Hästen i utebox: täcke på natten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 629
Sv: Hästen i utebox: täcke på natten?

Du skulle behöva läsa det här.

Och det heter stalltäcke, utetäcke. Ett ord. www.skrivihop.nu.

tycker mer att det handlar om att gå efter vilken slags häst eller indevid det handlar om.

Mina ädla tunnhåriga hästar, som både är unga och har lite underhudsfett, klarar inte skånes blåst så bra, med för lite täcken, särskillt inte när man i princip har dom täcka året runt, du vet tävlingshästar. Ser hellre att en häst är lite för varm, en för kall, finns så mkt hästar som står och spänner sig och får korsförlamning och liknande onödiga saker.

som nu då ex, ståra mina hästar med goldenstripe täcken på sig inne, och när dom ska gå ut lägger jag på dom fodrade regntäcken. En så länge är det perfekt.

tycker mer att det handlar om att gå efter vilken slags häst eller indevid det handlar om.

Mina ädla tunnhåriga hästar, som både är unga och har lite underhudsfett, klarar inte skånes blåst så bra, med för lite täcken, särskillt inte när man i princip har dom täcka året runt, du vet tävlingshästar.

Tycker dessvärre att det är en total cliche' ngt som folk använder för att förklara varför de täckar som de gör (läs vill) , dvs ma säger att "alla hästar är individer", "just min behöver" osv. väldigt få har prövat ngt annat än det de själva förespråkar och anser är "det bästa" för just sin häst. :angel:

har du vant dina hästar vid ständig övertäckning så visst - de blir känsliga.
att de är tunnhåriga osv har mindre att göra med det hela.
jag har tex fullblod som inte är frusen ö.h.t. går med täcke och är klippt, men har täcken som är minst 50% tunnare än övriga sveriges. typ.:angel:

Senast ändrad:

Med tanke på komfortzonen känns det lite overkill att dela upp täcken i isoleringsförmåga och gram som vi gör.

till viss del ja - till viss del nej.
tar du ett alltför ofodrat i minusgrader tex, så nog fan påverkar du komfortzonen -du förstör ju den egna isoleringsförmågan utan att erbjuda ngt i gengäld. oavsett om hästen tekniskt sett har en komfortzon på ca 20 grader osv. Till exempel. så nog finns det nyanser till det argumentet!

Fullblod bruka ju vara lite känsliga, kort fin päls :smirk: Kan bli ganska kallt för hästen när den står stilla och maten är slut...Nytt stall/hem och allt för pållen, hon kan gå ner i vikt av det och det bir inte bättre utan täcke om hon står och fryser....Jag hade absolut lagt på henne ett täcke:bow: ;)

Perfekt för vem då?

Angående tävlingshästar - LÄS länken.

Korsförlamning har jah inte sett en häst ha sen 82 - och det var inte för att den inte hade täcke.

Förutsatt att man har koll på att det finns en komfortzon öht sätter man förhoppningsvis inte på ett för tunnt/tjockt täcke - och inser också det onödiga i att ha tio täcken med olika gram hitan och ditan.

Det är inte skadligt med för många täcken (nåja, sanning med modifikation), de flesta hästar mår inte dåligt av det men det är tametusan skrämmande vad dålig koll hästägare har på hästar och hur de fungerar - titta på hästen istället för att fråga på Internet vad den behöver. Själva djuret verkar hälften så intressant som täckena.

Och när man väl lägger ut en matnyttig länk - läser 1 av 100.

Jodå - jag är med dig! ang. okunskapen och antagandena så är det är väldigt tråkigt och oroväckande i mina ögon också. :(

men nog tusan kan du ha för många täcken på hästen för att det skall vara bra för den! fråga vet och equi - rygg och spänningar osv från 4 dubbla täcken etc som drar, skaver och låser in hästen. Tycker det bara blivit värre och värre med åren, denna täckes hysteri och den okunskap som följer i samband.

Senast ändrad:

Perfekt för vem då?

Angående tävlingshästar - LÄS länken.

Korsförlamning har jah inte sett en häst ha sen 82 - och det var inte för att den inte hade täcke.

perfekt för mina hästar och mig, är dom för varma? då tar jag bort ett täcke eller byter ett, är dom för kalla lägger jag på ett eller byter till ett tjockare, ganska så enkelt.

och jo, man kan inte dra alla hästar över en o samma kant, varför tror du det finns olika hästraser? som är anpassade efter olika klimat? visste du att ex araben osv inte är skapt för nordens kalla och blåsiga klimat, vad behöver vi då hjälpa den med, om den naturlig inte skaffar sig den pälsen den behöver för att hålla sin kroppsvärme uppe? jo självklart ge den föda med bra värden, men även täcka den, vilket den inte skulle behöft om den var hemma i sina egna trakter. och så här kan det vara med fler djur/hästar. så tro inte att det är fullt normalt för mitt fullblod att helt plötsligt skaffa sig en päls lika tjock som min shetlands ponny för att klara sveriges vintrar.

visste du att ex araben osv inte är skapt för nordens kalla och blåsiga klimat, vad behöver vi då hjälpa den med, om den naturlig inte skaffar sig den pälsen den behöver för att hålla sin kroppsvärme uppe? jo självklart ge den föda med bra värden, men även täcka den, vilket den inte skulle behöft om den var hemma i sina egna trakter. och så här kan det vara med fler djur/hästar. så tro inte att det är fullt normalt för mitt fullblod att helt plötsligt skaffa sig en päls lika tjock som min shetlands ponny för att klara sveriges vintrar.

jag håller inte med. De araber jag känner och känt genom åren har haft mer och tätare päls än många andra hästar. Mitt fullblod, som dessutom faktiskt GÅR täckad och klipps, har en rekorderlig vinterpäls han med, och klarar kalla temperaturer kalasbra.

den asiatiska tigern är heller ej "tänkt" för -20 grader klimat men trivs ypperligt i den svenska vintern - likaså lejonen.

Tror Elektrons poäng var att du använde argumentet "tävlingshästar", när det är så att ju bättre kondition och i trim hästen är, desto bättre rustad för att klara temperaturer är den. dvs tävlingshästar klarar det bättre än en skogsmulle/konvalecent/oklippt häst i kass kondition.

Senast ändrad:

visste du att ex araben osv inte är skapt för nordens kalla och blåsiga klimat, vad behöver vi då hjälpa den med, om den naturlig inte skaffar sig den pälsen den behöver för att hålla sin kroppsvärme uppe? jo självklart ge den föda med bra värden, men även täcka den, vilket den inte skulle behöft om den var hemma i sina egna trakter. och så här kan det vara med fler djur/hästar. så tro inte att det är fullt normalt för mitt fullblod att helt plötsligt skaffa sig en päls lika tjock som min shetlands ponny för att klara sveriges vintrar.

Nu är det ju så att hästar sätter päls efter klimatet de vistas i. Dock så styrs både längd, tjocklek och mängd päls hästen sätter av just den individens förutsättningar. Dessutom kan lång tillsynes tjock päls isolera sämre än väldigt kort men tät päls.

I öknen, där araberna lever naturligt, är det EXTREMA temperaturkast, plus 40 på dagen och minusgrader på nätterna.

Jag har en tvärfrusen arab, som sätter riktig nallepäls. Och så har jag en helt ofrusen arab, som sätter för ögat väldigt fjantig vinterpäls (ser klippt ut), men som fast den är kort är extremt tät och isolerar utmärkt. Även fullblodet sätter kort men TÄT päls och är ofrusen, dock svettas hon floder under arbete oklippt och måste klippas och täckas. Även klippt är hon mindre frusen än arabvalacken fullpälsad.

Så sluta kika på ras, kika på INDIVID! En islänning kan frysa och ett fllblod vara varm och go som en kamin. Det är de individuella anlagen som styr!

Nu har vi köpt ett täcke, det är ett fleecefodrat regntäcke, så det borde ju isolera och hålla henne varm. Eller?

Det blir säkert alldeles utmärkt med fleecefodrat regntäcke, kolla så det inte blir för varmt bara. Men mina i kallstall är alldeles lagom med just fleecefodrat regn.

Nu är det ju så att hästar sätter päls efter klimatet de vistas i. Dock så styrs både längd, tjocklek och mängd päls hästen sätter av just den individens förutsättningar. Dessutom kan lång tillsynes tjock päls isolera sämre än väldigt kort men tät päls.

I öknen, där araberna lever naturligt, är det EXTREMA temperaturkast, plus 40 på dagen och minusgrader på nätterna.

Jag har en tvärfrusen arab, som sätter riktig nallepäls. Och så har jag en helt ofrusen arab, som sätter för ögat väldigt fjantig vinterpäls (ser klippt ut), men som fast den är kort är extremt tät och isolerar utmärkt. Även fullblodet sätter kort men TÄT päls och är ofrusen, dock svettas hon floder under arbete oklippt och måste klippas och täckas. Även klippt är hon mindre frusen än arabvalacken fullpälsad.

Så sluta kika på ras, kika på INDIVID! En islänning kan frysa och ett fllblod vara varm och go som en kamin. Det är de individuella anlagen som styr!

i mitt inlägg 21, skrev jag just det där. :smirk:

fast då raderade du ut det genom inlägg 29 :rofl:

det tycker jag inte, jag tycker fortfarande att det kan ha med ras att göra, även indevid.

vilken tur att det finns så mkt olika människor, visa låter sina hästar svettas ihjäl och andra låter dom frysa ihjäl. :smirk:

det tycker jag inte, jag tycker fortfarande att det kan ha med ras att göra, även indevid.

vilken tur att det finns så mkt olika människor, visa låter sina hästar svettas ihjäl och andra låter dom frysa ihjäl. :smirk:

Nej det är extremt olyckligt.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 289
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka