Hästbussar

Druvan

Trådstartare
Har funderat på att köpa en hästbuss för att slippa tänka på detta med att hitta bilar som orkar dra, släp som orkar lasta osv (kör två hästar). Är det någon här inne som kör hästbuss? För- resp. nackdelar med att köra buss? Vad kostar en mindre buss i skatt och försäkring? Vad ska man tänka på när man köper buss? Tänkte på dom mindre ombyggda bussarna för lite billigare penning.

Räcker det med BE-körkort föresten?

Sv: Hästbussar

Ska du ha en BUSS behöver du D-kort.

Det finns lätta lastbilar (totalvikt max 3,5 ton) som går att köra på B-kort (Boj har en, Ume en annan), men jag tror det är rätt dåliga lastvikter även på dem. D v s du behöver C för att få lasta två hyfsat stora hästar...

Buss/lastbil- vet inte riktigt vad skillnaden är? Menade ungefär en sån här som har lastvikt två hästar:

6508237216.jpg

Det där är en lastbil, troligen en lätt sådan.

Skilj på lastvikt för två hästar (två ponnies a 235 kg st eller två halvblod a 750 kg st - viss skillnad!) och PLATS för två hästar....

Lastvikten är samma problem som med bil och släp, inte får de lasta så jättemycket de där småbilarna...

Med *B**E så kan man få med sig mycket grejor (och hästar) till låg kostnad. Min bil får lasta 600 kg inne i bilen samtidigt som jag kan koppla ett 2800 kg tungt släp bakom. Det innebär att jag helt lagligt kan köra ett ekipage som väger över 5 ton. Det har kostat mig mindre än 5000:- för att ta körkortet.

Att ta ett *BC** är mycket dyrare och kräver även regelbundna läkarkontroller när man blir äldre.

Att köra "lastbil" med *B*** innebär att man är kraftigt begränsad vad gäller lastförmåga. Hela ekipaget måste ALLTID vara under 3500 kg. Två hästar, sadlar, ryttarnas prylar, passagerare...

Kör ibland "lastbil" för *B*** i jobbet och det är OK om man bara är två personer och accepterar den usla sikten. Ordet komfort existerar inte eftersom denna typ av bil är avsedd för transport av varor i stadstrafik.

Vad jag vet så ska det ändras med reglerna ang. mini bussar. Det kommer att bli ett krav att ha D i körkortet!!

Alla taxichaffisar som kör minibuss måste ta D för att få köra!

Jag har en BOJ lastbil och att köra den med B-kort är helt vansinnigt. Tror lastvikten är ca 1000 kg. Om du ska ha 2 stora hästar, kanske en passagerare, sadlar och utrustning och mat med dig så ligger du långt över 1000kg. Ganska idiotiskt av säljarna att göra så mycket reklam för en B-körkorts lastbil med plats för 2 hästar när det uppenbart inte fungerar i verkligheten. Jag har C-kort och min registrerad som tung lastbil. Får ha ca 400 kg till.

Är dock väldigt nöjd med den och man har mer plats att sadla hästen i lastbilen etc om det regnar. Var lite anti lastbil innan men tycker att den fungerar bra.

Har en B-kortslastbil som får lasta nästan 1200kg. Perfekt för två fullblod och galoppträningssadel på 5kg. :rofl: Kommer aldrig någonsin att köra häst i släp igen.

Jag har en BOJ lastbil och att köra den med B-kort är helt vansinnigt. Tror lastvikten är ca 1000 kg. Om du ska ha 2 stora hästar, kanske en passagerare, sadlar och utrustning och mat med dig så ligger du långt över 1000kg. Ganska idiotiskt av säljarna att göra så mycket reklam för en B-körkorts lastbil med plats för 2 hästar när det uppenbart inte fungerar i verkligheten. Jag har C-kort och min registrerad som tung lastbil. Får ha ca 400 kg till.

Är dock väldigt nöjd med den och man har mer plats att sadla hästen i lastbilen etc om det regnar. Var lite anti lastbil innan men tycker att den fungerar bra.

Kan man registrera om B-kortsbilen till att bli C? Väger man om den då och höjer lastvikten? Några andra ingrepp?

Det där är en lastbil, troligen en lätt sådan.

Skilj på lastvikt för två hästar (två ponnies a 235 kg st eller två halvblod a 750 kg st - viss skillnad!) och PLATS för två hästar....

Lastvikten är samma problem som med bil och släp, inte får de lasta så jättemycket de där småbilarna...

Ett halvblod på 750kg :eek: :eek:

Min store 174cm väger 640kg den lille väger 470kg

Jag har haft fler halvblod som legat ÖVER 700-strecket än under...

Fullblodet, som ser väldigt nätt ut, väger t ex strax över 550 kg, vilket få tror när de ser honom....

Med *B**E så kan man få med sig mycket grejor (och hästar) till låg kostnad. Min bil får lasta 600 kg inne i bilen samtidigt som jag kan koppla ett 2800 kg tungt släp bakom. Det innebär att jag helt lagligt kan köra ett ekipage som väger över 5 ton. Det har kostat mig mindre än 5000:- för att ta körkortet.

Att ta ett *BC** är mycket dyrare och kräver även regelbundna läkarkontroller när man blir äldre.

Att köra "lastbil" med *B*** innebär att man är kraftigt begränsad vad gäller lastförmåga. Hela ekipaget måste ALLTID vara under 3500 kg. Två hästar, sadlar, ryttarnas prylar, passagerare...

Kör ibland "lastbil" för *B*** i jobbet och det är OK om man bara är två personer och accepterar den usla sikten. Ordet komfort existerar inte eftersom denna typ av bil är avsedd för transport av varor i stadstrafik.

Men hallå alltså!!!

Du får ju lasta betydlitg mer på en B kortsbil än vad du får göra i ett släp!!

I min får jag lasta 1200kg utan några problem, det går in båda hästar och packning.

Den är allra högsta grad mkt komfortabel och har hur bra sikt som helst. det finns allt i min bil och fjädrad förar stol som man ställer in efter sin vikt. Hästarna står super med luftfjädring och ca 230cm högt tak och 210cm bredd invändigt.

Antisladd. abs och servo. Går hur bra som helst i 110km/h och är hur bekväm som helst att köra

VAD har ni för b-kortsbil eg????????

fast min tysk är stor som bara den och han vägdes på våg på helsingborg till exakt 640kg.

har inte haft ett enda halvblod som vägt mer än vad han gör och han är den allra störta jag haft.

Men om du jämför med ett vanligt släp att köra på b-kort så är ju lastvikten betydligt högre i en b-kortslastbil

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 516
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka