HÄstjobb.

EmmaSofia

Trådstartare
Ny här på forumet.
Har använt sök för att leta efter gamla trådar om ämnet, hittade bara ett par utan vidare svar.. Dont kill me!

Kan vi inte samla alla frågor/idéer/tankar/svar om hästjobb utomlands men också i Sverige i den här tråden? :D

Jag åker iväg 1 sep. o jobbar, det är spikat o klart, men skulle uppskatta något väldigt "tips&trix" från ni som kanske redan varit iväg, är borta o jobbar nu, osv.

KRAM

Sv: HÄstjobb.

Jag har hästjobbat i Sverige (ridskola) och i Norge (dressyravel + ridskola). Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det är hårt men utvecklande. Jag satsar ju på att bli instruktör! Men ju äldre man blir, desto mer märker man hur skönt det är att ha ett "vanligt" jobb där man i princip får dubbelt så mycket betalt för hälften så lite arbete. :angel: Än så länge är den låga inkomsten värd den erfarenhet man får i utbyte! ;)

Härnäst vill jag inrikta mig mer på träning av hästar än utbildning av ryttare. Överväger Island vid årsskiftet, många gårdar vill ha hjälp med träning av sina hästar inför Landsmót 2011 då. Har också haft en tanke på att åka till södra Europa i höst. Fast problemet är ju att man tenderar att bli kvar länge på samma ställe! :D

Har jobbat som hästskötare i ett privatstall och som hästskötare/beridare på ett annat ställe. Båda två i Sverige. Det jag nu ska göra är att åka till en riktigt duktig AR instruktör som praktikant mot rid -och teorilektioner :). Fast det blir inte förren nästa år.

Jag skulle förrutom det vilja jobba på Island i några månader, samt i Sverige hos någon duktig islandsinstruktör. Sen lockar England lite, kanske jobba där ett tag på nåt dressyrstall? Har även en till intressant AR tränare som jag skulle vilja jobba för.

Ni som varit iväg, kan ni tipsa om något man saknar hemifrån? (Förutom såklart familj o vänner såklart..)
Har hört om det "klassiska" med mjölkchoklad osv ;)

Nu vet jag inte vad det är för jobb på Irland du ska på men jag har några kompisar som varit och jobbat på Irland med turister, turridning och sådär...

Det var en stor skillnad på hästhållningen om man jämför med Sverige.

Hästar stod sadlade och tränsade flera timmar i väntan på "sista minuten-gäster", hovarna såg allt annat än bra ut, på ett ställe kliade alla hästarna sönder sig, hästarna stod i sin egen skit, vissa fick inte gå ut, ridvägarna var ett skämt egentligen, personalen var väldigt varierande, maten är ingen vidare nyttomat...

Sedan var det en del bra också, tyvärr vägde det dåliga väldigt mycket mer än det bra...

Men som sagt. Kanske mina kompisar hamnade på dåliga ställen bara av en slump. Man kan ju alltid hoppas!

Själv har jag varit och jobbat i Estland. Jag hade nog mest fördomar av alla innan jag åkte men det visade sig vara ett superbra ställe! (ridskola).

Har dock hört i efterhand att många ställen inte är så bra i Estland så kanske jag hamnade på ett av de bästa av en slump :)

Sedan är det en kompis som är i Italien nu och jobbar. Jag skulle haft synpunkter på arbetstiderna där men det är ju inte jag som är där och hon som är där älskar det, så det är ju bra ändå :)

En kompis har varit på Island på ett av de större ställena... Där kan man också prata om att lura folk på pengar då nästan ingen av hästarna töltade rent och dom tog ut grupper på hästsafari upp emot 50-60 personer åt gången ( :eek: )

Jag har en kompis som är i USA nu och jobbar på ranch. Har dock inte hört så mycket från henne så där uttalar jag mig inte.
Själv söker jag hästjobb på Nya Zeeland just nu till nästa år :)

Ni som varit iväg, kan ni tipsa om något man saknar hemifrån? (Förutom såklart familj o vänner såklart..)
Har hört om det "klassiska" med mjölkchoklad osv ;)

Lite tips att ta med hemifrån är ju då en resekontakt. Finns att köpa billigt på clas ohlsson, expert och liknande. En laddare med flera olika sort kontakter ifall det skulle vara någon annan än i sverige.
Så du kan ladda mobil, dator mm :)

Kanske en ordlista på häst-fack-ord så det blir lättare i stallet, men det kommer man in i ganska fort annars.
När jag var i estland fick jag jobba ibland med folk som inte kunde engelska. Då var det scharader som gällde :D

Tack snälla för bra svar :) ska till en gård där min chef tävlar upp till 150 hopp, o där är även försäljningshästar o avel i liten skala. Har pratat med en svensk tjej som varit där 08-09 o pratat med chefen ett antal gånger det mesta låter riktigt bra. Sen kan väl såklart chefen prata en massa skit, men när jag frågat hon som jobbat där tidigare osv verkar det mesta stämma överens. Sen kan jag väl bli totalt blåst eller h
helt enkelt bara inte trivas.. Men då är det väl bara att pack ihop o åka hem till Sverige ;)

jag var iväg en kort sväng till england, hos en tävlingsryttare, vilket inte funkade då hon inte var särskilt trevlig och jag var för ung för att stå på mig, så jag sa upp mig istället och åkte hem efter ett par veckor!
sen har jag jobbat i ett turridningsstall på kanarieöarna, vilket var så himla roligt men i ridväg kanske inte så värst utbildande. en tjej var chef när jag började där men hon slutade efter ett tag, så vi 5-6 svenska tjejer som bodde/jobbade där tog över driften själva. han som ägde alltihop hade ingen vidare koll så vi fick bestämma själva, annars hade jag nog inte trivts då vi säkert hade varit tvungna att använda de hästar vi "dömt ut", dvs gamla/halta. nu slapp vi det och fick avgöra själva utifrån vårt eget tyckande!
det jag saknade mest var nog bara vänner och familj. och snus... haha. folk som kom och hälsade på oss fick alltid order att ta med choklad och laktrits och sånt. eftersom det fanns ett IKEA på ön brukade vi åka dit om vi ville ha en dos "svenskt", där köpte vi också mat till julafton och sånt! svenska mataffärer saknade jag när jag var borta, men det handlar nog mest om att man är van vid systemet mer än att man faktiskt saknar någon vara.

Jag har jobbat hos elitryttare i dressyr,hopp, fälttävlan och på ridskolor.
Mina tips är:

* Jobba ALDRIG svart. Det kan bara sluta dåligt.
* Jobba ALDRIG för fickpengar, boende och box. Boendet och boxen måste skattas annars begår man skattebrott och det är inte jätteroligt. Skatteverket räknar ut skatten genom en schablon, säg att ni har 2000 kr i fickpengar men måste skatta för boende och box på 4000 kr, då går ni back 2000 kr/månad :cool:
* Begär kontrakt med arbetstider. Annars slutar det oftast illa.

Jag har aldrig jobbat svart och tänker aldrig jobba mer i stall. Man lär sig saker, men kroppen tar så mycket stryk och det är inge vidare och vara 30 år och ha fysiska problem.

* Jobba ALDRIG för fickpengar, boende och box. Boendet och boxen måste skattas annars begår man skattebrott och det är inte jätteroligt. Skatteverket räknar ut skatten genom en schablon, säg att ni har 2000 kr i fickpengar men måste skatta för boende och box på 4000 kr, då går ni back 2000 kr/månad :cool:
.

Men låt säga att man fortf. är skriven i Sverige på sin vanliga adress?
Så att man officiellt bor kvar hemma? Är det någon skillnad?
Kommer såklart att jobba vitt.

Hmm..bra tips. Måste finnas tusen olika, haha!

Ha allting nerskrivet och påskrivet tycker jag är bra. Vad dina arbetsuppgifter är, arbetstimmar, lön, uppsägningstid och allting sånt. Better safe then sorry i slutändan då väldigt mycket kan gå väldigt fel.

Annars är det väl egentligen bara att man inte ska vara rädd för att säga ifrån. I hästbranchen är det ju som många vet väldigt många unga som utnyttjas och hamnar man i en sån situation är det oftast ingen annan förutom du själv som kan göra det bättre.

Nu vet jag inte vad det är för jobb på Irland du ska på men jag har några kompisar som varit och jobbat på Irland med turister, turridning och sådär...

Det var en stor skillnad på hästhållningen om man jämför med Sverige.

Hästar stod sadlade och tränsade flera timmar i väntan på "sista minuten-gäster", hovarna såg allt annat än bra ut, på ett ställe kliade alla hästarna sönder sig, hästarna stod i sin egen skit, vissa fick inte gå ut, ridvägarna var ett skämt egentligen, personalen var väldigt varierande, maten är ingen vidare nyttomat...

Sedan var det en del bra också, tyvärr vägde det dåliga väldigt mycket mer än det bra...

Men som sagt. Kanske mina kompisar hamnade på dåliga ställen bara av en slump. Man kan ju alltid hoppas!

Själv har jag varit och jobbat i Estland. Jag hade nog mest fördomar av alla innan jag åkte men det visade sig vara ett superbra ställe! (ridskola).

Har dock hört i efterhand att många ställen inte är så bra i Estland så kanske jag hamnade på ett av de bästa av en slump :)

Sedan är det en kompis som är i Italien nu och jobbar. Jag skulle haft synpunkter på arbetstiderna där men det är ju inte jag som är där och hon som är där älskar det, så det är ju bra ändå :)

En kompis har varit på Island på ett av de större ställena... Där kan man också prata om att lura folk på pengar då nästan ingen av hästarna töltade rent och dom tog ut grupper på hästsafari upp emot 50-60 personer åt gången ( :eek: )

Jag har en kompis som är i USA nu och jobbar på ranch. Har dock inte hört så mycket från henne så där uttalar jag mig inte.
Själv söker jag hästjobb på Nya Zeeland just nu till nästa år :)

Var i Estland har du jobbat?

Men låt säga att man fortf. är skriven i Sverige på sin vanliga adress?
Så att man officiellt bor kvar hemma? Är det någon skillnad?
Kommer såklart att jobba vitt.

Om du är utomlands mer än ett år så måste du skriva dig utomlands. Det upptäckte jag när jag var utbytesstudent - trots att jag fortfarande var inskriven vid mitt svenska universitet, var jag tvungen att "emigrera". Superlätt, bara ett enda papper, och när man kommer tillbaka till Sverige är det också jättenkelt att skriva in sig igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 962
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 259
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈