Hästens tidigare ägare.

Bukefalos 30 år!

Min första häst köpte jag av en hästhandlare, men hon kom från Lettland. Den uppfödaren blev jätteglad när jag kontaktade henne på Facebook! Fick mycket bilder på mamman och syskon. Hästen är borta sen länge men jag är fortfarande vän med uppfödaren. 😊

Jag har ofta haft kontakt med tidigare ägare - och även med de som köpt häst av oss. Tror bara det är en häst jag inte haft kontakt med uppfödare/tidigare ägare och då var det en import.
Sociala medier gör det ju väldigt mycket enklare att följa - och att dela hur det går :)

Kul att läsa igenom gammal tråd :)

Facebook har funnits hela min hästs liv så jag har hittat bilder på honom som nyfödd, från hans inridning osv. Jag har skickat lite uppdateringar då och då till hans uppfödare och en av första gångerna jag var i kontakt med henne så fick hon mitt instagramkonto. Det här påminner mig om att det var länge sen jag skickade något till henne, kanske ska skriva ihop något litet till henne

Jag nästan uteslutande köpt av uppfödaren och då alltså haft kontakt med alla tidigare ägare - eller köpt import med okänt allt och inte kunnat hitta nån information alls.

Några undantag har det blivit, bland annat ett fullblodssto som jag köpte av den som köpt uppfödaren. Denne hade dock köpt som föl så kändes inte som så angeläget kontakta uppfödaren. Ett annat fullblod som var import Irland. Jag och säljaren är fortfarande vänner trots att hästen är borta sen många många år. Där var ju tidigare ägare galopptränare. Jag kontaktade de i Sverige men inte de på Irland. Det blir sällan samma personliga information så heller.

Den danska import jag köpte av en hästhandlare har jag ägnat flera hundra timmar att söka information om. Men fått reda på exakt noll 🥺 inte minsta lilla spår av tidigare ägare eller tidigare liv tyvärr.

Sen har jag ju köpt två hästar från ridskola men där båda är importer. Den ena från Irland och den andra från Litauen. Irländskan är inte möjlig att bakspåra mer än att hon säljs på auktion en månad innan hon ankommer Sverige via handlare. Men vem hon säljs av eller köps av finns ingen info om. Den Litauiska har ett pass utfärdat drygt ett halvår innan han tilläggs registreras i Sverige. Dvs han har sannolikt fått pass för att säljas. Allt är okänt i passet. Men finns ett namn på den som det utfärdats till. Dock för språket det rätt omöjligt söka vidare på det. Tyvärr.

Så, oftast har jag inte behövt leka detektiv - och där jag försökt har det varit lönlöst :(

Jag har också bara köpt av uppfödare och dom har varit väldigt glada över fortsatt kontakt! Jag gillar ju också att kunna följa syskon osv så har via uppfödare fått uppgifter om vilka som har släktingar till min häst som jag har nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka