Hästarna i företaget

EmblaAsk

Trådstartare
Har just nu skickat in ansökan om F-skatt och undrar nu lite kring mina hästar. Jag har startat ett avelsföretag mm. och skall nu föra in mina 2 privatägda avelsston i företaget.

Hur går jag till väga? Kan jag värdera dom själv eller måste ngn oberoende värdera dom? Hur gör jag med pengar? Jag har inga pengar i företaget än. Men eftersom jag säljer dom till mig själv skall jag väl inte behöva föra över pengar från konto till konto?

Hjälp.....någon som är företagare och vet säkert....;) jag är inte hjälpt av att man tror att det kanske är på ett visst sätt, jag tror mycket själv som det är.

Häls. Embla

Sv: Hästarna i företaget

Har just nu skickat in ansökan om F-skatt och undrar nu lite kring mina hästar. Jag har startat ett avelsföretag mm. och skall nu föra in mina 2 privatägda avelsston i företaget.

Hur går jag till väga? Kan jag värdera dom själv eller måste ngn oberoende värdera dom? Hur gör jag med pengar? Jag har inga pengar i företaget än. Men eftersom jag säljer dom till mig själv skall jag väl inte behöva föra över pengar från konto till konto?

Hjälp.....någon som är företagare och vet säkert....;) jag är inte hjälpt av att man tror att det kanske är på ett visst sätt, jag tror mycket själv som det är.

Häls. Embla

Hej,
Jag har själv precis startat företag och angav då både avel och hyra ut stallplats. Blev uppringd av en grinig tant på Skatteverket som sa att jag inte får dra av för mina två ston. Den ena är köpt utan moms av privatperson och den andra med moms av företag. Jag fick skriva upp dom som inventarier lr liknande :crazy:

När du bokför så betalar du ju med "egna pengar" sas. och då använder man konto 1250 (inventarier avelsdjur) Debet summa och konto 2018 (Övriga egna insättningar) Kredit summa.

Det hoppas jag ska vara rätt (har precis börjat själv). Den dumma tanten på Skatteverket sa att de inte godkänner avelsdjur förrän den dagen jag har ett föl att sälja. :eek:
Synd, för jag missar en massa avdrag. MEN jag kan dra av allt det sedan när jag väl har föl att sälja så jag måste ändå liksom bokföra detta..

/Jezz

Glömde:
Hoppas du har bättre tur med Skatteverket ;)
/Jezz

Ja det hoppas jag med... Usch för tjuriga tanter.... Hoppas inte att min svåger får problem då.... Han har nyligen köpt ett ardennerföl i sitt skogsföretag. Hon skall användas till avel, men det blir ju inte föl efter henne på minst 3 år där och han drar av för alla kostnader redan nu.... Vet inte alls om det är rätt att göra på det viset, men det verkar ju inte så......

Lycka till med företaget!

Häls Embla

Huvudproblemet för Skatteverket är att det finns för MÅNGA "hästföretag" som vill ha avdrag och momsavdrag men inte bedriver sin verksamhet på yrkesmässig grund dvs för att gå med vinst och bidra med både vinstskatt och momsnetto till staten så småningom. (Sedan finns det också ytterligare dem som är ännu mer kriminella och gärna drar av alla utgifter, men tar emot delar av sina inkomster svart)

Därför ligger små avelsverksamheter som mer är att betrakta som hobby under luppen i många håll på landet. Kan du däremot visa på en mer fullständig affärsplan där du om några år med sannolikhet går med bra vinst så är det andra bullar!

Och om man inte räknar med att kunna gå med vinst och har det som syfte, så har man inte rätt att bedriva verksamhet inom momssystemet. Våra gemensamma skattepengar (del av förvärvade inkomster) är ju inte till för att subventionera vissa människors fritid!

Så mitt råd är att upprätta en ordentlig affärsplan (om du inte gjort det), både för din egen planering och som hjälp i kommunikationen om Skatteverket undrar.

Lycka till med verksamheterna båda två!

Planen är att avelsverskamheten bara skall vara en liten del av företaget och i övrigt vill/kommer jag att bedriva utbildning av hästar och ryttare, samt handikappverksamhet. Spelar det ngn roll om avelsston "dubbelarbetar" alltså också är handikapphästar. Med spelar roll menar jag att skatteverket blir lättare att ha och göra med och att jag kan få gör avdrag innan dom fölar? Med anledning av Jezzibells inlägg?

Problemet är väl egentligen att jag planerar att arbeta 75% på mitt nuvuarande jobb och 25% i firman ett tag framöver.... Då kankse dom tycker att omsättningen blir för lite och att det är mer hobbyverksamhet?

Suck..det är en djungel det här med företagande...

Häls Embla

Ju mer du använder hästarna i företaget desto lättare är det givetvis att kunna göra avdrag för dem. Ska man bedriva småskalig avel så är det utmärkt att ha det som en del av annan verksamhet med hästarna.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 562
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar... 18 19 20
Svar
386
· Visningar
24 833
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst inom kort och min man vill nu diskutera den ekonomiska aspekten av att ha en häst i familjen. Han ser... 8 9 10
Svar
180
· Visningar
14 021
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Är det någon här som vet hur det fungerar/har erfarenhet med föräldrarpenning och FA-skatt? Jag är anställd på 60 % på ett företag. Vid...
Svar
3
· Visningar
1 573
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka