Hästleksak...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 530
E

Eeiram

Hej!

Jag skull behöva någon leksak till min häst, att ha i boxen och leka med. När hon står inne i boxen blir hon stundvis väldigt uttråkad och kommer på alla möjliga rackartyg.

Jag har för mig att det skall finnas "hästbollar" - bollar med handtag för att fästa i ett rep i taket. Var får man tag på dessa?

Har ni några andra alternativ mottager jag tacksamt tips!

/Marie

Sv: Hästleksak...

Man kan ta en kålrot, sticka en pinne igenom den och snören på båda sidorna av pinnnen. Då kan hästen gnaga på den och det blir lite utmaning när den snurrar:D

Jag har sett såna bollar, vet många hästar som haft dem, men inte en enda som faktiskt lekt med den. Jag tror att hästar (i alla fall de jag träffat...) är för smarta för att leka med en boll... Du kan alltid testa att hänga upp en gren att gnaga på i boxen.

om din häst (som min) tycker om att pilla eller bita på allt den ser funkar det med det mesta... :smirk:
Jag hade ett tag en vanlig pet-flaska och satte upp den i ett balsnöre, men varje dag hade hästen puttat ut den så den hängde på andra sidan boxväggen (alltså GENOM gallret).
Men värt att prova ;)

Vi har några sjuklingar i stallet och de har lite olika leksaker. Några exempel är:

- Jollyboll (Inte så poppis)
- Stora grankvistar, antingen upphängda eller liggandes lite här o där i boxen
- Hela trädstammar upphängda längs med väggen (kvistar o allt) som de kan gnaga på
- 1,5 l petflaska med liiitet hål i botten och sedan fylld med pelleterad foder och upphängd i boxen. MKT poppis bland vissa hästar

Iccic skrev:
Jag har sett såna bollar, vet många hästar som haft dem, men inte en enda som faktiskt lekt med den. Jag tror att hästar (i alla fall de jag träffat...) är för smarta för att leka med en boll... Du kan alltid testa att hänga upp en gren att gnaga på i boxen.
:cry: :cry: :cry: Du tycker att Harry är korkad:rofl: :rofl:
Han älskar sin Jollyball över allt annat, han kan spendera flera timmar med att kasta sig själv i huvudet med den:crazy:

Det finns en hundleksak med håll i som man kan stoppa in godis i, hade en sådan till min totto och lade in en del av kvällsmaten i den, då hade hon att göra någon/några timmar... kostar runt 85-125 kr beroende på vart man köper dom.

En ejording som stog i mitt stall förut hade en sådan boll med handtag, och han stog nästan alltid med den över ryggen det gillade han, sen hade vi en annan häst som hade varianten från H**ks och han stog alltid och dunka med den så den dunka till baka i huvudet.

Jag har i bland satt upp en kotring i min hästs box och den har varit poppis en stund, tills han märkte att det inte fanns godis i :angel: :o

tror för att hitta det som är bäst för sin häst är att testa sig fram, med diverse leksaker och kvisstar

Nä, Harry är nog inte mer korkad än många människor jag känner som också tycker det är kul att leka med bollar... =)

hihi, min häst e också lätt uttråkad på natten, vi fixade hönät till honom o trodde självklart att de skulle funka, men han elite fummlig av sej o så när kvällsfodraren skulle ta en sista check i stallet på kvällen hade han hela huvvet i hönätet :eek: :angel: :crazy: :confused: , han e helt otrolig, som tur var e han inte den som får panik...:) .
Meeeen vi la in fin halm i hörnet av boxen som han kunde plocka med, o de gjorde han lite då och då, men nu har han inga bekymmer alls, vi vänjde av honom från halmen vart eftersom, men nu får han halm i fodret med. :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 593
Senast: Skjøldur
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 078
Senast: Lager
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 734
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka