Kan sparande minska klasskillnaderna?

@Charly De där filmerna visar ju på ett bra sätt hur stora skillnaderna har blivit i Sverige - och hur omöjligt det skulle vara att sluta klyftorna genom att spara i aktier, så som @TeamLundVer föreslår. När den ene satsar sin tappert ihopsnålade hundring, kan den andre "gå in med några miljoner". Spring ikapp där, den som kan.
 
Den största faktorn när det gäller klass, är dina föräldrar. Har du högutbildade föräldrar ökar chansen mycket att du själv kommer få bra betyg och läsa på högskola/universitet. Hur man ska bryta den trenden vet jag inte..

En annan sak man inte får glömma bort är ohälsa också, även om man kan ta csn lån, så är det inte säkert man kan plugga pga ohälsa. Psykiska ohälsan ökar enormt. Sen gäller det ju att du faktiskt oftast att du fått bra betyg under grundskolan för att komma in på en utbildning med följande välbetalt jobb. Och betygen för är ofta kopplade till föräldrarna.
 
Jag funderar på ditt inlägg om att kunna ha en egen ekonomi som är så god att du ska kunna ge dina barn möjlighet att vara hemma med sina barn i flera år....

Hur tror du det kommer att påverka dina vuxna barns möjligheter på arbetsmarknaden/i karriären om de är hemma i "flera år" från sina jobb med barnen? Även om de har en hög utbildning i botten så skulle jag säga att (i alla fall som samhället ser ut idag) så förlorar de ju "värde" i konkurrensen med andra som kanske varit hemma med sina barn 1 år istället för säg 5 år. Deras utbildning har inte använts på 5 år, de har inte någon relevant "fräsch" yrkeserfarenhet osv.

Hur skulle det gå ihop? Om man kan spara så mycket att ens barn inte blir beroende av lönearbete alls; ja, då spelar det ju inte så stor roll. Men om man (som du nämnde) skulle vilja ge dem x antal år att vara hemma... Tja, vad gör det då....?
Sant, tänkte nog inte hemma på heltid utan att de får möjlighet att jobba deltid
 
Jag var också en högpresterande elev, men känner ändå inte igen din bild. Det extrema är snarare att du hade så lång resväg och lektioner nonstop mellan 8 och 16 varje dag redan i sjuan. Så mycket lektioner hade inte jag, vi hade lite sovmorgon någon dag eller slutade tidigt någon dag.
Lång resväg? Det där är väl ganska normal åktid för landsbygden .
Min dotter bor 5 minuter med buss från skolan och åker 07:15 varje dag.
Börjar 7:50 slutar 15.
Jag började 8:20 och slutade en dag i veckan 14:45 och resten 15:30 i högstadiet. (Annan del av landet)
Inga sovmorgnar för det var så många bussbarn som det inte hade funkat för.
Det finns ju ett antal timmar i varje ämne som eleverna ska ha så jag är väldigt förvånad över de skolor som har korta dagar och egen studietid.
 
Lång resväg? Det där är väl ganska normal åktid för landsbygden .
Min dotter bor 5 minuter med buss från skolan och åker 07:15 varje dag.
Börjar 7:50 slutar 15.
Jag började 8:20 och slutade en dag i veckan 14:45 och resten 15:30 i högstadiet. (Annan del av landet)
Inga sovmorgnar för det var så många bussbarn som det inte hade funkat för.
Det finns ju ett antal timmar i varje ämne som eleverna ska ha så jag är väldigt förvånad över de skolor som har korta dagar och egen studietid.

Det är ju för all del lite skillnad på 15 och 17. Egen studietid ligger alltså inte på schemat, men om man absolut inte vill ägna skolan någon tid utanför 8 och 17, så skulle jag hävda att det går. Om man sedan väljer att bosätta sig så att det blir långa resor för barnen, så är det klart att det kanske gör det hela lite svårare, men det är ju ett val föräldrarna gjort. Man måste inte bo så, och de flesta har inte en timme med buss till skolan.
 
En bättre hjälp, särskilt för döttrar, är väl snarare att hjälpa till med barnen, så att de inte behöver gå ner på deltid för att hinna?
Fast jag utgår ifrån att mina barn, precis som jag, vill umgås med sina barn innan de är så stora att de inte vill.

Sen får mina barn en valmöjlighet det är inte tvång på något sätt
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast jag utgår ifrån att mina barn, precis som jag, vill umgås med sina barn innan de är så stora att de inte vill.

Sen får mina barn en valmöjlighet det är inte tvång på något sätt

Då utgår du ju också att de kommer att ha en typ av arbete som går att sköta på deltid, vilket utesluter en hel del, framförallt chefspositioner. Och att de kommer prioritera hemmet framför yrket i hög grad. Det är ju inte heller neutrala val, utan också en del av det sociala arvet, som hjälper till att bibehålla samhällsklasserna.

Bara som exempel, för att illustrera hur det går till när klasset upprätthålls och återskapas.
 
Då utgår du ju också att de kommer att ha en typ av arbete som går att sköta på deltid, vilket utesluter en hel del, framförallt chefspositioner. Och att de kommer prioritera hemmet framför yrket i hög grad. Det är ju inte heller neutrala val, utan också en del av det sociala arvet, som hjälper till att bibehålla samhällsklasserna.

Bara som exempel, för att illustrera hur det går till när klasset upprätthålls och återskapas.
Och som pensionssystemet ser ut idag så kommer det att leda till lägre pension att vara helt eller delvis hemma med barnen.
 
Att ha tillgång till sådana tror jag ger en trygghet som är gå förunnat och det gäller vare sig de är ärvda eller intjänade.
Jag hade inte velat få såna pengar (och för mig har det heller inte varit ett alternativ). För mig är halva poängen att jag jobbat ihop dem själv.
 
Fast jag utgår ifrån att mina barn, precis som jag, vill umgås med sina barn innan de är så stora att de inte vill.

Sen får mina barn en valmöjlighet det är inte tvång på något sätt
Varför inte bara ge dem pengarna? De kanske föredrar att göra en resa till Hawai eller renovera huset. Då ger du ditt barn ett äkta val utan någon pekpinne.

Jag hade blivit förbannad om någon ville ge mig pengar med villkoret för att gå ner i arbetstid (om jag inte givit uttryck för önskan förstås eller om jag uppenbart mådde mycket dåligt av arbetsbelastningen). Det är att lägga sig i mitt liv och naggat på min personliga integritet.

Och barnen kanske hellre sett att du använt pengarna för att berika deras uppväxt istället.
 
Varför inte bara ge dem pengarna? De kanske föredrar att göra en resa till Hawai eller renovera huset. Då ger du ditt barn ett äkta val utan någon pekpinne.

Jag hade blivit förbannad om någon ville ge mig pengar med villkoret för att gå ner i arbetstid (om jag inte givit uttryck för önskan förstås eller om jag uppenbart mådde mycket dåligt av arbetsbelastningen). Det är att lägga sig i mitt liv och naggat på min personliga integritet.

Och barnen kanske hellre sett att du använt pengarna för att berika deras uppväxt istället.
Men de kommer ju få pengarna. Har inte skrivit någonstans att det skulle vara villkorat.
 
När den ene satsar sin tappert ihopsnålade hundring, kan den andre "gå in med några miljoner". Spring ikapp där, den som kan.

Exakt.

(KL men det hänger egentligen ihop med det ovan...)

Jag har tänkt på den här tråden och jag blir inte riktigt klok på vilken fråga det är som lever i tråden egentligen. Ursprungligen verkade det som att @TeamLundVer menade att de ekonomiska delen i klassklyftorna kunde minskas genom att folk som inte är rika (men inte heller jättefattiga) kan spara sig ihop till en bättre ekonomisk situation, genom att satsa i aktier. Jag vet inte om den saken är släppt nu, att ekonomi är långt ifrån den enda aspekten på klass verkar vara rätt genomgånget nu i alla fall. Men jag saknar ändå en diskussion lite (kanske har det redan diskuterats, i så fall har jag missat det) och det är den relativa inkomstsituationen. Det jag tolkar att @TeamLundVer egentligen diskuterar är att lyfta sig ekonomiskt i absoluta tal, och det har hon ju rätt i att det kan de allra flesta i Sverige göra utifrån där de är, i någon mån. Men det hjälper ju inte att minska ekonomiska klyftor, om alla sparar smartare men vi har olika kapital att starta med och att lägga till längs vägen. Och om vi inte förändrar de ekonomiska skillnaderna så har vi inte heller påverkat den ekonomiska aspekterna på klass, för klassindelningen bygger på just att det går att dela in samhället i grupper. Och om vi snarare förstärker den ekonomiska skillnaderna i samhället så tror jag dessutom att det kommer att förstärka även andra apsekter på klasskillnader, framför allt i och med den allt mer marknadsanpassade struktur vi ser av basen i samhällsbygget såsom utbildning, vård och omsorg, infrastruktur m.m.

Det här svarade inte på något särskilt egentligen, och jag blev nog inte klokare själv heller :)
Det enda jag kommit fram till är att jag tycker att frågan är felställd...
 
Du tänker dig ett friskt och enkelt liv som pensionär alltså? Har du koll på ungefär vad du kommer att ha i pension och vad för boendekostnader?
Det är så långt fram i tiden att det är ingen mening att planera för. Jag tycker dessutom om att leva enkelt och kan inte tänka mig att jag kommer ändra livsstil på gamla dar :)
 
Det är så långt fram i tiden att det är ingen mening att planera för. Jag tycker dessutom om att leva enkelt och kan inte tänka mig att jag kommer ändra livsstil på gamla dar :)

Jag tänker mig att det är väldigt olika från person till person. Jag gillar att resa och bor nu i en dyr BR i stan, så för mig är det tvärtom mot någon som t ex bor i ett hus hen tänker bo kvar i och som vill leva enkelt. Jag kommer snarare resa mer när jag har tid för det, och ser det inte som osannolikt att eventuella barn kan bo var som i världen och att jag vill hälsa på dem. Jag kommer troligtvis inte att bo i ett färdigbetalt hus men kommer vilja njuta av det jag uppskattar även på äldre dar. Så jag planerar gärna så att jag har en slant kvar till dess, så jag inte behöver sitta hemma när boendekostnader, mat och mediciner är betalda. Jag planerar inte vad jag ska göra för pengarna, men att det finns pengar ATT göra saker för.
 
Exakt.

(KL men det hänger egentligen ihop med det ovan...)

Jag har tänkt på den här tråden och jag blir inte riktigt klok på vilken fråga det är som lever i tråden egentligen. Ursprungligen verkade det som att @TeamLundVer menade att de ekonomiska delen i klassklyftorna kunde minskas genom att folk som inte är rika (men inte heller jättefattiga) kan spara sig ihop till en bättre ekonomisk situation, genom att satsa i aktier. Jag vet inte om den saken är släppt nu, att ekonomi är långt ifrån den enda aspekten på klass verkar vara rätt genomgånget nu i alla fall. Men jag saknar ändå en diskussion lite (kanske har det redan diskuterats, i så fall har jag missat det) och det är den relativa inkomstsituationen. Det jag tolkar att @TeamLundVer egentligen diskuterar är att lyfta sig ekonomiskt i absoluta tal, och det har hon ju rätt i att det kan de allra flesta i Sverige göra utifrån där de är, i någon mån. Men det hjälper ju inte att minska ekonomiska klyftor, om alla sparar smartare men vi har olika kapital att starta med och att lägga till längs vägen. Och om vi inte förändrar de ekonomiska skillnaderna så har vi inte heller påverkat den ekonomiska aspekterna på klass, för klassindelningen bygger på just att det går att dela in samhället i grupper. Och om vi snarare förstärker den ekonomiska skillnaderna i samhället så tror jag dessutom att det kommer att förstärka även andra apsekter på klasskillnader, framför allt i och med den allt mer marknadsanpassade struktur vi ser av basen i samhällsbygget såsom utbildning, vård och omsorg, infrastruktur m.m.

Det här svarade inte på något särskilt egentligen, och jag blev nog inte klokare själv heller :)
Det enda jag kommit fram till är att jag tycker att frågan är felställd...
Spinner lite vidare, tror jag. Vi har ju sett en generell standardhöjning under några decennier. Men att standarden höjs, är väl långt ifrån synonymt med att klasskillnaderna minskar.

Jag saknar en maktanalys här. Det är väl lite underligt att prata om klass utan att ens snudda vid makt?

(Det sätt som TS pratar om pengar och sparande, uppfattar jag nog snarare som klasskonserverande än motsatsen. Sämre ur jämlikhetssynpunkt än status quo.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp