Hästattityd

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Richmond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 710
Sv: Hästattityd

Det går att lyckas i sporten, utan pengar. Men man måste arbeta hårdare.

..och en j*vla massa tur. :p

Tyvärr håller jag inte med dig. Det går inte att lyckas i sporten utan pengar - eller tur (rätt person vid rätt tillfälle osv.).
Att ha en tävlingshäst kostar mängder med pengar - att tävla var och varannan helg kostar massor, och träningar kostar en hel del.

Visst, 'vemsomhelst' kan komma långt inom ridningen om man har turen att få rida andras hästar, men det är nog få som klarar det utan pengar.

Du är ett fantastiskt exempel på den svenska avundsjukan! Blir alltid lika trött när människor som du öppnar munnen.

Folk får lägga pengar på vad dem vill. Innebär det att man vill köpa fyra ponnyer á 100 000 kr (vilket iofs är småsummor i dem sammanhang som du nämner) så är det helt okej! Du tror väl på fullaste allvar ändå inte att du får lägga dej i vad folk vill spendera pengar på? Det är ju stört.

Hur kan man missunna andra att ha råd :crazy:. Livet är inte rättvist, acceptera eller gör något åt det! Jag får alltid sura blickar, det pratas bakom ryggen på mej och det sprids ut diverse rykten om hur jag rider sönder mina hästar osv. Bara för att jag råkar ha råd med kvalitétsutrustning rakt igenom till mina hästar. Man dumförklaras nästan för att man inte köper allt på Hööks.

Däremot håller jag med dig angående attityden som många har till sina hästar, men det har ju inget med pengar att göra. Man ser lika många som slår sina hästar och tycker att dem är dåliga på lokal nivå som elit.

hmm Jag har märkt att "dem har ju råd att köpa ponny/häst" är en bra ursäkt för dem som lyckas mindre bra på tävling :P

Det går att lyckas i sporten, utan pengar. Men man måste arbeta hårdare.

Man kan ha råd att köpa en häst och vara med på klubbtävlingar. Men för att lyckas i ridsporten måste man ha rika och intresserade föräldrar. Så är det bara. Flickan som fick en t.ex travare för 1000 kr(INGET EMOT TRAVARE, men de är inte byggda för att bli ridna och hoppa 130 cm på tävling) kan inte lyckas om man gämnför med tjejen som har 4 svindyra hästar som hon tävlar med varje helg.. Hon har lixom mycket större chanser att bli upptäckt m.m. Sånt är livet.:crazy:

Men för att lyckas i ridsporten måste man ha rika och intresserade föräldrar. Så är det bara.
Eller så väntar man tills man blir vuxen och själv kan försörja sin ridning :)

Hon har lixom mycket större chanser att bli upptäckt m.m. Sånt är livet.:crazy:
Inom hästsporten blir man oftast inte upptäckt. Man måste kämpa för att rida SM, oavsett om man har obegränsat med pengar eller en tom plånbok sånär som på senaste kvittot på nudlar från ica.

Vilket förutsätter att man verkligen får ett BRA jobb som är BRA betalt och med BRA, flexibla arbetstider.

Om man vill komma nånstans längre än lok/reg alltså.

Ja, det är klart! Man får jobba sig fram tills man är nöjd, så enkelt är det.
Förstår inte varför alla gnäller så, man kan inte alltid på allt på silverfat!

Ja, det är klart! Man får jobba sig fram tills man är nöjd, så enkelt är det.
Förstår inte varför alla gnäller så, man kan inte alltid på allt på silverfat!

Fast då kanske man är "för gammal" för det ;)
Beror ju på hur begåvad man är och vad man inriktar sig på..

Jag ser inte att någon (förutom ts. gnäller? ) ?

Innan trodde jag oxå att dom som fick sånna där ponnisar för
500 000kr var egentligen dåliga på att rida osv osv...
Men har nu insett att fast man får en ponny till en miljon och så.
så kräver det att man kan rida! Sen är det ju klart att man kanske inte kan utblida en ponny men ponyerna som går för sånna summor är faktiskt inte heller så lättridna!
Ryttarna som inte kan rida men köper sånna dyra ponnyer kommer faktiskt oftast inte så långt!
Barnen som får dessa ponnyer och är ute flera dagar i rad och tävlar offra oxå en del!
Dom har ju inte lika mycket tid med kompisar andra intressen osv..
Men det är sjukt att föräldrarna tvingar sina barn till det!
Men vissa barn säger ju inte heller ifrån det är kanske inte så lätt att vara förälder heller..

Sen ska man väl inte skämmas för att man har ridhus?
Vissa är födda med en silver sked i munnen andra inte så är det...
Vissa har ju inte ens råd att köpa mat ska man skämmas för att
man har något att äta då?

Det blev kanske lite rörigt..

MVH

Senast ändrad av en moderator:

Det finns tävlingar på klubbnivå - lokal - regional - nationell - internationell, också är allt indelat i olika svåra klasser.
Detta system gör att alla med lite träning kan vara med på sin nivå.

Alla kan inte ha egen häst, men det finns ridskolor över hela landet. Detta gör att ridningen är tillgänglig för alla.

Helt sant! jagmenar, alla som vill och har tillgång till en häst som håller för det, kan tävla! På den nivån man är på. Ridsporten är till för alla och alla får plats. Sen är det självklart att man är på olika nivåer, som precis allting annat i livet.

och börja inte med det här, "var är det här på vägen egentligen". jag är så trött på dom orden, det är vad det är, som att du kan ändra på det?

Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att de som verkligen får kämpa och inte bara får allting blir duktigare på att rida, de får iaf en annan känsla för hästar. Dom tänker inte hästen som en sak som bara är att sälja om något går dåligt. Sen dom ryttarna som har riktiga ponnyföräldrar tror jag tröttnar på mammas och pappas tjat, tävlingar varje helg och får aldrig anstränga sig riktigt mkt för att lyckas med något.

Jag kan hålla med dig om det.
(och till den som svarade innan; betyder ''verkligen får kämpa och inte bara får allting'' aoutomatiskt betyder att man aldrig rider för instruktör eller inte har support hemifrån?)
Jag tror ju att alla friska hästar kan läras det mesta, kanske inte VM men nästan, med rätt träning. Ska man få en häst med lite sämre förutsättningar att gå fint i form är det ju svårare än att få en häst som är som skapt för det, man torde ju då lära sig mer av det... och då bli duktigare.

Sen betyder ju inte det att de med dyra hästar och som ''har det bra'' inte är duktiga. De har ju säkert mycket bättre förutsättningar att vinna en tävling. Men det största problemet (när det är problem) i tävlingssammanhang är väl att vissa ryttare ser hästar som redskap snarare än levande kompisar. Och det händer ju lättare om man vänjs vid att byta häst så fort den ''nått sin gräns'', inte själv tar hand om hästarna annat än träningen och missar känslan för hästar i andra situationer än när man sitter på dom. m.m.

Jag tror nog att någon som sitter och kämpar själv (med instruktör kanske varannan vecka eller nåt) blir gladare och nöjdare för små framsteg än någon som är pressad att bli perfekt, det enda som gäller är att vinna, har tränare flera gånger i veckan plus föräldrar som pushar på och nästan vill vinna mer än ryttaren själv. En fruktansvärd mental stress i det där.. det är nog lättare att tänka ''tusan, huvudet ligger inte helt bra än!" än att tänka "Yay! Äntligen fick han in bakdelen i skänkelvikingen!" om man har pressen på sig att man måste vinna, att hästen är ett redskap att träna till segrar, inte en vän som försöker förstå dig eller testa dina gränser lite.'

Men det är ju bara spekulationer. Jag är glad att jag inte gillar att tävla :P

säg LYCKA TILL istället. Jag skulle bli mer än gald om jag fick in ett par hästar för 100 000kr och uppåt att tävla och träna med. Slippa slita för att ha råd med stallhyror, skor, veterinär m.m. Jag är inte avundsjuk eller jo det är jag men jag använder det inte emot folk som är rika men ja jag skuller gärna sitta i deras sadel.....

Men när vi snackar om riktfolk kommer jag alltid att tänka på en historia, här kommer den för er som inte har hört den innan.

Jag har ingen gymnasieutbildning och försöker läsa in något ämne då och då medans jag jobbar. Komvux heter det, många som varit på ett komvux vet att det finns olika uppdelningar av elever där.
1. Paket som på något sätt tänker, fy fan vad gött jag får csn och är där endast för det. Misslyckas, hoppar av eller glider med och får IG i många ämnen. Kan även kallas socialfall.
2. De som jobbat kanske 20 år och tröttnat på sitt liv och tänker! Fy fan jag vill göra något nytt i mitt liv, jag vill blir....lärare (eller vad det nu kan vara) De sliter som djur och har ofta familj, men på något fanatstiskt sätt så reder de oftas ut det om inte olycksfågeln är frame och de bara måste ha ett jobb för att make/maka har blivit arbetslös.
3. De vanliga, de som behöver någon/något ämne för att kunna bli det de vill, typ de som har gått ut gymnasiet och haft kanske ett sabbat år och sen kommit på att de ska bli....läkare eller vad som.

Ja det finns några katogorier till. Men för att komma igång med min historia.
Jag läste någon svenska kurs och träffade då en gammal klasskompis (vi kan kalla henne Maria) från högstadiet, tyvärr tillhör hon kategori 1, hon är dock fortfarande min vän. Hon läste bland annat tyska (kommer inte håg vad mer men hon fick aldrig något betyg)

I tyska klassen går en tjej (vi kan kalla henne Jenny), 20 plus som läser tyska för att hon vill åka till Tyskland och jobba med hästar. Min kompiser anser att hon är en idiot, gissa varför?

Jo för hennes pappa har köpt en BMV till henne, hon har 2-3 hästar som står endel hos hennes tränare på träning för att hon ska ha tid att lära sig tyska fort. Henne pappa ska betala hennes hästars uppstallning i Tyskland hos en mer känd ryttare. Är hon en idiot i era ögon? Enligt mig är det en jävligt reko tjej! Hon går tillbaka till skolan för att lära sig tyska för att lättare bli förståd i sitt nya land, det är fan heder! Hon kämpar för att göra något hon vill....och hon har alla möjligheter att bli bra, hon har glöd! hon har vilja, hon är duktig och jag tror fan i mig att hon kommer bli jävligt bra!

Min kompis är 5 genrationen socialfall, hon kan alla knep för att få ut penagr därifrån. Hon har missbrukat csn, hon har skulder, allt är halvdant i hennes liv, kan aldrig behålla ett jobb försvinner inte kassan är det något annat som händer. Jag blev så jävla förbannad på henne när hon sa det om den tjejen, det värsta kom när vi gick bakom den här tjejen och rättsom det är säger min kompis: Det är hon, HON som kör pappas BMW och får allt utan att jobba för det..... JAg blev helt tyst....jag fattar inte varför man hoppar på någon så! Min kompis gick dock vidare åt ett annat håll precis där så att jag på hennes vägar kunde be om ursäkt.

Tjejen blev chockad av att höra en ursäkt, hon var så van vid den svenska avundsjukan och jag tror hon mådde riktigt bra den kvällen när jag önskade henne lycka till och sa vad jag tyckte, att hon kämpar för att komma någonstans.

Nä heder till dem som kämpar, rik eller fattig!

jag undrar , när jag sitter och kollar på lokaltävlingar hur en unge på kanske 12 år komma inridandes på banan med en smäcker, het och livlig ponny. hon har sporrar och spö, smackar och bankar på som in i helvete,stressar sönder hästen alltså. hästen hoppar två hinder och vill inte längre sedan. efter, utanför är ungen riktigt förbannad, ger bara "mördarblickar" åt hästen medans mamm och pappa står bredvid och hyller ungen som drev på så duktigt och svär över hästen som minsann är en feg sate som inte kan hoppa.

ser man sånt här, då undrar jag väldigt mycket vart hästsport är på väg! jag förstår inte alls. har ingen något vanligt hederligt VETT i huvudet?!
Våra stackars hästar säljs till små odrägliga satar som bara har en fet rosett i huvudet, tänk hur många hästar som hoppar bana efter bana och som aldrig får beröm. sedan säljs hästen till ngn annan unge som gör sama sak.
ridning är dyrt, hästar är dyra, säljs för dyra pengar. det förstår jag till 100 procent, om man ty utbilar en häst så den ka gå långt r dt klart att man vill ha mer pengar och vice versa.
jag vet inte riktigt hur man ska få bukt med ett sådant här problem. i vissa ridskolestall får hästarna en smäll så fort inte står blick stilla. varför? för att hästarna ska sättas på plats.

RÄDDA SVERIGES RIDSPORT, OCH FRAMFÖR ALLT SVERIGES HÄSTAR!

Jag förnekar inte att det händer, men procentuellt hur många ser du betee sig på det här sättet?

Vad gör du själv när de ser att det inträffar, sitter du bara tyst och tittar på på vad som i dina ögon är i det närmsta hästmisshandel eller säger du ifrån till föräldrarna till barnet?

Jag bara måste erkänna: Jag är jävligt avundsjuk på dom som har det bra ekonomiskt och har stöd hemifrån. Har själv nästan inget stöd hemifrån alls, dom 2 närmsta åren är det min granne (!) som har kört mig på träningar. Min mamma har vart med mig på 1 träning under 2år! Kan säga att detta tar på en väldigt mkt psykiskt. Vet ni vad man sedan kan få höra av ens pappa / mamma? Din häst är så tjock varför rider du honom aldrig svettig? Och hur fan vet dom att han inte är svettig efter att jag har ridit? Jag kanske skrittar av en lång stund innan jag kommer hem? Flera av mina kompisar är såna som har det bra, har 4st hästar och föräldrar som kör 20mil för att dom inte orkar rida till tävlingen som tar en halvtimme att rida till. Jag har sagt till dom kompisarna att jag är jävligt avundsjuk på dom men att jag ändå inte dömer dom som personer.

Ursäkta språket men det är exakt det jag tänker just nu

Jag håller med! Det finns tusentals snobbar som får allt dem pekar på av sina föräldrar, dem köper en häst för 200 000 kr som är jätte duktig! Men dem själva klarar inte av hästen! Hästen är jätte duktig men det betyder inte att man kan skippa ridlektionerna och ge sig ut på tävling direkt...en häst behöver mycket motion och ompyssling!
Jag förstår dem ryttare tex. Malin Baryard som skaffar hästskötare, hon har kanske tio hästar och måste träna flera hästar om dan..hon bryr sig om sina hästar, men en 13 årig tjej ska väl för f***n sköta om din egen häst minst 2 dar i veckan...annars är man ingen riktig häst tjej.
Jga tycker att dem som är riktiga hästtjejer tar hand om sin häst, kanske den har en medryttare, men man bör va i stallet 2-3 dar i veckan i allafall!:smirk::p;):bump:

Jag har sett många fler hästar (oftast travare) som köpts in för en struntsumma och sedan behandlats som slit-och-slängleksaker, än dyra tävlingshästar. Skillnaden är att de dyra tävlingshästarna oftast har duktigare ryttare oc mera hjälp, folk som säger till om något är fel.

Tycker ni hackar ner på dom så kallade "rika" dom får faktiskt oxå kämpa
vist finns det undantag var ungen inte kan rida osv..
Men dom som blir duktiga kommer upp i eliten dom har fått rida
, träna osv.
Hur vet ni att dom inte tar han d om sina hästar
varför får malin B har hästskötare och inte en 13-14 årig
tjej?
Håller fullständigt med Mirrow!
Dom dyrare hästarna kommer ju oftast till stall
som kan hästar som vill deras bästa så de kan prestera
medans dom billigare hästarna kanske köps av nån som inte
vet något om hur man tar hand om den osv
Vist finns det "billigare" hästar som har det bra det är inte det
jag menar men det förekommer oftarre där...
vist skulle man väl vilja ha en superhäst som travar solen svart
en svindyr sadel osv.. Men där får man oxå kämpa..

MVH

Det finns tävlingar på klubbnivå - lokal - regional - nationell - internationell, också är allt indelat i olika svåra klasser.
Detta system gör att alla med lite träning kan vara med på sin nivå.

Alla kan inte ha egen häst, men det finns ridskolor över hela landet. Detta gör att ridningen är tillgänglig för alla.

Jag håller med,det finns system som är bra.

- Och. Jag vill ge en eloge till alla ryttare som kämpar på med sina hästar och ponnyer, som kanske inte varken har de ekonomiska medlen eller möjligheten att rida mer än de lägre klasserna.

Det kan jag hålla med dig om att man skall ge dem en eloge men jag tolkar det även så här:
Så de som har köpt sig framgång och tävlar högre förtjänar inte det då eller?

Det finns hur många som helst som inte har så mkt pengar men som ändå når toppen (eller väldigt långt iaf).

Se på tex Angelica Augustsson.

sådana här trådar gör mig galen....

Jag har fått egna ponnyer sen jag var 8 år, har offtast haft 2 st samtidigt. Tävlat mycket ,tränat och kämpat på,

bara för jag fått många ponnyer så ska jag säga att jag absolut inte har haft det lätt, vilka jäklar till ponnyer jag har haft, men samtidigt har jag blivit en riktigt duktig ryttare och så så gärna vilja ha en riktigt grym hoppare som kunde hjälpa mig upp i klasserna men så är inte mitt liv, jag får utbilda dom själv och hoppas på framgång... livet e surt.

livet e olika för allt o alla. viss ahar pengar andra inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 480
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 891
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 836
Senast: Ramona
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 336
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka