Hästintresserad o bo i Trosa/Vagnhärad typ

asahes

Trådstartare
Hej,
Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm?
Vi tittar på Trosa, Vagnhärad och däromkring, någon här som har erfarenhet av området?
I övrigt har vi också en 5-åring så bra skola är också prioriterat, och en vovve som vi vill kunna ta skogspromenader med :)
Alla reflektioner, tips mottas tacksamt!
 
Hej,
Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm?
Vi tittar på Trosa, Vagnhärad och däromkring, någon här som har erfarenhet av området?
I övrigt har vi också en 5-åring så bra skola är också prioriterat, och en vovve som vi vill kunna ta skogspromenader med :)
Alla reflektioner, tips mottas tacksamt!

Bor inte där själv, men Gnesta är ju väldigt hästtätt med flera stora stallar, ligger lantligt och har dessutom pendeltågslinje till Södertälje, med anslutning till Sthlmslinjerna därifrån! :)
 
Tack, jo ska titta lite mer pådet...
Men sambon vill helst närmare havet. Och tycker det verkar vara bättre kommunikationer fr Trosa, slippa byten o så så därför ska vi kolla lite mer på det.
 
Hej,
Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm?
Vi tittar på Trosa, Vagnhärad och däromkring, någon här som har erfarenhet av området?
I övrigt har vi också en 5-åring så bra skola är också prioriterat, och en vovve som vi vill kunna ta skogspromenader med :)
Alla reflektioner, tips mottas tacksamt!

Att pendla in till Sthlm från Trosa/Vargnhärad är väl kanske inte att rekommendera. Tar en stund så att säga. Är det just på den sidan Sthlm ni vill bo? Kolla annars på Norrtäljetrakten. Nära havet, lantligt och med goda kommunikationer till Stockholm.
 
Hej,
Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm?
Vi tittar på Trosa, Vagnhärad och däromkring, någon här som har erfarenhet av området?
I övrigt har vi också en 5-åring så bra skola är också prioriterat, och en vovve som vi vill kunna ta skogspromenader med :)
Alla reflektioner, tips mottas tacksamt!

Vad vill ni ha som ”hästintresserade”?
Bra tränare? Vilken gren? Prisläge? Servicemängd i stall etc?

Gnesta går ju pendeln till. Där finns en del bra tränare, hovisar och stall för inack. Det tar ju inte jättelång tid till havet.

Nyköping kan ev också vara ett alt om man kan pendla med SJ.

Strängnäs lika så. Men där är det värre med tränare, hovisar och stall som är vettigt. Fördelen är väl att det är billigt.

Vi bor i mindre samhälle i Sörmland. Jag har verkligen fallit för Sörmländska landskapet. Det är otroligt vackert med alla sjöar, den böljande och kuperade terrängen etc.
Vi är båda från Stockholm. Och jag har bott i Enköping och har en mamma som bott utanför Norrtälje, vid havet.
Sörmland är så mycket vackrare upplever jag/vi.
 
Hej,
Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm?
Vi tittar på Trosa, Vagnhärad och däromkring, någon här som har erfarenhet av området?
I övrigt har vi också en 5-åring så bra skola är också prioriterat, och en vovve som vi vill kunna ta skogspromenader med :)
Alla reflektioner, tips mottas tacksamt!
Om man vill pendla till Stockholm men bo nära havet så är nog Nyköping mer att rek än Trosa Vagnhärad. Går ju snabbtåg från Nyköping. Att pendla från Trosa/Vagnhärad med bil så är ju flaskhalsarna Järna men framförallt Södertälje och ja den roliga Essingen... Man ska ju helst inte passera Södertälje samtidigt som Scania slutar vid 16.00.. Dessutom är Nyköping billigare än Trosa som blivit dyrt och populärt sista åren. Vi funderade på att bosätta oss i Nyköping för några år sedan och provade även att bo där men sambon trivdes inte riktigt så det blev Järna istället. Trivs dock fantastiskt bra, bor precis vid en sjö och saknar faktiskt inte havet. :)
 
Vad vill ni ha som ”hästintresserade”?
Bra tränare? Vilken gren? Prisläge? Servicemängd i stall etc?

Gnesta går ju pendeln till. Där finns en del bra tränare, hovisar och stall för inack. Det tar ju inte jättelång tid till havet.

Nyköping kan ev också vara ett alt om man kan pendla med SJ.

Strängnäs lika så. Men där är det värre med tränare, hovisar och stall som är vettigt. Fördelen är väl att det är billigt.

Vi bor i mindre samhälle i Sörmland. Jag har verkligen fallit för Sörmländska landskapet. Det är otroligt vackert med alla sjöar, den böljande och kuperade terrängen etc.
Vi är båda från Stockholm. Och jag har bott i Enköping och har en mamma som bott utanför Norrtälje, vid havet.
Sörmland är så mycket vackrare upplever jag/vi.

Tack. Pendlingsmässigt tänkte vi i första hand med tåg eller buss, och inte alltför sällan... Såg att tåg o buss till Liljeholmen finns fr Trosa som verkade vettigt (då kan man jobba på bussen). På sikt får väl även Nyköping utökad trafik.
Hade en kollega som åkte fr Gnesta - uppfattade det som knöligt med byten etc.

Ja, landskapet lockar oss :) fast fick för mig att det just runt Nyköping är lite plattare=synd.
Var bor ni, eller vad är närmsta större ort? Jobbar ni i närheten då,eller pendlar?

Ang stall o ridsport.
Hade gärna sett att det fanns lite att välja på - inackorderingsstall och lite mer kollektiv, blandade träningsmöjligheter men typ på hobbynivå (LA-MSV) gärna fin utebana (vilket jag inte är van vid fr sthlm...men har väl haft otur kanske)
Trevlig gemenskap/klubb är ju ett måste :)
Sen är jag ju sugen på att börja med islandshästar, så även det är intressant men har här ingen erfarenhet.
Har ingen egen häst idag, men kanske igen i framtiden. Alt om det finns ngn bra seriös verksamhet som erbjuder medrytteri på något lämpligt sätt....
Har du några fler tips?
 
Om man vill pendla till Stockholm men bo nära havet så är nog Nyköping mer att rek än Trosa Vagnhärad. Går ju snabbtåg från Nyköping. Att pendla från Trosa/Vagnhärad med bil så är ju flaskhalsarna Järna men framförallt Södertälje och ja den roliga Essingen... Man ska ju helst inte passera Södertälje samtidigt som Scania slutar vid 16.00.. Dessutom är Nyköping billigare än Trosa som blivit dyrt och populärt sista åren. Vi funderade på att bosätta oss i Nyköping för några år sedan och provade även att bo där men sambon trivdes inte riktigt så det blev Järna istället. Trivs dock fantastiskt bra, bor precis vid en sjö och saknar faktiskt inte havet. :)

Järna får jag kolla lite på :) Pendlar ni till sthlm då eller jobbar ni i närheten? Och som jag skrev nedan, det är inte pendla med bil jag tänker mig utan i så fall blir det tåg/buss.
 
Hej,
Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm?
Vi tittar på Trosa, Vagnhärad och däromkring, någon här som har erfarenhet av området?
I övrigt har vi också en 5-åring så bra skola är också prioriterat, och en vovve som vi vill kunna ta skogspromenader med :)
Alla reflektioner, tips mottas tacksamt!
Hade precis som någon tidigare även kollat lite på norrort. Norrtälje, åkersberga, vallentuna etc. och eg allt mellan Norrtälje och sthlm längs E18 :)
 
Brorsan flyttade till Vingåker efter skolorna slutade vårterminen.

Dom fick en jättefin gård med 6-7 hus inklusive ladugård, stall, B&B m.m. m.m.

Skola <1 km hemifrån = gångväg för barnen.

Massor med hästägare bland elever och skolpersonal.

Trevlig ridskola....

Till lägre pris än vad dom fick för huset i södra Stockholm...

Visst behöver flera byggnader renoveras men inget är fallfärdigt eller så...
 
Tack. Pendlingsmässigt tänkte vi i första hand med tåg eller buss, och inte alltför sällan... Såg att tåg o buss till Liljeholmen finns fr Trosa som verkade vettigt (då kan man jobba på bussen). På sikt får väl även Nyköping utökad trafik.
Hade en kollega som åkte fr Gnesta - uppfattade det som knöligt med byten etc.

Ja, landskapet lockar oss :) fast fick för mig att det just runt Nyköping är lite plattare=synd.
Var bor ni, eller vad är närmsta större ort? Jobbar ni i närheten då,eller pendlar?

Ang stall o ridsport.
Hade gärna sett att det fanns lite att välja på - inackorderingsstall och lite mer kollektiv, blandade träningsmöjligheter men typ på hobbynivå (LA-MSV) gärna fin utebana (vilket jag inte är van vid fr sthlm...men har väl haft otur kanske)
Trevlig gemenskap/klubb är ju ett måste :)
Sen är jag ju sugen på att börja med islandshästar, så även det är intressant men har här ingen erfarenhet.
Har ingen egen häst idag, men kanske igen i framtiden. Alt om det finns ngn bra seriös verksamhet som erbjuder medrytteri på något lämpligt sätt....
Har du några fler tips?

Jag har ingen erfarenhet av att åka från Trosa/Vagnhärad till Sthlm kollektivt. Men tyckte inte det var bökigt att åka till Järna/Gnesta etc. Givetvis tog det viss tid dock, strax över en h om jag minns rätt. Funkade font för vänner och fam utan bil att åka så med för att hälsa på.

Vi bor utanför Sparreholm nu. Så närmst är väl Flen, Malmköping, Strängnäs som är lite mindre och lite större och längre bort är Eskilstuna och Nyköping.

Vi är i hästbranchenbåda två, på olika vis. Vi har ett företag som importerar och säljer hästfoder och tillskott. Jag är också tränare och sambon kiropraktor för ekipage. Så vi jobbar hemifrån, på annan ort och på lagret i Strängnäs. Det varierar väldigt.

Generellt tycker jag att folket är väldigt gulliga så här på landet. Det är rätt annorlunda mot Sthlm(även om jag inte direkt hade prob m folk där).

Det finns en del tränare inom olika grenar runt den del ni funderar på. Så det bör inte vara något större problem att hitta någon.
 
Hade en kollega som åkte fr Gnesta - uppfattade det som knöligt med byten etc.
Vet inte vad kollegan varit med om, men pendeltåg från Gnesta till Stockholms city är det ett byte i Södertälje hamn. Du går rakt över plattformen bara. Däremot tycker jag det tar rätt lång tid. Ca 1h och 10min.
Däremot vet jag att det förekommer att tågen Södertälje Gnesta ersatts med buss av olika anledningar som banarbeten, spårfel och lite annat då och då ett tag. Det kan eventuellt ha påverkat din bekantas uppfattning.
Det går ju en del SJ tåg på sträckan Stockholm-Gnesta också, de tar ca 40 min, men tror det är ca varannan timme bara. Men observera att Jag inte studerat tågtidtabellen 😉.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 327
Senast: Habina
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 460
Senast: lundsbo
·
Äldre Hej, Vi funderar på att flytta från Stockholm och blev lite nyfikna på Trosa-området... Är det någon som bor eller bott där som kan ge...
Svar
6
· Visningar
2 383
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp