Hästgodis som inte är stenhårt?

Bukefalos 30 år!

Dotterns medryttarhäst får en halv pracend i spruta, jag tycker faktiskt det är smidigare än att hålla på och gömma i mat eller morot. Men hästen är van efter att ha blivit medicinerad i många år, så det går på rutin. Först medicinen och sen en liten godbit efter.

Nej, hon är inte alls svår att spruta. Hon har fått medicin på så vis många gånger i livet. Men det här är ju inte en 10-dagars-kur utan något som hon alltid ska ha så jag vill hellre att det ska vara gott och positivt.
Min poäng var väl mer att spruta kan vara en positiv upplevelse, speciellt om hästen är neutral till sprut från början. Tablett upplöst i lite slickburks klet o vatten, sprut, godis. Klart.

Min poäng var väl mer att spruta kan vara en positiv upplevelse, speciellt om hästen är neutral till sprut från början. Tablett upplöst i lite slickburks klet o vatten, sprut, godis. Klart.
Jag förstår. Grejen är väl att efter 20 år tillsammans känner man sin häst rätt väl. Därav min fråga om ett mjukare hästgodis.

Det var jag också rädd för när min kräsna skulle börja medicineras.

@bettysmatte Jag gjorde därför tvärtom och lärde in att medicinen var något positivt som genererade en förväntan om möjlighet till belöning. Eftersom min häst och jag tidigare inte tränat belöningsbaserat och kom ifrån "inte ge godis ur handen" och att ge ett äpple efter träning enbart så behövde först godisförväntan tränas upp. Sedan introducerade jag medicinen väldigt tydligt, det skulle vara supertydligt att han valde att ta den just för att han blir snabbt skeptisk och då äter han inget alls. Funkar faktiskt skitbra! Det är så väl förstärkt nu att jag kan avbryta en negativ situation med att initiera att han ska få medicinen 😅

Att skapa samma tydliga positiva känsla inför att äta sin vanliga mat har jag inte lyckats lika bra med dessvärre, jag själv har så mycket svårare att behålla den så lång tid som det tar att äta all krubbmat.

Tipsar också annars om grönsaker, tex gurka gillade båda mina!
Gurka har jag också en som gillar, dock inte testat med medicin men det skulle nog funka.

Har varit med om en PPID-häst, den fick medicinen rakt i munnen utan spruta eller godis. Bara in vid sidan. En väldigt snäll gammal ponny så det funkade fint, den verkade helt obrydd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka