- Svar: 32
- Visningar: 3 403
Hur det gick till är oklart, men på något sätt lyckades hästarna ta sig ur tranporten under färd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina tror jag faktiskt gör det, åtminstone så länge hästen bara trycker med kroppen och inte voltar över bommen med fart och sparkande bakhovar, men jag har lastbilsstängning som fäster både ovan och under och inte bara ett litet dörrhandtag (plus kamera och panikbommar då). Och det är stora dörrar som fungerar som fronturlastning också så de är lite rejälare konstruerade.Jo, men tror ingen skötardörr håller stängd om en 300-500 kg häst pressar emot dörren från insidan.
Ja, en häst jag varit ute till hade efter lång rehab pga skada varit på sista återbesök hos vet och friskförklarats. På hemvägen tog den sig ur bakvägen under färd. Otroligt nog klarade den sig rätt oskadd ändå. Det skedde nära kliniken och de kunde leda dit hästen som tur var. Den ville INTE in i trailern igen.Denna transport hade en frambom, men hästen verkar ha tagit sig loss och över frambommen och sedan ramlat ut genom skötar dörren.
Baklänges är väl också problem, har ju hänt att hästar hoppat ut bakvägen :/
Nyfiken fråga: vad har du för släp?Mina tror jag faktiskt gör det, åtminstone så länge hästen bara trycker med kroppen och inte voltar över bommen med fart och sparkande bakhovar, men jag har lastbilsstängning som fäster både ovan och under och inte bara ett litet dörrhandtag (plus kamera och panikbommar då). Och det är stora dörrar som fungerar som fronturlastning också så de är lite rejälare konstruerade.
Gissar Fautras utifrån beskrivningenNyfiken fråga: vad har du för släp?
Nyfiken fråga: vad har du för släp?
Gissar Fautras utifrån beskrivningen![]()
Misstänkte detJupp, jag har ett Fautras Promax.
Ja...bara att råna en bank. Di verkar jäkligt bra di där franska släpen.Jupp, jag har ett Fautras Promax.
Hur det gick till är oklart, men på något sätt lyckades hästarna ta sig ur
Enligt ägaren 2 ponnysar (b-ponny om jag minns rätt, kan ha vart c-ponny), en som ramlade ut genom skötardörren.
Ponnysarna skulle varit fastbundna och allt var stängt, men på något sätt tog ponnyn sig loss i transporten och fick upp skötardörren.
Eftersom detta verkar bli vanligare och vanligare börjar jag funder om man inte ska ha en bom framför skötardörren på insidan, så man stänger för den dörren ordentligt när man åker.
Kanske ett litet sent svar till att börja med men jag rider på det stall där hästarna köptes ifrån. Vill inte gå in på för mycket detaljer men det handlar om två b - ponnys som inte är jätte glada i varandra. Eftersom jag inte var på plats eller vet mer om händelsen än någon annan. Var det allt jag hade att säga. Jag vill tacka gud för att hästarna klarade sig fint.Enligt ägaren 2 ponnysar (b-ponny om jag minns rätt, kan ha vart c-ponny), en som ramlade ut genom skötardörren.
Ponnysarna skulle varit fastbundna och allt var stängt, men på något sätt tog ponnyn sig loss i transporten och fick upp skötardörren.
Eftersom detta verkar bli vanligare och vanligare börjar jag funder om man inte ska ha en bom framför skötardörren på insidan, så man stänger för den dörren ordentligt när man åker.