Stor blodmask och byta stall.

Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Hej. Min häst visade positivt för stora blodmasken vid senaste maskprovet i maj. Hade väldigt lågt ca 30. Ingen av de andra 25 hästarna på gården hade stora blodmask och min häst har stått där i 3 år och visat negativt på senaste provet innan dess.

Nu ska jag byta stall från 1/9 och vill absolut inte få med mig den masken dit. Alla hästarna på gården avmaskades med ivomec iomed min visade positivt. Vad jag läst mig till så ska min häst avmaskas igen innan flytt sen i mars månad igen så inget prov behöver tas vid flytt då man avmaskar istället? Funderar dock att ställa henne i en annan hage när jag avmaskat henne innan flytt 4-5 dagar så hon inte gå i samma hage där hon hade stora blodmask.

Hur hade ni gjort? Stallägaren ville man skulle ta prov med PCR stor blodmask men jag är rädd de inte syns om de är olika stadier på mask att de är bättre att köra denna kuren istället? Hur har ni gjort?

Kontaktat Kristina Odensvik på Kollamasken och fått en tydlig plan och även involverat nästa stallägare i den! Precis som du säger så är det viktigt att ha koll på tid för avmaskningar, vilka preparat och vilka hagar hästen går i när för att kunna avgöra när träckprov tas och vad de kan visa.

Hej. Min häst visade positivt för stora blodmasken vid senaste maskprovet i maj. Hade väldigt lågt ca 30. Ingen av de andra 25 hästarna på gården hade stora blodmask och min häst har stått där i 3 år och visat negativt på senaste provet innan dess.

Nu ska jag byta stall från 1/9 och vill absolut inte få med mig den masken dit. Alla hästarna på gården avmaskades med ivomec iomed min visade positivt. Vad jag läst mig till så ska min häst avmaskas igen innan flytt sen i mars månad igen så inget prov behöver tas vid flytt då man avmaskar istället? Funderar dock att ställa henne i en annan hage när jag avmaskat henne innan flytt 4-5 dagar så hon inte gå i samma hage där hon hade stora blodmask.

Hur hade ni gjort? Stallägaren ville man skulle ta prov med PCR stor blodmask men jag är rädd de inte syns om de är olika stadier på mask att de är bättre att köra denna kuren istället? Hur har ni gjort?
Som tidigare sagt.
Ta kontakt med kolla masken.
Jag tror inte det ovan är helt fel, men det är bättre att fråga en riktigt kunnig och ställa frågorna.

Återkoppla gärna vad som sades sedan. Jag har sluppit stora hittills men lär mig gärna mer.

Inte så insatt, men är inte hela poängen med PCR testet att man kan se även de som inte tog på odling? Är ju enkelt dna test.

Min veterinär sa idag att ett PCR test kommer inte ge något resultat då hon blev avmaskad i maj och de kan fortfarnade finnas kvar som ej utvecklas än eller syns på test. Hon tycker jag ska avmaska vart 6e månad i 2 års tid för att inte smitta till nya stallet. Men att de är onödigt att avmaska nu igen när hon blev avmaskad i maj-26. Att jag väntar till november och sen maj i gen. Känns de rimligt?

När min hade stora blodmasken för något år sedan avmaskades han innan sommaren och så ca 6 månader efter det. I samband med den andra avmaskningen bytte vi också stall så han hamnade i en ren hage.

Sedan var rådet från veterinär att odla på våren och var han ren då behövde man inte avmaska. Hade han varit positiv gör man om samma procedur med avmaskning 2 gånger och odla på våren efter.

Har sedan dess tagit träckprov med odling tre gånger utan att det påvisats någon stor blodmask.

Min stallägaren ville att jag skulle ha träckprov inkl odling när jag flyttade in vilket kändes onödigt då han avmaskats i samband med flytten men så var reglerna och bara gilla läget 🤷‍♀️

Min veterinär sa idag att ett PCR test kommer inte ge något resultat då hon blev avmaskad i maj och de kan fortfarnade finnas kvar som ej utvecklas än eller syns på test. Hon tycker jag ska avmaska vart 6e månad i 2 års tid för att inte smitta till nya stallet. Men att de är onödigt att avmaska nu igen när hon blev avmaskad i maj-26. Att jag väntar till november och sen maj i gen. Känns de rimligt?

Jag frågar som sagt alltid Kristina för litar inte på att gemene veterinär har koll, men din kanske har det!

Standard vanligtvis vid stallbyte är ju annars vid inflytt träckprov, avmaskning, mindre hage som mockas och sedan plan utifrån prov o avmaskning. Vet inte hur det påverkas i ditt fall när du redan är inne i 6 mån avmaskning mot stora blodmasken.

Det tar 6-7 månader efter smitta eller avmaskning innan det kommit nya äggläggande maskar. Så ingen idé odla eller ta PCR nu precis som din veterinär säger.

Avmaska kontinuerligt i 2 år är vad man gör om man inte kan byta hage utan istället väljer att mocka hagarna och de går kvar i smittad hage. Annars avmaskar man en gång, byter till ren hage och gör ny odling ca 7 mån senare. Men i ditt fall så kanske den nya stallägaren känner sig extra trygg om ni lite tar i från tårna med avmaskningen?

Nu är stallägaren väldigt nervös och tvekar att låta mig flytta dit då hon är rädd min häst kommer smitta de andra eller deras marker. Hon skulle rådfråga med sin veterinär på måndag 😩

Hoppas de.. För de stället verkade så bra för min häst då hon har EMS. Men verkar som hon tvekar pga att hon haft stor blodmask..
Hade jag varit du hade jag försökt vända det till en fördel. Säg till stallägaren att du vet iaf att din häst varit drabbad och har en plan ihop med veterinär hur ni ska följa upp det och håller koll.

Tyvärr tror jag många är långt ifrån ärliga vid byte av stall att träckprov/avmaskning gjorts som man bör och många testar inte ens för stora blodmasken för det kostar extra. 😖

Hade jag varit du hade jag försökt vända det till en fördel. Säg till stallägaren att du vet iaf att din häst varit drabbad och har en plan ihop med veterinär hur ni ska följa upp det och håller koll.

Tyvärr tror jag många är långt ifrån ärliga vid byte av stall att träckprov/avmaskning gjorts som man bör och många testar inte ens för stora blodmasken för det kostar extra. 😖
Jag hade inte en tanke på att avmaska innan jag fick hem äldre hästen för 5 år sedan. Nu hade han ju gått hos oss flertalet gånger tidigare under åren, så kändes ju som inte 'ny'.
Kul när vi sedan tog träckprov året efter å han va positiv på stora.
Avmaskade då.
Hagkompisen va neg.

Sen är de testade senaste 3 åren (inte iår) och har varit neg på stora på alla. Lågt epg på den hästen och min nyare sista 2 åren så iddes inte testa i år..

Men lite konfunderad blir man ju.

Häst #2 hade jag tanken på avmaska, men han kom i november, och då är det ju likas inte lönt avmaska för stora så 🤷‍♀️

Hon säger hon läst att hästen måste gå i egen hage i 2 år innan den är fri. Så tror hon fått de lite om bakfoten.:

Bra poäng! Ja därför kräver jag att få göra det som ansvarig i stallet. Vill ha all info ägaren kan ge sedan tar jag själv träckprovet och avmaskar och har kontakt med vet. Det är markerna och min egen häst som drabbas annars ju.

Liknande trådar

• Stor mage vs överviktig
  • Lösning stallplats
  • Stora blodmasken
  • Häst ”besatt” av annan häst.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat