kvar på samma ställe tills vi kommer tillbaka (eller vid grinden då). Däremot blir hon jättestressad om jag tar ut henne ur hagen och lämnar isisen (ledaren) kvar, för HON gillar inte att bli lämnad ensam och det berättar hon minsann! :rofl:

Jo det tror jag med! Men om hagen är full med grönt fint gräs och boxen tom, och hon fortfarande inte vill gå ut???

min är precis likadan! i morse gick vi på en timmes prommenad...och för att komma ut i hagen från "skogen" så måste vi gå igenom stallet och ja fick kämpa 5 minuter för jhan skulle bannemig inte ut...så jobbigt känns så himmla tråkigt och ta ut dom då....

Hästar kan väl bli bekväma av sig precis som människor! Min häst hatar också att vara ute i regn och blåst. Men om de andra hästarna går ut så vill hon hellre vara ute än bli kvar inne själv.

Jag tror det hela mest handlar om var maten finns :smirk:

Stämmer säkert på vissa, men inte på min. Hon har ju fri tillgång ute, så inte behöver hon svälta. Men hon tycker bara att det är skönt att vara inne, hon är nog lite bekväm av sig.

/Sanna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka