Hästar sviker aldrig...

S

snuffo_12

... är något jag tänkte på häromdagen, när jag satt hos min häst och gosade, så sa jag ungefär något som att jag aldrig skulle lämna henne osv.(sånt där som man brukar säga ibland)

Men så kom jag på det att om några år börjar jag gymnasiet och det kan ju bli så att jag får mindre och mindre tid för henne.

Liksom, en häst är ju tvungen vare sig den vill eller inte att lägga hela sitt liv i våra händer. Det är vi som fixar mat till den osv.
Och vi vet att nästa dag vi kommer är hästen där och väntar på oss. Medans vi, vi säger att vi älskar henne/honom och att vi aldrig ska lämna den och att vi aldrig ska svika den.

Men så, vi växer ur den, kan inte ha kvar av ekonomiska skäl, har ingen tid osv osv.

Men en häst kan ju inte välja. Och den står inte och ljuger oss rätt upp i ansiktet som vi tyvärr utan mening gör mot dem.

Fy, vad falska vi är ibland.

Ursäkta för svamligt inlägg. Ville bara skriva av mig mina tankar lite...

//snuffo_12

Sv: Hästar sviker aldrig...

Hästar har inte den uppfattningen om sina ägare. Jag ser mig inte som falsk om jag säljer en häst till ett bra hem, jag är inte den enda som kan ge hästen vad den behöver. Självklart är man noga med var hästen hamnar.

Och jag ljuger faktiskt inte för mina djur, för det finns ingen anledning

Hästar har inte den uppfattningen om sina ägare. Jag ser mig inte som falsk om jag säljer en häst till ett bra hem, jag är inte den enda som kan ge hästen vad den behöver. Självklart är man noga med var hästen hamnar.

Och jag ljuger faktiskt inte för mina djur, för det finns ingen anledning

Alla tycker vi ju olika, men jag tror i alla fall att mina hästar förstår fruktansvärt mycket, mer än man tror.

Att det är mer folk som kan vara bra ägare tror jag också, och att det såklart är mycket bättre att sälja hästen till ett bra hem än att ha kvar den om man inte hinner med den ordentligt.

Det jag menar med att ljuga och att vara falsk är det att om man säger att man aldrig ska svika den och sen är tvungen att sälja/inte har tid. Inte just det att sälja.

Varför säger man något sådant ö h t? Det är ju inget man kan lova någon, häst, hund eller människa.

Men det är inte ett svek att sälja, att inte sälja utan strunta i hästen vore däremot ett svek.

Jag tror inte att hästen ser det som ett svek att bli såld om den får det bra och jag tror inte att hästen förstår dina exakta ord även om jag tror att de förstår väldigt mycket.

Den känslan du hade där och då var ju att du inte ville lämna henne någonsin och det är ju inte fel. Håll fast vid den känslan istället för det var ju en skön och bra känsla.

Njut av tiden du har med din häst varje dag och oroa dej inte för framtiden.

hästar gör enbart saker som blir bäst för den själv, aldrig något för dig (för någon)
dom fungerar inte så

men om du ändå tror dom fattar, varför säger du sånna saker då? då är det väl bättre att inte säga nånting?

Hästar ljuger inte därför att de lever i nuet :). Om du säljer din häst så kommer inte den tänka på dåtiden och undra och vara förbannad för att den har fått en ny ägare, den fungerar inte så. Det är vi människor som tänker så, inte hästarna.

Den enda du har ljugit för är dig själv och det kan du ju ändra på och istället börja tala sanning.

Jag förstår hur du tänker.

Hästar lever i nuet. Nog tror jag att de minns och att de inte glömmer men de tänker antagligen inte fy fan vad taskigt att jag blev såld.

Fast egentligen, vad vet vi om det, vi är inga hästar. Det kan finnas hur mkt forskning som helst på ämnet, vi vet ändå inte om det är så.

Jag tänker inte säga att "hästar tänker inte så", men jag vet att min häst inte tänker så. Hon ser krasst på relationer :p . Jag är den som ger henne mat, ser till att någon fixar när hon mår dåligt elr har ont, den som rider henne. Jag är också den (jobbiga typen) som envisas med att svampa på insektsmedel, rykta, fota, krama och kräva saker. Nog tror jag att hon tycker om mig, men hon tycks inte sakna mig speciellt mycket när jag är bortrest heller - så länge nån annan rider henne under tiden, och när jag kommer tillbaka konstaterar hon mest att "jaha, nu är det hon som ska hålla på med mig igen". Hon har aldrig varit hästen som kommer galopperande från betet i hagen för att hon hör "människans" röst, eller tycker om att stå och mysa i timtal, eller den som gnäggar av lycka när man dyker upp.

Jag ska sälja/låna ut min häst nu, pga tid, ork och ekonomi. Jag orkar inte, jag har inte råd - stress och andra psykiska problem äter snabbt upp min energi. Jag har inte ridit 5-6 dagar/v (vilket för min häst är optimalt och som jag gjorde innan) på 8 månader. Hästen mår bra men jag ser att hon ändå kan få det än bättre.
Jag ser det snarare som ett svek om jag, som det är idag, behåller henne och fortsätter "som vanligt". Mitt ansvar är att se till att hon har det så bra som det går. Hästar lever i nuet.

Jag tror inte att hästar fungerar som oss på den här punkten. Men jag vet iaf att min häst inte gör det.

Jag tror att hästar precis som andra varelser är individer, och reagerar olika.
Men de förstår nog rätt mycket iaf av det vi säger eller tänker, läser vårt kropps språk.
När jag hade en häst pratare ute för några år sen fick jag iaf höra lite åsikter om hur jag var som person av hästen:D

Jag tycker inte att du är falsk bara för att du sagt till din häst att du aldrig ska lämna honom/henne och du sedan om ett par år kanske ändå måste göra det. Saker och ting förändras i våra liv och skulle det vara så att vi måste sälja våra älskade hästar på grund utav en förändring i våra liv så tycker i alla fall jag att vi är skyldiga att hitta ett nytt och bra hem till våra hästar och inte sälja dom till vem som helst.

Hästar lever i nuet. De är otroligt kloka och de är otroligt anpassningsbara. Det tar i regel bara ett par dagar innan de är införstådda med sitt nya stalls rutiner och omgivning. Det kan ta lite längre tid för dom att lära känna en ny ägare då vi alla rider och hanterar hästar på olika sätt men efter ett tag så brukar även den biten falla på plats.

När jag har varit tvungen att sälja hästar så har jag inte sålt till "vem som helst" utan jag har sålt till de som jag varit 110% säker på skulle trivas med mina hästar. De tre hästarna jag har sålt bort fortfarande hos dessa ägarna och det är säkert cirka 5-6 år sedan jag sålde den första hästen.

Hästar ljuger inte därför att de lever i nuet :). Om du säljer din häst så kommer inte den tänka på dåtiden och undra och vara förbannad för att den har fått en ny ägare, den fungerar inte så. Det är vi människor som tänker så, inte hästarna.

Jo, hästar kan sakna gamla kompisar och bli deprimerade precis som oss människor. Jag hade en gammal arabvalack som led utav svår seperationsånget så fort mitt halvblodssto bara lämnade gården för en timmes ridning i skogen och jag har även en shettis som blir otroligt ledsen och nedstämd om min gamla 34 åring inte är inom synhåll.

Och hästar som har råkat ut för något hemskt, kanske en olycka eller elaka människor som behandlat dom illa - de glömmer aldrig! De brukar kallas för "Problemhästar" och de behöver någon som kan bygga upp dom från grunden igen för att bli starka individer igen.

Jo, hästar kan sakna gamla kompisar och bli deprimerade precis som oss människor.Nej inte på samma sätt som människor. Hästar har inte samma intelekt som oss och lägger heller inga värderingar som vi gör. Jag hade en gammal arabvalack som led utav svår seperationsånget så fort mitt halvblodssto bara lämnade gården för en timmes ridning i skogen och jag har även en shettis som blir otroligt ledsen och nedstämd om min gamla 34 åring inte är inom synhåll. Hästar är flockdjur och tur sig till vissa individer. Om någon av flocken försvinner som har en betydande roll eller att hästen lämnas ensam så skapar detta i vissa fall stress och har att göra med överlevnadsinstinkten.

Och hästar som har råkat ut för något hemskt, kanske en olycka eller elaka människor som behandlat dom illa - de glömmer aldrig!Nej, hästar har bra minne och det är därför man ska göra rätt från början. De brukar kallas för "Problemhästar" och de behöver någon som kan bygga upp dom från grunden igen för att bli starka individer igen. Det finns egentligen inga problemhästar utan hästar med problem. De kan ha farit illa mm. Men det är oftast människan som ligger bakom problemet från början.

Skrivit i rutan.

Men jag är inte fullt så säker på att hästar bara lever i nuet. Vi köpte Nalle och allt funka super och han kom väldig bra överens med vår tidigare ponny och dom ville inte vara utan varandra. Men en dag efter några månader så kom dom ifrån varandra lite och Nalle blev jätteorolig och vi släppte in dom i hagen tillsammans igen och han sprang direkt fram till vår ponny för att hälsa, men hon brydde sig inte ett skit utan gick bort för att äta. Då började han gnägga och springa runt i hagen som en tok, trots att vår tidigare ponny stod lugn några meter ifrån och kollade på :confused: Han höll på så i flera dagar och bara springa längst staketet och gnägga och såg riktigt desperat ut. Han går på lösdrift med vår ponny så han var aldrig utan henne men ändå kunde jag höra honom gnägga ensamt mitt i natten. Trodde på allvar att vi skulle få lämna tillbaka honom men det gick över och han har aldrig gjort så igen :crazy:

Det kändes riktigt hemskt och jag förstod att han verkligen längtade tillbaka till sitt gamla stall och sina gamla vänner.

Skrivit i rutan.

Men bara för att människan anses vara mer intelligent är det mer värt än hästens eller andra djur? De har väl ett mer utvecklat sjätte sinne än vi.
Människan är med ett flock djur i grund och botten och hamnar vi utanför "flocken" blir vi med stressade.
Ibland undrar man inte om än del djur är smartare än iaf vissa människor:p

Senast ändrad:

Det kändes riktigt hemskt och jag förstod att han verkligen längtade tillbaka till sitt gamla stall och sina gamla vänner.[/QUOTE skrev:
Hästar har synnerligen ett mycket gott minne och det är därför de är lätta att dressera.:)

Men bara för att människan anses vara mer intelligent är det mer värt än hästens eller andra djur? De har väl ett mer utvecklat sjätte sinne än vi.
Människan är med ett flock djur i grund och botten och hamnar vi utanför "flocken" blir vi med stressade.
Ibland undrar man inte om än del djur är smartare än iaf vissa människor:p

Jag tänker inte disskutera hurvida människor är mer värda eller djur. Enligt mig är djur minst lika värdefulla som vi människor. Detta fast vi har vårat interlekt och lika mkt. som det är till våran fördel är det till våran nackdel. Det är möjligt att hästar har ett mer utvecklat sjätte sinne eller vad man vill kalla det. De är väldigt bra på att känna av kännslor/olika sinneställningar. Jag tror att vi människor kan bli bättre på det.

Människan är förvisso ett flockdjur, men inte på samma utpräglade sätt som hästen. Detta har inget med interlektet att göra.

Djur kan defenitivt vara smartare än många människor, på sitt sätt. Det finns många människor som på olika sätt förstört sina liv och enligt min mening är inte det vidare smart. Sen beror det på vad man menar med att vara smart eller inte. Är man smart när man har ett högt IQ eller EQ eller är det något helt annat att vara smart?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 441
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 237
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 724
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 206
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka