- Svar: 104
- Visningar: 18 496
(Ridsport) I morgon onsdag granskar TV3:s program Sanning & konsekvens en hästhandlare som sålt skadade och sjuka hästar.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL
Jag måste hålla med om att programmet var rent pinsamt, HUR man ens kan försöka kalla det "samhällsjournalistik" kan jag inte för mitt liv förstå. Det var katastrof rent ut sagt. Man fick ju inte fram nånting vettigt alls.
Och precis som många skriver, köparna borde ju givetvis gjort egna besiktningar och inte bara förutsatt att allt ska vara okej när priset är lite för bra. Samtidigt är det ju ganska känt att hästhandlaren i fråga kan vara besvärlig att göra affärer med, men det var så himla mycket som fattades bland informationen man som tittare fick att det knappt gick att utläsa.
Tyvärr gjorde programmets dåliga kvalitet att något budskap knappast kan ha nått ut till särskilt många.
Har haft en del att göra med denna människa och kan bara säga att hon ska inte vara i närheten av hästar. Hon ser bara till pengarna. Har ridit en del hästar åt henne(som hon hade uppstallade hos en bekant), så jag vet vilken sorts hästar hon tar in =( En häst skickades runt i hela Sverige, en sväng till Danmark och sen dumpades bakom ett stall halva vintern. Fick knappt ngn mat, gick med samma(dubbla) täcken och var full med stygnflugelarver. Var spekulant(ville rädda) men var så mkt lögner om denna häst att jag backade. Tackochlov hamnade denna lilla häst hos en toppenperson! Det pågår så mkt skit i hennes företag så det är knappt sant. Har hört från säkra källor, sett och upplevt helt sjuka saker från denna människa. Hoppas att dom stackare som köpt av henne får igen sina pengar och att hon får sitt straff tillslut.
I vissa fall framgår det ju redan vid annonseringen att det är en hund begraven - när samtliga annonserade hästar ligger under halva marknadspriset t ex.
Det kommer alltid att finnas människor som försöker lura andra människor. Vare sig det gäller en cykel, en bil, en hund, ett marsvin eller en häst. Det som skiljer är väl närmast summorna.
Visst är det fult, oärligt och fördjävligt. Och det anser samhället också. MEN mitt främsta intresse är att skydda mig själv från att bli lurad, och om alla är medvetna konsumenter så kommer det inte att finnas någon marknad för skojarna. Det är enda sättet att manövrera ut dem. Finns det inga pengar att tjäna, kan de inte hålla på.
Att ta reda på skicket på det man avser köpa är väl A & O? Inte bara aningslöst och naivt gå på säjarens utsago, som i o f s kan vara fullt sanningsenlig, men å andra sidan kan vara rent båg - alla håller sig inte till lagen. Om kalla fakta säger att - i det här fallet - hästen inte är frisk , varför i hela världen väljer man att köpa den? Väljer man att köpa en trasig bil, lägga pengar på att reparera den och sedan hävda att man blivit lurad?
Ja, jag håller med om att världen är full av oärliga människor. Men är det inte bättre att försöka skydda sig själv genom att vara medveten om vad man köper, hellre än överdrivet naiv och helt förlita sig på säljarens version av sanningen?
I vissa fall framgår det ju redan vid annonseringen att det är en hund begraven - när samtliga annonserade hästar ligger under halva marknadspriset t ex.
Ja jag har inte sett programmet men med anledning av den här diskussionen så kikade jag på företagets hemsida. Det är helt klart så att de medvetet riktar sig till okunniga! Den som har minsta gnutta kunskap drar öronen åt sig när den upptäcker att så gott som samtliga hästar -som du säger- annonseras ut till klart under 50% av normalpris. Riktigt ful affärsstrategi.
Men egentligen övergår det mitt förstånd att någon ens överväger att göra affärer med dem.
vad jag kan se använder alldeles för många just hjärtat vid köp och köper ej genomkollade eller rent ut sagt redan konstaterat sjuka hästar för att hjärtat styr dom snarare än ett kallt nyktert huvud och sunt förnuft.