Hästmänniska och välja bort häst

Bukefalos 30 år!

Jag kan sakna gemenskapen jag kände med vissa hästar. Men det är också verkligen bara vissa hästar det handlar om. Om jag ska vara krass så är det 2 hästar jag har älskat av hela mitt hjärta och där alla motgångar har varit värt det. Och då har jag haft 10 stycken.

Att hålla på och köpa och sälja hästar på löpande band i hopp om att hitta den där älskade hjärtehästen känns inte speciellt lockande heller.
Precis.
Har också letat efter en "ersättare" till min hjärtehäst.
Köpte till och med en av samma ras med samma stamtavla bakåt ... slutade med att jag ramlade av och skadade mig rejält (kan aldrig bli återställd).

Har landat i att hjärtehästen inte finns för mig. Jag hade honom en gång. Vi fick 8 fantastiska år. Jag nöjer mig med det.

Jag har ägt tre hästar efter hjärtehästen. En fick jag avliva efter 2 år. En sålde jag pga egna skador. Den sista skänkte jag bort till garanterat gott hem (han kostade mig 200 000 det året jag ägde honom).

Jag kommer med största sannolikhet aldrig att köpa häst igen.
Funderar till och från att börja rida på ridskola. Men jag gillar inte träna. Vill bara rida kravlöst ut i skogen på lång tygel på en äldre, trygg häst.
Nu när jag flyttar funderar jag på att höra av mig till närmaste ridskola och fråga om de har, eller om de vet någon annan som har, en snäll liten häst som behöver komma ut på kravlösa turer 1-2 gånger i veckan.

jag hade en hästpaus för många år sedan, det räckte med ett halvår, sen skaffade jag en foderhäst...

Ett tips från mig. OM du gör dig av med alla hästar nu, behåll ändå dina hästpryttlar, om du har möjlighet att magasinera dem. För det är oerhört mycket dyrare och jobbigare att köpa allt nytt om du skulle återuppta hästeriet igen inom överskådlig tid. Låt pryttlarna vara kvar tills du känner att du har gjort rätt val även över tid.
Ja, den håller jag med om! Sålde ju min häst när jag fick en stroke och de fick med all utrustning, ned till minsta hovkrats och de fick dessutom köpa min underbara Fautras-transport till ett bra pris. (Förutom det jag hade och fortfarande har kvar i större storlek som inte passade fjording eller islandshäst. Dessa saker åker till hästloppis i maj.) För jag trodde ju inte att jag skulle kunna ha häst igen. Men det tog bara drygt ett halvår innan Frasse köptes och jag fick börja om med alla prylar (men den här gången håller jag mig mycket mer minimalistiskt och köper bara det som behövs).

Jag valde bort häst ett tag efter att jag var tvungen att avliva min förra. Provade vara medryttare men kände ingen glädje att rida även om förutsättningarna var perfekta. Hade en helpaus från hästar i 3-4 år och blev sen medryttare. Är dock svårt då jag har höga krav att hästen är fräsch men upplever att många hästägare är ok med att hästen är återkommande stel på samma sätt, tappar bakben i hörn etc.

Köpte en egen efter 10 års paus, men har en konvalecent sen över ett år, och småskador innan dess, så hästlivet är inte jättekul.

Tjänar riktigt bra men oroar mig för ökade kostnader, då allt har gått upp vansinnigt mycket. Har en snål dieselbil, men det kommer bli kostsamt om dieseln blir 30 kr litern +, för att inte tala om vad hösilaget kommer kosta om oljepriset går upp och även konstgödslet.

Har häst i storstad, betalar nog kring 14000 i månaden (stallplats, skoning, tillskott/kraftfoder/mindre utrustning/försäkring+diesel), utan träning och utan veterinärräkningar, vaccin, större utrustningsinköp). Någonstans finns det en smärtgräns trots bra lön och jag närmar mig den. Känns otroligt tråkigt att trots mycket god ekonomi så är det ev. pengarna som sätter stopp för hästar.

Jag kommer att sluta med egna hästar när vi säljer nuvarande tävlingsponny för då är dottern gammal nog att ta beslut själv vad hon vill göra med hästeriet i framtiden och jobba och få in egna pengar till sin hobby. Jag skulle nog kunna tänka mig köpa en ponny att köra med alternativt ha en andel i en trav eller galopphäst. Men det får vi se.

Däremot hoppas jag kunna åka till Kairo och jobba med laser och sådana grejer och hjälpa hästar och ägare vid pyramiderna. Var volontär där i samband med att jag bodde där för tio år sedan, men sedan kom pandemin och nytt jobb i vägen. Nu har jag utbildat mig till equiterapeut så skulle vara kul att hjälpa de som verkligen behöver. Men det kommer ju också att kosta, finns ju inga pengar hos ägarna där nere tyvärr.

Har delvis slutat, har honom utlånad till ridskola fem dagar i veckan. Jag kommer på helgen och mockar och fixar. Så får fortfarande ta del av hästlivet och gemenskapen kring hästar - men till en bråkdel av priset för vad det kostar på heltid.

Tiden finns inte. Ridskolan när väldigt billig att vara inackorderad på, men ska flytta och tror inte jag kommer hitta en vettig och prisvärd stallplats på den nya orten. Så delvis pga tidsbrist och kostnaden så får han nog stå kvar på ridskolan.

Och visst var det roligare med häst förr?!

Jag har aldrig haft egen häst men ser mig som hästmänniska ändå. Jag har slutat rida varje vecka men åker gärna på kurser, rider enstaka lektioner och skulle säkert ha möjlighet att hyra häst ibland om jag vill det. Ser det som att plocka det gottigaste ur kakan . Träna för bra tränare, rida fina hästar och är hästen som var tänkt att jag skulle rida skadad eller sjuk får jag en annan häst att rida utan att det kostar något extra. Njuter av mitt hästliv och bra ekonomi samtidigt.

jag sålde hästen som höggravid. Det var 5-år sedan.
Nu rider jag på en liten trevlig ridskola, tidsmässigt och ekonomiskt är det lagom!

Får se om det blir egen häst igen när barnen blir större 😃

Jag har en 19-årig b-ponny och ett 18-årigt halvblod och är och krafsar på min smärtgräns vad det gäller kostnaderna.
De står hemma på gården så jag har ”bara” kringkostnader, men ligger ändå på cirka 8000 kr/mån.
Specialhö till ponnyn gör att fodret drar iväg och så borde jag se över försäkringarna.

Jag kommer förmodligen inte att fortsätta efter dessa två.

Det största problemet med den här hobbyn är att det ”går inte” att pausa för att kunna hinna känna saknaden. En cross/golfbag/tennisrack kan man lägga in i förrådet ett halvår tills man känner att man saknar det och vill börja igen. Det går ju inte att göra med hästarna på samma sätt. Visst, det går att sälja/låna ut/osv men det blir inte riktigt samma sak att köpa en annan häst när man väl känner för att ta upp hobbyn igen tänker jag? Jag har tröttnat många gånger i vinter, men landar alltid i samma sak- jag vill ju ha MINA hästar, inte bara hästar. Makes sense?😅

Det största problemet med den här hobbyn är att det ”går inte” att pausa för att kunna hinna känna saknaden. En cross/golfbag/tennisrack kan man lägga in i förrådet ett halvår tills man känner att man saknar det och vill börja igen. Det går ju inte att göra med hästarna på samma sätt. Visst, det går att sälja/låna ut/osv men det blir inte riktigt samma sak att köpa en annan häst när man väl känner för att ta upp hobbyn igen tänker jag? Jag har tröttnat många gånger i vinter, men landar alltid i samma sak- jag vill ju ha MINA hästar, inte bara hästar. Makes sense?😅
Jag tror du sätter huvudet på spiken där!
Yngsta barnet är numera gymnasieungdom och intresset är svajigt.

Jag kan sköta markservice lite mer och hon pausar lite då och då, men det är väl drastiskt att sälja för att sedan komma på att man ångrar sig, får dåligt samvete osv.

Jag är inte redo att lägga av än på ett tag, vi bor bra och har möjligheten att ha hästarna hemma, men inget är för evigt.

Jag är nöjd som det är just nu, och vad gäller barnen så har den äldsta kommit tillbaka efter fyra års upphåll, och ev är mellanbarnet lite sugen att komma igång på hästen som den yngsta vacklar lite med.

Och själv kan jag också rida, men jag pysslar mest med unghästarna.

Nåväl.... en vacker dag är det bara jag kvar och alla är utflugna. Då får jag ser vad jag gör.

Typ det argumentet jag har för käpphästar när folk kallar det töntigt. Tänkt om jag hade kunnat vara nöjd med käpphäst? Finns ju typ lika mycke kul att shoppa till dom, och svalnar intresset går dom lobba i garderoben.
Men, icket 🤷‍♀️

Jag är också lite på nivån att jag funderar på vad jag ska göra med min ridhäst - som är en kallblodstravare, som promenadrids lätt.
Jag köpte henne medan jag var gift och bodde på gården, så jag hade hästarna hemma. Det var mest ett "praktiskt beslut" (jag behövde en sjukgymnast-häst att rida på, för att kroppen mår bra av det, efter några år utan ridhäst). Sen skilde jag mig och flyttade från gården, vilket gör det svårare på flera sätt. Dels kostar det mer att ha häst inhyrd. Dels är hon inte trafiksäker, så det är svårt att hitta ett ställe där hon kan bo, där man kan rida ut utan att rida på trafikerade vägar. Gården hon står på nu är inte idealisk för oss av trafikskäl. Plus att de nästan obegränsade milslånga rundorna i skogen är för långa för mina skrittrundor med korta travinslag. Nu har jag inte ridit på nästan hela vintern, pga underlaget. Hagen vi brukar rida i blev upplag för snöberg, så det fanns ingenstans att ta vägen. Och jag har svårt för att bestämma mig för om det är värt det. Är det värt jobbet och pengarna för att hålla en ridhäst som jag knappt rider på? Har liksom svårt att komma igång igen, efter varje uppehåll. Det som försvårar saken är att jag har insett att OM jag ska ha en ridhäst så är det just Maja jag ska ha. Hon är en jättekul häst, som jag tycker väldigt mycket om! Det är också så att det av flera skäl är en häst som är svår att sälja (snäll men ganska het och känslig, kombinerat med att hon är helt oskolad och dessutom med tveksam hållbarhet - det sista funkar för mig som rider lätt 1-2 dagar i veckan, men det är antagligen inte så lätt att hitta en annan ryttare som både vill ägna sig åt lätt ridning och själv är tillräckligt van som ryttare för att uppskatta Majas egenheter.... )
Just nu letar jag efter ny lösdriftsplats, med ridmöjligheter som passar mig bättre. Det är inte så lätt....

25 år som hästägare. Första hästen hade jag i 16 år. Fantastiska år. Andra hästen var mer skadedrabbad från start. Men det var hanterbart. Det som stjälpte allt var att han hade lös benbit i ett bakknä. Det opererades men det blev aldrig bra. Det tog verkligen evigheter att få rätt på vad som var fel. Åkte till flera kliniker innan en veterinär knäckte att det var ett bakknä. I alla fall blev det väldigt jobbigt med behandling och ständigt återkommande problem så han fick gå till slut, 10 år gammal. Blev rätt bränd av det. Dottern ville långt senare köpa ponny men jag insåg att vi skulle få lägga om hela vårt familjeliv för att få loss resurser till det (tid och pengar) så vi köpte aldrig. Tror inte jag kommer köpa igen. Det tar för mycket resurser.

25 år som hästägare. Första hästen hade jag i 16 år. Fantastiska år. Andra hästen var mer skadedrabbad från start. Men det var hanterbart. Det som stjälpte allt var att han hade lös benbit i ett bakknä. Det opererades men det blev aldrig bra. Det tog verkligen evigheter att få rätt på vad som var fel. Åkte till flera kliniker innan en veterinär knäckte att det var ett bakknä. I alla fall blev det väldigt jobbigt med behandling och ständigt återkommande problem så han fick gå till slut, 10 år gammal. Blev rätt bränd av det. Dottern ville långt senare köpa ponny men jag insåg att vi skulle få lägga om hela vårt familjeliv för att få loss resurser till det (tid och pengar) så vi köpte aldrig. Tror inte jag kommer köpa igen. Det tar för mycket resurser.
Tror detta är skillnaden mot hur jag lever. Jag skulle tex inte behöva ställa om mitt liv nämnvärt om jag köpte häst. Jag har inte någon annan hobby och resor lägger jag inte heller pengar på.

Tror detta är skillnaden mot hur jag lever. Jag skulle tex inte behöva ställa om mitt liv nämnvärt om jag köpte häst. Jag har inte någon annan hobby och resor lägger jag inte heller pengar på.
Ja då är det såklart lättare. För mig är det kanske inte andra hobbys utan mer familjesituationen som styr prioriteringarna. Före jag bildade familj bodde jag i lägenhet och la det mesta av tid och pengar på hästarna.
Vi bor i hus nu och har stuga så det drar mycket pengar. Barnen har /har haft sporter som tar mycket av min tid med träning och tävlingar.
Familjen har två stora gemensamma intressen, skidåkning på vintern och båtar på sommaren. Båtarna kostar ungefär samma per år som en häst skulle dra på en månad (ca 10.000) men skidresor har blivit väldigt dyrt. Bara liftkort för en vecka går på +10.000.

Precis. T.ex. säger jag upp stallplatsen är det ju inte säkert att det finns plats när jag vill ha häst igen.

Så jag tänkt lite runt höet; rädd att om jag inte köper på nått år så kommer bonden sälja till nån annan, och då äre ju inte säkert att han kan sälja till mig året därpå om jag ångrar mig 🙃

Efter 30+ år som hästintresserad och 20+ år som hästägare är jag i ett hästligt vägskäl och har insett att så som jag har häst nu vill jag inte ha det längre.

Så något behöver göras, minska ner, byta häst, eller sluta helt. Jag får ingen riktig ordning i tankarna vad jag vill.

Ni hästmänniskor som valt att sluta med häst, hur resonerade ni?
Jag har hållit på med hästar i stort sett hela mitt liv, varit otroligt intresserad, utbildat mig inom häst, förkovrat mig i träningsformer och behandlingar och hela tiden haft 1-2 hästar.
Tyvärr har jag haft ett flertal som fått tas bort efter långvariga skador och rehabperioder och det har nog varit en stor anledning till att jag känt mig väldigt sliten i mitt hästägande.
Då har de inte tränats sönder utan det har varit allt ifrån akuta skador till gamla okända eller genetiska förändringar som efter lång rehab och undersökningar kunde diagnosticeras.
jag har ofta stått på kollektiv och eftersom jag också har jobbat med hästar blev det mycket tid, energi, förslitningar kroppsligt...
jag kände att det var lite vägs ände även om jag alltid älskat djur och framförallt hästar och egentligen alltid trivts med att ta i, slita och lite såg det som min livsstil så insåg jag när jag blev 50 och var mitt i klimakteriet att det inte kommer hålla för mig. jag behövde välja om.
Jag var på ett intuitionretreat när jag bara kände hur det kom till mig❤️
jag kände att jag dels måste läka, träna upp kroppen utan att hela tiden vara på bristningsgränsen, få en möjlighet att titta framåt, på hur jag vill leva resten av livet och också att hela industrin inte passar mig längre.
för mig som levde häst dygnet runt blev det verkligen en radikal förändring men jag tvekade aldrig när jag väl hade bestämt mig.
Eftersom min sista häst fick en hagskada in i kotleden och efter operation och lång rehab aldrig blev sig själv, så avslutades mitt hästliv med att hon togs bort. sedan bara sålde jag av allt. och har faktisk inte saknat det utan snarare så kan jag fortfarande efter mer än 2 år känna hur skönt det är att inte gå upp 06 varenda dag för att antingen åka till jobbet eller åka till ett stall och fodra och släppa ut hästar året runt. jag känner hur jag börjar bli stark och att kroppen håller när den inte ständigt slits. jag har inget sug efter att stå i ett kallt stall vintertid eller traska runt i lera letande efter en sko eller flugveil.
självklart var mitt hästliv mer än så och jag kan sakna när man åkte på träningsläger med sin bästa hästvän eller möttes av en gnäggande kompis som kom emot en i hagen. Men jag känner mig faktiskt klar på så sätt att det kom alldeles för många saker för mig som inte var hållbara. även mitt hjärta tog stryk av ständiga rehabperioder och avsked. Jag kände att det inte fanns ork att starta om än en gång.
jag blev bemött med väldigt mycket avfärdande, att dt bara var en period, att jag inte skulle kunna sluta att jag bara skulle "kasta mig in i det igen" etc men efteråt så har jag faktiskt inte engagerat mig alls i hästar, jag slutade behandla och jag har ridit enstaka gånger på vänners hästar, det känns liksom inte intressant för mig när det inte är mina egna. Jag har aldrig varit medryttartypen. Jag har varit på några resor där jag ridit och även tagit några så långritter och det har sin charm men egentligen känner jag mer att det är för att i såfall få uppleva mer eller se mer som jag gör det, jag kan ju rida liksom och det är ett bra sätt att upptäcka nya platser.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka