Sv: Hästattityd
säg LYCKA TILL istället. Jag skulle bli mer än gald om jag fick in ett par hästar för 100 000kr och uppåt att tävla och träna med. Slippa slita för att ha råd med stallhyror, skor, veterinär m.m. Jag är inte avundsjuk eller jo det är jag men jag använder det inte emot folk som är rika men ja jag skuller gärna sitta i deras sadel.....
Men när vi snackar om riktfolk kommer jag alltid att tänka på en historia, här kommer den för er som inte har hört den innan.
Jag har ingen gymnasieutbildning och försöker läsa in något ämne då och då medans jag jobbar. Komvux heter det, många som varit på ett komvux vet att det finns olika uppdelningar av elever där.
1. Paket som på något sätt tänker, fy fan vad gött jag får csn och är där endast för det. Misslyckas, hoppar av eller glider med och får IG i många ämnen. Kan även kallas socialfall.
2. De som jobbat kanske 20 år och tröttnat på sitt liv och tänker! Fy fan jag vill göra något nytt i mitt liv, jag vill blir....lärare (eller vad det nu kan vara) De sliter som djur och har ofta familj, men på något fanatstiskt sätt så reder de oftas ut det om inte olycksfågeln är frame och de bara måste ha ett jobb för att make/maka har blivit arbetslös.
3. De vanliga, de som behöver någon/något ämne för att kunna bli det de vill, typ de som har gått ut gymnasiet och haft kanske ett sabbat år och sen kommit på att de ska bli....läkare eller vad som.
Ja det finns några katogorier till. Men för att komma igång med min historia.
Jag läste någon svenska kurs och träffade då en gammal klasskompis (vi kan kalla henne Maria) från högstadiet, tyvärr tillhör hon kategori 1, hon är dock fortfarande min vän. Hon läste bland annat tyska (kommer inte håg vad mer men hon fick aldrig något betyg)
I tyska klassen går en tjej (vi kan kalla henne Jenny), 20 plus som läser tyska för att hon vill åka till Tyskland och jobba med hästar. Min kompiser anser att hon är en idiot, gissa varför?
Jo för hennes pappa har köpt en BMV till henne, hon har 2-3 hästar som står endel hos hennes tränare på träning för att hon ska ha tid att lära sig tyska fort. Henne pappa ska betala hennes hästars uppstallning i Tyskland hos en mer känd ryttare. Är hon en idiot i era ögon? Enligt mig är det en jävligt reko tjej! Hon går tillbaka till skolan för att lära sig tyska för att lättare bli förståd i sitt nya land, det är fan heder! Hon kämpar för att göra något hon vill....och hon har alla möjligheter att bli bra, hon har glöd! hon har vilja, hon är duktig och jag tror fan i mig att hon kommer bli jävligt bra!
Min kompis är 5 genrationen socialfall, hon kan alla knep för att få ut penagr därifrån. Hon har missbrukat csn, hon har skulder, allt är halvdant i hennes liv, kan aldrig behålla ett jobb försvinner inte kassan är det något annat som händer. Jag blev så jävla förbannad på henne när hon sa det om den tjejen, det värsta kom när vi gick bakom den här tjejen och rättsom det är säger min kompis: Det är hon, HON som kör pappas BMW och får allt utan att jobba för det..... JAg blev helt tyst....jag fattar inte varför man hoppar på någon så! Min kompis gick dock vidare åt ett annat håll precis där så att jag på hennes vägar kunde be om ursäkt.
Tjejen blev chockad av att höra en ursäkt, hon var så van vid den svenska avundsjukan och jag tror hon mådde riktigt bra den kvällen när jag önskade henne lycka till och sa vad jag tyckte, att hon kämpar för att komma någonstans.
Nä heder till dem som kämpar, rik eller fattig!