Hästmänniska med allergisk pojkvän?

trams

Trådstartare
Är det någon hästmänniska här som har allergisk pojkvän/sambo? Hur fungerar det? Hur gör ni?
Jag är själv ägare till två hästar och träffade för två månader sedan en underbar kille som visade sig vara hästallergiker.. Typiskt! Än så länge har det gått bra (ta i trä) trots att jag praktiskt taget bor hemma hos honom nu. Alla stallkläder är hemma hos mig, och jag är noga med att byta om och tvätta av mig ordentligt innan jag åker hem till honom, men jag är ändå lite orolig!

Han säger att det inte är någon fara, och han tar tabletter om han känner av något, men ändå!

Så, hur gör ni? Snälla berätta och ge tips på vad jag bör tänka extra noga på! Vill inte göra mig av med varken pojkvän eller hästar.

Sv: Hästmänniska med allergisk pojkvän?

Jag vet flera förhållanden där den ena är allergisk men det funkar ändå. T.o.m. med aktiv tävlingskarriär.

Rutiner och hänsyn, så funkar det tror jag.

Beror på hur allergisk han är, men oftast räcker det nog med bra rutiner.
Min man är allergisk men inte superallergisk, så för mig räcker det med att byta om så fort jag kommer hem, och om jag är mkt mkt hästig behöver jag duscha, men oftast inte. Beror lite på hur mkt jag gosat med hästen osv (jag har kortklippt hår)

Jag brukar klippa hästen för att man ska slippa hysteriskt mkt hår när det är fällperiod.

Min sambo sedan över 16 år är pälsdjursallergiker. Fungerar hyfsat bra eftersom vi inte har pälsdjur permanent inomhus. Han duschar när han ryktat och hållit på med hästarna.

Jag var medryttare under en tid och min sambo är hyperallergisk/har astma (Känner av allergin om han går förbi en hästhage)

Ridkläderna förvarades i ett skåp i stallet. Kläderna som jag åkte dit i förvarades i vårt vinds-förråd, i stallet hängdes de upp på galgar i skåpet.

Jag tillät ingen att åka med i bilen utan att ha bytt till vanliga kläder utom i nödfall (ex. någon skadad). Stallkamraterna visste om att min sambo var riktigt allergisk.

Från Vindsförrådet till lägenheten gick jag i en lite längre T-shirt och trosor (en lägenhet ovanför våran, med ett ungt par i och de tänkte jag gott kunde stå ut med att jag sprang ner i den munderingen).

Jag duschade och tvättade håret så fort jag kom in i lägenheten.

Det handlar om att vara petnoga.

Min make är allergisk.

Det har fungerat ypperligt, det är bara att lägga upp fungerande rutiner. Idagsläget har jag ingen egen häst, men de första åren vi var tillsammans hade jag häst och sedan har jag haft tillfälliga hästar några månader i stöten.

Jag har alltid bytt om i stallet för att inte behöva ha några stallkläder hemma. Sedan har jag haft en ombyte med åka till och från stallet kläder som jag sedan hemma förvarat i ett förråd hemma.

Då vi oftast delat bil har jag varit väldigt noga med att tvätta händerna ordentligt efter att jag varit i stallet och sedan gärna haft några bilhandskar. Det har hänt att maken blivit allergisk av bilratten, när jag kliat häst och sedan direkt satt mig i bilen :crazy:

Sedan när jag kommer hem är det direkt till duschen.

Klart att man kan ha häst med en allergisk partner, hästarna behöver ju inte bo hemma i vardagsrummet...

Hej!

Min sambo är variaerande kraftigt och väldigt kraftigt allergisk mot de flesta pälsdjur. Han älskar djur (naturligtvis) och har enormt god hand med dom..

Jag har de värsta kläderna i stallet, ombyteskläder som bor i en plastsäck i nedre hallen (svinkallt är det där) och då funkar det bra.

Eftersom han älskar djur följer han gärna med och rider ibland, helst sommartid och då ipumpad mängder med allergimedicin. Ibland behöver han låna min astmaspray (hmm.. jag är egentligen emot att låna ut mediciner men iaf).

Men det har funkat hittills och jag tror det kommer funka i framtiden, lite får jag ju offra men mej gör det inget att inte hela huset är fullt av häst.

/ Lavinia

När jag bodde ihop med mitt allergiska ex så hade jag en vanlig arbetsoverall på mig i stallet när jag pysslade med hästarna, den tog jag bara av när jag red. Då fick jag inte med så mycket stöv och damm hem. Jag hade även alltid mössa eller sjal på huvudet när jag pysslade med hästarna för då kom inte den riktigt inbitna hästlukten in lika bra i håret. :)
Hemma förvarade jag kläderna i ett uppvärmt rum i källaren. Men om man inte har den möjligheten kanske man kan ha en höpåse med blixtlås att ha kläderna i. Bor man i lägenhet kan man ju förvara det i förådet kanske? (har aldrig bott i lägenhet så jag vet inte riktigt vad man har för utrymmen:D)

Haha, den här tråden fick mig att tänka på en grej som hände med mitt ex :D

Vid den tiden hade jag både häst och innekatter så jag sa när vi började träffas att så länge du inte är allergisk så är jag intresserad typ.

Han var ju absoluuuut inte allergisk.

Efter typ en månad blev det så att han följde med mig till stallet, och det slutade med att vi fick åka till akuten för han fick jättesvårt att andas :S

Han hade visst känt av katterna innan dess också, men tagit tabletter o bricanyl + någon annan inhalatorgrejs i smyg :D

Men när man väl visste om det var det inga problem, bara att ha speciella kläder o duscha:)

Dom som äger stallet där jag står i är åxå killen allergisk. Dom första åren kunde han inte ens vara i stallet överhuvudtaget, men nu kan han vara där ett bra tag utan att reagera. Så det har som vänjts bort till en viss del. Men man får ha bra rutiner, typ lämna ytterkläder och skor utanför ytterdörren ;)

Jag har kombinerat hästägande med mycket allergisk sambo i tre år nu. Det fungerar riktigt bra. När jag kommer hem från stallet hänger jag ner alla hästkläder + skor i källaren (vars enda användningsområde är stallgarderob) och duschar. Sätter mig aldrig i soffor eller går runt i huset innan jag har duschat.

Det som är ett problem hemma hos oss är bilen. Min bil är den som funkar bäst, så den använder vi när vi ska någonstans båda två. (Sambos bilar har en tendens att vara opålitliga skrothögar.) Han får komma ihåg att äta allergimedicin innan vi åker någonstans, och jag har rengöringstrasor i handsfacket för att kunna göra rent ratt och växelspak så han slipper få häst-bös på händerna. Nu ska vi på långfärd med bilen över jul, så då är den dammsugad och schamponerad invändigt, och uppladdad med näsdukar och allergimedicin i handskfacket.

Nu är min man inte allergisk mot just hästar, dock mot alla andra djur. Men han har astma och damm- och gräs-allergi.

När jag hade hästen i ett stort stall kunde han knappt gå in där utan att få en reaktion.
Stallkläderna hade jag inne i lägenheten, men de tvättades ofta.

Nu bor vi på egen gård med stallet 50 m från huset. Min man sköter: Morgonfodring, kvällsfodring, tar ner hö ( det fungerar bra så länge det inte dyker upp en möglig bal) och blir jag sjuk fixar han allt.
Våra klder hamnar lite här och där :angel:

Han har två inhalatormediciner, bricanyl och en starkare med kortison. Den starka tas 2 ggr om dagen och bricanylen vid behov.

Vi har bott här på landet i 2 år och hans astma har faktiskt minskat sedan vi flyttade hit.

Jag var ihop med en kille i 1 1/2 år som var allergisk mot hästar,hundar,katter,gräs,hö och pollen. Första natten han sov hos mig fick han en astmaattack som hette duga,jag trodde han skulle dö:D
Efter det var jag noggrannare med att dammsuga och bädda rent i sängen när han skulle sova över.Han satte knappt sin fot i stallet. Behöver jag säga att det tog slut mellan oss;)

Är det någon hästmänniska här som har allergisk pojkvän/sambo? Hur fungerar det? Hur gör ni?
Jag är själv ägare till två hästar och träffade för två månader sedan en underbar kille som visade sig vara hästallergiker.. Typiskt! Än så länge har det gått bra (ta i trä) trots att jag praktiskt taget bor hemma hos honom nu. Alla stallkläder är hemma hos mig, och jag är noga med att byta om och tvätta av mig ordentligt innan jag åker hem till honom, men jag är ändå lite orolig!

Han säger att det inte är någon fara, och han tar tabletter om han känner av något, men ändå!

Så, hur gör ni? Snälla berätta och ge tips på vad jag bör tänka extra noga på! Vill inte göra mig av med varken pojkvän eller hästar.

Min make är allergisk mot hästar, jag har 8 stycken! Det funkar om man vill att det skall funka.... dvs om man är beredd att göra lite extra arbete i vardagen.

Tex kan jag inte gå ut och kvällsfodra precis innan vi går och lägger oss, utan jag fodrar för hela natten i samband med att jag tar in dom på kvällen. Kläderna hänger i en gaderob, och jag tvättar stallkläderna väldigt ofta, även jackan... Skor och/eller stövlar står ute...kallt om fossingarna, man vad gör man inte för älsklingens skull..... SÅ fort jag kommer in på kvällen är det direkt in i duschen, så det funkar....
Lycka till med både pojkvän och hästar, och allergi är inte ett hinder! ( som tur är!)

Jag har allergisk sambo. Tyvärr inte bara mot hästar, utan mot mkt annat som finns i stallet b.l.a. alla andra pälsdjur, hö, gräs m.m. Det är vädligt tråkigt då han verkligen gillar djur, men kan pga allergin vädligt sällan vara med i stallet eller på tävling. Är han med får han hålla sig utanför stallet och inte klappa hästarna. Då klara han sig med lättare nysningar och kli.
Har de värsta kläderna kvar i stallet och annars så hamnar allt i en garderob i källaren.

Min pappa är allergisk och mamma o jag har därför alltid bytt om i stallet i alla år vi pysslat med hästar. Nu bor jag med icke allergisk sambo men byter ändå om i stallet, tycker det är ofräscht med hästgrejer hemma.

Till alla: Tusen tack för alla era svar! Jag känner mig mycket tryggare med att det inte finns några hinder min relation pga mina hästar. Vi har pratat en del om allergin hemma och han tycker inte heller att det är några problem. Och skönt att veta att det finns så många som fixar det här med häst och allergisk pojkvän. Och jag har fått en massa tips som jag ska ta till vara på!.

Så, tack och God Jul!!!
:)

//trams

MIn son är hästallergisk. Så jag och nästan alla flickvänner har varit hästtjejer :eek:. Jag förstår inte hur han tänker?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 717
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 109
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 387
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka