Kan sparande minska klasskillnaderna?

Jag hade inte velat få såna pengar (och för mig har det heller inte varit ett alternativ). För mig är halva poängen att jag jobbat ihop dem själv.

Jag hade gladeligen tagit emot dem! Jag kan ju jobba ihop egna också ( om jag nu har förutsättningar för att göra det) Skulle jag finna rikedomen betungande finns det ju ett gäng välgörenhetsorganisationer som går att skänka till.
 
Jag hade gladeligen tagit emot dem! Jag kan ju jobba ihop egna också ( om jag nu har förutsättningar för att göra det) Skulle jag finna rikedomen betungande finns det ju ett gäng välgörenhetsorganisationer som går att skänka till.
Du tar det alldeles för bokstavligt. Jag har tidigare i livet varit i en position där jag absolut inte hade kunnat tacka nej till ekonomisk hjälp. Det betyder inte att jag inte kan titta tillbaka på mitt liv och se att vissa saker, jobbiga saker, har gjort mycket gott för mig och gjort mig till den jag är. Att själv jobba ihop mina fuck you-pengar är en del av det.

De jag känner som fått stora summor pengar av sina föräldrar lever i en helt annan verklighet, en helt annan värld än jag. Jag är glad att jag är i den här världen istället.
 
Du tar det alldeles för bokstavligt. Jag har tidigare i livet varit i en position där jag absolut inte hade kunnat tacka nej till ekonomisk hjälp. Det betyder inte att jag inte kan titta tillbaka på mitt liv och se att vissa saker, jobbiga saker, har gjort mycket gott för mig och gjort mig till den jag är. Att själv jobba ihop mina fuck you-pengar är en del av det.

De jag känner som fått stora summor pengar av sina föräldrar lever i en helt annan verklighet, en helt annan värld än jag. Jag är glad att jag är i den här världen istället.

Och jag som redan blodat ihop fuck you-pengarna känner en stark lust att bara få glida ett tag..:cool: ;)
 
De jag känner som fått stora summor pengar av sina föräldrar lever i en helt annan verklighet, en helt annan värld än jag. Jag är glad att jag är i den här världen istället.

Vad räknar du som stora summor? På vilket sätt har de levt i en annan verklighet?
 
Jag tycker istället att det är just informationsinhämtning, kritiskt tänkande, diskussionstekniker, retorik och sånt som skolan SKA fokusera på. Och ta bort vansinnet med betyg i idrott, där ett betygskriterie är beroende av fysisk förmåga att simma och orientera. Vansinne!
Fast man kan ju inte hämta information om man inte kan läsa en text och förstå den. Man kan inte veta att man letar efter viss information om man inte kan någon historia, samhällsvetenskap, religion osv, man kan inte heller använda rätt ord för att leta efter den eftersom man inte kan några ord kopplade till företeelsen.
 
Fast man kan ju inte hämta information om man inte kan läsa en text och förstå den. Man kan inte veta att man letar efter viss information om man inte kan någon historia, samhällsvetenskap, religion osv, man kan inte heller använda rätt ord för att leta efter den eftersom man inte kan några ord kopplade till företeelsen.

Jag tror de flesta diskuterar kunskaperna på lite högre nivå är ren läs och skrivkunnighet. Visst är det det absolut viktigaste men efter de absolut grundläggande kunskaperna så finns det andra viktiga saker att lära sig parallellt med (och inte uteslutande på något vis) såsom att inhämta kunskaper, källkritik, samarbete osv.

Redan i de första årskurserna har man god nytta av att kunna söka på internet och då bör man också lära sig källkritik som ett naturligt led.
 
Jag tror de flesta diskuterar kunskaperna på lite högre nivå är ren läs och skrivkunnighet. Visst är det det absolut viktigaste men efter de absolut grundläggande kunskaperna så finns det andra viktiga saker att lära sig parallellt med (och inte uteslutande på något vis) såsom att inhämta kunskaper, källkritik, samarbete osv.

Redan i de första årskurserna har man god nytta av att kunna söka på internet och då bör man också lära sig källkritik som ett naturligt led.
Mja jag tänkte egentligen på artikeln där universitetslärarna på en institution i historia bekymrade sig över att studenterna inte klarade av att skriva en begriplig text och inte heller förstod många av orden de använde alls (Studenter med sannolikt svenska föräldrar var bland de värsta medan studenter som inte hade svenska som förstaspråk hade lite mer kontroll över sitt skrivande.). Tydligen fanns det även elever på gymnasienivå som inte klarar av att läsa och tänka över texten samtidigt, läsningen är inte automatiserad.

Källkritik i all ära men det går rimligen att få in och är lättare att få till om eleverna har något slags grundkunskaper att bedöma källan efter. Ingenting kan övertyga mig om att det inte är nödvändigt att lära sig ett ämne innan man kan kritisera källorna till det.

Pisa testen som svenska elever är dåliga på är inte det många tror, kunskapstest. De är snarare test på det som vi önskar att våra elever vore bra på, kreativt tänkande och kritik, men tydligen är sämre på än många andra. Enligt senaste artikeln jag skumläste verkar asiatiska elever faktiskt vara bättre på kreativt tänkande än svenska, trots att de också pluggar in kunskaper.
 
Senast ändrad:
Btw apropå trådstarten. Här har vi nog någonting som kan minska klasskillnaderna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22362166.ab youtubevideo om läsning.

Antalet föräldrar som läser högt för sina barn minskar hela tiden.
Den färska undersökningen visar också att högutbildade läser betydligt oftare för sina barn än vad lågutbildade gör, vilket tidigare inte var så påfallande. Könsskillnaderna verkar dock bestå, betydligt fler mammor än pappor läser i dag för sina barn.
http://www.dn.se/dnbok/sagostunden-som-forsvann/
(Iofs försvinner nog klasskillnaderna när de högutbildade också slutar läsa för sina barn.)

http://www.svd.se/martin-widmark-om-lastlust-att-ge-barn-lasflyt-kraver-sina-timmar
Vi har hört det många gånger sedan dess: Elevernas kunskaper låg under OECD-genomsnittet både i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Bland annat fick vi veta att 23 procent av barnen som lämnar nian inte kan förstå en text.
En ofta citerad undersökning från förra året visar att andelen föräldrar som läser högt för sina barn dagligen sjunkit från 70 till 35 procent på tio år.
 
Senast ändrad:
Mja jag tänkte egentligen på artikeln där universitetslärarna på en institution i historia bekymrade sig över att studenterna inte klarade av att skriva en begriplig text och inte heller förstod många av orden de använde alls (Studenter med sannolikt svenska föräldrar var bland de värsta medan studenter som inte hade svenska som förstaspråk hade lite mer kontroll över sitt skrivande.). Tydligen fanns det även elever på gymnasienivå som inte klarar av att läsa och tänka över texten samtidigt, läsningen är inte automatiserad.

Källkritik i all ära men det går rimligen att få in och är lättare att få till om eleverna har något slags grundkunskaper att bedöma källan efter. Ingenting kan övertyga mig om att det inte är nödvändigt att lära sig ett ämne innan man kan kritisera källorna till det.

Pisa testen som svenska elever är dåliga på är inte det många tror, kunskapstest. De är snarare test på det som vi önskar att våra elever vore bra på, kreativt tänkande och kritik, men tydligen är sämre på än många andra. Enligt senaste artikeln jag skumläste verkar asiatiska elever faktiskt vara bättre på kreativt tänkande än svenska, trots att de också pluggar in kunskaper.
Du får det att låta som om jag anser att folk inte behöver lära sig läsa. Var får du det ifrån?

Jag undrar också var man hittar alla knappt läskunniga högskolestudenter - att det finns några med problem betvivlar jag inte men att den typiska högskolestudenten inte kan läsa och skriva svenska (i synnerhet om de är från Sverige) känns direkt främmande. Fast klagomålen på dagens ungdom har alltid funnits. Och alltid är de sämre än tidigare generationer. Med det förfall som varit så kan man fråga sig om de ens kan skriva sitt namn om ett par generationer (eller så är det min generation som inte fixade det).
 
Högst normal restid där jag växte upp, en mindre kommun i Norrbotten. Dessutom var det endast skolbussen som gick, så det var till att ta den eller gå hem. Skoldagen började 8.10 och slutade 15.40, om jag inte minns helt fel. Gick lite fortare att komma hem eftersom bytet gick snabbare då. Kan tänka mig att det faktum att upptagningsområdet för skolan var så stort var en bidragande orsak till att vi aldrig hade sovmorgon eller slutade tidigt, då skulle ju eleverna varken ta sig till eller från skolan (eller vara tvungna att drälla där ändå).

Jag hade ungefär samma tider när jag gick 7:an, även det i Norrbotten. Vi åkte dock 7.50 med bussen och var hemma igen kl 16.10. Hade bara en halv timmes håltimme per vecka. Våran skolan upptagningsområde var väldigt stort, vet att dom som hade längst till skolan åkte redan kl 7.10 och var hemma först vid 17 tiden. Dom hade dock 5,5 mil till skolan och bytte från buss till taxi den sista milen hem.

Vi bodde bara 3 mil från skolan så det funkade inte att försova sig och komma försent till lektionerna.
 
Du får det att låta som om jag anser att folk inte behöver lära sig läsa. Var får du det ifrån?

Jag undrar också var man hittar alla knappt läskunniga högskolestudenter - att det finns några med problem betvivlar jag inte men att den typiska högskolestudenten inte kan läsa och skriva svenska (i synnerhet om de är från Sverige) känns direkt främmande. Fast klagomålen på dagens ungdom har alltid funnits. Och alltid är de sämre än tidigare generationer. Med det förfall som varit så kan man fråga sig om de ens kan skriva sitt namn om ett par generationer (eller så är det min generation som inte fixade det).
http://www.unt.se/asikt/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx här.
Och jag säger inte att källkritik och leta på internet inte är viktigt. Men jag tycker bara att kunskaper är viktigare. Har man kunskap och kan man läsa så känns det som ganska plättlätt att lära sig källkritik och googla.

Du har lärt dig det här och det här om Egypten. Tycker du verkligen att den här texten från "skum källa" verkar rimlig i ljuset av det? ok så om det är någonting som inte stämmer med vad du kan sedan tidigare se till att det är från "pålitlig källa" men kontrollera gärna ändå med annan "pålitlig källa". Om man inte lärt sig någonting alls om Egypten eller om samhället, om naturvetenskap, om arkeologi, om geologi, så är detta jättesvårt. Hur ska man se att det som står i texten är lite utstickande och hur ska man veta vilka källor som är ok. Att bara kritisera lite på en höft, lite vadsomhelst, på lite vilka som helst grunder, fungerar ju inte. Utan att ha några grundkunskaper så kan det ju lika gärna hamna i att man kritiserar läkarna och tror på antivaccinrörelsen. Eller att man kritiserar paleontologerna och tror på kreationism eller kritiserar arkeologerna och blir övertygad om pyramiderna är byggda av aliens.

Självklart ska väl tänka, diskutera, kritisera och söka information finnas med i skolan. Men jag har svårt att se varför det skulle vara så mycket viktigare än kunskap. Det känns som någonting som avhandlades inför att man skulle skriva uppsatser på ekonomen, tänk på källorna, läs det här kapitlet om källkritik. Jahopp. Sedan inför att man opponerar någon annans uppsats, kontrollera deras källor och metod, jupp. Statistiken, -läs den här boken om att ljuga med statistik, kommer någon fråga på tentan klart. Dvs finnas med som en självklarhet, men behöver det ta upp massiva mängder tid? Behöver det dominera betygssättningen?

Bara för att folk "alltid" klagat på ungdomen så behöver det inte betyda att de som klagar på skolan/studenterna nu behöver ha fel. Speciellt som alla tecken tyder på det. Dvs universitetslärarna tror det, tekniska kurser lägger till extraveckor för nya studenter, Pisa säger det, svenska test säger att resultaten för eleverna har sjunkit stadigt sedan 80-talet, toppen på årskurserna är kapad, dvs de duktigaste studenterna är färre och betydligt sämre än tidigare, samtidigt har högskoleintaget ökat så att en större andel av årskursen börjar på högskolan, redan för flera år sedan noterade man att antagna lärarstudenter hade allt lägre betyg från grundskolan. Om kunskaperna hos eleverna har sjunkit sedan 80-talet, hos de bästa, de sämsta och mitten, varför skulle universitetslärarna ha fel i att studenterna har lägre kunskaper nu än på 80-talet? eller 90-talet? Enda argumentet som talar för att de har fel är ju att -folk har alltid gnällt över ungdomen. Allt annat talar för att de har rätt.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag har hört många säga att det inte är kul. Att det inte känns naturligt.

Sorgligt.
Har bekant som iofs läser för sitt barn, men barnen, runt 9 år, kan inte höra böcker med "gammalt språk" som folksagor eller Narnia. För det är så konstigt. Har en annan bekant vars dotter inte kunde läsa och som behövde öva, men de pausade högläsningen under sommarlovet för det var så hårt arbete (hon hade inte ens lärt sig lyssna, det var för ansträngande). En tredje bekant skulle ge en bok till sin systers barn, men hon sa neeej ge ett dataspel istället, jag orkar inte läsa den för dem.
 
Har bekant som iofs läser för sitt barn, men barnen, runt 9 år, kan inte höra böcker med "gammalt språk" som folksagor eller Narnia. För det är så konstigt. Har en annan bekant vars dotter inte kunde läsa och som behövde öva, men de pausade högläsningen under sommarlovet för det var så hårt arbete (hon hade inte ens lärt sig lyssna, det var för ansträngande). En tredje bekant skulle ge en bok till sin systers barn, men hon sa neeej ge ett dataspel istället, jag orkar inte läsa den för dem.
Vi har ju valt att bla ge en bok till våra syskonbarn/ gudbarn varje jul och födelsedag. Givetvis väljs böckerna inte enbart utifrån barnens intresse utan även ifrån föräldrarnas läskunskap (inga barn är i skolåldern än). Ett av barnen tex har föräldrar som har/ haft det svårt med läsning och böckerna väljs utifrån det. En bra bok är en bok som blir läst.
 
Har bekant som iofs läser för sitt barn, men barnen, runt 9 år, kan inte höra böcker med "gammalt språk" som folksagor eller Narnia. För det är så konstigt. Har en annan bekant vars dotter inte kunde läsa och som behövde öva, men de pausade högläsningen under sommarlovet för det var så hårt arbete (hon hade inte ens lärt sig lyssna, det var för ansträngande). En tredje bekant skulle ge en bok till sin systers barn, men hon sa neeej ge ett dataspel istället, jag orkar inte läsa den för dem.
Som sagt. Sorgligt.

Jag köper också böcker till barnen i vår släkt. T.o.m. de riktigt små får en bunt pekböcker.
 
Bra inlägg!
Jag HOPPAS verkligen att detta med SYV:en var för många år sedan.... Eller att det var en gammal konservativ SYV. :(:(
När mitt syskon slutade högstadiet på 80-talet så var det nämligen ett sådant resonemang på vår SYO (som det hette då). Brorsan fick höra att hans val av en 3årig teoretisk utbildning var toppen, brorsans kompis med föräldrar och släkt som jobbade vid den lokala industrin fick höra att han siktade för högt om han ville läsa teknisk eller natur. Skulle han inte fundera över en 2årig praktisk linje istället?
Nu hade ju brorsans kompis inte lika lätt för sig i skolan som brorsan, men herregud, killen hade ju ambitioner och VILLE ändå någonting. Borde inte SYOn ha uppmuntrat honom att prova (och ändå ge en realistisk bild av att det skulle kunna kräva ganska mycket arbete). Det värsta som hade kunnat hända vore väl att han hade fått hoppa av och DÅ gått en 2årig linje.

Snacka om riktigt synliggörande av en attityd som handlar om SYOns egna värderingar och normer. :banghead:
Eller rektorns, jag vickade som syo ett par månader en gång för länge sedan. Rektorn kom och sa att vissa ungdomar (invandrarkillar) siktade lite högre än sin förmåga (läkare och natur) och borde uppmuntras till mer lämpliga (praktiska) utbildningar. Jag häpnade men fick som tur var ingen chans att ignorera eller uppfylla hens önskemål.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 925
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp