Hästpriser och hur man löser ekonomin (utbr fr "Annonsera Mera VIII")

Bukefalos 30 år!

grodan21

Trådstartare
Något jag började funndera på, det mesta har gått upp i pris och tycker att det kommer fler och fler som tycker att kostnaden för att äga häst har blivit för dyr så de avvecklar sitt hästägande. Men fortfarande är inköpspriset för hästar relativt högt? Säger att det inte är orimligt högt. Men för de flesta tar det lång tid att spara ihop till en häst för 80-150 tkr.

Något jag började funndera på, det mesta har gått upp i pris och tycker att det kommer fler och fler som tycker att kostnaden för att äga häst har blivit för dyr så de avvecklar sitt hästägande. Men fortfarande är inköpspriset för hästar relativt högt? Säger att det inte är orimligt högt. Men för de flesta tar det lång tid att spara ihop till en häst för 80-150 tkr.
Fortfarande finns det för få av den hästen de flesta vill köpa och många av dem som köper häst har tydligen tillräckligt med pengar.

150 är kanske ändå greppbart för många men jag kunde och ville inte lägga så mycket pengar på en häst, har inte råd att livförsäkra den fullt och om det händer något har jag inga pengar och ingen häst typ.
Fick köpa en fölunge och hålla tummarna att det blir ok.

Fortfarande finns det för få av den hästen de flesta vill köpa och många av dem som köper häst har tydligen tillräckligt med pengar.

150 är kanske ändå greppbart för många men jag kunde och ville inte lägga så mycket pengar på en häst, har inte råd att livförsäkra den fullt och om det händer något har jag inga pengar och ingen häst typ.
Räknar med minst 120' för en fölunge :arghh:
Sparar inte till pension utan till en ny häst.. :grin:

Räknar med minst 120' för en fölunge :arghh:
Sparar inte till pension utan till en ny häst.. :grin:
Ja, många av de jag kikade på kostade 100+ moms. flera av dem blev heller inte sålda.
Men upplevde att det var lättare att hitta ”billiga” fölungar med bra förutsättningar än en 4/5 åring som var vad jag hade velat köpa. Speciellt hingstföl. Sen en större chansning, absolut. Kanske aldrig går att rida 🤷🏼‍♀ kostar tills de går att rida också.
Men jag fick en så fin inom min budget😍
Snart ridhäst!

IMG_4129.webp

Ja, många av de jag kikade på kostade 100+ moms. flera av dem blev heller inte sålda.
Men upplevde att det var lättare att hitta ”billiga” fölungar med bra förutsättningar än en 4/5 åring som var vad jag hade velat köpa. Speciellt hingstföl. Sen en större chansning, absolut. Kanske aldrig går att rida 🤷🏼‍♀ kostar tills de går att rida också.
Men jag fick en så fin inom min budget😍
Snart ridhäst!

Visa bifogad fil 188675
Ja jag tror samma. Jag har en udda ras också så utbudet i Sverige/Norden är väldigt begränsat. Ridna hästar säljs bara undantagsvis oavsett vart i Europa. Men nog men ot :)

Inköpspriserna gör att det nog blir en travare igen nästa häst. Lika dyr i drift, men lite mindre slant som kan få för sig att tvärdö liksom 🤷‍♀️ skulle aldrig i livet ta ett lån för en häst.

Men de lettiska hästarna ser ju sjukt fina ut 🤩 som hur jag tycker att halvblod sla se ut 😅

Inköpspriserna gör att det nog blir en travare igen nästa häst. Lika dyr i drift, men lite mindre slant som kan få för sig att tvärdö liksom 🤷‍♀️ skulle aldrig i livet ta ett lån för en häst.

Men de lettiska hästarna ser ju sjukt fina ut 🤩 som hur jag tycker att halvblod sla se ut 😅
Hade ett sto från Lettland❤️❤️❤️ min första egna häst, fick henne när jag var 16 och hon 4. Köpte från hästhandlare och tror hon varit i Sverige i 5 dagar när jag träffade henne. Hoppade bana på 1m, jag red ut själv första veckan. Hon kostade 50.000kr 😁
Hon Var toppen❤️

IMG_1481.webp

Det finns faktiskt andra raser än SWB.

Både ridhästar och hästar för andra aktiviteter, som är svenskfödda, friska och trevliga och som inte "kostar skjortan".

Har man inte ambitionerna att nå goda resultat i väldigt höga klasser i hoppning eller dressyr, så kan nog bussiga hästar av andra raser vara värda att titta på.

Både ridhästar och hästar för andra aktiviteter, som är svenskfödda, friska och trevliga och som inte "kostar skjortan".

Har man inte ambitionerna att nå goda resultat i väldigt höga klasser i hoppning eller dressyr, så kan nog bussiga hästar av andra raser vara värda att titta på.
Ja men självklart! Nu pratade jag om den generella ridhästen av ridhästmodell som jag tror många letar efter! Egentligen den hästen som också många ridskolor letar efter och det behöver inte vara Swb men en ridhäst av stabil modell. De är dyra oavsett ras och ursprung! Precis som en 4 årig Swb som är lite riden och snäll.

Jag har haft en haflinger i nästan 10 år. Gjort allt med henne och alltid haft så himla roligt. Tävlat och vunnit MSV C bland storhästar. Tävlat hoppning och galopperat barbacka i skogen, simmat och allt däremellan. Visserligen född i DK. Nu har jag hennes dotter som är 4 år. Hon skulle varit en ponnykorsning men det blev haflinger/Swb för det krånglade att få dräktigt. 151cm över havet och hon kommer bli perfekt för alla som vill ha en utmärkt kamrat oavsett disciplin.
Jag tror fler skulle ha mycket roligare med sina hästar om man kollade bredare bland raserna. Men snälla, okomplicerade hästar i bra ridbar ålder kostar ganska mycket pengar oavsett ras och ursprung idag, är min upplevelse.

Det blir ju dock inte direkt så mycket billigare med andra raser heller.

Hur har folk råd att köpa hästar i Sverige idag? Även om hästen ligger på 80-120'. Tar folk lån eller lägger man sina hårt arbetade besparing på ett hästköp?
I mitt fall en kombination av sparande och otroligt snäll mamma & moster som oombedda gått in och sponsrat en del.

Mitt alternativ hade varit att spara längre eller låna. Eller köpa ett för eller en unghäst igen (vilket jag absolut inte vill)

Hur har folk råd att köpa hästar i Sverige idag? Även om hästen ligger på 80-120'. Tar folk lån eller lägger man sina hårt arbetade besparing på ett hästköp?
Jag har jobbat mig uppåt. Hittade ett ganska fint men ohanterat 2-års sto 2022 för 50 tusen som jag red in och utbildade själv (med hjälp av tränare). Tanken var att tävla henne ett tag och sen sälja för att ha möjlighet att köpa en ny unghäst av bättre kvalitet. Tyvärr behövde hon avlivas i våras pga många saker men med hjälp av liv-pengarna kunde jag nu köpa mig en ny häst för nästan det dubbla av vad hon kostade..

Det blir ju dock inte direkt så mycket billigare med andra raser heller.
Tja du kan få vuxna Lipizaner, kallblod, nordsvenskar, araber m.m. för 50-70 tusen.

Och föl/åringar av en lång rad raser som inte tillhör "tävla dressyr och hoppning med halvblod"- raserna för mycket måttliga pengar, typ från 25 tusen och uppåt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka