Hästar som inte är förtjusta i bett

MinKloetta

Trådstartare
Har ett hlbsto som inte är överförtjust i bett. Hon går bra på hackamore men jag vill tävla henne i dressyr o inte betsla henne för skarpt "till vardags" då hon lyssnar bra på förhållningar när man rider med bett, hon är bara inte så tänd på idén att ge efter med bett i munnen utan vill slå sig fri o streta emot bettet. I dagsläget rids hon på pee wee-bett o jag tycker det funkar rätt ok. Min medryttare anser att hon blir lång och låg i formen på pee weet... Hon är riden på pelham, kandar, tredelat, rakt tränsbett, hackamore i ponnyversionen och med långa skänklar... Ja, det mesta. Tips på ett bett som kan funka på damen som inte vill ha kolijox i munnen men kanske ändå måste då hennes matte vill rida i grenar som kräver det...? :confused:

Sv: Hästar som inte är förtjusta i bett

Först måste jag fråga, är hästen kollad av en riktig veterinär/tandläkare?

Min häst kändes konstig att rida och visade obehag/panik vid tränsning. Visade sig att han har en ej frambruten tand där vargtanden bör sitta (men som måste röntgas då det även kan va en felplacerad bete). Han trivdes bäst med ett bett han kunde lägga tungan över så bettet inte kom emot hans tand i överkäken ;) Svårt att tipsa om bett när man inte vet munstatus. Min går bara på bettlöst.

Tjafs i munnen brukar komma sig av vargtänder, inflammationer eller liknande så det ska uteslutas. Sen så får man kika på munformen, käke, lanform, djup och läpparnas form och str. Ex. har hästen stora läppar så brukar de bli lugnare på en str större än de igentligen borde ha för att inte bli klämda. Försök kom på om hästen behöver ett stilla eller rörligt bett i munnen.

Man bör även fundera på nosgrimman så den inte klämmer munnen på insidan.

Men då du säger att hon är lyhörd på förhållningar men vill slå ifrån sig och blir lång och låg så kan det ju vara så att det är ridningen i sig det handlar om. Med hackamoor så går ju många hästar bra men fuskar och det visar sig sen när man stoppar bett i munnen på dem, bakkärran har inte blivit aktiverad och stark nog då den gärna glöms bort om framdelen bara är krökt och då får man problem med munnen.

Så nummer 1 kolla upp munnen så den är frisk, om vargtänder dragits bort kolla så inga resten eller andra fel finns kvar, brukar kännas lite plant där tanden satt om det blivit något kvar.

nummer 2 fundera på styrkan,lösgjordheten och aktiviteten baktill hos hästen under ridningen.

Hon ska raspas o kollas nu i november så då får veterinären ta sig en titt, men hon har, enligt förra ägaren, aldrig varit särskilt förtjust i att ha bett, därav min mindre förtvivlan. Att fd ägaren inte hittar på nått litar jag till fullo på då hon hjälper mig med hästen och jag har ridit henne i ett år före jag köpte henne så det var ingen "grisen i säcken-häst" utan jag visste vad jag fick men optimist som man är mellan varven så hoppas man att det ska lösas. Hon har lite skador i sitt förflutna så det är det senaste året som vi verkligen haft möjlighet att bygga upp henne fysiskt och psykist så det gör att jag ännu mer vill att det ska bli jätterätt o jättebra med allt! :) Återkommer efter veterinärens check. Dock inga anmärkningar på besiktningen om att nått var galet nånstans - frisk o kry som en nötkärna! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 818
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 270
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka