Hästtransport - hur lång till normalt SWB?

Bukefalos 30 år!

Aifos

Trådstartare
Jag håller på att leta hästtransport, har nyss tagit BE, och vill kunna köra två stora halvblod på upp till 170 cm, drygt 600 kg styck. Har idag ett äldre enaxlat där spiltan är 2 m lång och sedan får de böja lite på halsen för att få plats där fram, har inte koll på längden framför bommen.... Inte optimalt. Begagnatmarknaden är full med släp med låga totalvikter, lite svårare är det att hitta dem med hög lastvikt och måttlig tjänstevikt på runt 800 kg. Det finns ett gammalt Boj till salu, men det är bara 30 cm längre än mitt nuvarande. Vill helst ha ett äldre kvalitetssläp, men är osäker på om ex Boj utan sadelkammare är tillräckligt rymliga. Har kikat lite på Ifor också, men det hade varit fint att veta lite mer om vad som är rimliga mått.

Prisklass runt 50 000 kr känns ok, 25 000 kr känns fantastiskt ;)

Jag hade ett Boj -02 med standardmått. Det passade perfekt till min d-ponny. Jag körde även mitt lilla halvblod i det, 163cm och 140 i täcken och det fungerade också bra. Men jag hade inte velat köra någon större än så regelbundet även om det tekniskt kanske går.

Tror det kommer bli svårt med den tjänstevikten.
Till två såpass stora hästar hade jag velat ha extra långt och brett.
Hade en Thule Royal XT när jag körde två swb, funkade jättebra men de vara bägge under 165 cm.

Har en ordinärt byggd SWB på 168 cm som står ok i mitt böckmann comfort, men det är inte direkt extra utrymme. Kan mäta spiltan imorgon.

Ja du… Jag gjorde exakt samma sak förra året och letade mig blå innan jag hittade något. Jag tänkte samma prisklass men landade strax över 50 för att slippa plyfa. Jag köpte en Atec Olympialine XL som är gigantisk MEN måttet mellan bommarna fram och bak var samma som på min gamla Värmlandsvagn. Nu kunde verkstaden skruva om fästena och bocka bommarna så att min häst med 165 i täcke får plats. Det som är bra med den är att det är gott om plats för haserna bakom bommen så att de inte står obekvämt mot luckan. Jag har tidigare haft ett Christ till häst på 175 cm och var supernöjd med den.

Glöm inte att alltid kolla axlarna på släpet. Jag bad om bilder underifrån innan jag åkte och tittade och sparade många resor på det.

Tror det kommer bli svårt med den tjänstevikten.
Till två såpass stora hästar hade jag velat ha extra långt och brett.
Hade en Thule Royal XT när jag körde två swb, funkade jättebra men de vara bägge under 165 cm.
Super, tack för input.

Jag hade ett Boj -02 med standardmått. Det passade perfekt till min d-ponny. Jag körde även mitt lilla halvblod i det, 163cm och 140 i täcken och det fungerade också bra. Men jag hade inte velat köra någon större än så regelbundet även om det tekniskt kanske går.
Tusen tack, då blev jag lite klokare
Har en ordinärt byggd SWB på 168 cm som står ok i mitt böckmann comfort, men det är inte direkt extra utrymme. Kan mäta spiltan imorgon.
Tack 👍

Ja du… Jag gjorde exakt samma sak förra året och letade mig blå innan jag hittade något. Jag tänkte samma prisklass men landade strax över 50 för att slippa plyfa. Jag köpte en Atec Olympialine XL som är gigantisk MEN måttet mellan bommarna fram och bak var samma som på min gamla Värmlandsvagn. Nu kunde verkstaden skruva om fästena och bocka bommarna så att min häst med 165 i täcke får plats. Det som är bra med den är att det är gott om plats för haserna bakom bommen så att de inte står obekvämt mot luckan. Jag har tidigare haft ett Christ till häst på 175 cm och var supernöjd med den.

Glöm inte att alltid kolla axlarna på släpet. Jag bad om bilder underifrån innan jag åkte och tittade och sparade många resor på det.
Tack för tipsen! jag tog för givet att stora släp har långa spiltor. Ska mäta noga. Vår ena har det lite kämpigt vid inbromsningar med den korta spiltan.

Tack för tipsen! jag tog för givet att stora släp har långa spiltor. Ska mäta noga. Vår ena har det lite kämpigt vid inbromsningar med den korta spiltan.
Jo, man kunde ju tro det… :meh: Bäst att mäta! Jag har nu 197 cm mellan frambom och bakbom. På min gamla värmlandsvagn med boggi är det 190 cm. Stor skillnad för hästen när det är utrymme mellan bakbom och lucka också. Gillar också att man kan korta spiltan när vi kör den mindre hästen.

IMG_3515.webp

Min stora jag hade fick plats i min Cheval Liberte Gold First. 177 cm hög och 155 i täcken. Dock ingen sadelkammare i släpet vilket gör stor skillnad för rymden i släpet. Men jag vet att många tycker Cheval är skräp😅. Jag gillar mitt, köpte det nytt 2018 just till den stora hästen.

Min stora jag hade fick plats i min Cheval Liberte Gold First. 177 cm hög och 155 i täcken. Dock ingen sadelkammare i släpet vilket gör stor skillnad för rymden i släpet. Men jag vet att många tycker Cheval är skräp😅. Jag gillar mitt, köpte det nytt 2018 just till den stora hästen.
Cheval har ju trevliga priser, får se om jag vågar köpa ett sådant :cautious:

Cheval har ju trevliga priser, får se om jag vågar köpa ett sådant :cautious:
Om du vågar köpa ett så köp med aluminiumgolv. Jag kör mycket med mitt och fick byta bromsar förra året när det var sex år gammalt. Annars har jag inte gjort nånting annat med det. Vill köpa ett nytt Touring som är helt i aluminium och har lite mer ventilation och ännu mer rymd.

Tack för tipset om att be om foto underifrån, herregud vad det varierar i skicket. Har besparat mig flera lång resor....

Tycker min VV är lite trång att ställa in allt över 160cm
Tänker ju att ett större släp ger längre spilta...

VV Classic 194cm
Cheval Liberte/Touring/Gold 192cm
Humbaur Xanthos 185cm

Gud vad få återförsäljare som skriver ut invändig spiltlängd (letade visserligen bara lite snabbt)

Tycker min VV är lite trång att ställa in allt över 160cm
Tänker ju att ett större släp ger längre spilta...

VV Classic 194cm
Cheval Liberte/Touring/Gold 192cm
Humbaur Xanthos 185cm

Gud vad få återförsäljare som skriver ut invändig spiltlängd (letade visserligen bara lite snabbt)
Jag har frågat efter spiltlängd på många utannonserad släp nu och många, även XL släp, har 180 cm spiltor. Suck,suck. Jag har sorterat bort Cheval eftersom de har lite dåligt rykte, men funderar på att tänka om, det finns många prisvärda på begagnat marknaden och samtliga ser trevliga ut för hästen inuti.

Jag har frågat efter spiltlängd på många utannonserad släp nu och många, även XL släp, har 180 cm spiltor. Suck,suck. Jag har sorterat bort Cheval eftersom de har lite dåligt rykte, men funderar på att tänka om, det finns många prisvärda på begagnat marknaden och samtliga ser trevliga ut för hästen inuti.

Jag hade inte tagit i en gammal cheval med tång. Men de som är producerade 2015 och framåt är bättre.

Dock ej den billigaste modellen som säljs utan fjädring.

Jag hade inte tagit i en gammal cheval med tång. Men de som är producerade 2015 och framåt är bättre.

Dock ej den billigaste modellen som säljs utan fjädring.
Tack! ok, så det är från 2015 de blivit bättre. Vet att det finns dåliga exemplar även bland de nyare, men det gäller säkert fler märken.

Liknande trådar

• Sadel för långa ben
  • R
    Byta golv i hästtransport osv
  • Transportdjungeln
  • Hur ska man tänka vid ponnyköp till barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur